Welke hypotheeksvorm heb jij?
woensdag 24 februari 2010 om 20:54
Ik ga binnenkort met mijn vriend op zoek naar ons eerste koophuis, en met al die haken en ogen aan alle hyptheeksvormen zie ik door de bomen het bos niet meer (of andersom
)..
we hebben over 2 weken een afspraak bij de hypotheker maar wil graag weten wat degene hier met een koophuis voor hypotheeksvorm hebben afgesloten, en ben je er blij mee achteraf?
wat zijn voor delen en nadelen voor jou?
Ik verdien zelf 25000 bruto per jaar en vriend 43000, echter werkt hij daarvan 80% dus 35000.
We denken aan een huis rond de 250.000
Ik wil tevens in de toekomst een kindje en zal dan 3 dagen gaan werken.
Alle tips zijn welkom!

we hebben over 2 weken een afspraak bij de hypotheker maar wil graag weten wat degene hier met een koophuis voor hypotheeksvorm hebben afgesloten, en ben je er blij mee achteraf?
wat zijn voor delen en nadelen voor jou?
Ik verdien zelf 25000 bruto per jaar en vriend 43000, echter werkt hij daarvan 80% dus 35000.
We denken aan een huis rond de 250.000
Ik wil tevens in de toekomst een kindje en zal dan 3 dagen gaan werken.
Alle tips zijn welkom!
woensdag 24 februari 2010 om 20:57
Hypotheker prima ideee, hebben ons prima geholpen! wij hebben deels spaar en deels aflossingsvrije hypotheek.
We wisten van tevoren wat we zelf maximaal wilden lenen en daarna pas naar die hypotheek knakker gegaan. Zijn er tevreden mee. Wilden een hypotheek dat als er een crisis zou komen en een van ons de baan kwijt zou raken we nogsteeds de maandlasten konden betalen en dat kan idd. prima regeling dus.
We wisten van tevoren wat we zelf maximaal wilden lenen en daarna pas naar die hypotheek knakker gegaan. Zijn er tevreden mee. Wilden een hypotheek dat als er een crisis zou komen en een van ons de baan kwijt zou raken we nogsteeds de maandlasten konden betalen en dat kan idd. prima regeling dus.

woensdag 24 februari 2010 om 21:08
Wij hebben ook deels spaarhypotheek en deels aflossingsvrij. Dat is prettig omdat de maandlasten wat lager zijn door het aflossingsvrije gedeelte, maar geheel aflossingsvrij zou ik nooit doen (kan waarschijnlijk tegenwoordig ook niet meer). Dan is het hele idee van vermogen opbouwen dmv je huis weg.
Ik moet zeggen dat ik een huis van 250.000 euro erg hoog vind bij jullie salarissen. Wij verdienen bijna 15.000 euro meer per jaar en hebben al kinderen (dus gaan niet terug in inkomen in de nabije toekomst). We hebben vorig jaar een huis van 225.000 euro gekocht en dat is qua maandlasten prima te doen. Ik denk dat het voor jullie erg krap zal worden als jij dan minder gaat werken.
Ik moet zeggen dat ik een huis van 250.000 euro erg hoog vind bij jullie salarissen. Wij verdienen bijna 15.000 euro meer per jaar en hebben al kinderen (dus gaan niet terug in inkomen in de nabije toekomst). We hebben vorig jaar een huis van 225.000 euro gekocht en dat is qua maandlasten prima te doen. Ik denk dat het voor jullie erg krap zal worden als jij dan minder gaat werken.
woensdag 24 februari 2010 om 21:12
Ik vraag me af of een huis van 250.000 niet wat duur is voor jullie salarissen. Volgens mij mag je tegenwoordig maar 4 keer je jaarsalaris lenen ofzo. En dan moet je het ook nog volledig op 2 salarissen doen, wat dus erg onverstandig is. Daar komen nog kk bij en eventuele verbouwingskosten. En al verbouw je niet verhuizen kost altijd meer dan je denkt.
Wij hebben net als bijtje een deels spaar en aflossingsvrije hypotheek en dat bevalt prima. Wij zouden bij verlies van baan van een van beide de hypotheek ook nog kunnen blijven betalen en dat is wel een vereiste voor mij.
Wij hebben net als bijtje een deels spaar en aflossingsvrije hypotheek en dat bevalt prima. Wij zouden bij verlies van baan van een van beide de hypotheek ook nog kunnen blijven betalen en dat is wel een vereiste voor mij.
woensdag 24 februari 2010 om 21:32
Wij hebben een bankspaarhypotheek. Niet ingewikkeld en weinig (verborgen) kosten. Toen wij hem eind 2008 afsloten kon het alleen bij de SNS en de Rabobank, inmiddels vast bij meer banken/hypotheekverstrekkers. Het bevalt prima. Hiervoor hadden we een aflossingsvrije hypotheek en spaarden we zelf voor de aflossing aan het eind, ging ook goed maar met een bankspaarhypotheek kun je dit belastingvrij doen en dat is bij zulke op termijn grote bedragen toch wel handig. De transparantie van deze hypotheek en de lage kosten gaven voor ons de doorslag.
Ook wij hebben zo'n bedrag geleend dat we als een van beiden zijn baan verliest de hypotheek nog wel kunnen betalen. 250.000 met jullie salarissen lijkt mij ook veel, maar ik weet ook niet precies hoe de rente nu staat.
Let er ook op dat je de rente een tijd vast zet, zeker als je over een aantal jaren minder wilt gaan werken ivm jullie kinderwens wil je niet net op dat moment geconfrinteerd worden met een verhoging van je maandelijkse lasten (naast de kosten voor een kind die je er sowieso bij krijgt).
Kijk ook eens op onafhankelijke sites als die van de consumentenbond en de vereniging eigen huis, ze geven veel informatie over hypotheken en zonder eigenbelang. Prettig om er zelf iets vanaf te weten voordat je om de tafel gaat zitten met een financieel adviseur als de Hypotheker die wel degelijk belang heeft bij de keuzes die jij maakt. Je betaalt de adviseur namelijk niet voor het advies, hij of zij verdient aan de provisie die er zit op de producten en dat verschilt enorm per product.
Veel succes en plezier bij het zoeken naar een huis!
Ook wij hebben zo'n bedrag geleend dat we als een van beiden zijn baan verliest de hypotheek nog wel kunnen betalen. 250.000 met jullie salarissen lijkt mij ook veel, maar ik weet ook niet precies hoe de rente nu staat.
Let er ook op dat je de rente een tijd vast zet, zeker als je over een aantal jaren minder wilt gaan werken ivm jullie kinderwens wil je niet net op dat moment geconfrinteerd worden met een verhoging van je maandelijkse lasten (naast de kosten voor een kind die je er sowieso bij krijgt).
Kijk ook eens op onafhankelijke sites als die van de consumentenbond en de vereniging eigen huis, ze geven veel informatie over hypotheken en zonder eigenbelang. Prettig om er zelf iets vanaf te weten voordat je om de tafel gaat zitten met een financieel adviseur als de Hypotheker die wel degelijk belang heeft bij de keuzes die jij maakt. Je betaalt de adviseur namelijk niet voor het advies, hij of zij verdient aan de provisie die er zit op de producten en dat verschilt enorm per product.
Veel succes en plezier bij het zoeken naar een huis!
woensdag 24 februari 2010 om 21:43
Hier ook een gedeelte bankspaar & aflossingsvrij. Onze hypotheek is ongeveer 220.000 en onze salarissen zijn vrijwel gelijk aan die van jullie. Wij hebben inmiddels 2 kinderen en ik vind de maandlasten toch wel hoog. Toen we dit huis kochten hadden we nog geen kinderen en een heel lage rente (3.9%) maar de rentevaste periode liep af en nu hebben we een rente van 5.1% voor 10 jaar vast. Op zich nog wel een redelijk rentetarief, maar toch scheelt het aanzienlijk qua maandlasten, zeker omdat we nu 2 kinderen hebben is het toch wel opletten qua uitgaven. Mijn advies is dan ook om de rentevaste periode zo lang mogelijk te houden, minimaal 10 jaar, dan weet je gewoon waar je aan toe bent.
woensdag 24 februari 2010 om 21:46
Wij hebben een hybride hypotheek met 100% spaargedeelte. Het is een personeelshypotheek en geen andere mogelijkheid om volledig te sparen, anders hadden we waarschijnlijk ook een bankspaarhypotheek gekozen ivm transparantie.
Wij lossen aan het eind van de looptijd volledig af en kunnen dat ook blijven doen als we minder gaan werken.
Ik vind het leenbedrag vergeleken met jullie inkomens ook aan de hoge kant.
Wij lossen aan het eind van de looptijd volledig af en kunnen dat ook blijven doen als we minder gaan werken.
Ik vind het leenbedrag vergeleken met jullie inkomens ook aan de hoge kant.
woensdag 24 februari 2010 om 21:56
Dank jullie wel tot nu toe.
Hmm jullie vinden het bedrag dus te hoog, ik dacht dat het vrij 'veilig' was, wij zijn 2 jaar geleden ook naar een hypotheker gegaan mijn vriend werkte destijds 100%, wij konden toen een bedrag van 320.000 lenen.
Nu werkt mijn vriend 80%, gaat dit jaar echter wel weer 100% werken+ krijgt salaris verhoging. Toch wilden we uit blijven gaan van zijn 80 % en zonder de verhoging mee te rekenen.
Zet me toch wel aan het denken als er al meerdere mensen 250.000 teveel vinden.
Wat zijn ongeveer de netto maandlasten bij dit bedrag? (ik weet dat het er nogal aan ligt wat voor hypotheek je neemt,maar stel bij de helft aflossings vrij , helft spaar?)
Hmm jullie vinden het bedrag dus te hoog, ik dacht dat het vrij 'veilig' was, wij zijn 2 jaar geleden ook naar een hypotheker gegaan mijn vriend werkte destijds 100%, wij konden toen een bedrag van 320.000 lenen.
Nu werkt mijn vriend 80%, gaat dit jaar echter wel weer 100% werken+ krijgt salaris verhoging. Toch wilden we uit blijven gaan van zijn 80 % en zonder de verhoging mee te rekenen.
Zet me toch wel aan het denken als er al meerdere mensen 250.000 teveel vinden.
Wat zijn ongeveer de netto maandlasten bij dit bedrag? (ik weet dat het er nogal aan ligt wat voor hypotheek je neemt,maar stel bij de helft aflossings vrij , helft spaar?)
woensdag 24 februari 2010 om 21:59
Of het leenbedrag te hoog is in vergelijking met je salaris hangt ook af van je groeiperspectief. Wij hebben een voorzichtige hypotheek genomen, maar ons salaris is toegenomen, zodat onze hypotheek eigenlijk niet meer bij onze inkomsten past (we zouden nu graag groter wonen, omdat dat ook kan). In sommige beroepen heb je een laag startsalaris, maar groei je snel door.
Wij hebben een aflossingsvrije hypotheek (met levensverzekering) met variabele rente. Hebben we goed over nagedacht. Deze vorm past alleen als je wat risico kunt nemen.
Wij hebben een aflossingsvrije hypotheek (met levensverzekering) met variabele rente. Hebben we goed over nagedacht. Deze vorm past alleen als je wat risico kunt nemen.

woensdag 24 februari 2010 om 22:05
Ik ken iemand en die heeft een hypotheek met variabele rente. Weet het niet precies maar volgens mij heeft hij ook een beleggingshypotheek. Ben niet zo thuis in de hypotheek wereld.
Daardoor heeft hij wel (in een gunstige) periode hele lage maandlasten. Zelfs lager dan wij, terwijl hun huis 100.000 euro duurder is.
Wij hebben een huis van 150.000 en hebben gedeeltelijk spaar, gedeeltelijk aflossing, en netto betalen we 600 euro per maand (400 euro rente, 200 euro aflossing) en bruto 800 euro per maand.
En dan komt de levensverzekering daar nog bij, maar die betaalt mijn vriend. Die is wel duur, dacht ik. zo'n 200 euro per maand, als dat klopt?
Daardoor heeft hij wel (in een gunstige) periode hele lage maandlasten. Zelfs lager dan wij, terwijl hun huis 100.000 euro duurder is.
Wij hebben een huis van 150.000 en hebben gedeeltelijk spaar, gedeeltelijk aflossing, en netto betalen we 600 euro per maand (400 euro rente, 200 euro aflossing) en bruto 800 euro per maand.
En dan komt de levensverzekering daar nog bij, maar die betaalt mijn vriend. Die is wel duur, dacht ik. zo'n 200 euro per maand, als dat klopt?
woensdag 24 februari 2010 om 22:05

woensdag 24 februari 2010 om 22:08
Ik heb alleen een hypotheek afgesloten van 210.000. Verdiende ongeveer 45.000 toen ik 'm afsloot, los 120.000 af en 90.000 aflossingsvrij. Betaal per maand 700 euro netto en dat is wel te doen. Inmiddels woon ik samen en betaalt mijn vriend een deel mee. Mij lijkt 250.000 wel te doen, zeker als je vriend meer kan gaan werken en hij en jij een reele kans op salarisverhoging hebben.
woensdag 24 februari 2010 om 22:09
ik vind het ook vrij hoog, zeker wanneer jij in de toekomst minder wilt werken. Tuurlijk mag je bij zo'n inkomen een x-bedrag lenen. Wat je jezelf wel af moet vragen is hoe je overige uitgavenpatroon is. Ik vind het heerlijk om zo af en toe uit eten te gaan, wat leuks kopen of wat dan ook. Dat wordt denk ik lastig bij jullie hypotheekwens / maandinkomen. Bij een huis van rond de 250.000 euro ben je er trouwens neit met dat bedrag. Denk ook aan kosten koper (bij een bestaand huis) of een eventuele verhoging ivm verbouwingen. De hypotheek zal dus nog een stuk hoger zijn. Ter vergelijking. Ons huis kostte 147.000, hebben 16.000 bouwdepot gehad en onze hypotheek is 177.000. Is dus 14.000 euro aan andere kosten.
woensdag 24 februari 2010 om 22:10
Wat betreft al dan niet aflossen: aflossen kost geld. Wij hebben heel bewust gekozen om geen geld in ons huis te stoppen, omdat we nu in een fase zitten dat we het meer nodig hebben dan over 30 jaar. Wij zien geen voordelen van een afbetaald huis, omdat het tegen de tijd dat je naar het verzorgingshuis gaat, het geld niet meer zo nodig hebt en door inflatie een eventuele schuld op je huis veel minder is. Met aflossen betaal je nu relatief veel geld (want nog niet onderhavig aan inflatie) terwijl je nu minder verdient en het meer nodig hebt.
Maar hangt heel erg af van wat je prettig vindt. Sommige mensen voelen zich prettiger bij aflossen.
Maar hangt heel erg af van wat je prettig vindt. Sommige mensen voelen zich prettiger bij aflossen.
woensdag 24 februari 2010 om 22:11
Ik zou als je van plan bent om aan kinderen te gaan beginnen en dus in de toekomst minder inkomen krijgt doordat je minder gaat werken zeker niet voor een variabele rente kiezen. Beleggingshypotheek zou ik ook zeker nooit meer doen, de afgelopen 5 jaar hebben we ruim 7000 euro ingelegd in een beleggingsverzekering en bij de afkoop ervan kregen we nog niet de helft terug, er gaan heel veel kosten af. Bovendien zijn de meeste beleggingsproducten erg ondoorzichtig en is het nooit zeker of de hypotheek kan worden afgelost. Als we toen al een bankspaarhypotheek hadden gehad zou het volledige bedrag gewoon zijn ingelegd en met rente op rente zou de inleg aanzienlijk zijn gegroeid.
Voor een levensverzekering moet je ook goed rondshoppen, daar kun je ook aanzienlijk geld mee besparen.
Voor een levensverzekering moet je ook goed rondshoppen, daar kun je ook aanzienlijk geld mee besparen.
woensdag 24 februari 2010 om 22:13
Ik heb een volledig aflossingsvrije hypotheek met variabele rente. En dan eentje die je tussentijds wel boetevrij mág aflossen als je wil. En je mag de aflossingen ook weer opnemen 
Ik spaar zelf voor de aflossing en als het gespaarde bedrag te hoog wordt (meer dan 40.000 met z´n 2en) dan los ik een deel van de hypotheek af. Of ik zet het op een bankspaar-rekening, dat kan ook nog. Ik vind het prettig om zelf de controle over mijn spaargeld te houden.
Mijn hypotheek is alleen niet meer te koop. De bank verdiende er niet genoeg op haha. Heb een vaste opslag van 1% op de euribor dus betaal nu maar 1,5% rente. Maar dat kan natuurlijk (flink) oplopen in de toekomst. In dat geval ga ik een deel aflossen.
Hoewel mijn hypotheek niet meer te koop is (krediethypotheek Postbank, nu ING) kun je misschien rondkijken of er nog iets is dat er op lijkt.

Ik spaar zelf voor de aflossing en als het gespaarde bedrag te hoog wordt (meer dan 40.000 met z´n 2en) dan los ik een deel van de hypotheek af. Of ik zet het op een bankspaar-rekening, dat kan ook nog. Ik vind het prettig om zelf de controle over mijn spaargeld te houden.
Mijn hypotheek is alleen niet meer te koop. De bank verdiende er niet genoeg op haha. Heb een vaste opslag van 1% op de euribor dus betaal nu maar 1,5% rente. Maar dat kan natuurlijk (flink) oplopen in de toekomst. In dat geval ga ik een deel aflossen.
Hoewel mijn hypotheek niet meer te koop is (krediethypotheek Postbank, nu ING) kun je misschien rondkijken of er nog iets is dat er op lijkt.
.

woensdag 24 februari 2010 om 22:16
woensdag 24 februari 2010 om 22:18
quote:wevie schreef op 24 februari 2010 @ 22:15:
@Impala: gekoppeld aan de Euribor? Hoe kan dat? was jij voor de bank interessant of was dat een standaard hypotheek? Zou ik ook wel willen met mijn variabele rente.
Er waren toen (slechts) enkele banken die dat deden, een vaste opslag. Ik weet niet of het nu nog toegepast wordt omdat de rente zo laag is. Toen de rente ging dalen,hebben veel hyptheekverstrekkers hun variabele rente verhoogd. Dat was natuurlijk erg lullig. Bij mij kon dat niet, want de opslag stond vast.
Het was een standaardhypotheek, maar hij stond wel een beetje weggemoffeld op de Postbanksite
@Impala: gekoppeld aan de Euribor? Hoe kan dat? was jij voor de bank interessant of was dat een standaard hypotheek? Zou ik ook wel willen met mijn variabele rente.
Er waren toen (slechts) enkele banken die dat deden, een vaste opslag. Ik weet niet of het nu nog toegepast wordt omdat de rente zo laag is. Toen de rente ging dalen,hebben veel hyptheekverstrekkers hun variabele rente verhoogd. Dat was natuurlijk erg lullig. Bij mij kon dat niet, want de opslag stond vast.
Het was een standaardhypotheek, maar hij stond wel een beetje weggemoffeld op de Postbanksite

.
woensdag 24 februari 2010 om 22:19
Wat ik een heel nuttig boekje vond (tip van iemand van het forum): Hoera een hypotheek!
Hierin worden de verschillende hypotheekvormen uitgelegd met alles wat daarbij komt kijken en kom je goed beslagen ten ijs als je in gesprek gaat met hypotheekadviseurs.
Oh en nog een tip, ga ook gewoon met adviseurs van banken praten ipv een 'onafhankelijke' hypotheekadviseur. Mijn ervaring is dat je dan vaak wat meer onderhandelingsruimte hebt over de hoogte van de provisie (wij hoefden bij de Rabo zelfs helemaal geen provisie te betalen) en dat scheelt toch weer.
Hierin worden de verschillende hypotheekvormen uitgelegd met alles wat daarbij komt kijken en kom je goed beslagen ten ijs als je in gesprek gaat met hypotheekadviseurs.
Oh en nog een tip, ga ook gewoon met adviseurs van banken praten ipv een 'onafhankelijke' hypotheekadviseur. Mijn ervaring is dat je dan vaak wat meer onderhandelingsruimte hebt over de hoogte van de provisie (wij hoefden bij de Rabo zelfs helemaal geen provisie te betalen) en dat scheelt toch weer.