Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Sarah Scott; dus nog niet eens zo ver van NL? Apart he dat zo'n kleine afstand toch al zo veel kan schelen? Mijn ouders wonen in Noord Limburg en ik in het midden van het land. Als ik naar hen toe rijd kan ik in lente en herfst vaak ook het verschil zien. Ze zijn daar vroeger met de lente en later met de herfst.

Mijn peultjes zijn nu ze op de vensterbank staan erg aan het uitschieten. Ik ben vandaag aan het werk dus heb de verwarming op 17 staan. De andere zaadjes zie ik nog niet opkomen (sla en...wat was het ook alweer?). Hoorde vanochtend op de radio dat het de komende dagen lekker zonnig wordt, jippie!!! Nu nog wat warmer....
Poep, wie heeft jou gescheten?
Potgrond is trouwens ook in de aanbieding bij de Welkoop, gister vergeten erbij te zetten. Van 6,95 voor 4,95 ofzo.

Leuke foto met die tevreden poes.

Vind het wel heel gezellig om in de tuin bezig te zijn met de hond erbij. Gister zaten er ook twee nieuwschierige koppies letterlijk over mijn schouder mee te kijken. En natuurlijk alles proberen te pakken wat ik uit de tuin gooi, haha.
Hier wat foto's van hoe het er bij mij voorstaat.
anoniem_94761 wijzigde dit bericht op 03-03-2010 21:04
Reden: foto's verwijderd
% gewijzigd
Ziet er goed uit! Dat zakje is ook een goed plan :-)
quote:Helianthus2106 schreef op 01 maart 2010 @ 21:23:

En ik gebruik geen vermiculiet. Ik zou ook niet weten waar je dat kunt halen. Ik zie het bij reguliere tuincentra niet liggen.

Klopt....ik heb inmiddels al wel een adres in Klazienaveen, dat is nog te rijden.

Maar bij jou staat alles in de volle grond (op je potten na dan) en ik ga het in de moestuinbakken doen he. Vermoed dat het hier grandioos zou mislukken als ik dan alleen potgrond/compost zou gebruiken. Dus ik ga denk ik toch maar voor het mengsel wat ' voorgeschreven' wordt voor de bakken. Maar eens uitrekenen wat ik nodig heb en dan even mailen voor een prijsopgave. Wordt het me te duur, dan doe ik het wel met gewone grond.

Je plantjes zien er goed uit!

quote:louise1 schreef op 02 maart 2010 @ 09:45:

Sarah Scott; dus nog niet eens zo ver van NL? Apart he dat zo'n kleine afstand toch al zo veel kan schelen?Ghehe nee steenworp zelfs Maar ja, heel gek. "Vroeger" stond ik als klein meisje op de camping hier vlakbij, en het was aaaaaaltijd mooi weer. Ik heb me wel eens afgevraagd of ik het me verbeeldde, maar nee dus hier is het echt vaak mooi weer
Hier nog een link voor tips tegen ongewenste beestjes. Trouwens ik heb in de winter nog een paar vogelhuisjes gemaakt van afvalhout, ik denk dat die maar eens in de tuin ga ophangen.

Mijn peultjes doen het ook erg goed, nog even en dan kan ik weer een nieuwe lading zaaien. De peultjes staan in een pot en als de plantjes iets groter zijn, dan zet ik er wilgentenen in, zodat ze kunnen klimmen. Zoals onderstaande foto, maar dan rechte takken.
Rechte wilgentakken zijn een goed idee maar zoals op je foto vind ik het ook wel mooi. Wat voor takken zouden dat zijn?
Hallo,

Nou eindelijk mijn radijstekkies over gepland... vandaag had ik geen excuus meer, het zonnetje schijnt lekker, het is droog en de top 500 van de jaren 90 is op de radio!

Nou ik heb 2 plantenbakken gebruikt en de beste stekkies erin gedaan. Ik wilde eigenlijk mijn balkon bakken maar ik heb er geen schalen voor om eronder te zetten. En ik had besloten de potten nog even binnen te laten staan. Vanacht had het ook weer gevroren!

Verder even gespiekt voor de tinytims en pepers. De peper zaadjes waren nog niet eens een beetje ontkiemd. en ze staan al 2 weken! De tiny tims kon ik niet vinden dus ik bleef er verder maar vanaf!

Ik zal strakjes foto's plaatsen op flickr

groetjes
quote:Sarah Scott schreef op 02 maart 2010 @ 13:03:

[...]

Maar bij jou staat alles in de volle grond (op je potten na dan) en ik ga het in de moestuinbakken doen he.

Het ziet er misschien uit als vollegrond, maar het zijn 5 getimmerde bakken, dus toch vergelijkbaar met de SFG. Behalve dat ik mijn bakken niet meer in vakken indeel, maar ik heb 5 bakken, dus 4x wisselteelt en 1 vaste bak (aardbeien + rabarber).

Je ziet het niet op de foto, maar de bakken zijn gemaakt van een speciaal soort hout, dat niet gaat rotten oid. Ertegenaan hebben we wat resthout en plinten getimmerd en tussen de bakken in is er grond + zand geplaatst om er een paadje op te kunnen leggen.
Wat leuk om de vorderingen in foto's te zien bij jullie! Het gaat hard hè!

Helianthus, bedoel je composiet als hout dat niet gaat rotten?

Ik heb vanochtend de hele verzameling bakjes naar het balkon verplaatst, daar is het momenteel warmer dan in de woonkamer. En ik ben er zelf ook maar bij gaan zitten met de laptop, heerlijk in het zonnetje achter glas! Dat belooft wat voor de komende lente en zomer!
@ Verli; dat is een leuk idee, die wilgentenen!

@ Louise: kronkelwilg of krulhazelaar (volgens mij)

@ Lotte: Ik ben benieuwd naar je foto's! Pepers doen er zonder extra verwarming soms wel 4 weken over, dus het kan nog steeds! Tiny Tims zouden na 2 weken wel ontkiemd moeten zijn. Misschien nog een paar zaaien? Je hebt nog alle tijd.

@ Sarah: Lekker dat je zo'n plekje hebt waar het wat droger is.
quote:louise1 schreef op 02 maart 2010 @ 13:43:

Rechte wilgentakken zijn een goed idee maar zoals op je foto vind ik het ook wel mooi. Wat voor takken zouden dat zijn?Dat zijn paastakken, oftewel takken van de Krulhazelaar (Corylus avellana 'Contorta', ook wel Kronkelhazelaar genoemd).
Bedankt voor de info. Paastakken scoren moet lukken de komende tijd.
En als je ruimte over hebt in de tuin, dan kun je deze takken in de grond steken en dan heb je 10 jaar later een mooie boom.

Je hebt idd ook nog de Kronkelwilg (Salix babylonica ´Tortuosa´), de takken lijken op die van de Krulhazelaar, het verschil zit in de blaadjes.

Krulhazelaar

Kronkelwilg

klopt, die stekken heel erg gemakkelijk!

Over mijn bakken. Ik heb even gemaild met mijn vriend en er kwam nog net geen technische tekening mee

Buitenzijde: geïmpregneerde tuinplanken (vuren)

Binnenzijde: betonplex (bekistingshout)

Bovenkant: berkenhout (plint)

Paaltjes zijn van onbehandeld vuren.
@ Helianthus, dat ziet er goed uit, die planten! Ik hoop dat de mijne er over een paar weken ook zo uit zien.

@ Lotte, mijn Tiny Tims komen al een tijdje boven de grond uit en ik meen me te herinneren dat ik in dezelfde tijd gezaaid had als jou (ik kan er ook helemaal naast zitten hoor). Maar het is nog maar net maart, dus je hebt nog tijd zat om nieuwe te zaaien.

Ben benieuwd naar je foto's.

@ Verli, goed idee om vogelhuisjes te maken van afvalhout!

Hebben jullie ook dat de plantjes zo sprieterig worden? En is daar iets aan te doen? De meeste plantjes hebben nu hun eerste twee blaadjes en ze lijken mij ontzettend lang. Alsof alle energie gaat naar de lucht in groeien ipv blaadjes te vormen.
quote:bluesgirl schreef op 02 maart 2010 @ 15:34:

@ Helianthus, dat ziet er goed uit, die planten! Ik hoop dat de mijne er over een paar weken ook zo uit zien.

Dank je!

Hebben jullie ook dat de plantjes zo sprieterig worden? En is daar iets aan te doen? De meeste plantjes hebben nu hun eerste twee blaadjes en ze lijken mij ontzettend lang. Alsof alle energie gaat naar de lucht in groeien ipv blaadjes te vormen.

Plantjes groeien naar het licht toe. In februari is er vaak nog niet genoeg licht voor de plantjes. We bootsen de natuur na door de planten binnen te zaaien en op te kweken, maar helemaal nabootsen lukt dus niet. Vandaar ook dat de plantjes wat gaan rekken (of fileren). Als de planten ontkiemd zijn, kun je ze wat koeler zetten (of de kap eraf halen), dat remt al iets.

Ook kun je de plantjes bij het verspenen wat dieper planten. (op mijn foto met paprikaplantjes kun je dat zien). Ik plant ze dieper tot de eerste blaadjes een cm boven de grond. De plant gaat nieuwe worteltjes maken op de steel die nu contact heeft met de grond.

Ook draai ik de plantjes dagelijks, zodat ze niet naar een kant overhellen.

Tsja, meer valt er eigenlijk niet aan te doen (ja, later zaaien, maar da's niet leuk )
Ok hier zijn ze dan weer, het si niets vergeleken jullie foto's hoor, hie zijn het echt sprietjes.

Ik zal van de week van die zaai bakjes (turfbakjes) kopen en die zet ik dan in het kasje en dan ga ik opnieuw die tiny tims zaaien!

Nou dit waren ze weer. wat een sprietjes he... Ik heb er misschien te veel gezaaid in de potten maar over een tijdje kijk ik welke het wel goed doen en wlke niet. Dan kan ik de slechtere er altijd nog tussen uit plukken!

Iemand nog ideeen voor fruit??? Ik ga ook aardbeienplantje zaaien (of kan ik die beter als plantjes kopen??).

groetjes
Dan ga ik eens proberen om ze dieper te planten (als ze zover zijn) en ze regelmatig te draaien.

Leuk om die foto's te zien!

Toen ik gister bij de Welkoop was zag ik doosjes met 10 aardbeienplantjes erin. Dit is natuurlijk wel makkelijk. En ik neem aan dat ze in de komende tijd nog wel eens bij de supermarkt in de aanbieding komen.

En ik weet niet of jij een regenpijp hebt, maar ze hebben ook bakken speciaal voor aan de regenpijp. Dat lijkt mij wel leuk met aardbeiplantjes erin.

Verder heb ik een framboos gekocht.

Meer weet ik zo niet over fruit.
Die zijn wel heel erg sprieterig! Ik weet het niet zeker, maar het lijkt mij heel erg aannemelijk dat dat komt omdat de aarde niet tot de rand komt. Nu moeten ze nog meer moeite doen om licht te krijgen. Om te voorkomen dat ze om gaan vallen (dat kan echt!) zou ik om de sterkste sprietjes voorzichtig wat aarde doen, om het stammetje te steunen.

Aardbeien kun je zaaien (heb ik ook eens gedaan), maar ik zou plantjes kopen. Zijn niet zo duur.
Ik zag op het weerbericht dat het weer koud gaat worden en kans op een winterse bui...
Hoi

ik had juist de pot niet helemaal gevuld zodat ik ze inderdaad nog even kon bijvullen als de sprietjes wat langer werden... maar inderdaad nu zien ze minder zon (aan de rond). Ik zal proberen wat zand erbij te doen. en misschien de potten wat hoger zetten, want dan staan ze volgens mij meer in het zonnetje!

Ok ik ga voor aardbeienplantjes! maar nu nog even niet. Ik weet niet waar ik het allemaal moet laten binnen. Wat inderdaad het vriest nog steeds 's nachts!
Oh Helianthus, ik dacht echt dat je volle grond had! Heb niet goed opgelet blijkbaar Maar da's dan alleen maar mooi, pluspunt voor hier, om het met alleen potgrond en compost te doen! Bedankt voor je uitleg!

Kronkelwilg staat hier ook nog op mijn wensenlijstje.....we hadden er 'vroegah' altijd 1 in de tuin, fijne boom om schaduw te creëren en kan je makkelijk bijhouden met snoeien (mijn oma had hem ook, in een relatief kleine tuin, daar werd ie elk jaar flink gesnoeid - met de pasen -> memories..... )

Hier ook plannen voor zelf maken vogelhuisjes. Heb ook nog nestkastjes-bouwpakketjes die ik in elkaar moet zetten....tijd tekort
Hier een link hoe je zelf nestkastjes kunt maken en hier een link voor een egelkast.
Aangestoken door jullie heb ook ik vandaag het een en ander gezaaid in oude eierdozen (later elke dop uitknippen en met karton en al de grond in, hatsiekiedee!) ik had al sla gezaaid maar nu ook cherrytomaatjes, courgettes en wortelen. We zullen wel weer zien! Ik doe alles in potten, want heb alleen een terras.

Aardbeien kun je beter als plantjes kopen, zaaien is echt lastig (vloekend elke keer verschrompelde sprietjes bekijken, dat idee).

Goed idee van die wilgentakken! Die hebben mijn ouders in de tuin staan, dus kan ik mooi gebruiken.

Ik hoop dat dit jaar ook mijn frambozenstruik en bessenstruik weer dapper meedoen in dat minituintje. Mijn bananenboom heeft helaas deze barre winter niet overleefd (Raar )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven