Normaal gas/stroom verbruik ?

07-03-2010 19:03 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is een beetje een gemiddeld normaal gas en stroomverbruik per maand voor 1 persoon huishouden ?

Ik zit nl mijn Oxxio eens te bekijken en zie dat ik in de maand januari 633 m3 verbruikt heb aan gas en 450m3 aan stroom

In mijn ogen is dit behoorlijk veel of valt dat wel mee ?
quote:Zespri79 schreef op 07 maart 2010 @ 19:36:

Thee heeft blokverwarming dan kan je de boel zo hoog stoken als je wil je lapt samen de kosten dmv je huur waarvan de stookkosten er al bij in zitten dus

Nee, dat heb ik al een paar jaar niet meer. Iedere woonunit heeft aparte meter op elke radiator. Betaal voorschot bij huur en wordt per mei uitgelezen/berekend.

Zit door omstandigheden al ca. jaar thuis, dus die afrekening zal misschien tegenvallen.

Woon daarbij op hoogste verdieping en op hoek, dus geen linker en bovenburen waar ik 'warmte' van krijg. Ben koukleum en woonkamer verwarming staat (bijna) dag en nacht aan.
@Zespri79 Tip: Ga eens kijken op http://www.lage-energierekening.nl/. Kun je goede tips vinden om op je energierekening te besparen. En volgens mij kun jij die wel gebruiken !!!
quote:schuim schreef op 07 maart 2010 @ 19:37:

je hebt inderdaad een erg hoog verbruik. Heb je een koopwoning? Misschien toch maar investeren in dubbel glas. Of schaf een paar goede houtkachels aan. Scheelt al heel veel in kosten. Hoe kan je electra zo hoog zitten? Heb je veel lampen aan?

idd koopwoning en zit er al aan te denken om dubbelglas te nemen , maar dat is een behoorlijke uitgave (maar ja dit dus ook ) er zijn buren bezig met dubbelglas daar gaan we komende maand over praten denk dat ik maar wel heen ga en misschien dat ik dan korting krijg hoe meer mensen dubbelglas nemen hoe meer korting je krijgt natuurlijk.

Electra wijd ik nu aan de droger , enige wat snachts aanstaat is mijn laptop verder staat alles uit qua electra. Jah de modem en router staan dag en nacht aan.. Verder is alles uit
dubbel
quote:mopsie schreef op 07 maart 2010 @ 19:39:

@Zespri79 Tip: Ga eens kijken op http://www.lage-energierekening.nl/. Kun je goede tips vinden om op je energierekening te besparen. En volgens mij kun jij die wel gebruiken !!!

Mopsie ik zou dus niet weten waar ik dus zou kunnen besparen

Alles gaat al uit wanneer ik naar bed ga , mijn verwarming staat meestal gewoon op 15 graden en heel af en toe gaat ei ff naar de 18 graden. (vrienden en familie houden hun jas aan in mijn huis omdat ze t te koud vinden )

Afgelopen 2 maanden heb ik m iets vaker op 20 graden gezet omdat mijn neefje van 6maanden op visite kwam en dat vind ik dan beetje zielig ...

Verder tja die droger die gemiddeld 2x per week draait tegenwoordig , dus dat ga ik zowiezo naar beneden halen.

Douchen 1a2x per dag maar niet extreem lang , nat worden ,haren wassen uitspoelen cremespoeling erin uitspoelen en ik ben er weer onderweg.
Je zult je soms verbazen waar je op kunt besparen. De laptop/computer uitzetten 's nachts kan je al zo'n 25 tot 30 euro per jaar schelen. Modem uit doen idem dito.
quote:Zespri79 schreef op 07 maart 2010 @ 19:39:

[...]

idd koopwoning en zit er al aan te denken om dubbelglas te nemen , maar dat is een behoorlijke uitgave (maar ja dit dus ook ) er zijn buren bezig met dubbelglas daar gaan we komende maand over praten denk dat ik maar wel heen ga en misschien dat ik dan korting krijg hoe meer mensen dubbelglas nemen hoe meer korting je krijgt natuurlijk.

Electra wijd ik nu aan de droger , enige wat snachts aanstaat is mijn laptop verder staat alles uit qua electra. Jah de modem en router staan dag en nacht aan.. Verder is alles uitgoed idee! succes met de korting
quote:Zespri79 schreef op 07 maart 2010 @ 19:35:

Tjezus.. ik heb een app van 100m2

Slecht geisoleerd (dat wist ik al bij aankoop hoor slechtste energielabel)

Maar dat het zo extreem was pffff

2008 stroom 3157 gas 3868 (kapotte thermostaat en ketel stuk dus nieuwe thermostaat laten zetten en cv laten maken)

2009 stroom 3183 en gas 2909

2010 t/m 5 maart stroom 876 en gas 1247

Ik betaal per maand aan voorschot: Gas 146 euro en stroom 21 euro

Als ik jou was zou ik even kijken op internet hoeveel je voorschot moet zijn met dit bedrag, want 21 euro voor electra lijkt mij te laag voor je verbruik.

Ik heb ook een wasdroger en gooi daar echt alles in maar ook daar verbruik je erg veel vind ik.

Maar weet je zeker dat die standen kloppen? Heb je die zelf doorgegeven?

Ik kreeg laatst namelijk ook van Nuon een jaarafrekening, moest ik ¤ 600 bij betalen maar ik had nooit standen doorgegeven! Hadden ze gewoon een schatting gemaakt en nadat ik de goede standen door had gegeven bleek dat ik ¤ 100 terug kreeg ipv moest bijbetalen.
Een slecht geïsoleerd huis heeft per jaar 2050 m3 gas nodig voor verwarming. Een goed geïsoleerd huis heeft maar 700 m3 gas nodig. Isoleren bespaart dus stookkosten. Isolatie kost wel geld maar dat verdient u uiteindelijk terug, omdat de energierekening omlaag gaat. Zeker als de energieprijzen stijgen. Bijna de helft van de energiekosten van Nederlandse huishoudens gaat op aan verwarming.

Geen tocht meer

Bewoners die net hebben geïsoleerd, merken dat aan het comfort. Tocht verdwijnt namelijk als warme lucht niet meer kan ontsnappen. Bovendien: minder condens op de ramen, en geen koude voeten meer. Isolatie houdt ook geluid van buiten tegen.

Kijk daar zegt die man/vrouw iets.. wat wel overeenkomt met mijn app.. Jaren 60 gebouw en idd zeeeeeeer slecht geisoleerd. Wanneer ik aan het douchen ben is mijn hele huis vol condens op de ramen
Diedietje .. ik haal het nu gewoon van mijn oxxio.nl dat is mijn leverancier en kan ik mooi checken dagelijks hoeveel ik verbruik. Had nu al paar maanden niet gekeken (ook nog geen meterstanden doorgegeven dat gaat nu automatisch met de slimme meter geloof ik) dus schrok wel ff maar als ik kijk naar het verloop van vorig jaar en t jaar daarvoor zie ik wel al duidelijk verschil met dat mijn thermostaat en cv ketel stuk waren.

(had nl thermostaat toen op 15 graden staan en t huis was 25 graden in de winter verwarming super super heet)
Ik las hier op het forum ergens dat een droger ongeveer 50 cent per keer kost. Dus als je 'm 2x per week aanzet, dan zit je op 50,00 per jaar.
Ga dus nog meer besparen , laptop gaat uit , alle stekkers gaan uit t stopcontact (of ff met t knoppie omgezet worden) droger alleen uit nood (beddengoed) rest gaat gewoon weer netjes opgehangen worden.

Heb overal al spaarlampen , overgordijnen kopen hopelijk gaat t dan redelijk beter

En goed nadenken over dubbelglas
quote:diedietje schreef op 07 maart 2010 @ 19:46:

[...]

Als ik jou was zou ik even kijken op internet hoeveel je voorschot moet zijn met dit bedrag, want 21 euro voor electra lijkt mij te laag voor je verbruik.

Ik heb ook een wasdroger en gooi daar echt alles in maar ook daar verbruik je erg veel vind ik.

Maar weet je zeker dat die standen kloppen? Heb je die zelf doorgegeven?

Ik kreeg laatst namelijk ook van Nuon een jaarafrekening, moest ik ¤ 600 bij betalen maar ik had nooit standen doorgegeven! Hadden ze gewoon een schatting gemaakt en nadat ik de goede standen door had gegeven bleek dat ik ¤ 100 terug kreeg ipv moest bijbetalen.Wat een ******* , ik zal binnenkort ook de standen doorgeven, krijgen waarschijnlijk ook het een en ander terug.
Energie besparen:

huis doorluchten in de winter

Het is beter om de ramen een kwartier volledig open te zetten. Een kwartier (bvb. 's morgens na het opstaan en 's avonds kort voor het slapengaan, eventueel aangevuld met enkele supplementaire luchtingsbeurten) is voldoende om voldoende verse lucht binnen te krijgen. Enkel het aanwezige volume lucht wordt vervangen en de muren krijgen de kans niet om af te koelen. De verse lucht wordt dan in een mum van tijd opgewarmd door de opgeslagen warmte in de muren.

Terwijl je dat doet, zet je natuurlijk de verwarming uit.

40 graden wassen wordt geadviseerd voor goede werking wasmiddel

Een combinatietoestel koelkast-diepvriezer met A-label verbruikt doorgaans 286 kWh per jaar. Een B-label al 624 kWh.

Wanneer zich een ijslaag gevormd heeft in de diepvriezer dien je deze best te ontdooien, want eens de ijslaag ongeveer 2 mm dik is zal de diepvriezer ongeveer 10% meer energie verbruiken. Ondooi deze daarom frequent om onnodige energieverbruiken tegen te gaan

Kies daarom bij vervanging of aankoop van een nieuw toestel voor een type dat geen ijsvorming produceert, of voor een type met een automatische anti-ijs functie.

je bespaart tot 30% energie door:

* pannen te gebruiken die niet groter zijn dan nodig.

* niet teveel water te gebruiken om in te koken.

* tijdens het koken de deksels op de pannen te houden.
Spaarlampen

Spaarlampen zijn wel gevoelig voor te korte brandperiodes bv. in de gang of het toilet. Plaats ook nooit spaarlampen in armaturen met een tijdsklok. Door het veelvuldig schakelen zal de spaarlamp sneller kapot gaan.
Heb je misschien oude apparaten?

Toen ik mijn oude vriezertje wegdeed en een 3 keer zo grote vriezer terugzette, ging mijn elektriciteitsverbruik met 4,4 % omlaag. Dit schijnt heel vaak zo te zijn met een oude wasmachine, vriezer, koelkast, tv etc. Ze verliezen elektriciteit zeg maar.....
@Zoeter ik woon hier sinds 2008 , en alles is nieuw.. Alleen de wasdroger heb ik van iemand gekregen maar die is niet ouder dan 2jaar.

@schuim: De verse lucht wordt dan in een mum van tijd opgewarmd door de opgeslagen warmte in de muren.

maar ik heb een huis uit 1963 , enkel glas en zeer slecht geisoleerd dus de warmte trekt hier de muren niet in hoor.. Die zijn steen en steen en steen koud namelijk.

Ik vermoed dan ook dat mijn stookkosten zo hoog zijn door dat het hier mega slecht is geisoleerd. Gisteravond zat ik met nieuwe luffer op de bank en hij zei brr in eens een koude windvlaag.. Nah ik keek ff naar mijn raam die zat dicht maar het tocht daar zo onwijs dat mijn rolgordijn aldoor heen en weer wapperde.. (vandaag tochtstrips aangebracht die ik nog had liggen)
Zespri, in ons huis (jaren 50) verstookten wij voor de nieuwe isolatie in de winter ca. 300-350 per maand. Dat wil dus zeggen dat wij in de winter eigenlijk alleen de gaskachel in de woonkamer aan hadden staan (en zodra je 10 meter er vandaan was, had je het alsnog koud) en sporadisch een elec. kacheltje in de kamer van dochter. Anders was het echt te koud. Verder stookten we niet in het huis.

Nu, na de isolatie, verstoken we in hetzelfde huis ca. 70 p.maand (dat zijn vooral de koude maanden). Kun je nagaan wat het bij ons voor enorme besparing heeft opgeleverd.

Moet er wel bij vermelden dat die isolatie verder strekt dan alleen dubbel glas. We hebben nl. de spouwen geisoleerd (gekregen, want huur), het beste dubbel glas wat er is, de nieuwste HR ketel, vloerisolatie, dakisolatie. Dus ik zou niet weten wat er dan nog niet geisoleerd aan is.

Maar dus merkbaar stukken goedkoper!! Goeie isolatie kan echt ontzettend de moeite waard zijn.
Zelfs met een slechte isolatie vind ik je verbruik nog erg hoog. Mijn jaren-vijftig-woning van ongeveer 80 m2 valt ook in de laagste klasse wat energielabel betreft, maar het verbruik is een stuk lager. Ik ben de hele dag thuis, dus heb dan best wat apparatuur aanstaan. Woning is halfvrijstaand en ligt aan het open veld met als gevolg dat de wind hier vrij spel heeft. Als het buiten lichtjes waait gaan m'n lamellen al alle kanten op en voel je een flinke tochtstroom. Alleen in de woonkamer, (open) keuken en bijkeuken staan de radiatoren open. Als het langere tijd achter elkaar zowel overdag als 's nachts flink vriest gaan ook de overige radiatoren een beetje open om te voorkomen dat de leidingen bevriezen, wat dan uitkomt op zo'n 13-15 m3 gas per 24 uur. Best veel dus, maar dan nog kom ik niet eens in de buurt van wat jij verbruikt.

Gasverbruik 4 februari 2009 t/m 2 februari 2010): 1372 m3

Elektriciteit (inclusief stroomvretende elektrische kachel voor tijdens de koudste winternachten): 2311 kWh

P.S. De eerste helft van 2009 was dit nog een tweepersoonshuishouden i.p.v. eenpersoons.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven