Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
quote:PlayingTheAngel schreef op 23 februari 2010 @ 12:20:

Verder nu onder glas: paprika, eikenbladsla, tomaat en kappertjes. Pas twee dagen, dus die komen nu nog niet op.Heb je die al eerder geteeld? Of heb je die wel eens vers gegeten? Ik ken ze alleen maar uit een potje. Ben benieuwd hoe ze smaken en hoe de teelt is.
Haha, in plaats van wijzigen heb ik op citeren gedrukt....
anoniem_94761 wijzigde dit bericht op 23-02-2010 22:36
Reden: Foutje
% gewijzigd
@schuim

pompoenen is inderdaad afhankelijk van de soort. Van die standaard pompoenen komen er meestal 2 a 3 aan een plant. Tenminste bij mij...Er komen wel heel veel bloemen aan en volgens mij zijn ze zelfbevruchtend. Lang niet alle bloemen groeien uit tot pompoen.

Als je een kleinere soort sier pompoen hebt, dan komen er meestal veel meer vruchten aan een plant. Maar hou inderdaad rekening met een meterslange plant.
Nee ik heb kappertjes nog nooit geprobeerd, maar dat schijnt een mooie struik te worden met witte bloempjes. Ben benieuwd! Ze zijn volgens mij erg makkelijk, maar zal eens kijken of ik wat info voor je kan opschrijven. Wil je ook best een paar zaadjes sturen als het plantje bij mij wat wordt.

Ik heb ook pompoen zaad gekocht, van een klimmende variant, zodat ik hem mooi kan leiden en minder last heb van het gevaarte.. volgens mij kun je pompoenen ook stimuleren door niet alle aftakkingen en bloemen te laten zitten?
okee, bedankt voor de info! Misschien is het wat voor tegen de schutting dan , die is sowieso bijna 2 meter hoog. Zo'n klimmende variant klinkt goed. Maar waarschijnlijk heeft hij zonlicht nodig, ik heb toevallig nog 1 andere plek over tegen de schuur in de zon
hallo, hier even een ander vraagje: Ik heb nu wat zaadjes binnen die binnen opgekweekt kunnen worden. Nu heb ik een mooi plekje in de vensterbak in het zonnetje. Prima zou je zeggen. Eronder zit echter een radiator van de verwarming die altijd aan is. Zou het daardoor niet te warm worden? Ik ben een beetje bang dat het daardoor tesnel groeit dat het steeltje van de plantjes te lang en dun wordt. Snappen jullie wat ik bedoel?

Het wordt lente!!!!!!

Lekker de schuifpui open gehad net, fluitende vogeltjes gehoord, spelende poezen op het grasveld, doorkomend zonnetje, het ruikt naar lente! Jippieeee!

Zometeen even als een tornado door het huis, daarna mijn kastje nog een keer aflakken en dan nog even lekker een uurtje of 2 naar buiten.

Heb de moestuin op papier af, zal wel eens proberen om het op foto en dan online te zetten, kritieken en tips zijn welkom namelijk!

Morgen even 2 kweekkasjes voor op de vensterbank kopen en dan ga ik ook alvast wat inzaaien van t weekend. Man neem eind maart een week vrij en dan gaan we hard aan de slag achter in de tuin. Grond omspitten, kippenhok afbreken en weer opbouwen (moet op een andere plaats, kwartslag gedraaid en hij wordt wat kleiner dan nu). Ik ga voor die tijd alvast bezig met de moestuinbakken en aardappelbakken maken (http://www.makkelijkemoestuin.com/aardappelen.html) en bezig met de afrastering voor de kippen. Ook moet er nog een flink aantal gekapte coniferen op de houtwal, wat struiken verplaatst en ook nog 3 coniferen gekapt worden. Ik sta te popelen om aan de slag te gaan
Nou, ik hoop dat mijn tomatenplantjes het gaan overleven, ik heb ze bij -16 voor het raam laten staan....binnen weliswaar maar toch. Ze zien er niet zo gelukkig meer uit, maar ik hoop dat ze het redden!

Volgende week ga ik naar Nederland, en neem ik heeeeel veeeel groentezaden mee. Vandaag sneeuwt het hier alweer, dus ik heb behalve de tomaat verder nog niets gezaaid. Niet eerder dan eind maart is het beste denk ik, alles een maand later dan je in Nederland zou doen.

Ik vind dat idee van die wasmanden wel geniaal! Hier liggen ook nog oude tonnen, misschien moet ik ook maar aardappels gaan proberen!
@Spicegirl: ik zet mijn plantjes ook altijd op de vensterbank met daaronder de radiator. Dat gaat altijd goed, mits je de grond voldoende vochtig houdt. Als de kiemplantjes groter zijn en dan verpot ik ze eerst. Die potjes met de soorten die een hoge grondtemp. van 20 graden nodig hebben (zoals Aubergine, Artisjok, Meloen, Paprika, Pepers en Tomaat) blijven op de vensterbank staan, totdat ze stevige planten zijn en dan pas (als het buiten mooi en warmer weer is) gaan ze overdag naar buiten om af te harden. 's Avonds haal ik ze nog naar binnen, de 2de week gaan ze naar mijn tuin, waar ze onder plastic komen te staan. Meestal gaan deze groente na 15 mei naar buiten.

De soorten die geen hoge grondtemp. nodig hebben gaan na het verpotten naar buiten. De eerste week ook weer 's avonds naar binnen, de 2de week buiten in de volle grond.

@ schuim: Wat betreft pompoenen, daar hanteer ik de zelfde regel als bij meloenen. Na 4 echte bladeren haal ik de top eraf. De plant gaat dan meerdere ranken vormen. Als die ranken dan 60-70 cm lang zijn dan snoei ik ze af (op die lengte). Als je dat niet doet, dan zul je zien dat de plant maar door blijft groeien (m.a.w. hij concentreert zich op het groeien i.p.v. de vruchten).

De opbrengst van de vruchten is afhankelijk van de soort, het weer, de grond, de plek (hoeveelheid licht/schaduw). Zo heb ik zelf een flessenpompoen gehad, die in totaal 40 pompoenen heeft gekregen. Terwijl mijn mede-tuinders maar 1 goede Uchiki Kuri pompoen hebben gekregen in dat zelfde jaar.
@verli, bedankt voor de uitleg! Ik ga vanmiddag nog even aan de slag!
Vanmiddag heb ik een klein stukje gelezen over dat sommige planten goed bij elkaar kunnen staan ivm ziektes en anderen juist weer niet goed samen gaan. Is er hier iemand die de tuin daarop ingedeeld heeft en er wat over kan vertellen?
Ik weet alleen dat je uien naast de wortels moet zetten tegen de wortelvlieg.

Maar er zullen ongetwijfeld meer van dit soort weetjes zijn.
Wel een goede combi

Aardbei → stamboon, sla, spinazie

Sla → peterselie

Dille → wortels, sla, uien

Ui → wortels, rode biet, tomaat

Sla → kervel

Waspeen → sla, sjalotjes, dille

Stamsnijbonen→wortels

(Andersom dus ook)

Niet een goede combi

Bonen → ui en sjalot

Bieten → uien, stamboon, koolrabi

(Andersom dus ook)

Ziekten en plagen

Bladluis → hysop, salie, tijm, knoflook

Rupsen → laagje gras rondom koolplanten en tussen koolblad

Schildluis → zeepspiritus (1L water, 1thL groene zeep, 1 eetL spiritus)

Meeldauw → uiengier, zwavelpoeder tussen planten

Mieren → lavendel, goudsbloem, afrikaantjes, kamfer, munt

Slakken → salie, hysop, tijm, dennezadenextract, bier, rabarberblad, dennennaalden

Witte vlieg → oost Indische kers

Wortelvlieg → sjalotjes er tussen zaaien

Muizen → kruizenmunt, pepermunt
Wat betreft de Slakken, ik leg meestal een rabarblad (of een ander groot blad) op de grond, de slakken gaan hier overdag onder zitten, dan kun je ze gemakkelijk verwijderen.

Wat betreft luizen: druk een (of meerdere) knoflookteentje(s) in de grond, bij de plant die last heeft van luizen. De wortels van de desbtreffende plant neemt het knoflookaroma op en dat gaat door de sapstroming. Schijnbaar houden luizen niet van een knoflooksmaakje.

Rupsen mogen van mij 1 koolplant hebben, dus de andere rupsen/vlindereitjes op andere planten verzamel ik en zet ze allemaal op 1 plant. De andere planten, komen onder gaas, waar ze dus niet bij kunnen komen.

Aan meeldauw doe ik niets, zolang dat alleen op de bladeren komt, vind ik het wel best.
Ik doe altijd een rijtje afrikaantjes langs het bed met de nachtschadeplanten, helpt tegen aaltjes.

En ik teel altijd tussen twee rijtjes worteltjes een rijtje met ui(-achtigen). Dat vak ziet er dan zo uit: rijtje gele ui - rijtje wortels - rijtje rode ui - rijtje wortels - rijtje lente-ui/prei.

Verder is voor mij de ruimte te beperkt om ook nog een rekening te houden met goede/slechte buren.

Het teentje knoflook vind ik een goede tip! Mocht ik er last van krijgen, dan ga ik dat zeker proberen.

Ik ben nogal lui aangelegd wat betreft insecten, parasieten en dat soort beestjes. Ik leg rondom de sla wat eco-slakkenkorrels en that's it. En koolsoorten (behalve boerenkool) heb ik niet staan, dus dat scheelt een hoop aan rupsen en koolvlieg, denk ik.
verli bedankt voor alle tips!

Ik twijfel toch wel over pompoen, vorig jaar hadden we namelijk een slakkenplaag in onze tuin, en zij zijn dol op pompoen las ik. Nu schijnen houtsnippers te werken maar ik vraag me af in hoeverre, heeft iemand ervaring met slakken weghouden?

Sarah, het wordt inderdaad weer lente!!! Dat dacht ik elke ochtend de afgelopen week, helaas was enkele uren later dat gevoel al weer weg.
@ Sarah: Het klinkt goed, die plannen van jullie! Ik ben benieuwd naar de bakken die je maakt. En weet je al wat je gaat zaaien dit weekend?

En die aardappelbakken, haha, ik weet niet of het zo werkt hoor, met die planken weghalen en oogsten wat je nodig hebt! Dat zal wel een leuk avontuur worden!

En als ik je post zo lees met het houthakken en de coniferen wegwerken, dan krijg ik een voorstelling van jou als iemand met enorme spierballen
Alles loopt alweer uit!

-oregano

-citroenmelisse

-munt

-stokroos

-seringen hebben al weer knoppen (!)

-uitgezaaide viooltjes komen alweer op

- tot nu toe 1 dode vis in de vijver gespot

Maar goed, ik ga gigantisch offtopic, want geen moestuinperikelen

Zijn er liefhebbers voor een 'Tuintopic'? Dan ga ik Sarah's Tuin in ere herstellen! (topic heb ik vorig jaar opgestart, maar naderhand wegens een brute inbreuk op mijn privacy laten verwijderen. Ik durf het nu wel weer aan, mits er liefhebbers zijn voor een tuintopic )
quote:Helianthus2106 schreef op 24 februari 2010 @ 16:47:

En als ik je post zo lees met het houthakken en de coniferen wegwerken, dan krijg ik een voorstelling van jou als iemand met enorme spierballen

Een goede zaag doet het meeste werk!

Enneeh die aardappelbakken, geen idee of het werkt, ik vond het allemaal wel logisch klinken, dus ik ga het gewoon eens proberen. Heb daarnaast denk ik ook nog wel een stukje tuin over om ze gewoon in de grond te stoppen, dus dat doe ik ook maar (Zit Sarah straks met 50 kilo aardappelen )

Wat ik ga zaaien weet ik nog niet, eens kijken wat de post morgen brengt En morgen even hier naar het tuincentrum, daar is zaaigoed in de aanbieding, dus sla ik alvast wat in!
Loopt alles al weer uit? Echt? Ik ben deze week te ziek om goed in de tuin rond te kijken. Ik heb wel gezien dat ik moet opruimen, snoeien, harken, schoffelen enz.

Ik ben nieuwsgierig wat er in mijn tuin dan gebeurt! Ik zag al wel een paar bollen uitlopen.

Moestuin, tuin... ik geniet van alles wat er groeit en bloeit in mijn tuin. Ik heb alleen totaal geen verstand van 'gewone' planten. De tuin staat er vol mee en de meeste zijn ook prachtig, dus ik geniet er gewoon van.

Van mij mag je Sarah's tuin in ere herstellen, maar ben je niet bang voor dezelfde problemen? Iemand anders kan ook een dergelijk topic openen, toch? Ik schrijf en lees wel mee.
@sara

een tuintopic sluit ik me bij aan!

Zojuist een paar zaaibakjes gemaakt. lente ui, aubergine, vroege tomaat en minigroentemix, ben benieuwd!

Had ik ze netjes in de vensterbank gezet, zie ik 5 minuten later de kat erdoorheen banjeren. Grrrr. Heb er nu maar een deksel op gedaan.

Heeft iemand nog tips om goedkoop aan materiaal te komen om planten tegenaan te laten kimmen?
@helianthus gefeliciteerd!
Helianthus; van harte! Alleen jammer dat je je zo beroerd voelt

En nee, ben er niet bang voor, ben er nu op voorbereid

Zal zo even topic openen!
Bedankt voor de felicitaties en de knuffel. Gelukkig ben ik al over de helft
@ Verli en Helianthus, bedankt voor de tips.

@ Helianthus, Gefeliciteerd! En sterkte met deze slechte week.

En de eerste kleine kiempjes van de Cayenne peper zijn te zien!
anoniem_98122 wijzigde dit bericht op 19-03-2010 14:54
Reden: Foto weggehaald
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven