Gezondheid alle pijlers

chronische hyperventilatie; de tip

26-02-2010 11:49 65 berichten
Ik kamp al maaaanden met chronische hyperventilatie. Duizelingen, licht in mijn hoofd etc.

Alles heb ik voor mijn gevoel geprobeerd; huisarts; fysio; haptonoom;osteopaat; alternatieve geneeswijze; ademhalingsoefingen;yoga etc etc.

Niets helpt.

Net weer boodschappen met de kinderen gedaan, sta ik in de winkel, golft de vloer weer onder mijn voeten, licht in mijn hoofd etc. Het liefst wil ik dan naar huis rennen maar oke, zover ben ik nu; gewoon rustig blijven, mijn ding doen en diep ademhalen.

Zucht, ik ga er tegenop zien om naar buiten te gaan, al ontkom ik daar (gelukkig) niet aan met 3 kinderen.

Wie heeft de gouden tip en ervaringen?

Sal
Alle reacties Link kopieren
.
Als je het voelt opkomen, zachtjes gaan neuriën. Dat zorgt ervoor dat je ademhaling weer normaal wordt, tenminste, bij mij werkt het. Het is geen officiële methode hoor, ik heb het zelf bedacht, maar je zou het kunnen proberen.
Zit er wat achter? Ben je depri of ergens extreem bang voor? Ben je enorm gestressed de laatste tijd?

Zo ja misschien is een bezoek aan een psycholoog een idee...
Heel vervelend!

Je hebt inderdaad al veel geprobeerd.

Ik had er ook last van, heb van de fysio ademhalingsoefeningen gekregen en toe ging het bij mij beter.

Maar wat ik daar ook leerde, is dat je het zelf als het ware 'opwekt'. Je bent bang dat het weer gaat komen, dus ga je sneller ademhalen en dus komt het ook.

Op een gegeven moment was ik er zo klaar mee, dat ik echt zoiets had van: kom dan maar, ik kan er toch wel tegen. Je moet echt zelf de knop omzetten in je hoofd dat je het niet meer wil en dat je het niet meer laat gebeuren.

Het is heel lastig, maar hyperventilatie zit echt tussen je oren, dus je moet zelf proberen die knop om te zetten!
Dank je groll voor je reactie.

Het "gekke" is dat ik dit al doe. Ik denk ook elke keer; niets aande hand,dit ebt weer weg, net als gister, eergister etc. Maar de schrik slaat me elke keer weer letterlijk om mijn hart. Ik ben dan trillerig, krijg spanningshoofdpijn, zwaar gevoel in mijn hoofd etc.

Als ik er aan voorbij ga, word ik een soort van hyper.

Bleeh, ik ben het zo zat......
quote:Enigme schreef op 26 februari 2010 @ 12:05:

Zit er wat achter? Ben je depri of ergens extreem bang voor? Ben je enorm gestressed de laatste tijd?

Zo ja misschien is een bezoek aan een psycholoog een idee...

Tja, zit er wat achter... vast wel maar geen idee wat. Met de haptonoom al wat dingen uitgezocht, daar heb ik aan gewerkt maar het neemt de klachten niet weg.

Gestressed ben ik zeker maar dat komt door de klachten, verder heb ik nml helemaal geen reden om gestresst te zijn.

Mijn kinderen gaan alle drie naar school, dus onder schooltijd heb ik echt de tijd voor mezelf. Ik ben zelfstandige, kan opdrachten aannemen wanneer ik wil (wat ik dus summier doe) etc etc
Nu dus NIET DIEP ADEMHALEN als je je zo voelt.

Dat deed je waarschijnlijk al te erg waardoor je gaat hyperventileren, maar datheb je vaak zelf niet in de gaten, Ademhalingstherapie zou best handig zijn.

Bij mij hielp mijn ademhaling tellen. bijvoorbeeld 1..2..3..4.. in en 1..2..3..4..5..6 uit. Er moet juist even minder zuurstof naar binnen gezogen worden. Want dara heb je al een te veel aan.

En je gedachten dwingen een positievere kant op te denken.

Nie van help of shit het gebeurd weer, maar tellen in je hoofd, denken aan leuke momenten of fijne ontspannen momenten, het helpt.

Je kan ook bij de apotheek een hyperfree apparaatje halen, kost 12 euro en reguleert je ademhaling als je hyperventileert, kan goed helpen.

Je zelfvertrouwen opnieuw opbouwen is ook erg goed;

Bijvoorbeeld zou je zelfs oefeningen kunnen doen om, om te gaan met de verschijnselen die gepaard gaan met hyperventilatie, zoals benauwdheid, duizeligheid etc.

Ademen door een rietjes voor 30 sec geeft je een benauwd gevoel maar je leert kalm te blijven en je leert ook dat je niet stikt. De eerst volgende keer dat je je benauwd voelt weet je dat het geen kwaad kan.

Met duizelingen net zo, ga eens hard rondjes draaien op een bureaustoel, wordt flink duizelig en laat het dan weer helemaal weg zakken terwijl je je dwingt kalm te blijven, zo leer je jezelf dat er niets werkelijks aan de hand is.

Dat vermindert je stress bij een volgende hyperaanval.
..popcorn?
PS. Deze zeer effectieve handvaten heb ik mee gekregen van een goede psycholoog die me cognitieve gedragstherapie gaf.

Laat het niet uit de hand lopen.
..popcorn?
Jaren geleden heb ik ook een aantal jaren chronische hyperventilatie gehad... incl. paniekaanvallen, hartkloppingen, duizeligheden, trillen. Soms nog een terugval maar die heb ik meestal snel onder controle.

Bij ligt het ook veel aan de voeding. Kwam ik achter nadat ik ook veel had uitgeprobeerd (Huisarts, gedragstherapie ,cardioloog, homeopaat, klankbord gedoe, yoga). (E-nummers zijn uitlokkers, google daar maar eens op). Dus geen voeding uit pakjes etc. geen chips.. tuurlijk eet ik dat ook weleens per ongeluk. Soms merk er niets van maar als ik een tijdje slechter eet (ook wat drank, wijntjes, chips, suikers) wordt het weer slechter.

En ik moet helemaal geen ademhalingsoefeningen doen dan wordt het helemaal slechter.

Van iemand gehoord: trap vaak op en af lopen.. snel. helpt ook.
ps. mijn broertje heeft het ook gehad (nog sterker dan ik) en die werd getest op allergie (Smaakversterker E621). En hij reageert daar heel heftig op, angstaanvallen die weer uitlokken naar chr. hyper.

succes
Ik ken iemand die dat heeft. Die doet twee keer per dag buteyko ademhalingsoefeningen. Ik moet zeggen dat hij dat al jaren doet dus er is wel een ijzeren discipline voor nodig. Maar het gaat langzaam steeds beter. Sporten helpt ook (maakt je lichaam mee co2 aan). En zorgen dat je niet te veel zuurstof inademt, maar ik kan me voorstellen dat je aan dat advies weinig hebt.
Roken verergert het ook, dat is waar.

Het kan een reactie op stoffen zijn.

De reden dat de trap op en af rennen werkt is omdat je je zuurstofniveau dat gelijk trekt met je lichamelijke reactie want tijdens hyperventilatie verkeert je lijf in een toestand alsiof je de marathon aan het lopen bent.

Maar omdat je niet altijd trappen aanwezig hebt en je ook niet overal ineens kan gaan rennen zou ik toch wat andere maneier proberen om het voor jezelf hanteerbaar te maken.

Want daar ligt jouw oplossing in.

Het hanteren en daar weer vertrouwen in opbouwen zal absoluut gegarandeerd helpen.

Daarnaast, gezonder eten idd, op tijd rust pakken, en als het nodig is meer regelmaat in je leven aanbrenegn.

Op psychologisch vlak kunnen meespelen, depressie, onverwerkte angsten, burn out, spanningen,

Lichamelijk; voedsel, roken, medicijngebruik, slechte conditie, ..

Sporten helpt ook.
..popcorn?
Kijk, hier heb ik wat aan. Ik heb helaas ook chronische hyperventilatie. Ik heb er nu zo'n anderhalf jaar last van. Elke dag. Héél vervelend. Het meest akelige er aan vind ik dat het zo onverwachts komt. Loop ik met mijn vriend in de stad en pats boem, duizelig. Die momenten zijn maar heel kort maar het is wel beangstigend. Ik kan op dit moment ook niet meer tegen lange autoritten of grote open ruimtes. Ik moet dan mezelf echt dwingen om 'normaal' te doen.

Ik moet van mezelf elke dag gewoon naar buiten. Ik vrees namelijk de dag dat ik voor mijn voordeur sta en niet meer naar buiten durf te gaan. Ik moet mijn ademhaling beter onder controle krijgen. Dat weet ik nu wel. Stoppen met roken is ook een goed advies. Ik heb al een datum in mijn hoofd! Bij mij komt het denk ik voort uit angst voor lichamelijke ziektes krijgen (door het roken o.a.) en als ik maar niet... flauw val, ga kotsen in het openbaar, vallen op de fiets omdat ik duizelig ben, dat soort dingen. Vanmiddag eens googelen op ademhalingsoefeningen.
Ik ga altijd heel veel praten als ik het heb, bel iemand op of praat tegen wie er maar in de buurt is desnoods de hond.

Of ga zingen dat werkt ook.

Heeft ook met de ademhaling te maken maar doordat je je op het praten of zingen concentreert en juist niet op je ademhaling werkt het beter dan oefeningen of zo'n apparaatje.

Trap op en neer rennen of een eind gaan lopen of fietsen werkt iid ook goed al heb je bij lopen of fietsen vaak toch de neiging om je op je adem te concentreren.

Af en toe een aanval opwekken als je er de tijd voor hebt is ook een goede tip, zo leer je dat het weer overgaat als je dat wilt.

Als je in een aanval zit denk je dat je geen controle meer hebt over jezelf en door dat gevoel verergert het alleen maar.

Af en toe "oefenen" werkt echt tegen dat paniekgevoel.
Inderdaad heel vervelend, die duizelingen daar weet ik van mee te praten. Ben door de hele molen gegaan en bij mij was het chronische hyperventilatie in combinatie met bppd. Laatste is een positieafhankelijke duizeligheid waar bij je je soms de hele dag zweverig kan voelen met echte duizelingen erbij.

Ik ben er jaren geleden bijna een half jaar voor thuis gebleven, durfde niets meer. Steeds maar dat gezeik dat het tussen mijn oren zou zitten totdat een professor in dijkzicht rotterdam een goede diagnose stelde.

Net als TO was ik niet gespannen en daardoor duizelig, maar werd doodsbang door die duizelingen die je overal overvallen.

Mijn huisarts heeft me homeopatische tabeltjes voorgeschreven, Vertigo Heel. Die helpen redelijk.

Sporten werkt bij mij absoluut averechts, kwam soms duizelig en kotsmisselijk van een toestel af bij de fitness.
Maar Lammy jij hebt dan ook geen hyperventilatieduizelingen maar door een andere oorzaak?
..popcorn?
Als je thuis bent en je voelt het opkomen: op bed gaan liggen met je armen gestrekt languit achter je. Dan gaat je adem omlaag, dus naar je buik ipv je borst. Is iets wat je even moet proberen.
Allemaal hartstikke bedankt voor je jullie info!

Inderdaad bijna alles wat wordt beschreven heb ik geprobeerd. De huisarts zei ook meerdere keren; ga sporten. Maar hee; weet je hoe licht in mijn hoofd ik word door te gaan sporten Ik ga ook heel krampachtig doen, waardoor het weer wordt versterkt.

Het openbaart bij mij vooral als ik met mensen ben. Net even alleen gewinkeld en dat gaat op zich goed. Ben ik met mijn kids of met een vriendin iets aan het doen, dan ben ik zo gespannen. Ik word zo onrustig van het feit, als ik op het moment zo'n "aanval" krijg, iedereen iets van me wil.

Ben ik alleen, dan kan ik even rustig ademhalen, aan iets anders denken etc.

Met anderen erbij, ga ik als ik het voel opkomen, heel krampig doen. Mijn kinderen tetteren door, een vriendin wil bv een leuk truitje laten zien etc etc. Dan verkramp ik.

Thuis heb ik het ook soms maar dan heb ik geen paniek reactie erbij, ik ben thuis dus wat maakt het uit, denk ik dan.

Ik heb ook al eens aan voeding idd gedacht. Ik ga het E-nummer wat hier geschreven werd even googlen.

Nogmaals bedankt.
Mijn man zegt voortdurend; geef je er nou aan over. Je hebt het, daardoor ben je minder in de roulatie.

En dat is nou net wat ik niet kan accepteren!! Ik wil me "vrij" voelen, gewoon gaan en staan waar ik wil, zonder voortdurend angstig te zijn.

Net als driekwart jaar terug....
Allemaal zeer herkenbaar!!

Ook ik heb chronische hyperventilatie. Ik heb ademhalingstherapie gedaan en dat heeft me een heel eind op weg geholpen. Maar ik ben er nog niet.

Wat mij op dit moment erg veel parten speelt is mijn duizeligheid. Ik heb de hele dag het gevoel alsof ik op een boot zit.

Aankomende dinsdag ga ik naar een manueel therapeut die ook duizeligheid behandeld. Ik ben erg benieuwd.

Angst is iets wat ontzettend frustrerend is. Ik ben ondertussen niet meer zo ontzettend bang dat ik dood ga maar leuk is anders. Als ik weer iets voel steekt het altijd weer de kop op.

Ik heb er nu een aantal jaren last van en moet zeggen dat ik het redelijk onder controle heb. Als ik er nu last van heb probeer ik zo te denken: goh, vervelend dat ik er nu eventjes last van heb. Morgen gaat het vast beter. Dit zeg ik ook hardop tegen mezelf. Ook zijn de periodes waarin het goed gaat steeds langer en daar probeer ik me aan vast te houden.

Ik weet zelf wel waar het door komt maar goed, om daar naar te handelen valt niet altijd mee en ik word af en toe gewoon dood moe van mezelf.

Toevallig sprak ik gister met iemand die haptotherapie heeft gedaan en die hou ik wel in mijn achterhoofd. Ik heb echt het gevoel dat ik met het laatste stukje bezig ben.

Succes en sterkte voor een ieder..
Vervelend he bammie!?

Komt de duizeligheid door het verkeerd ademhalen of niet?

Ik hoop dat de manueel therapeut gaat helpen.

Ik ben een paar weken geleden naar een osteopaat geweest. Ik weet niet of het toeval is maar het is daarna ver-slechterd (schrijf je dat zo?).

Heeft iemand ervaring met een osteopaat in combi met hyperventilatie?

Bammie, hoe doe jij dat met werken? Als ik nu in loondienst zou werken (ik ben nu zelfstandige) dan zou ik echt niet kunnen werken, al maanden niet eigenlijk. Nu als zelfstandige deel ik mijn eigen tijden in, dat trek ik wel omdat ik summier werk. Hoe doen jullie dat?

Sal
Ik wil zowel bammie als salle niets aanpraten, maar zit de duizeligheid niet in jullie evenwichtsorgaan. hebben jullie een ENG test gehad? Als een arts het even niet weet gooien ze alles op hyperventilatie.

Als jullie mijn vorige post lezen dan kwam bij mij na jaren tobben en onderzoeken de diagnose bppd (zoek maar even op google) en chronische hyperventilatie.

Het zit dus niet tussen maar in mijn oren!
Ik vind het inderdaad erg vervelend en baal er echt van. Of mijn duizeligheid met mijn hyperventilatie te maken heeft weet ik dus eigenlijk niet. Ik heb wel bloedonderzoeken gehad maar daar komt allemaal niks uit. Ik ben er voor het laatst in september mee naar de huisarts geweest. Het schiet allemaal niet op. De duizeligheid heb ik nu iets meer dan een jaar en zo nu en dan steekt het ook wel de kop op of het niet iets anders is maar dan ga ik dus weer malen. Ik hoop echt dat ik aanstaande dinsdag meer te weten kom. Is dit niks dan ga ik net zo lang door tot ik er af ben. Ik merk wel dat het wat erger word als ik veel praat. Misschien dus toch hyperventilatie door het verkeerde ademen.

Ik heb sinds december een nieuwe baan en dat gaat erg goed. Ook daar sta ik wel eens te tollen op mijn benen maar goed ik laat me er niet meer zo door leiden.

Ik heb een paar zware jaren achter de rug en ik denk dat daar de oorzaak ligt. Ik ben een heel eind op de goede weg en hoop zo dat ik er binnenkort vanaf ben.

Lammy, ik zal zo even op google kijken, ben erg benieuwd. Ik heb inderdaad ook wel het idee dat mijn huisarts alles op hyperventilatie gooit.

Op dit moment kan ik er aardig goed mee omgaan. Hoe langer ik het heb des te minder bang ik ben om dood te gaan want als het echt wat ernstigs is dan was ik al 100 keer dood geweest.

Ik heb ook bijna alle symptomen van hyperventilatie wel gehad en ik zeg steeds: ach nog 10 dan heb ik ze allemaal gehad!!!!!!!!!
Bammy het is niet mijn bedoeling je wat aan te praten, misschien is het inderdaad hyperventilatie. Maar ik herken je verhaal. Heb deze vervelende aandoening al vanaf 1997 met echt erge pieken. Soms durfde ik niet meer te ondernemen omdat overal op ieder moment de duizeligheid toe kan slaan. Zit je ergens op een terrasje dan golft de hele boel om je heen. Of het begint als ik tv zit te kijken en die beelden gaan te snel, daar word ik dan misselijk van. Dat heeft dus met die BPPD te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven