De achternaam

19-02-2010 09:34 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zitten lichtelijk in een impasse. Ik ben zwanger van ons eerste kind en we hebben allebei de wens om onze achternaam door te geven. Aangezien de wet het geven van een dubbele achternaam in ons geval niet toestaat, denken we er nu maar aan om deze naam officieus te gebruiken. In het dagelijkse leven zal ons kind dan de dubbele achternaam dragen en voor de wet zullen we alsnog moeten kiezen voor één van onze achternamen.

Zijn er nog meer stellen die in dezelfde situatie hebben gezeten en hoe hebben jullie het opgelost?
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
Nee, naam van vriend gegeven want buitenlandse voornaam en mijn naam zou er niet mooi bij staan. Probleem opgelost
Jeetje, kunnen jullie niet gewoon kiezen?

Of trek een lootje?

Of ga trouwen.
quote:[message=5270270,noline]zusenzo schreef op 19

Of ga trouwen.Ik denk zomaar dat ze dan haar eigen naam wil houden, als ze hier al moeilijk over doet
Gewoon achternaam van de man, dat moderne gedoe allemaal! Kind hoort gewoon vaders achternaam te hebben (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)
bij trouwen heb je tegenwoordig ook naamkeuze

mij interesseerde het niet zo. vind onze beide achternamen niet heel bijzonder.
Wij zitten nog niet in deze impasse, omdat ik (nog) niet zwanger ben, maar het lijkt me voor jullie kind gewoon niet zo handig. Ik bedoel: je naam doorgeven doe je toch uiteindelijk alleen maar door het wettelijk vast te leggen. Ik voorzie dat het gebruik van de dubbele, officieuze achternaam uiteindelijk in het slop zal geraken. Bovendien kan het alleen maar misverstanden opleveren in de praktijk.

Mag ik vragen waarom het voor jullie beiden zo belangrijk is om jullie achternaam door te geven?
Officieus een dubbele achternaam gebruiken maar officieel maar 1 toegestaan, dat gaat problemen opleveren. Want de opgegeven naam (of dat nu op school is, of een sportvereniging, of de bieb) komt niet overeen met de naam op het identiteitsbewijs, wat je steeds vaker moet overleggen.

En dan moet jij/je kind weer uitleggen hoe het zit, dat paps en mams niet konden beslissen en dan maar voor deze niet-handige optie hebben gekozen.

(En als jullie nu al niet kunnen kiezen, hoe gaan jullie dat dan doen met de officiele naam van een van jullie? Lootjes trekken? glaasje draaien? 2 briefjes in een stukje brood voor de eendjes gooien en kijken welke als eerste opgevroten wordt?)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ben zelf blij de naam van mijn vader te dragen, maar dat komt omdat mijn vader altijd in mijn leven is. Kan me voorstellen in het tijdperk van de vele scheidingen dat je als moeder die het kind in huis heeft, niet blij wordt dat het kind de achternaam van haar ex draagt. In geval ik 'n kind had gewild had ik het dus mijn achternaam gegeven.
Waarom willen jullie niet trouwen? Een Geregistreerd Partnerschap misschien?
En hoe zie je dat dan voor je, de achternaam officieus gebruiken?

'Hallo, ik ben PietjePuk Postma-Bakker, maar mijn achternaam is eigenlijk Bakker, dus schrijft u dat maar op'.

Ik denk ook dat de 'extra' achternaam uiteindelijk door je kind, die later volwassen word, niet meer gebruikt zal worden.

Snap sowieso niet zo goed waarom je niet gewoon 1 achternaam kiest, hecht je er nou echt zoveel waarde aan?
quote:himalaya schreef op 19 februari 2010 @ 09:39:

(En als jullie nu al niet kunnen kiezen, hoe gaan jullie dat dan doen met de officiele naam van een van jullie? Lootjes trekken? glaasje draaien? 2 briefjes in een stukje brood voor de eendjes gooien en kijken welke als eerste opgevroten wordt?)
ik vind het raar.... geef dat kind gewoon 1 naam... en ja, dan de naam van de vader. Tenzij er zwaarwegende redenen zijn om die naam niet te kiezen. Pfff... waar je al geen probleem van kan maken!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Als je echt niet kunt kiezen, zou ik de mooiste achternaam kiezen. Maar goed, jullie vinden je eigen achternaam waarschijnlijk allebei het mooiste...

Ben het helemaal met de anderen eens dat een officieuze achternaam allicht problemen gaat opleveren.

@ Biol: ook mee eens dat je er wel een reden voor moet hebben. Bij mij en manlief is het zo dat manlief geen contact heeft met zijn eigen familie (want: door hen in de steek gelaten). Ik heb echter geweldige ouders, dus krijgt ons kindje mijn achternaam. Omdat die naam niet verbonden is met negativiteit.
Tijdens mijn eerste zwangerschap hadden wij -getrouwd, dus dat maakt niets uit- hetzelfde probleem, en uiteindelijk waren we er nog niet uit toen zoon geboren was. De eerste 24 uur van zijn leven heeft hij geen achternaam gehad. Bakkeleien over de achternaam terwijl je in je kraambed ligt is geen succes, dus ik kan je onze aanpak niet aanraden. Uiteindelijk hebben we maar een muntje opgegooid. Als je er echt niet uitkomt, zou ik dat maar doen, maar liever al wat eerder dan wij het deden.

Officieus een dubbele achternaam geven gaat denk ik om de redenen die Himalya noemt niet werken. In de praktijk wordt het vermoedelijk alsnog de officiele naam. Hoe zouden jullie die gaan kiezen? Dan heb je toch weer hetzelfde probleem?
Ik denk ook dat het super onhandig en verwarrend is. En in de praktijk zal waarschijnlijk toch maar 1 achternaam gebruikt worden.

Zou dan toch de achternaam van je vriend kiezen, tenzij er iets 'raars' met zijn achternaam is.
quote:elninjoo schreef op 19 februari 2010 @ 09:40:

Ik ben zelf blij de naam van mijn vader te dragen, maar dat komt omdat mijn vader altijd in mijn leven is. Kan me voorstellen in het tijdperk van de vele scheidingen dat je als moeder die het kind in huis heeft, niet blij wordt dat het kind de achternaam van haar ex draagt. In geval ik 'n kind had gewild had ik het dus mijn achternaam gegeven.Ik zie dat dan toch los van elkaar. Je hebt met de vader een kind op de wereld gezet. Als je gaat scheiden, blijft hij de vader van je kinderen.
ik had zoiets van, kind is zo overduidelijk van mij, dit gedeelte (naam) mag dan juist wel van de vader komen. Overigens zijn wij getrouwd en heb ik mijn eigen naam gehouden, dus ben ik de enige met een andere achternaam in het gezin, wat geen enkel probleem is.
Als je het kind de achternaam van je vriend wilt geven, moet deze het kind eerst erkennen. Het beste kun je dit al tijdens de zwangerschap doen, omdat erkennen bij de geboorte binnen 3 dagen in aanwezigheid van de moeder moet gebeuren. Soms is het niet mogelijk of lastig (bijv medisch gezien).

Natuurlijk kan erkennen ook op een later tijdstip na de geboorte, maar dan kun je niet direct voor zijn achternaam kiezen bij aangifte en krijgt het eerst de naam van de moeder.

Waarom willen jullie perse in het dagelijkse leven een dubbele achternaam?
Zo......waarom hier zo moeilijk om doen. Wat inderdaad een optie is....trouwen en elkaars naam aannemen.

Om het voorbeeld van Jorina te gebruiken.

Pietje Puk Postma-Bakker

Johanna Maria Bakker-Postma

Maar dan levert de keuze welke naamvolgorde je je kind gaat toebedelen misschien weer discussie op
quote:nukje schreef op 19 februari 2010 @ 09:44:

@ Biol: ook mee eens dat je er wel een reden voor moet hebben. Bij mij en manlief is het zo dat manlief geen contact heeft met zijn eigen familie (want: door hen in de steek gelaten). Ik heb echter geweldige ouders, dus krijgt ons kindje mijn achternaam. Omdat die naam niet verbonden is met negativiteit.Ja dat vind ik wel een goede reden Nukje... de associatie is er en dus is jouw naam dan de beste naam
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Trouwen maakt echt niet uit hoor, dan mag je nog steeds kiezen.

Ons kind heeft de achternaam van de vader omdat hij het wel belangrijk vond en ik niet. Als je het beide belangrijk vind dat moet er uiteindelijk een toegeven. Misschien kan de ander dan de voornaam kiezen?
Het is zoals het is
quote:arwen173 schreef op 19 februari 2010 @ 09:48:

ik had zoiets van, kind is zo overduidelijk van mij, dit gedeelte (naam) mag dan juist wel van de vader komen. Overigens zijn wij getrouwd en heb ik mijn eigen naam gehouden, dus ben ik de enige met een andere achternaam in het gezin, wat geen enkel probleem is.

Wat bdoel je met "kind is zo overduidelijk van mij"?

Lijkt het zoveel op je ?
En net als arwent zou ik kind wel de naam van vader geven (tenzij de vader een onmogelijke achternaam zou hebben.....wordt, naaktgeboren, of iets in die trant).....maar zelf zou ik nooit mijn eigen naam veranderen.
Kan je een van de achternamen niet omtoveren tot een leuke tweede voornaam?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven