Maaltijdsoep

14-01-2008 14:56 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo. Ben van plan om binnenkort eens een lekkere maaltijdsoep te maken. Iemand ideeën?

Heb laatst in een restaurantje spinaziesoep gegeten; dat was heerlijk!! Zag op ah.nl wel een paar recepten staan hiervoor, maar heeft iemand toevallig een beproefd eigen recept?!
courgettesoep met spekjes en roomkaas (vega optie geroosterde pijnboompitjes)

Gesnipperd uitje/sjalotje fruiten

Knoflook

Bouillon

Aardappel in blokjes

Even laten koken, 10 min ofzo

Courgette in blokjes

Weer even laten koken, 5 a 10 min.

Staafmixeren, dot Boursin Cuisine erbij, beetje peper en zout evt.Gebakken spekreepjes of geroosterde pijnboompitten erbij et voila.

Het kan ook zonder aardappel maar met wordt de soep steviger en romiger. Hoeveelheden geheel naar eigen smaak en inzicht in te vullen
Gele paprikasoep met kidney-bonen.

Hoeveelheden per persoon.

1 kleine rode ui, 1 gele paprika, 1 geschilde aardappel in blokjes, 1/4 liter groenteboullion, 200 gram kidneybonen (afspoelen en laten uitlekken) en zure room of kwark.

Ui en paprika in stukjes en kort bakken. Boullion en aardappel toevoegen. Soep ong. 15 min laten koken. Daarna pureren met staafmixer . Kidneybonen toevoegen en nog even laten koken.

Op smaak brengen met zout, peper en koriander.

Zelf doe ik er nog kwark in en eet er brood bij.
Ik ben stapelgek op maaltijdsoepjes, het liefst van die dikke met veel verse groenten en met de staafmixer gepureerd. Wie heeft er voor mij nog meer recepten zodat ik weer wat nieuws kan proberen op de zondagen?

In het bijzonder ben ik op zoek naar een recept voor rode linzensoep, die heb ik eens een keer ergens gegeten, fantastisch lekker met naar mijn idee marrokkaanse kruiden erin, maar helaas nooit het recept kunnen vinden...

Ik zal het spits afbijten voor de andere soepliefhebbers:

Prei -bloemkoolsoep met gehaktballetjes

1 prei, in ringen gesneden

1 bloemkool, in kleine roosjes

1 liter kippenbouillon

6 catalaanse braadworstjes (AH)

2 verkruimelde volkoren beschuiten

4 eetlepels gehakte peterselie

125 ml. slagroom

Fruit de preiringen aan in wat olijfolie, voeg daarna de kippenbouillon toe met de bloemkoolroosjes en kook tot de bloemkool zacht is.

Haal intussen de velletjes van de braadworstjes af en meng het vlees met de verkruimelde beschuit en 2 eetlepels gehakte peterselie en maak er kleine gehaktballetjes van.

Doe de slagroom bij de bouillon en pureer dit fijn met de staafmixer tot een mooie gladde substantie. Zout en vers gemalen zwarte peper naar smaak toevoegen en breng de soep weer aan de kook. Voeg nu de gehaktballetjes toe en laat dit 3 - 5 minuutjes doorkoken.

De soep garneren met de rest van de gehakte peterselie, eet smakelijk!
Lekker snel:

-1 ui en paar tenen knoflook fruiten

-2 blikken gepelde tomaten erbij, zelfde hoeveelheid bouillon toevoegen

kwartiertje laten sudderen, pureren, klaar!

Kook ik bijna wekelijks. Gezond, snel, lekker!

(een ui meer voor een wat steviger soepje)
IK maak zelf regelmatig linzensoep!

Linzen koken en dan pureren met wat bouillonpoeder en een klein blikje tomatenpuree. Dan wat verse gehakte munt en rode peper erdoor. Stukjes geroosterde paprika uit een pot erdoor en wat geitenkaas. Is echt heerlijk!

Verder maak ik regelmatis broccolisoep met broccoli

(duh!), wat aardappelen en boeillon pureren en dan gorgonzola erdoor.

Of maissoep; bouillion, mais en sojasaus pureren en dan verse koriander, sambal en stukjes kipfilet erdoor. Daar eet ik graag cassavechips bij.
Er staan al veel (maaltijd)soep-topics in de INDEX.

Maaltijdsoep

Idee voor maaltijdsoep

Soep

etc... Misschien kun je je recepten daar naartoe verplaatsen en deze laten sluiten?
wortelsoep:

wortels in stukjes koken met weinig water en stukjes gember, dan pureren. lepeltje creme fraiche, peper, zout, koriander voor de garnering. alleen ik ben slecht in hoeveelheden, dus doe dat op gevoel.
Ik maak graag deze soepen, die een zelfde basis hebben en erg makkelijk zijn (ik houd erg van koriander, hoop jij ook!)

Groene linzensoep

Knoflook (hoeveel je wilt, 2 tenen bijv.), 1 rode peper en ui fruiten in de kookpan. 1.5 liter water erbij doen met 2 (groenten)bouillon blokjes (in principe is het 1 blokje per halve liter, maar 3 is niet lekker in deze soep) en 200 gram groenen linzen (ik heb gewoon die van Hak).

Grill ondertussen in de oven of in de pan een aubergine die je in plakken hebt gesneden. Na +/- 30 min zijn de linzen klaar. Doe de linzen met bouillon in een blender, voeg de aubergine toe en een flinke hand koriander. Linzen zijn wat sneller tot moes dan de aubergine, ik vind het lekker om niet te lang te pureren, zodat je nog de beet hebt van aubergine. Eventueel kan je er stukjes gebakken worst doorheen doen, zoals spaanse worst. Garneer nog met een beetje koriander.

Pompoen wortel soep

Knoflook (hoeveel je wilt, 2 tenen bijv.), 1 rode peper en ui fruiten in de kookpan. 1.5 liter water erbij doen met 3 (groenten)bouillon blokjes. Kleine biologische pompoen wassen en in stukken snijden, pitten eruit, hoeft niet geschild. Vervolgens doe je er ook een winterwortel in stukken doorheen. Na +/- 30 min. zijn de groenten zacht en kan je er een staafmixer doorheen halen of het in de blender doen. Ik doe daar wederom een flinke hand koriander doorheen!

Eigen recepten en echt heerlijk, ook volgens gasten!

Het leuke is dat je zo met veel groenten lekker soep kan maken.
Ik maak heel vaak rodelinzensoep Indiase stijl.

Ui + half kopje linzen fruiten. Rode paprika erbij, en dan het geheime ingredient: tandoori massala kruiden van de hidoestaanse super. Paar minuten op laag vuur omroeren, 3 fijngesneden tomaatjes erbij, omroeren, water erbij. en dan gaar laten koken. Pureren, creamed coconut erbij, naar smaak zout en als finishing touch veel verse koriander.
quote:AgentL schreef op 05 maart 2010 @ 17:33:

Er staan al veel (maaltijd)soep-topics in de INDEX.

Maaltijdsoep

Idee voor maaltijdsoep

Soep

etc... Misschien kun je je recepten daar naartoe verplaatsen en deze laten sluiten?

Vanuit zo efficiënt mogelijk forumgebruiksoogpunt helemaal met AgentL eensch!

Verder zijn alleen mijn snert en tomatensoep maaltijdsoepen.
thee
http://www.iensrecepten.nl/recept/soep/maaltijdsoep/

http://www.mijnreceptenbo ... gerechten/maaltijdsoepen/

http://www.dekooktips.com/receptarchief/soep-maalt.htm

http://www.webchef.nl/search.html?query=maaltijdsoep*

http://www.kookzoeken.nl/resultaten/maaltijdsoep/1/

http://www.ah.nl/recepten/zoek?rq=maaltijdsoepen
Als ik snel een soepje wil maken, is dit mijn recept:

Ui, knoflook, grove stukken courgette fruiten in boter. Bouillon erbij en laten koken. In een blender met een grote schep van die smeerkaas uit z'n klein vierkant bakje. Heel lekker en het kost misschien 10 minuten!
Dat zeg ik....
Paprikasoep met kidneybonen en koriander (maaltijdsoep)

Voor 2 personen

1 ui

2 gele paprika’s

2 aardappelen

20 gram boter

½ liter groentebouillon

1 blik (400 gram) kidneybonen

zout, (versgemalen) peper

1 eetlepel gesnipperde koriander

3-4 eetlepels zure room (of magere kwark)

Bereiding/afwerking: ca. 25/5 min.

Bevat p.p.: 1380 kJ/330 kcal.

12 g eiwit, 17 g vet, 32 g koolh.

Tip: zet een schaaltje geraspte oude Goudse kaas op tafel.

Bereiding: Snipper de gepelde ui. Snijd de schoongemaakte paprika’s in stukjes en de geschilde en gewassen aardappelen in kleine blokjes.

• Verhit de boter in een pan en bak de ui en paprika in ca. 2 minuten. Voeg de aardappel toe en schenk de bouillon erbij.

• Breng de bouillon, al roerende, aan de kook en laat de soep ca. 15 minuten zachtjes koken.

• Spoel intussen de bonen af en laat ze uitlekken.

• Pureer de soep met een staafmixer of in een foodprocessor.

• Roer de bonen door de soep en laat de soep nog ca. 3 minuten koken.

Afwerking: Breng de soep op smaak met zout en peper en roer de koriander erdoor.

• Garneer met een flinke lepel room.

• Lekker met stokbrood of ciabatta.
Oh sorry AgentL was ik mij niet van bewust.

In ieder geval bedankt voor de reacties zover en ik zal het verzoek neerleggen bij de Angels.
quote:Virginia_38 schreef op 08 maart 2010 @ 13:50:

Oh sorry AgentL was ik mij niet van bewust.

In ieder geval bedankt voor de reacties zover en ik zal het verzoek neerleggen bij de Angels.

Ik zou eerst even vragen aan de Angels of het wel zo is, dat jij geen eigen topic mag openen.

Veel van de oude topics zijn namelijk maar deels bruikbaar geworden door de vele toevoegingen. Dan werkt het bladeren bijvoorbeeld niet. Dan lukt het gewoon niet om alle berichten op het scherm te krijgen.
Afgelopen weekend stond bij bloemkool soep van Jamie Oliver uit het boek de kookrevolutie op het menu, erg lekker!
quote:small_voet schreef op 08 maart 2010 @ 14:21:

[...]

Ik zou eerst even vragen aan de Angels of het wel zo is, dat jij geen eigen topic mag openen.

Veel van de oude topics zijn namelijk maar deels bruikbaar geworden door de vele toevoegingen. Dan werkt het bladeren bijvoorbeeld niet. Dan lukt het gewoon niet om alle berichten op het scherm te krijgen. natuurlijk mag/kan zij/iedereen een nieuw topic openen, het was meer een tip want mensen gaan vaak niet op 3 (soep)topics steeds weer hun favoriete gerecht/soep opnieuw intypen/plaatsen.
Bedankt Angel, en wat een super recepten hier!

Me happy...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven