Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Lika, enig idee hoe lang dat toen geduurd heeft? (duimt nu dat ze gaat zeggen een week of minder....)
Hoi dames.

Ik kom ook weer even binnen vallen. Mijn zoontje lijkt behoorlijk van slag vandaag. Hij huilt veel, slaapt weinig, wil veel bij me zijn maar dat wil ie volgens mij eigenlijk altijd . Ik kan niet echt opmaken of hij honger heeft. Ik zie niet echt meer sabbelen of smakken gewoon vooral meer huilen tot hysterie aan toe. Ik weet dat de borst hem rustiger zal maken maar wil ook niet heel erg aan ons voedingsschema tornen. (Hij komt echt stipt om de 3 uur en 's nachts een keer na 4 uur.) Aan de andere kant ben ik bang dat ik een regeldag over het hoofd zie en hem dus iets ontzeg wat hij wel nodig heeft.

In mijn armen valt hij wel weer in slaap. Hoewel dat vandaag dus ook meer moeite kost. Heb hem net weggelegd omdat ik dacht even naar het toilet voor zijn etenstijd aanbreekt. Maar nu slaapt ie opeens door. Dan kan hij toch ook niet echt honger hebben? Of zie ik dat verkeerd?

Hij is vandaag exact 4 wkn overigens.
GW, hier net als Lika. Ot wou/kon ook niet aan de borst drinken. Na een maand hulp ingeschakeld van de lk en toen lukte het wel. Maar toen ook alleen met th en dan nog wat het niet "even" voeden. Het heeft even geduurd (een week of 2?), maar toen ging het prima. Uiteindelijk hebben we zelf van het th af kunnen komen, met heel, héél veel oefenen. Houd moed, meis, het kan nog!

Sophy, ben zelf ook een enorme twijfelkont en ben dan ook erg blij met een topic als dit. Überhaupt is het internet een uitkomst in dezen, omdat je snel en makkelijk contact krijgt met "lotgenoten". Heerlijk toch dat dat kan!
gw, hier duurde dat een week of 3 denk ik, maar kruimel was een maand te vroeg, dus gewoon nog te zwak om zelf goed te drinken. Als je kindje niet te vroeg is kan het echt sneller gaan!
Lika, dochter hier was ook een maand te vroeg. Lijkt dus wel een beetje op jouw verhaal, ik ga vanaf nu ook niet meer met een tepelhoedje voeden, baal er gewoon van dat mijn produktie zo achteruit gegaan is.
Ik heb net een topic geopend met vraag over bv / papfles en bedacht me net dat ik jullie ook hier had kunnen vragen. Willen jullie misschien eens naar die topic kijken of je er iets mee kunt qua advies? Ik kan het ook hier kopieren maar dat lijkt me helemaal dubbelop. Alvast heel erg bedankt.
DD, ik heb geen advies voor je, maar mss is het handig als je even een linkje plaatst naar je topic?
apricot klik het vergrootglaasje onder de profielfoto en daar vind je de topics waarin DD heeft gereageerd
Ach ik ben er al uit hoor, bedankt hoor. Ik had wat bedacht maar conclusie is beter even nog niet met pap bezig en avond voeding/ritueel laat ik nog wel eens door man proberen en verder blijf ik gewoon lekker genieten van mijn momentjes met mijn meisje. Lekker vaag heh... plaats maar onder "onder invloed van hormonen" hihi.
quote:DoubleDutch schreef op 21 februari 2010 @ 16:11:

Ach ik ben er al uit hoor, bedankt hoor. Ik had wat bedacht maar conclusie is beter even nog niet met pap bezig en avond voeding/ritueel laat ik nog wel eens door man proberen en verder blijf ik gewoon lekker genieten van mijn momentjes met mijn meisje. Lekker vaag heh... plaats maar onder "onder invloed van hormonen" hihi.
quote:Yamuna schreef op 21 februari 2010 @ 15:58:

apricot klik het vergrootglaasje onder de profielfoto en daar vind je de topics waarin DD heeft gereageerdOh ja, dat kan ook...
Vraagje van een absolute leek op kolfgebied:

Kan ik na het kolven (in een flesje) de melk zonder problemen overgieten in een (Avent) zakje en dan invriezen? Heb nl maar 3 kolfflesjes...

Bedankt!
Na het doorlezen van alle reacties op mijn moederschapdilemma-topic, ben ik vastberaden: mijn zoon krijgt minstens een half jaar bv. Jammer voor mijn werkgever!

Ik heb er nu wel een tweede Avent-kolf bijbesteld, zodat ik beide borsten tegelijk kan kolven en het zo snel mogelijk gaat op het werk, het is tenslotte ook niet mijn hobby. Maar nu vroeg ik me af, in het kader van de voor- en achter-melk; als ik twee kanten tegelijk 15 minuten kolf, is de opbrengst dan wel even voedzaam als wanneer ik één borst 30 minuten kolf?

Gemelitos; lijkt me dat dat zomaar kan, waarom niet? Ik giet de melk altijd in een Avent Via-beker voor ik 'm in de vriezer mik, want die stapelen makkelijker.
Hier is mijn produkte gelukkig ook weer terug op het oude niveau na een dag en nacht enthousiast kolfen.

VFF, kolf jij altijd een borst 30min? Ik kolf alijd tot er niets meer komt en daarna de andere kant, ben dan in 20 min klaar, maar doe ik dan iets verkeerd? Is dat te kort?

En de kolf verkopers doen goede zaken, ik heb die kolf die sophie heeft besteld. Kan de huurkolf terug.
GW: mijn zoontje drinkt 1 borst per keer maar wel het liefst 40 minuten lang, dus als ik 30 minuten kolf dan komt er nog steeds melk... ik kolf dan tot ik 200 ml heb, want dat is een voeding. Zo kolf ik dus 2x op een werkdag, max. een half uur per keer, 200 ml. per keer. Ik realiseer me wel dat het niet helemaal 'normaal' is om 200 ml. productie per borst te hebben, bij mij is ook altijd duidelijk aan de buitenkant te zien welke borst aan de beurt is

Mijn redenatie was dat ik sneller aan die 200 ml zit per kolfbeurt als ik 2 kanten tegelijk kolf, maar dan kolf ik mijn borsten dus niet leeg...
Ok, geen tips verder, maar bij mij komt er dus na 10 min echt geen melk meer (vrrag me nu af of dat uitzonderlijk is)
quote:gemelitos schreef op 21 februari 2010 @ 17:52:

Vraagje van een absolute leek op kolfgebied:

Kan ik na het kolven (in een flesje) de melk zonder problemen overgieten in een (Avent) zakje en dan invriezen? Heb nl maar 3 kolfflesjes...

Bedankt!Ja hoor, deed ik ook, maar dan in een Lansinoh zakje.
Ik kolfde dubbelzijdig tot er niets meer kwam. Ik geloof dat ik dan 3x een tsr had gehad. En ik heb echt nog nooooooit 200cc uit 1 borst gekolfd. * Zoekt groene smilie *
quote:Supersmollie1 schreef op 21 februari 2010 @ 18:38:

Ik kolfde dubbelzijdig tot er niets meer kwam. Ik geloof dat ik dan 3x een tsr had gehad. En ik heb echt nog nooooooit 200cc uit 1 borst gekolfd. * Zoekt groene smilie *

Tja, het heeft ook nadelen hoor

En weet je dat ik nog steeds geen tsr voel/herken? Twee keer pompen en voila, de melk spuit eruit, totdat ik stop met kolven.
quote:VIVAfeelfree schreef op 21 februari 2010 @ 19:32:

[...]

Tja, het heeft ook nadelen hoor

En weet je dat ik nog steeds geen tsr voel/herken? Twee keer pompen en voila, de melk spuit eruit, totdat ik stop met kolven.

Ik weet dat het niet altijd fijn hoeft te zijn. Maar zoals je nu omschrijft hoe dat gaat ben ik wel jaloers hoor.

Om je een beeld te geven hoe het ging als ik op mijn werk ging kolven.

Kopje thee, lekker geïnstalleerd met forum of boekje.

Kolfschelpen geïnstalleerd. Kolf aan, eerst op de tsr-opwekstand en dan met een minuutje of 2 , soms eerder soms later, komt er eens wat melk. Na een tijdje drupt het nog wat en dan komt er weer een tsr, de melk stroomt en na een korter tijdje drupt het nog wat, dan weer een tsr en de melk stroomt nog effekes en dan is het klaar hoor. En dit duurt 20 minuten tot een half uur en daarna had ik misschien 100 cc per kant...
Nou ja, ik kan ook een beetje jaloers zijn op jou, want ik zit in elk willekeurig beschikbaar hok, al dan niet koud, zónder pc en kopje thee, en meestal ook zonder de mogelijkheid de deur op slot te draaien.

Maareh, heb je dan ook meerdere keren een tsr als je live voed(de)? Gewoon nieuwsgierigheid.
quote:VIVAfeelfree schreef op 21 februari 2010 @ 20:02:

Nou ja, ik kan ook een beetje jaloers zijn op jou, want ik zit in elk willekeurig beschikbaar hok, al dan niet koud, zónder pc en kopje thee, en meestal ook zonder de mogelijkheid de deur op slot te draaien.

Maareh, heb je dan ook meerdere keren een tsr als je live voed(de)? Gewoon nieuwsgierigheid.

En ondanks die slechte omstandigheden kolf je zo veel? Goed man!

Ik heb geen idee of ik met live voeden meerdere keren een tsr had. Op het eind voelde ik dat echt niet meer. Mini drinkt inmiddels al een tijdje niet meer bij mij, in het begin voelde ik de tsr wel altijd (en terwijl ik dit typ voel ik er ook een, haha, dat zal wel psychisch zijn). Stel me deze vraag over een paar maanden nog eens, als mijn kleine jochie geboren is en ik weer live aan het voeden ben.
Ja mijn beste opbrengsten zijn als ik ook nog een keer gestoord wordt tussendoor. Een soort strijdlust ofzo waardoor ik dan nog sneller aan de 200 ml zit, haha.

En wat die tsr betreft ben ik gewoon nieuwsgierig hoe dat 'hoort'. Zoonlief drinkt hier onafgebroken in een ritme waarin in het begin meer wordt geslikt dan gezogen (zuig-slik-slik, zuig-slik-slik), en als ik de vacuüm van de kolf erop laat stroomt de melk ook continu door. Ik voel wel eens een tsr als ik bijvoorbeeld een vreemde baby hoor huilen, maar tijdens een live voeding of kolfsessie heb ik dat helemaal niet.

Apart instrument, zo'n vrouwenlichaam. Ik zal het je nog eens vragen als je zoontje er is (een jongetje deze keer? jongetjes zijn zoooooo leuk!)!
Even weer een spruw vraag hoor.

Vorige week na borst weigeren en (daardoor?) een heel ziek kind, Nystatine gekregen. Na 1,5 dag ging het stukken beter, en zoon dronk weer als vanouds.

Helaas had ik maar 24 ml gekregen, en was het gisteren weer foute boel.

Nu heb ik weer Nystatine gekregen. Maar....niets om mezelf mee te behandelen. Het vertrouwen in mijn huisarts is weg. (De vervanger gaf zelfs als advies om een paracetamol te geven voor de voeding).

Ik heb nu Gentiaan Violet besteld. Hoe pas ik dit toe?

Moet ik het eerst oplossen in water?
Gonien: over gentiaan violet weet ik niets, maar weet wel dat je mycanozol (spelling klopt waars niet) zalf kunt kopen zonder recept voor je tepels....

Die nystatine werd hier geadviseerd om na iedere voeding aan te brengen ipv een paar x per dag. Bij sophietje werkte het niet, orale gel werkt wel goed, ook na iedere voeding.

Inmiddels zit ik zelf aan de fluconazol omdat ik er zelf niet vanaf kwam. Tot op heden geen effect dus ik ben benieuwd naar ervaringen met gentiaan violet.

Ik heb op een gegeven moment mijn lk met mijn ha laten bellen om een goede behandeling af te stemmen...misschien een tip?

Misschien heb je iets aan bovenstaande...succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven