Entertainment alle pijlers

Van Moskou tot Moermansk (VPRO)

07-03-2010 20:36 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Jelle Brandt Corstius reist van Noord naar Zuid langs de grootste rivier van Rusland: de Wolga. Een tocht die voert langs relatief onbekende miljoenensteden als Moermansk, Volgograd, Dzerzjinsk, Nizjni Novgorod, maar ook bezoekt hij Moskou en Petersburg. Met thema's als vrouwen in Rusland, nieuwe censuur, het milieuprobleem vanuit Russisch perspectief en het ideologisch vacuüm, wordt opnieuw een relatief onbekende kant van Rusland belicht.

Volgograd, het voormalige Stalingrad, heeft in Rusland de status van een heldenstad. Hier zijn miljoenen mannen gesneuveld, de vrouwen moesten na de oorlog vaak alleen verder. Wie is zij, de Russische vrouw? Jelle bezoekt een geboortehuis, waar vrouwen zich zielsalleen door een bevalling worstelen. Hij ontmoet een vrouwelijke veteraan van de Strijd om Stalingrad en spreekt met vrouwen die hun geluk elders bij een buitenlandse man willen zoeken. 's Nachts bezoekt Jelle een stripteasetent van Volgograd en spreekt daar met een paaldanseres.

Heb hier nu een paar afleveringen van gezien, behoorlijk indrukwekkend en interessant om een kijkje te nemen in levens van mensen in de voormalige USSR. Wie volgt het nog meer?

Beetje mosterd met deze post want volgende week al de laatste aflevering, maar misschien op deze site zijn ze later terug te zien, in ieder geval kun je hier de vorige serie terugkijken:

http://www.vpro.nl/programma/vanmoskoutotmadagan/

of hier:

http://weblogs.vpro.nl/af ... van-moskou-tot-moermansk/
Hey, potvediekkie...lees net je topic en besef dat ik te laat ben voor de aflevering van 20:15 uur!

Bedankt voor de links, kan ik iig later nog terugkijken.

Ik vind het ook een super fantastische serie. Hoewel ik beter zou kunnen/moeten weten, heb ik nog steeds een redelijk rijk land is met onbegrensde mogelijkheden. Als je dan het leven van de doorsnee Rus (zoals in de serie nader belicht) ziet blijkt het vaak tegen te vallen :-S. Overigens moet ik echt met klem benadrukken dat ik, als vrouw, nooit mooiere vrouwen dan de Russische en Oekrainse heb gezien! Mijn god, wat voel ik me eenvoudig, lelijk en lomp naast die mooie dames.
Ik heb de serie vanaf de eerste aflevering gevolgd. Erg interessant, zit soms met verbazing te kijken. Symphatieke vent trouwens! Je ziet de Russen bij hem ontdooien.

Sowieso de hele geschiedenis, het volk, het land. Ik vind het soms allemaal zo surrealistisch.
Ja prachtige serie! Maar die mooie vrouwen zie ik niet zo eerlijk gezegd.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Leuke man.
Dat ook Mazou.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik ben ook al drie afleveringen lang aan de buis gekluisterd. Ik hoorde dat er al eerder een serie was geweest, maar die heb ik gemist. Hier ga ik nu echt voor zitten, vind het een heel interessant kijkje in het "echte" leven van de Russen.

Een paar jaar geleden ben ik op vakantie geweest in Rusland, en hoewel je dan vooral allerlei toeristische dingen ziet zie je ook wel wat van het echte leven als je gewoon goed om je heen kijkt. Sommige dingen verbazen me dus niet echt. Zoals dat je laat zien dat je hte goed hebt door je kleding (bontjassen b.v.) en dat de Russen erg van zoetigheid houden.

Vandaag vond ik het wel weer erg bijzonder om te zien dat Russische vrouwen bevallen in een geboortehuis, en dan een week lang daar blijven zonder hun man te zien. Brrrr... alleen bevallen en ook nog een week lang alleen blijven, lijkt me niets!!
Vanaf aflevering 1 alles gezien. Prachtig, blijf er voor thuis.
quote:nouschi schreef op 07 maart 2010 @ 21:21:

Dat ook Mazou. Ik had hem het eerst gezien!
Ik vond de aflevering over Dzerzjinsk, zijnde een van de tien meest vervuilde steden op aarde indrukwekkend.

Deed me ook denken aan een docu over Tjernobyl, dat was pas bizar en surrealistisch!! Ik weet niet meer waar dat van was, misschien "In Europa" die serie van Geert Mak, of was Floortje Dessing daar een keer?
Ik kijk ook wekelijks. Er was laatst ook een interessante docu over gezamelijke flats in Rusland op t.v. Ook bizar wat je daar voor leefomstandigheden tegenkwam. Hele gezinnen op 1 kamer.
quote:Noorderling1 schreef op 07 maart 2010 @ 21:41:

Ik vond de aflevering over Dzerzjinsk, zijnde een van de tien meest vervuilde steden op aarde indrukwekkend.

Deed me ook denken aan een docu over Tjernobyl, dat was pas bizar en surrealistisch!! Ik weet niet meer waar dat van was, misschien "In Europa" die serie van Geert Mak, of was Floortje Dessing daar een keer?

Ja, en dan je zwaar vervuilde komkommers gaan wassen voor gebruik.

Prachtig programma, zo zouden ze meer docu's van mij mogen maken!!

-ik krijg bijna de neiging om russisch te gaan leren om met de lokale rus te kunnen babbelen, maar dat schijnt geen kattenpis te zijn, 6 naamvallen, ai....-
Het was idd Mak die Tsjernobyl bezocht. Indrukwekkend.
De serie is heel herkenbaar. Ben zelf getrouwd met een Rus (man komt wel uit Centraal Azie) en spreek redelijk vloeiend Russisch en ben diverse keren op vakantie geweest in Rusland (Siberië enzo).

Een feest der herkenning. Ben gek op verhalen van mijn schoonouders hoe alles in de Sovjet Unie ging haha. Soms echt lachwekkend soms echt te triest voor woorden.
quote:2Italy2 schreef op 08 maart 2010 @ 18:46:

Het was idd Mak die Tsjernobyl bezocht. Indrukwekkend.Jaaah! Dank!! Hier nog een keer te zien:

http://ineuropa.nl/progra ... 96/afleveringen/41158356/

Blijkbaar is alles op internet te zien, volgende die ik ga zien is 1989, Roemenie (de val van/ & de moord op dictator Ceasescu).

http://ineuropa.nl/programmas/36788896/uitzendingen/
Van Moskou tot Madagan in de herhaling!!!!!
Heb het gisteren gezien en vandaag opgenomen. Leuk!
Schuin spaan en Zee gras planten potjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven