Werk & Studie alle pijlers

werken als ' maatschappelijk woonbegeleider'???

05-03-2010 07:48 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 41, heb een opleiding tot life coach en doe momenteel ontzettend leuk vrijwilligerswerk als woonbegeleider. Ik werk in een huis waar mensen terecht kunnen die tijdelijk door omstandigheden geen eigen dak boven hun hoofd hebben. Geen verslaafden of psychiatrisch patienten, overigens. Denk aan vrouwen met kinderen die zijn gevlucht bij hun agressieve partner, maar ook gewoon mensen die door de verkoop van hun huis nog geen nieuw huis hebben na een scheiding.

Mijn taken zijn voornamelijk begeleidend en ondersteunend. Mensen kunnen hun verhaal kwijt, en ik ( en mijn collega's ) help veel met praktische zaken, zoals urgentie aanvragen, regelen van een advocaat, uitkering aanvragen, als mensen hun eigen woning krijgen bijv samen uitzoeken zo voordelig mogelijk dingen zoals verzekeringen af te sluiten. Daarnaast heb ik ook mentorschap over 2 bewoners, werk ik nieuwe mensen in en heb ik de leiding over het onderwerp 'urgentie aanvragen'

Ivm met een kind dat extra zorg nodig heeft, heb ik nog anderhalf jaar vrijstelling van sollicitatieplicht ( vrijwilligerswerk mag ik mn tijden zelf bepalen, dus kan gewoon tussen de middag thuis zijn, bijv). Daarna wordt het allemaal makkelijker omdat hij naar de middelbare gaat en mn ex hem ook op kan vangen.

Ik brand echt om ( betaald) te gaan werken straks, en vraag me af of iemand weet of er ( betaalde) vacatures zijn in ongeveer hetzelfde als ik nu doe, en hoe de functie namen dan heten...
Woonbegeleider.

En de functie die jij nu dot lijkt meer op maatschappelijk werker.
..popcorn?
Ja, dat wilde ik og even aanvulen. De taken vind ik geweldig leuk, maar het hoeft voor mij niet perse in een 'woonsetting'. Ik zal ivm met het feit dat ik 3 kinderen heb toch een beetje aangewezen blijven op 'kantoortijden'.

Helaas heb ik GEEN diploma tot maatschappelijk werker. Ik heb hier in de buurt eens geinformeerd bij 1 instelling voor maatschappelijk werk, en dar is dit diploma echt een vereiste. Wel heb ik dus een diploma 'life coach' en natuurlijk deze werkervaring nu.

Tips, ideeen zijn super welkom!!!

Als ik google op gewoon 'woonbegeleider' kom ik vaak terecht bij vacatures voor bijv verstandelijk gehandicapten.
Ja veel vacatures zoals je nu hebt , ook met andere doelgroepen. Maar allen woonbegeleider, begeleiden en ondersteunen. Ik weet natuurlijk niet wat verder je taken zijn op dit moment maar er komt nog meer bij kijken wellicht heb je de hoofdzaken nu beschreven kan ook. Kijk in de kranten, internet, naar vacatures waarin woonbegeleiders worden gevraagd, lees de functie eisen, taken, vooropleiding, dan weet je wel of je zelf daaraan voldoet of niet.
Hoi Fauve

Wat een leuk vrijwilligerswerk heb je. Het klinkt alsof je veel taken van een MW'er al uitvoert. Maar het is inderdaad zo dat je voor veel functies als deze die betaald zijn, wel het MW diploma moet hebben. Niet voor alle functies - soms is ervaring als vrijwilliger of een SPW opleiding voldoende.

Mijn ervaring is wel dat wanneer je echt in dit werk verder wilt, je telkens tegen het feit blijft aanlopen dat je dat diploma niet hebt. Voor de leukere, interessantere functies wordt dit toch gevraagd.

Ik ben zelf woonbegeleider en heb de opleiding MW gedaan. Veel mensen op de opleiding zaten in een soortgelijke situatie als jij - wel een baan of vw-werk, maar niet verder kunnen komen - waardoor ze aan de opleiding begonnen.

Ik heb in deeltijd gestudeerd, kon het vrij goed combineren met mijn werk in de welzijnssector en heb ontzettend veel geleerd. Merk ook wel een verschil vaardigheden tussen de medewerkers met en zonder diploma. Het is dus wel de moeite waard als je verder wilt komen én voor je eigen ontwikkeling.

Ik denk dat je wel vrijstellingen kunt krijgen met jouw ervaring en je opleiding als coach. Het is vereist dat je een stage of werk in de richting van de studie doet, maar daaraan voldoe je al.

Ik zou het echt serieus overwegen. Heel veel succes!
Je schrijft in je OP duidelijk dat je niet met verslaafden of psychiatrisch patienten werkt. Is dat een bewuste keuze? Want er zijn in die doelgroepen ook veel woonbegeleiders en maatschappelijk werkers nodig!

Je wil vooral tijdens kantooruren werken, schrijf je. Dan is woonbegeleider inderdaad minder geschikt. Je komt dan eerder bij een functie als maatschappelijk werker. Bijvoorbeeld voor ouderen, of bij AMW (algemeen maatschappelijk werk) of bij Jeugdzorg, of bij vluchtelingenwerk, enz enz. Maatschappelijk werk is natuurlijk behoorlijk breed. Maar, zoals Aureel al zegt, het is vrij belangrijk dat je de opleiding ervoor hebt.
Ja, het is echt super leuk werk!!!!! Als ik hier een betaalde baan zou kunnen krijgen, zou ik een gat in de lucht springen!!!!

Het is van een Stichting, alleen de leidinggevende wordt betaald, dus het zit er hier helaas niet in.

Met psychiatrisch patienten en verslaafden heb ik geen ervaring. Weet ook niet of dat me echt trekt. In een grootschalige opvang dan. Tijdens opleidingen en eerdere banen heb ik wel wat ervaring opgedaan met bepaalde psychiatirische ziektenbeelden, zoals borderline. Het lijkt me mss wel ietsom te doen in de ambulante thuisbegeleiding, trouwens! Weer een ideetje erbij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven