Geld & Recht alle pijlers

Welke hypotheeksvorm heb jij?

24-02-2010 20:54 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga binnenkort met mijn vriend op zoek naar ons eerste koophuis, en met al die haken en ogen aan alle hyptheeksvormen zie ik door de bomen het bos niet meer (of andersom :P)..

we hebben over 2 weken een afspraak bij de hypotheker maar wil graag weten wat degene hier met een koophuis voor hypotheeksvorm hebben afgesloten, en ben je er blij mee achteraf?

wat zijn voor delen en nadelen voor jou?

Ik verdien zelf 25000 bruto per jaar en vriend 43000, echter werkt hij daarvan 80% dus 35000.

We denken aan een huis rond de 250.000

Ik wil tevens in de toekomst een kindje en zal dan 3 dagen gaan werken.

Alle tips zijn welkom!
Dat is per geval verschillend. Bij een laag inkomen is een aflossing middels annuiteit ( en helemaal als je top financiert ) geen slecht idee. Zo voorkom je dat als b.v. je relatie strand of je het huis wilt verkopen om wat voo rreden dan ook, er niets is opgebouwd en je met een restschuld blijft zitten.

Een bankspaarhypotheek, dus uitgestelde aflossing, zoals ook bij een spaarhypotheek is interessanter bij een wat hoger inkomen ivm renteaftrek die nu nog geldt maar ja, wie weet wat de toekomst brengt...

Dan is jullie leeftijd nog van belang en je pensioenopbouw en evt recht op nabestaanden pensioen in geval van overlijden. Als er een prima nabestaandenpensioen is, hoef je niet al te veel dure levensverzekeringen af te sluiten als de hypotheek niet zo hoog is. Heb je een fors aowgat en geen goed pensioenvooruitzicht dan zou ik er weer voor zorgen dat je hypotheeklasten weg zijn, of grotendeels weg zijn als het zover is. Zomaar een paar voorbeeldjes waar niet altijd op gelet wordt. En de onafhankelijke hypothekers, zijn vaak niet zo onafhankelijk hoor, banksparen sluiten ze weinig bv, omdat er geen provisie voor hen op valt te verdienen. Mijn advies, onderhandel met de bank waar ook verder al je bankzaken lopen, over een verschil van een paar tiende % van rente is vaal wel te onderhandelen. Let ook op voorwaarden zoals meenemen van polissen, wijzigen enz enz.
Wij hebben een hypotheek in vier delen:

1. Aflossingsvrij, rente vast over lange periode

2. Aflossingsvrij, rente variabel

3. Spaarhypotheek, rente vast over lange periode

4. Vrij opneembaar/aflosbaar, rente variabel

Bevalt prima. Rente-risico is niet te groot en toch redelijk laag, flexibiliteit is hoog.
deels aflossingsvrij deels spaar, allebei zelfde rentepercentage.
Oh geef ik niet eens antwoord m.b.t mijn eigen hypotheek... aflossingsvrij max 75 % vd executiewaarde tegen een belachelijk lage rente ivm personeelskorting, kleine levensverzekering die nu volstrekt overbodig is, maar die ik toch maar laat lopen.

Reden voor deze keus... prima pensioenopbouw van allebei, veel overwaarde, voldoende eigen middelen om evt extra af te lossen als we dat zouden willen en geen kinderen. Als wij dood gaan gaat toch alles naar de familie en in het huis zit heel veel overwaarde.
MizzK, jij wil 3 dagen gaan werken dus jou inkomsten zullen dalen naar 15.000 per jaar. Jouw vriend werkt 80% van 43.000, dus dat is 34.000. Samen hebben jullie dus 49.000 bruto.

Gemiddeld zeggen ze altijd dat 4,5 x brutoloon = hypotheek (incl kk). Bij jullie is dat 220.000. Aangezien kk meestal bijna 10% van het koopbedrag is, kun je een huis kopen van max. 2 ton.

Maar goed, dit is dus wel afhankelijk van het rente-percentage en de soort hypotheek die je gaat afsluiten.
anoniem_54036 wijzigde dit bericht op 25-02-2010 16:54
Reden: typefoutje
% gewijzigd
Ik heb een volledig aflossingsvrije hypotheek (dat kon omdat mijn hypotheek minder dan de helft van de waarde van mijn huis bedraagt). Ik mag jaarlijks 10% aflossen, en dat ben ik in de toekomst zeker van plan. Nu spaar ik ook, maar investeer mijn geld meteen weer in mijn huis: vorig jaar een nieuwe keuken gekocht, dit jaar wil ik nieuwe kozijnen. De maandelijkse rente bedraagt slechts 350 euro per maand, dus is het niet zo moeilijk om nog wat te sparen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven