Werk & Studie alle pijlers

fooi bij etentje

25-02-2010 12:59 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

In mijn nieuwe baan ga ik regelmatig uit eten met klanten. Nu kan ik de kosten van het restaurant wel declareren, maar de fooi niet.

Normaliter zou je 10% fooi geven, en over een tientje ben ik ook echt niet fluw om zelf te betalen. Maar de etentjes waar ik het over heb, zitten vaak tussen de 500-1000 euro. En dan vind ik het wel veel geld om dat zelf even op te hoesten.

Hoe zouden jullie dit aan pakken?
quote:josephine69 schreef op 25 februari 2010 @ 13:37:

[...]

Hongerloontje zal wel meevallen want ze krijgen in ieder geval minimumloon. Als je daar niet tevreden mee bent heb je toch het verkeerde vak gekozen lijkt me.Studenten werken vaak onder 't minimum loon of zwart voor 'n paar centen. Dan moet je 't echt wel van de fooien hebben.
Dat is dus níet zo. Misschien bij jou, maar ik ken eigenlijk heel weinig mensen die dat doen. In chique restaurants is het misschien wat gewoner, maar zeker in de 'gewone' restaurants is het meer een extraatje dan normaal.

Bovendien vind ik 'omdat dat nou eenmaal de gewoonte is' altijd een debiel antwoord. In andere landen is het de gewoonte om meisjes te besnijden, dat vinden ze heel normaal en hygiënisch. Dat zou jij dus ook bij jezelf/dochter laten doen? Het is toch eenmaal de gewoonte?
quote:elninjoo schreef op 25 februari 2010 @ 13:39:

[...]

Studenten werken vaak onder 't minimum loon of zwart voor 'n paar centen. Dan moet je 't echt wel van de fooien hebben.Dan werken ze op gekke plekken. Hier staan de studenten te dringen voor een baan in de horeca omdat het leuk werk is en beter verdient dan de meeste andere studentenbaantjes.
quote:delphicat schreef op 25 februari 2010 @ 13:36:

[...]

Ik weet niet waarom dat is, maar het is nu eenmaal de gewoonte.

'Het is nu eenmaal gewoonte' vind ik geen goede reden. Je kunt je waardering ook op andere manieren uiten, bijvoorbeeld door terug te komen.

Ik weet dat het bijvoorbeeld in Duitsland (in ieder geval in bepaalde delen) ook de gewoonte is om de kapper een fooi te geven. Zou je dat ook doen om je waardering te uiten?
Okee, volgens mij lopen er een paar dingen door elkaar. Ik ben erg pro-fooi, maar alleen als de bediening en het eten tenminste "in orde" was. Als dat ondermaats was, geen fooi.

Maar mensen die nooit fooi betalen, want "dat is niet verplicht"... blegh!
quote:Roelfien schreef op 25 februari 2010 @ 13:40:

Ik weet dat het bijvoorbeeld in Duitsland (in ieder geval in bepaalde delen) ook de gewoonte is om de kapper een fooi te geven. Zou je dat ook doen om je waardering te uiten?Wel als ik in die bepaalde delen van Duitsland naar de kapper zou gaan, ja.
quote:delphicat schreef op 25 februari 2010 @ 13:38:

[...]

En als jij geen fooi wilt betalen heb je de verkeerde vrijetijdsbesteding gekozen.Dit slaat nergens op. Ik geef namelijk wel altijd fooi, maar alleen omdat het zo hoort niet omdat ik er de noodzaak van inzie.
quote:jackie23 schreef op 25 februari 2010 @ 13:39:

[...]

Dan moet ze een andere (beter betaalde) baan zoeken. Is de bediening erg goed en het personeel gezellig en vriendelijk, dan geef ik met plezier een fooi. Anders niet hoor.

Fooi hoort erbij? Ik krijg toch ook geen fooi (kantoorbaan)?Helemaal eens.

[...]

Studenten werken vaak onder 't minimum loon of zwart voor 'n paar centen. Dan moet je 't echt wel van de fooien hebben.

Wiens probleem is het nou eigenlijk als bedienend personeel onderbetaald wordt (als het al gebeurt)? Natuurlijk van het personeel, maar het is de schuld van de baas. Dan is het toch niet de taak van de gasten om het gebrek aan salaris aan te vullen?

Moet je je dan schuldig voelen als je geen fooi geeft, omdat de serveerster dan minder inkomen heeft? Een heel kromme gedachte.
quote:josephine69 schreef op 25 februari 2010 @ 13:42:

[...]

Dit slaat nergens op. Ik geef namelijk wel altijd fooi, maar alleen omdat het zo hoort niet omdat ik er de noodzaak van inzie.Dat is ook precies mijn reden om fooi te geven, dus blijkbaar zijn we het eens.
Sorry maar juist bij grote groepen vind ik een goede fooi heel normaal. Als je met zijn tweeen een pizzaatje komt eten vind ik 2 a 3 euro prima maar met een zakelijk gezelschap en een rekening van 1000 euro kan je echt niet 3 euro neerleggen....

Daar hoort toch minsten 20 euro te liggen.

En ik snap dat TO dat niet elke keer wil betalen.

Vraag idd aan de serveerster of ze er niet gewoon voor dat bedrag een extra gerecht op kan zetten, of idd alleen een bon met totaalbedrag.
quote:Roelfien schreef op 25 februari 2010 @ 13:44:

[...]

Wiens probleem is het nou eigenlijk als bedienend personeel onderbetaald wordt (als het al gebeurt)? Natuurlijk van het personeel, maar het is de schuld van de baas. Dan is het toch niet de taak van de gasten om het gebrek aan salaris aan te vullen?

Moet je je dan schuldig voelen als je geen fooi geeft, omdat de serveerster dan minder inkomen heeft? Een heel kromme gedachte.Helemaal eens, fooi geef je in NL niet om het salaris aan te vullen, maar om je waardering te laten blijken.

[...]

Studenten werken vaak onder 't minimum loon of zwart voor 'n paar centen. Dan moet je 't echt wel van de fooien hebben.Ook studenten die wit werken hebben gewoon minimaal het minimumloon. Mensen die zwart werken moeten zelf de consequenties van die keuze dragen.
quote:delphicat schreef op 25 februari 2010 @ 13:44:

[...]

Dat is ook precies mijn reden om fooi te geven, dus blijkbaar zijn we het eens.Stiekem zijn we het dan idd toch eens
Hoi, ik geef als ik prive uit eten ga ook altijd fooi als ik tevreden ben. Als ik niet tevreden ben, dan dus niet. En dat wil ik zakelijk ook graag zo doen, maar op die grote bedragen vind ik het lastig inschatten wat een schappelijk bedrag is.

Dus eigenlijk 2 vragen:

- wat is een schappelijke fooi als je voor zulke hoge bedragen eet?

- en hoe kan ik zorgen dat ik er niet alleen voor opdraai? Met vrienden graait meestal iedereen wat euro's uit de portomonnee, maar is natuurlijk een beetje raar om aan de klant te vragen.

Ik heb trouwens nog geen creditcard, dus ben voorlopig alles zelf aan het voorschieten. En ik moet een BTW bon kunnen laten zien, dus alleen het betaalbewijsje is niet goed genoeg.

Ben benieuwd hoe mijn collega's dit doen.

Ik hoop trouwens niet dat jullie denken 'wat zeur je nou, je mag lekker uit eten op kosten van de baas'. Want ik zit vaak ook liever thuis dan een avond leuk doen met klanten (allemaal in eigen tijd natuurlijk).
Vragen of ze een bon willen maken incl, fooi, als ze graag de fooi willen, dan lukt dat ze wel hoor!

believe me.

Met hoeveel personen eet je dan?

Met hogere bedragen zou ik uitgaan van 5%
1eendje; ze zeggen 10% van de rekening, maar ik vind 50-100 euro fooi echt heel erg veel. Zeker als je het zelf moet betalen. Voel je je verplicht om fooi te geven?

Ik denk dat je met een zakelijk diner inderdaad niet aan klanten kan vragen om mee te betalen aan de fooi.
quote:1eendje schreef op 25 februari 2010 @ 13:49:

Hoi, ik geef als ik prive uit eten ga ook altijd fooi als ik tevreden ben. Als ik niet tevreden ben, dan dus niet. En dat wil ik zakelijk ook graag zo doen, maar op die grote bedragen vind ik het lastig inschatten wat een schappelijk bedrag is.

Dus eigenlijk 2 vragen:

- wat is een schappelijke fooi als je voor zulke hoge bedragen eet?

- en hoe kan ik zorgen dat ik er niet alleen voor opdraai? Met vrienden graait meestal iedereen wat euro's uit de portomonnee, maar is natuurlijk een beetje raar om aan de klant te vragen.

Ik heb trouwens nog geen creditcard, dus ben voorlopig alles zelf aan het voorschieten. En ik moet een BTW bon kunnen laten zien, dus alleen het betaalbewijsje is niet goed genoeg.

Ben benieuwd hoe mijn collega's dit doen.

Ik hoop trouwens niet dat jullie denken 'wat zeur je nou, je mag lekker uit eten op kosten van de baas'. Want ik zit vaak ook liever thuis dan een avond leuk doen met klanten (allemaal in eigen tijd natuurlijk).Waarom vraag je dat dan niet aan je collega's?
no worries, dat ga ik ook doen :-)

Ik doel trouwens meer op het 'hoe krijg je het gedeclareerd stuk' dan op het bedrag. Ben gewoon benieuwd wat jullie een normaal bedrag vinden.
quote:elninjoo schreef op 25 februari 2010 @ 13:38:

Als ik overigens met 'n zakenrelatie zou gaan eten (en diegene betaalt) en ik zou zien dat ie geen/weinig fooi geeft zou dat mijn vertrouwen in de zakenrelatie schaden. Door te vragen om 'n bonnetje inclusief de tip scoor je punten bij je zakenrelatie.

Juist bij grote groepen en dus grote bedragen hoort een fooi. Als het klopt wordt je dan goed verzorgd en daar hoort een fooi bij, klaar.

Zelfs toen ik nog studeerde en we gingen met een grote groep eten calculeerde wij de fooi in. En ja, dat was meestal 100/200 euro, maar dat mag ook wel als je zo'n enorme groep studenten (lees dronken en druk) heb bediend.

Voor TO: tip op de bon laten zetten inderdaad.
quote:Roelfien schreef op 25 februari 2010 @ 13:32:

[...]

Mijn gedachte is dat ze blij mogen zijn dat mensen voor zo'n bedrag bij hen komen eten.Eens. Wie bepaald overigens dat 10% fooi geven normaal is, zoals TO schrijft?? Ik geef bijna nooit fooi, alleen als ik zeer tevreden ben over het eten en de service. Heeft niets met krenterigheid te maken, ben gewoon niet van plan om fooi te geven "omdat het hoort". En ik ben in mijn omgeving echt geen uitzondering. Uiteten is in Nederland sowieso al redelijk aan de prijs. En met de lonen in de horeca is het echt nog niet zo slecht gesteld als veel mensen denken (ik spreek uit ervaring want heb zelf in de horeca gewerkt). En daarbij, waarom zou ik extra betalen? alleen omdat de serveerster vriendelijk lacht en me nog een prettige avond wenst? Dat hoort toch gewoon bij haar werk?
Hangt van het aantal couverts af, vind ik. Als je met 2 man voor 500-1000 euro eet, vind ik 50-100 euro tip wel veel. Maar als ze tien man hebben moeten bedienen dan vind ik het niet overdreven, zeker als iedereen à la carte heeft gegeten.

Ik krijg eigenlijk altijd standaard bonnetjes waar de tip al is inbegrepen, ook als ik helemaal niet om een bonnetje vraag omdat het een privé-etentje is. Hetzelfde trouwens bij taxi's (zo gaat het iig hier in Brussel).
mahna mahna tuduuuudududu
quote:1eendje schreef op 25 februari 2010 @ 14:00:

no worries, dat ga ik ook doen :-)

Ik doel trouwens meer op het 'hoe krijg je het gedeclareerd stuk' dan op het bedrag. Ben gewoon benieuwd wat jullie een normaal bedrag vinden.Ik zou bij 500 euro 30-50 fooi geven, bij 1000 euro 50-70 euro. Is misschien veel, maar als het goede restaurants zijn met goede service vind ik dat terecht.
quote:Feesie schreef op 25 februari 2010 @ 14:06:

Hangt van het aantal couverts af, vind ik. Als je met 2 man voor 500-1000 euro eet, vind ik 50-100 euro tip wel veel. Maar als ze tien man hebben moeten bedienen dan vind ik het niet overdreven, zeker als iedereen à la carte heeft gegeten.

Ik krijg eigenlijk altijd standaard bonnetjes waar de tip al is inbegrepen, ook als ik helemaal niet om een bonnetje vraag omdat het een privé-etentje is. Hetzelfde trouwens bij taxi's (zo gaat het iig hier in Brussel).Moet je taxichauffeurs ook een fooi geven dan?
quote:El_lebel schreef op 25 februari 2010 @ 14:08:

[...]

Ik zou bij 500 euro 30-50 fooi geven, bij 1000 euro 50-70 euro. Is misschien veel, maar als het goede restaurants zijn met goede service vind ik dat terecht.Dus als restaurants steeds duurder worden, betaal je ook steeds meer fooi?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven