Werk & Studie alle pijlers

iedere gemeente zijn eigen CAO?

27-02-2010 21:37 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een leuke vacature gezien bij een gemeente. Er staat dat er 'uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden' zijn, waaronder een goede pensioenregeling.

Nu ken ik wel een beetje de arbeidsvoorwaarden van een andere (vergelijkbare) gemeente, maar weet eigenlijk niet of een gemeente CAO landelijk is geregeld, of per gemeente?

In dat laatste geval is het natuurlijk appels met peren vergelijken met de kennis die ik nu heb.

En betaal je bij de (lokale) overheid inderdaad flink meer pensioenpremie dan bij de gemiddelde andere pensioenfondsen, waardoor je netto minder over houdt?

(en ja, natuurlijk kan ik maandag bellen om meer informatie te krijgen, maar ik ben NU benieuwd, en jullie weten altijd alles... )
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De gemeente CAO is de CAR-UWO, deze kan je ook op internet terug vinden. Het is een landelijke CAO voor gemeente ambtenaren. Wel kunnen er lokaal wat dingen anders zijn, maar dat is minimaal.

De gemeente ambtenaren hebben hun pensioen opbouw bij het ABP, deze is inderdaad hoger dan de meeste pensioenen.

Succes met je eventuele sollicitatie.
Bedankt Smart!!

Ik ga meteen googlen en kijken.
Gemeentes hebben 1 landelijke CAO, pensioen via 1 verzekeraar.

Wel doen sommige gemeentes aan toeslagen op functies omdat er anders niemand voor te vinden was. Een paar jaar geleden was dat bv zo bij ict functies.

Verder ook kijken naar praktische dingen die ook geld kosten: Als je bv elke dag voor je werk betaald moet parkeren dan wordt je daar niet vrolijk van...

En hoe zit het met mogelijkheden voor een thuiswerkdag ? Krijg je een mobieltje / laptop?

Dat is dus niet landelijk maar per gemeente geregeld.
quote:smart79 schreef op 27 februari 2010 @ 21:48:

De gemeente ambtenaren hebben hun pensioen opbouw bij het ABP, deze is inderdaad hoger dan de meeste pensioenen.

Bedoel je daarmee: De premie die je betaald is hoger ? ...

Volgens mij is het gewoon een middelloon regeling, zoals de meesten tegenwoordig.

Je betaalt wel verplicht mee aan vut premie. (bij mij bijna 1/3 vh totaal pensioen premie !) En dat terwijl ik never nooit meer met de VUT kan... ik mag door tot 67.

Dat noemen ze solidariteit.
Bedankt voor jullie tips. Ik werk nu al meer dan 2 jaar via het uitendbureau in dezelfde functie, maar bij een andere gemeente. En het max van de salarisgroep die ze in de vacature noemen, ligt zo'n 180 euro bruto lager als mijn salaris nu. Ook krijg ik nu 4,- reiskostenvergoeding per dag.

Ik zit nu dus te twijfelen of ik zal solliciteren, omdat ik denk dat ik er netto wel een flink bedrag per maand op achteruit zal gaan. Maar ik krijg nu geen eindejaarsuitkering (want UZK) en in vaste dienst bij de gemeente misschien/waarschijnlijk wel.

En misschien is er nog wel groei mogelijk in de functie: ik verricht nu meer en uitgebreidere werkzaamheden dan in de vacature staan gemeld.

Zal ik morgen nu bellen met de contactpersoon van HRM en vragen wat de groeimogelijkheden zijn, of eerst solliciteren en het dan in een vervolggesprek aankaarten (met de kans dat ze dan zeggen 'je wist toch dat het deze functiegroep was?').

Ik denk wel dat ik een erg grote kans maak, want dezelfde functie op dezelfde afdeling, en jarenlange ervaring daarin.
quote:ch4rlie schreef op 27 februari 2010 @ 23:58:

[...]

Bedoel je daarmee: De premie die je betaald is hoger ? ...

Volgens mij is het gewoon een middelloon regeling, zoals de meesten tegenwoordig.

Je betaalt wel verplicht mee aan vut premie. (bij mij bijna 1/3 vh totaal pensioen premie !) En dat terwijl ik never nooit meer met de VUT kan... ik mag door tot 67.

Dat noemen ze solidariteit.De bedragen liggen zeer zeker hoger. Gemiddeld zit daar een honderd euro verschil in. Verschil is wel dat het een behoorlijk goede pensioenverzekeraar is. Zo goed zelfs, dat als je pensioen wil overzetten naar de nieuwe pensioenverzekeraar zij (de nieuwe pensioenverzekeraar) aanraadt om dat niet te doen ivm goede regeling.
Alle gemeenten hebben dezelfde CAO, maar het kan voorkomen dat een kleine gemeente een lagere schaal hanteert voor dezelfde functie ten opzichte van de schaal die in een grote gemeente wordt gehanteerd.
Bel vantevoren even en vraag dan meteen of er nog we te onderhandelen valt mbt salaris.
Ja alle gemeenten hebben dezelfde CAO. Momenteel wordt er druk onderhandeld (en gestaakt) over een nieuwe CAO.

Kijk anders hier even voor meer info

Salaris bij gemeenten

Mijn ervaring is dat onderhandelen over je salaris erg lastig is bij de overheid, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven