Vocht verminderen bij kip in braadzak

08-03-2010 19:27 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben helemaal gek op de kip in braadzak

Na een tijdje de braadzakken van Maggi gebruikt te hebben ben ik zelf braadzakken gaan kopen (dus zonder kruiden)

Wel blijft er veel vocht telkens in de zak, dus ook bij de kip zitten nadat ie een uur in de oven heeft gestaan

Nu is dit natuurlijk logisch gezien het feit dat de kip gestoomd is maar toch zou ik dit willen verminderen zodat de kip weer wat krokanter wod, heeft iemand tips voor mij om dat te doen?
Don\'t ever let them get you down
Kip niet in de braadzak klaar maken. Of kip garen in de braadzak en daarna alsnog onder de grill of in de oven maar das heel erg dubbelop.

Kip uit de braadzak is gewoon niet knapperig.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Wellicht 10 minuten eerder uit de zak halen, los in een ovenschaal en even onder de grill?
Gewist. ,.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Wordt kippenvlees niet ingespoten met water in Nl? Is dat het probleem dan niet?
Misschien geen plofkip kopen die volgespoten is met water, maar goede kip van de poelier/slager?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Gewist. .

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Vind het "vocht" in de zak juist erg smakelijk en gebruik het als (soort van) jus! Of ben ik nu heel gek?
Gebruik het vocht ook als jus...vind het juist zo lekker van kip uit braadzak dat het zo mals is...als ik em krokant wil bak ik em of onder de gril
Perfectionisme is niet perfect...
Paar kleine gaatjes in de braadzak prikken zodat het ergste vocht eruit kan.
De simpelste manier om een krokante korst te krijgen:

Vervang de braadzak door een ovenschaal met deksel.

Bereid de kip netzoals je het zou doen in een ovenzak.

Als de kip gaar/klaar is, deksel eraf, en nog even de hetelucht oven aan, of de grill.

Klaar.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
wat ik me altijd al afvraag, wij houden niet van kippenbouten omdat daar bot aanzit.. maar zou dit ook gewoon met kipfile kunnen?

of stel ik nu een hele domme vraag? want kip=kip toch?
quote:Strawberry86 schreef op 08 maart 2010 @ 20:18:

wat ik me altijd al afvraag, wij houden niet van kippenbouten omdat daar bot aanzit.. maar zou dit ook gewoon met kipfile kunnen?

of stel ik nu een hele domme vraag? want kip=kip toch?Kan ook gewoon met filet hoor! alleen hoeft het dan maar ongeveer een half uurtje ipv een uur omdat filet sneller gaar wordt en anders erg droog kan worden!
De kans is groot dat de temperatuur te hoog is, waardoor er vocht vrijkomt. Kip droogt uit boven de 70 graden Celcius. Misschien is de temperatuur van de oven te hoog? Ik zou de kip kruiden met zout en peper, eerst enkele minuten op hoge temperatuur bakken in geklaarde boter en olijfolie en dan in de oven op een lage temperatuur (90 graden) tot de kerntemperatuur 65-70 graden is. De kipfilet is gaar en mals bij 60 graden, maar 65 vind ik veiliger i.v.m. eventuele legionella.
quote:ColeTurner schreef op 08 maart 2010 @ 21:17:

De kans is groot dat de temperatuur te hoog is, waardoor er vocht vrijkomt. Kip droogt uit boven de 70 graden Celcius. Misschien is de temperatuur van de oven te hoog? Ik zou de kip kruiden met zout en peper, eerst enkele minuten op hoge temperatuur bakken in geklaarde boter en olijfolie en dan in de oven op een lage temperatuur (90 graden) tot de kerntemperatuur 65-70 graden is. De kipfilet is gaar en mals bij 60 graden, maar 65 vind ik veiliger i.v.m. eventuele legionella.Je bedoelt salmonella denk ik
Is inderdaad handiger om ze dan in de oven te doen doen zonder zak om ze krokant te krijgen

Maar ik heb gehoord ooit van dat je er ook paneermeel bij kunt doen maar ik kan dit nergens terug vinden dus misschien heeft iemand daar ervaring mee?
Don\'t ever let them get you down
quote:ColeTurner schreef op 08 maart 2010 @ 21:17:

De kipfilet is gaar en mals bij 60 graden, maar 65 vind ik veiliger i.v.m. eventuele legionella.

Je bedoelt salmonella....

(met mosterd...)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja, salmonella. Ik moet mijzelf maar eens laten testen op dieslexy. Ik gebruik geen warm kraanwater vanwege de kans op legionella.
Joycejee: paneermeel werkt alleen als je bakt in een vet (olie of boter). Kip in paneermeel in een braadzak wordt geen succes verwacht ik.
Met de gewone braadzak is mijn kip wel krokanter dan met de Iglo-zak. Gevoelsmatig is het net iets ander materiaal. Meestal knip ik de zak voorzichtig open en giet vocht eruit en dan nog 5 min. terug in de oven met bovenkant opengeknipte zakdelen dus opzij geschoven. Werkt hier prima.
Gewist. ,.

Courage: bij het maken van eten

Ik gebruik liever koud water dat ik laat koken, dan water uit de warme waterleiding. (hoewel rationeel gezien bacteriën na het koken van warm water het loodje leggen, vind ik het gewoon geen prettig idee om warm water te gebruiken.)
ik wil ook kip uit een zak, maar ik heb alleen een grill oven
Op de verpakking staat hiervoor de volgende tip: knip ongeveer 15 minuten voor het klaar is de bovenkant van de zak open. Zo krijg je een knapperige buitenkans. NB weet je zeker dat het vocht is en geen vet wat onderin de zak blijft liggen?
eensch!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven