Werk & Studie alle pijlers

Beleggen

26-02-2010 10:59 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden ben ik zelf begonnen met beleggen. Ik vond het toen best lastig om ergens te starten. Je hoort overal om je heen dat het meer zou opbrengen dan sparen, maar is dat ook zo?

Zijn er mensen hier die beleggen of er over nadenken? En met name de laatste groep, waar loop je tegenaan of wat vind je moeilijk?

Zelf beleg ik al ongeveer vijf jaar bij BinckBank en SNS Fundcoach. Met name Binck kan ik iedereen aanraden. Eind 2007 heb ik bijna alles met winst kunnen verkopen omdat ik het geld toen nodig had voor mijn huis.

Gelukkig maar achteraf. Ik hield destijds een schaduwportefeuille bij. Het rendement op die beleggingen zou nu ongeveer -36% zijn.

Wat ik zelf het meest moeilijk vond, toen ik begon met beleggen was simpelweg beginnen. Je hoort allerlei reclames van banken voorbij komen en als je dan eenmaal een rekening hebt, zie je allerlei moeilijke schermen voor je.

Het beste kan je je eerst verdiepen in de achtergrond van beleggen en in de terminologie die daarbij gebruikt wordt. Zo kan je bijvoorbeeld bij een aandelenorder kieze om deze 'bestens' uit te voeren. Omdat dat een order zonder prijslimiet is, kan je je misschien wel eens vergissen. Belangrijk dus, wat achtergrondkennis.

Nuttig leesmateriaal:

Beleggers ABC

Wat gouden regels voor beginners

Literatuur voor beginners en gevorderden

Yahoo! charts, gratis actuele grafieken maken

Wat zijn de ervaringen van de dames? Ik heb echt het idee dat het a man's world is. Tenminste, ik ken maar twee vrouwen die ook beleggen.
Ik zie nu dat ik met mijn domme hoofd in werk en studie heb geplaatst, moet zijn geld&recht. Kan een mod dit verplaatsen aub? tnx.
Ik zou het heel graag doen. Maar met hoeveel investering ben jij begonnen? Ik heb altijd het idee dat je er veel geld in moet stoppen voor je er wat uit kan halen.
Als je je berichtje wil laten verplaatsen naar Geld & Recht kun je dat het beste even vragen bij de Moderator van deze pijler.
quote:isolde55 schreef op 26 februari 2010 @ 12:31:

Ik zou het heel graag doen. Maar met hoeveel investering ben jij begonnen? Ik heb altijd het idee dat je er veel geld in moet stoppen voor je er wat uit kan halen.

Nou, ik ben begonnen met 3000 euro een aantal jaar geleden. Je moet er wel rekening mee houden dat iedere transactie wat kost. Dus als je voor 100 euro aandelen koopt en je betaalt ¤8 + 0,10% dan moet je dus bijna 10% rendement halen om voor de koop alleen al quitte te spelen. En dan heb je nog niet eens verkocht, waar hetzelfde principe van toepassing kan zijn.

En je heel goed inlezen natuurlijk! Er komen zoveel termen voorbij die je nog nooit hebt gehoord!

Zelf ben ik bij Binck begonnen met een schaduwportefeuille. Daarmee kan je met een fictief bedrag droog oefenen. Da's erg handig, want je ziet precies wat verschillende transacties doen.
quote:GeorgieBrown schreef op 26 februari 2010 @ 12:33:

Als je je berichtje wil laten verplaatsen naar Geld & Recht kun je dat het beste even vragen bij de Moderator van deze pijler.Gedaan. Tnx voor de tip.
Ik beleg ook. Een tijdje heel intensief (was meer handelen), dat kostte me vreselijk veel tijd en leverde per saldo ! wel wat op maar niet enorm veel. Tijdens de crash was ik er voor het grootste deel uit, gelukkig. Maar wel bang genoeg geworden om niet op tijd weer in te stappen.

Mijn beste belegging is een goudrekening, die maakte ook tijdens de crash nog winst. Mijn slechtste beleggingen cq speculaties waren in China, die gingen als een speer maar nog harder onderuit. Ben nu net weer een beetje begonnen. Het goud heb ik nog steeds. Heb er nu turbos op olie en de Nikkei bij gekocht. Die olie met een lage hefboom, want wil ik een tijd laten staan.

Ik haal de meeste info van IEX.nl en de forums daar.

Het is een leuke hobby die geld kan opleveren. Maar als je het goed wilt doen kost het wel veel tijd. En als het tegenzit zie je je winsten weer als sneeuw voor de zon verdwijnen.
.
quote:impala schreef op 26 februari 2010 @ 15:29:

Ik beleg ook. Een tijdje heel intensief (was meer handelen), dat kostte me vreselijk veel tijd en leverde per saldo ! wel wat op maar niet enorm veel. Tijdens de crash was ik er voor het grootste deel uit, gelukkig. Maar wel bang genoeg geworden om niet op tijd weer in te stappen.

Mijn beste belegging is een goudrekening, die maakte ook tijdens de crash nog winst. Mijn slechtste beleggingen cq speculaties waren in China, die gingen als een speer maar nog harder onderuit. Ben nu net weer een beetje begonnen. Het goud heb ik nog steeds. Heb er nu turbos op olie en de Nikkei bij gekocht. Die olie met een lage hefboom, want wil ik een tijd laten staan.

Ik haal de meeste info van IEX.nl en de forums daar.

Het is een leuke hobby die geld kan opleveren. Maar als je het goed wilt doen kost het wel veel tijd. En als het tegenzit zie je je winsten weer als sneeuw voor de zon verdwijnen.Turbo's moet ik me echt nog in gaan verdiepen. Kan jij simpel uitleggen wat het principe daarvan is?
Ik beleg sinds kort, bij wijze van pensioenvoorziening. Begonnen met een bedrag dat "over" was, en de bedoeling daar als er ruimte voor is jaarlijks wat bij te doen. Maar de grens is wat vaag, want in feite beleg ik ook in onroerend goed (huis) en in mijn eigen onderneming. Het echte bedrag ligt dus hoger.

Vanuit economische theorie bezien zou beleggen op de lange duur altijd meer rendement moeten opleveren dan sparen. In werkelijkheid is dat nogal afhankelijk van je in- en uitstapmoment, en de manier van beleggen. En strikt genomen is sparen een vorm van beleggen: in liquiditeiten.

Persoonlijk heb ik erg lange termijndoelen, zeg maar twintig jaar, en de wens om zelf de bedrijven te kunnen volgen waarin ik beleg. Ik doe dus niet ingewikkeld met derivaten, beleg voorlopig alleen in Nederland, en maak geen gebruik van fondsen of trackers. Alles zit of in liquiditeiten of in aandelen.

Binck zal best goed zijn, maar voor mij is de service provider niet zo boeiend. Lage transactie- en bewaarkosten zijn mooi, maar ik vind gemak van één bankier voor al mijn financiele diensten ook wat waard.

Ik werk in de financiele sector, en heb een tijdje héél dicht bij het hart van het beleggingsbedrijf in Nederland gewerkt, dus ik denk dat mijn kennis redelijk voldoende is.

Oh, en je laatste zin las ik te laat. Ben een man. Sorry.
Een turbo is een product waarbij je deels met geleend geld belegt. Dat klinkt heel eng, maar je kan niet meer kwijt raken dan je inlegt. Voordeel (voor een ongeduldig type als ik) is dat het harder gaat (winsten én verliezen) - als de koers met 4% stijgt/daalt, stijgt/daalt jouw waarde met bv 20% (je kunt kiezen uit verschillende hefbomen). Zo kun je met kleine inleg toch leuke winst maken. Nadeel is ook dat de turbo automatisch wordt beeindigd als de koers onder een bepaald minimum zakt. Dan ben je je geld (bijna) helemaal kwijt en profiteer je niet meer van een daaropvolgende opleving van de koers. Dat uitstoppen is nodig omdat je anders wél meer geld zou kunnen kwijtraken dan je hebt ingelegd.

http://www.turbocorner.nl/NL/Showpage.aspx?pageID=3

Op de IEX site staat ook veel info.

Je kunt turbos gewoon via Binck kopen.

Je kan ze kopen op aandelen (Nl en buitenlands) maar ook op indexen, valuta en grondstoffen.

Ik doe het net als Rider trouwens gewoon bij mijn eigen bank (abn) omdat ik het ook handiger vind om alles onder 1 dak te hebben en makkelijk te kunnen switchen tussen spaar- beleg- en gewone rekening.

Oh ja ff voor de duidelijkheid: ik ben wel een vrouw. Mijn moeder doet het trouwens ook goed op de beurs. Niet dat ik het van haar heb, ik hoorde pas dat zij ook belegt toen ik ermee begon en erover begon te praten. En een vriendin van mij heeft er (in de tijd van de internetbubbel !) een nieuwe keuken mee verdiend.
.
@Rider; waarom heb je niet gekozen voor vermogensbeheer? En wat is het rendement op je lange termijn beleggingen nu?

Ik heb in 2007 bijna alles verkocht toen ik ging verhuizen. Heb mijn hele inrichting ermee kunnen financiëren, incl. elektronica. Achteraf bezien een goed moment geweest gezien de situatie die in 2008 is ontstaan.

Ik ben me nu aan het verdiepen in Techische Analyse.

@Impala. Bedankt voor de uitleg. Ik ga daar maar eens droog mee oefenen bij Binck. (zonder echt geld dus). Je moet dan wel redelijk zeker van je zaak zijn lijkt me. Want weg = weg
quote:Salsaking schreef op 28 februari 2010 @ 13:27:

@Rider; waarom heb je niet gekozen voor vermogensbeheer? En wat is het rendement op je lange termijn beleggingen nu?Omdat ik geen vermogensbeheerder ga betalen voor wat ik zelf kan. Ik heb op dit moment een netto jaarrendement van ongeveer 25%. Maar dat betekent niets, ik heb ingekocht op het dieptepunt van de markt. Als ik over pakweg tienjaar nog 5% haal ben ik heel tevreden.
quote:Salsaking schreef op 28 februari 2010 @ 13:27:

@Rider; waarom heb je niet gekozen voor vermogensbeheer? En wat is het rendement op je lange termijn beleggingen nu?

Ik heb in 2007 bijna alles verkocht toen ik ging verhuizen. Heb mijn hele inrichting ermee kunnen financiëren, incl. elektronica. Achteraf bezien een goed moment geweest gezien de situatie die in 2008 is ontstaan.

Ik ben me nu aan het verdiepen in Techische Analyse.

@Impala. Bedankt voor de uitleg. Ik ga daar maar eens droog mee oefenen bij Binck. (zonder echt geld dus). Je moet dan wel redelijk zeker van je zaak zijn lijkt me. Want weg = weg

Ja weg is weg...

als je gaat oefenen, één tipje: turbos altijd met een limiet kopen en dus even kijken wat op dat moment de laat is. Als je het bestens doet, loop je een groot risico dat je veel te veel betaalt.

De moderator is trouwens niet erg alert he...
.
quote:impala schreef op 28 februari 2010 @ 21:05:

[...]

De moderator is trouwens niet erg alert he...Nee. Ik heb zelfs een persoonlijke e-mail gestuurd.
quote:impala schreef op 28 februari 2010 @ 21:05:

[...]

Ja weg is weg...

als je gaat oefenen, één tipje: turbos altijd met een limiet kopen en dus even kijken wat op dat moment de laat is. Als je het bestens doet, loop je een groot risico dat je veel te veel betaalt.

Wat die turbo's betreft. Je moet wel behoorlijk zeker van je zaak zijn bij die producten. Een aandeel laat je gewoon een tijdje staan als het niet goed gaat, maar dit is toch wel fundamenteel anders.

Bij je stop-loss is alles weg. Hoe doe jij dat? Heb je een strategie of koop je op gevoel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven