Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik heb een vraag!!!

BritBaby is nu 1,5 week oud en heeft soms rare fratsen....

Soms pakt hij zonder problemen de borst, maar hij hanteert ook regelmatig de volgende methode:

Hij hapt goed aan, doet sabbel-sabbel-sabbel en houdt op, om vervolgens weer los te laten. Heel vreemd, want ik voel dat hij goed gepakt heeft, maar hij vindt blijkbaar zelf dat het niet goed is.

Dit doet hij in alle houdingen, beide kanten, melk loopt dan inmiddels alle kanten uit, dus het is niet van ongeduldigheid. En dan ineens, zonder reden, gaat het gewoon goed en drinkt hij zn buikje vol.

Ik snap er niks van. Ik voed op verzoek, dus hij heeft echt honger. De kraamzorg kon er ook niks van maken, maar het is een langdurig grapje als hij zo'n bui heeft en vandaag werd hij er zelf ook boos van, dus dan moet er toch wat aan gedaan worden....
Brit, schrikt hij misschien van een al te krachtige toeschietreflex? Dus dat de melk met zoveel kracht uit je tepel spuit dat hij wel los moet laten? Dan zou je even met de hand de ergste druk weg kunnen kolven en dan opnieuw aanleggen.
@ Kaboinkie, het heeft hier een hele tijd geduurd voordat Mini goed ging drinken. Veel oefenen, veel voordoen met de groooooooote haaaaap. En bij mij was het een filmpje wat de doorslag gaf, waardoor bij mij de bel ging rinkelen en het gewoon beter ging. Ik zal hem zo even opzoeken. Toen bij mij de bel ging rinkelen snapte ik pas echt waarom die grote hap zo belangrijk was en ging ik niet meer akkoord met een bijna-grote hap, of een net niet zo lekkere hap maar anders werd het weer gekrijs. Nee, dan gewoon weer los, haaaaap, tot we goed zaten. Soms wel even 3 slokken om de ergste ellende weg te drinken maar daarna weer grooooooooooooote haaaaaap.

Ga even zoeken...
http://www.ameda.com/brea ... eo.aspx?id=LatchOnEnglish
@ Britannia, het klinkt mij ook alsof hij ineens te veel melk binnenkrijgt en loslaat omdat hij dat probeert te verwerken.
quote:mereliena schreef op 01 maart 2010 @ 22:42:

Dames even een vraag over de productie. Ik Ben sinds een paar weken weer aan het werk. Ik kolf op mijn werk, alleen drinkt dochter meer Dan dat ik kolf, gevolg is dat de voorraad mm bijna op is en dat ik bang Ben dat ik naar kv moet grijpen, Mede omdat ik vanaf deze maand 32 uur werk ipv 20.... Er is dus meer nodig Dan op mijn vrije dagen afentoe extra kolven.

Zou het helpen als ik domperidon slik om de productie op te krikken op werk/kolfdagen? Ik gebruik al spray voor de tsr.

Ik Ben benieuwd!Het is maar de vraag hoever je bereid bent om te gaan. Ik heb een tijd lang structureel elke avond extra gekolfd voor mijn voorraad. Resultaat was al vrij snel een verhoogde productie waardoor ik op mijn werk iets meer kon kolven en doordat ik elke avond extra kolfde liep mijn vriezer weer vol. Zo vol zelfs dat ik nu, terwijl ik al een paar maanden niet meer kolf nog altijd wat melk in de vriezer heb liggen.
Mag ik even een zeurmomentje inlassen? Ik kolf inmiddels weer fulltime voor Sophietje wegens hele hardnekkige spruw en nu moet ik een week medicijnen slikken waarbij ik borstvoeding niet mag handhaven. En kolf ik dus fulltime voor de gootsteen. En door de spruw is het nog pijnlijk ook '-)

Voordeel is wel dat ik één of ander schimmeldodendgoedje óók kan slikken en toch misschien nog van mijn schimmeltje af raak. Maar het is zoooo demotiverend :(

Voor mijn productie is het wel aan te raden om elke drie uur te blijven kolven zeker? Of zou ik nu iets minder kunnen kolven en aan het eind van de week weer clusteren & mbv evt Domperidon weer mijn productie omhoog brengen? Dat zou het mentaal misschien iets minder uitdagend maken om door te gaan. Iemand ervaring? Sophietje slaapt de laatste nachten ook door, dat is ook minder handig qua productie.....wekker zetten dan maar?

Mereliena: ik heb met Domperidon wel mijn productie omhoog gebracht. Dus je zou het kunnen proberen. Het is misschien op lange termijn wel prettiger als je de extra productie zonder medicatie kunt ophogen door zoals Smollie beschrijft te kolven.
zeurmomentje lijkt me zeer gerechtvaardigd, wat een drama zeg. Fulltime kolven is al niks, maar dan ook nog voor de kat z'n &*(^% is helemaal vreselijk.

maar een doorslapende baby met 8 weken is dan wel weer iets om over op te scheppen sophy! dat doe ik je dan weer niet na, of beter gezegd, smurf doet dat sophietje niet na.

Nou hopen dat de spruw nu eindelijk over gaat en qua vragen kan ik je niet helpen, ik weet niet of je na 8 weken al voldoende gewend bent aan melk maken (je lijf dan) dat je na een kolf dip het weer op kan pakken, geen idee. Ik hoop het voor je !
tanx Arwen, is idd vrij klote..... maar idd, voor de rest doet Sophietje heet voorbeeldig! Hopen dat doorslapen van blijvende aard is En met smurf??
Sophy, het zit je ook niet mee he, , verder weinig zinvols te melden qua kolfen. BIj mij ging mijn produktie na een mislukte poging dochter aan de borst te krijgen gelukkig wel weer snel omhoog na een dagje clusteren. Maar ik kolf over het algemeen vrij makkelijk en voldoende dus weet niet of het met jouw situatie te vergelijken is.
Dat zeurmoment lijkt me zeker gerechtvaardigd. Absoluut zeg. Wat een ellende, voor de gootsteen kolven.

Nu minder kolven en later weer opkrikken zou ik zelf niet aandurven denk ik... Maar ik zou je vraag gewoon stellen in het fulltime kolven topic wat in deOP is gelinkt, als dat weer een beetje boven in de de lijst staat komt er vast een reactie op.
Getverejekkes, het zit je ook niet mee, hè, Soph. Geen tips, wel een dikke voor jou.
anoniem_58778 wijzigde dit bericht op 02-03-2010 21:37
Reden: Niet echt slim...
% gewijzigd
Jemig Soof, wat vervelend dat je voor de gootsteen moet kolven. Ik vind je een enorme bikkel!!!

Lekker trouwens dat Sophietje de laatste nachten doorslaapt. Kereltje hier doet het super 's nachts maar slaapt nog niet door hoor. Aplausje voor Soof en Sophietje.

Ben helemaal blij en trots. Domperidon slaat aan! Ben vrijdag begonnen. Gister en eergister is mijn kereltje van 2 flesjes bijvoeding naar 1 gegaan, de rest drinkt hij heerlijk aan de borst... Vannacht heeft hij tot half 6 geslapen terwijl hij ipv een fles de laatste voeding (van half elf) mijn slechte borst heeft gehad. Ben dus helemaal gelukkig... Voel nu ook weer flinke stuwing dus wie weet vandaag helemaal geen fles bijvoeding.
Zitah wat goed! Super!

Heb vanochtend echt even gehuild bij het weggooien van de melk....voel me ook echt beroerd door de medicijnen, blegh....kreeg nog wel veel complimenten van de wijkvpk over doorzettingvermogen dus dat deed wel goed. Net als jullie woorden hier....ik doe gewoon alsof ik dom ben, kijk niet hoeveel ik kolf, scheld een paar keer nadat man het weggooit en knuffel veel met sophietje. We gaan er maar weer voor!
je bent een kanjer soof !
Ik vind je ook een doorzetter Sophie!
Hoi meiden,

Ik heb een vraag aan jullie en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/raden.

Ik ben sinds deze week weer aan het werk en kolf 2x per dag op kantoor.

Hierbij krijg ik aan de linkerkant structureel meer melk uit dan aan de rechterkant. Zo ook vanmiddag, ik kreeg rechts nog geen 20 cc uit mijn borst en links met "gemak" 60 cc.

Als Barbazoon bij mij drinkt, lijkt hij genoeg uit beide borsten te krijgen. Maar nu vroeg ik me af of dit normaal is, dat ik met kolven weinig (tot niets) uit mijn borsten krijg of dat ik misschien meer moet kolven aan die kant om de productie omhoog te krijgen.

Groetjes Barbabella
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Ik kolf ft, met een dubbele electrische kolf en ik krijg aan de ene kant ook altijd meer dan aan de andere kant (100-50ml)
Bar_ba_bella, verschil in productie tussen beide borsten is normaal. En de meeste kindjes krijgen er meer uit dan je kolf. Het schijnt dat de hoeveelheid die je kolft niet alles zegt over wat je kindje binnenkrijgt.

Zitah, gefeliciteerd met het mooie resultaat! Fijn dat het werkt.
Bar_ba_belle, dat heb ik ook! is volgens mij normaal.

Mag ik vragen hoeveel uur je werkt? En hoeveel je zoon ml je zoon drinkt? Heeft niets met jouw vraag te maken hoor maar ben gewoon nieuwsgierig! Ik ben ook sinds kort weer aan het werk. Mijn dochter is 13 weken en drinkt rond de 110 ml per keer als ze een flesje krijgt. Dochter is rond de 4500 gram overigens. Als ik 8 uur werk moet ik 3 keer kolven en krijg ik genoeg bijelkaar gekolfd voor de volgende dag KDV.
ik mag het hopen apricot!

Gister was mn dochter bij oma en heb ik drie keer gekolft op de dag

Met een totaal opbrengst over de dag van een hele 40 cc
Yamuna, ik meende dat Katherina (?) dat eens geschreven heeft en heb het ook weleens op het bv-forum gelezen, maar ik weet ook niet van de hoed en de rand, hoor. 40 cc is niet veul, nee...

Vandaag laatste controle gehad bij de chirurg en hij is tevreden over het herstel. Ik ook, dus da's mooi. Volgens hem was er geen enkele belemmering om zolang met de bv door te gaan als ik wil.

En als mijn borst niet helemaal mooi bijtrekt mag ik terugkomen om te kijken of ze dat kunnen corrigeren. Ik denk niet dat ik dat wil (het ziet er al een stuk beter uit), maar het is wel heel fijn dat hij het aanbiedt.

Nog twee weekjes en dan zit het Magische Halfjaar er in elk geval op en zonder hem was dat niet gelukt! Die man is mijn held.
Fijn Apricot, gelukkig trof je nog een goede chirurg na die prutser van een huisarts.

Yam, kolf jij nog dan? Dat verbaast me, ik dacht dat je dat allang niet meer deed

Hier een mega productiedip. Hoezo productie stabiel na een maand of 12? Hier niet. Op vakantie heb ik minder gevoed en de dagen erna ook wat minder, en hoppa, flinke dip. Tenzij ik ongesteld moet worden, maar dat lijkt me stug na amper 26 dagen icm een normale cyclus van 35+
Zwanger Wen??

Tandpasta; mijn zoontje is 14 weken, en drinkt 180 tot 200 ml per flesje. Ik werk nu 2 dagen per week. En het lijkt er op dat hij zelfs aan die hoeveelheid niet genoeg heeft, want telkens na een werkdag van mij gaat hij regelen. Dus ik ga nu proberen of ik nog wat meer kan kolven voor hem (zal geen probleem zijn).

Maar goed, mijn zoontje weegt al bijna 7 kilo dus is qua gewicht niet te vergelijken met jouw dochtertje!

Ik moet binnenkort voor een kleine ingreep naar de chirurg, krijg daar een ruggenprik en dagopname. Iemand ervaring daarmee, hoe dat dan met de bv gaat?

Ik heb over twee weken wel een gesprek met de verpleegkundige en ze gaven al aan dat ik mijn zoontje mee mag nemen, als ik wil.
Hey Wen, heb je een fijne vakantie gehad? Balen van de dip, ik dacht ook dat je productie na een maand of 10-12 wel wat kon lijden. Blijkbaar niet, dan. Kun je het wel weer een beetje opkrikken nu?

Chirurg was top, idd. Hij bleek ook behoorlijk pro-bv, vertelde dat zijn vrouw er ook erg op gebrand was geweest bij hun kinderen. En dat hij heel goed begreep dat er een heleboel emoties bij komen kijken. Lot uit de loterij, wat mij betreft. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven