Venkel

01-03-2010 10:11 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vind jij lekker met venkel?

Ik heb een venkel liggen en zoek wat inspiratie
soep maken

pasta met wittewijnsaus met knof en garnalen, engeblancheerde venkel

in plakken grillen en dan in de salade met sinaasappel en walnoten

mmm
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=197 ... venkelsoep

Deze soep laatst gemaakt, erg lekker!
In plakjes snijden. Dan omhusselen met olijfolie, zout, peper en wat kruiden zoals oregano, tijm. Dan in de grillpan en op tafel doe ik er nog wat verse parmezaan over heen.
Ingredienten voor twee personen:

- circa 150 gram pasta

- twee venkelknollen

- eventueel scheutje citroensap

- Roomboter

- Knoflook (twee teentjes, of meer natuurlijk )

- Witte wijn

- 125 a 150ml Creme Fraiche

- Zakje geraspte oude kaas

- 125g roze garnalen

--------

- Snij de venkel in reepjes

- Kook de venkelreepjes 5 minuten in pan met kokend water en wat zout (eventueel wat citroensap)

- Schep de venkel uit de pan en gooi pasta in de pan en kook volgens gebruiksaanwijzing

- Tijdens het koken van de pasta doe je het volgende:

- Laat een flinke schep roomboter in de koekenpan smelten en roerbak de venkel en knoflook enkele minuten (circa 3 of 4 minuten)

- Blus af met een flinke scheut witte wijn en laat beetje inkoken

- Schep bakje creme fraiche erdoor en laat goed doorwarmen

- Flink wat geraspte oude kaas erdoor scheppen en laten smelten/oplossen

- Garnalen erdoor scheppen en doorwarmen

- Op smaak maken met zout en peper
Die soep klinkt goed Hangmat.

Pomodori, wat eet je er dan bij?

Pasta met garnalen en venkel, klinkt ook goed, alleen heb ik gister ook al pasta gegeten.
Ik eet er van alles bij. Het is gewoon een bijgerechtje. Het past bij elke Italiaanse maaltijd.
ik maak deze vaak met venkel in plaats van witlof, ik kan het je sterker vertellen: het staat voor vanavond op het menu!

http://www.ah.nl/recepten ... 4712&rq=witlof+bladerdeeg
Rauw met sinaasappel of pecorino.

Of in kleine schijfjes snijden, hard bakken of grillen, en dan eten bij vis.
Paneren en bakken, past bij alles.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Absoluut dit recept Ploes. Het is zoooo lekker! Ik had er nog wat dunne plakjes coburger ham tussen gefrot, heerlijk! En ipv de normale peper heb ik de African Pepermix van Fairtrade gebruikt:

met zalm in aluminiumfolie in de oven. Heerlijk vind ik..
- Geroerbakken met spekjes en wat kruiden

-Ovenschotel met rijst, kabeljauw, tomaat, venkel (eerst even blancheren), met bressot of wat kerriepoeder en creme fraiche

Die pasta met garnalen klinkt ook heel lekker...
grillen met wat peper, zout en kummel. Heerlijk als bijgerecht.

De pasta variant is ook heerlijk. Gegrillde venkel met wat citroenolijfolie over de verse pasta...jammieee.. Beetje bieslook voor de kleur erdoor en eventueel een beetje rode peper.

Salade met rucola en witlof en sinasappel erdoor voor erbij.
Venkel, courgette, paprika en een paar bospeentjes in plakken snijden. Olijfolie, zout, peper en verse tuinkruiden (bv tijm, oregan, peterselie) erop en dan grillen.

Ciabatta bakken, opensnijden en beide helften bestrijken met (zelfgemaakte!) pesto. Groenten erop, bolletje mozzarella in plakken er op. Bovenste helft ciabatta erop, strak ik vershoudfolie inpakken. Paar uur in koelkast en uur voor etenstijd op kamertemp laten komen.

* Pesto maak je door;

potje basilicum - blaadjes afplukken

stukje geraspte parmezaanse kaas

knoflook naar smaak

handje geroosterde pijnboompitten

peper

zeezout

olijfolie om het smeuig te maken

*keukenmachine erop, klaar, en lékker!

(Als je pesto over hebt, kan je het nog een paar dagen bewaren, wil je het langer bewaren, kan dat door een laagje olijfolie erop te schenken)
Gestoofd met een beetje witte wijn en tomaten , heerlijk met een stukje vis erbij en rijst of bulghur. Of bij pasta!

Of als een salade, hiervoor met de mandoline (voorzichtig! ) in ragdunne plakken snijden, dit mengen met iets dikkere plakken sinaasappel, rucola en wat komijnzaadjes. Maak een dressing van sinaasappelsap (krijg je vanzelf als je de sinaasappel snijdt), een lepeltje mosterd en olijfolie. Simpel en lekker! (tip, heerlijk met een lamsburger of merquez worstjes, ik maak deze ook vaak zomers bij de barbeque)
Ik heb heerlijke dingen langs zien komen. Bedankt!

Uiteindelijk heb ik de venkel klein gesneden, gewokt met ui, spek, tijm en knoflook. De buitenste bladen geblancheerd en gevuld met dat mengsel en afgebakken in de oven

Daarbij een pangasiusfilet gekruid en gebakken.

En jullie recepten heb ik opgeslagen. Salades voor van de zomer, lekker! Pasta's voor 1x per week...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven