Het Heerlijke kooktopic.
zaterdag 17 maart 2007 om 14:56
Tja wat eten we als we iets bijzonders willen maken? Lastiger is het als we een apart gerecht /diner moeten bedenken voor bijv. vegatariers, een koud of warm buffet, een kinderfeest, een paas-ontbijtje, high tea, een 3 gangen menu, iets in een thema van een land, tapas, borrelhapjes, grote gezelschappen, erotisch hapje voor ... , de barbeque voor van de zomer, ja kerst is nog ver weg. Of gewoon maar een idee voor een gerecht willen hebben? Mexicaans, Italiaans, Grieks, mmmm. Lekkere gerechten, makkelijk of met 1 specifiek ingredient. Maar waar moet je heen met al je keukenhulp vraagjes? Of originele ideeen voor als vrienden komen eten? Tips en vragen!?Uiteraard heb ik niet voor al deze, en nog 1000den vragen antwoord. Maar met alle tips van de rest van de forummers komen we er wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
donderdag 23 augustus 2007 om 12:19
quote:noli schreef op 19 augustus 2007 @ 15:38:
Mylene Valerie
Laatst zag ik ergens op het forum een recept van jou van gergrilde feta met paprika?! Kan dat kloppen? Ben van plan het vandaag aan gasten voor te schotelen maar kan het niet meer vinden op de site.
Zou je het misschien nogmaals willen plaatsen? Alvast bedankt!
Ohh ik schaam me dood, ik zie nu pas je berichtje. Het spijt me. Voor zondag heb je er niets meer aan maar misschien voor de toekomst.
Gegrilde feta met knoflookbrood.
Ingrediënten
1 pak feta (kaas 150 g)
1 geroosterde paprika (pot) (of vers)
1 stokbrood
3 eetlepels zachte kruidenboter
1/2 cup verse honing-mosterddressing (a 100 g)
1 zakje veldsla met bietjes (75 g)
Bereiden
Grill voorverwarmen. Feta halveren en iedere plak op vel aluminiumfolie leggen. Paprika in repen snijden en op feta leggen. Folie eromheenvouwen tot bakje (bovenkant moet openblijven). Stokbrood halveren, elke helft 3 inkepingen geven en inkepingen vullen met kruidenboter. Brood verpakken in folie, op rooster leggen en 7 min. onder hete grill roosteren. Na 3 min. fetapakketjes erbij leggen. Dressing door veldsla mengen. Brood uit folie nemen en brood en fetapakketjes op twee borden leggen. Serveren met salade.
Mylene Valerie
Laatst zag ik ergens op het forum een recept van jou van gergrilde feta met paprika?! Kan dat kloppen? Ben van plan het vandaag aan gasten voor te schotelen maar kan het niet meer vinden op de site.
Zou je het misschien nogmaals willen plaatsen? Alvast bedankt!
Ohh ik schaam me dood, ik zie nu pas je berichtje. Het spijt me. Voor zondag heb je er niets meer aan maar misschien voor de toekomst.
Gegrilde feta met knoflookbrood.
Ingrediënten
1 pak feta (kaas 150 g)
1 geroosterde paprika (pot) (of vers)
1 stokbrood
3 eetlepels zachte kruidenboter
1/2 cup verse honing-mosterddressing (a 100 g)
1 zakje veldsla met bietjes (75 g)
Bereiden
Grill voorverwarmen. Feta halveren en iedere plak op vel aluminiumfolie leggen. Paprika in repen snijden en op feta leggen. Folie eromheenvouwen tot bakje (bovenkant moet openblijven). Stokbrood halveren, elke helft 3 inkepingen geven en inkepingen vullen met kruidenboter. Brood verpakken in folie, op rooster leggen en 7 min. onder hete grill roosteren. Na 3 min. fetapakketjes erbij leggen. Dressing door veldsla mengen. Brood uit folie nemen en brood en fetapakketjes op twee borden leggen. Serveren met salade.
donderdag 23 augustus 2007 om 12:32
quote:lynx schreef op 19 augustus 2007 @ 15:30:
Heb zelf al bedacht om 2 soorten salades te doen, stokbrood, kruidenboter en zelfgemaakte aïoli, komkommer, pizza (klein), gehaktballetjes en voor de kinderen kleine frikandelletjes, bitterballen en frietjes.
Wil graag de dag ervoor al het een en ander kunnen doen, zodat ik niet de hele dag in de keuken staat.
Kunnen jullie mij helpen??
Alvast heel hartelijk bedankt!Junikreeft heeft kort geleden een heel uitgebreid buffet gemaakt met hele lekkere recepten. Staat hier op dit topic. Misschien zit daar nog iets bij. Ik heb toen daar ook een heerlijke (koude) pastasalade vermeld als je dat recept wilt dan kan ik die hier ook nog een keer zetten. Die is de dag ervoor klaar te maken. Evt. kan je nog een lekkere soep maken of kopen. Zelf ben ik gek op Italiaanse tomatensoep. En voor mijzelf doe ik er altijd appelmoes en gembersiroop erin, dan krijg je van die heerlijke iets dikkere soep die je ook bij de chinees krijgt.
Heb zelf al bedacht om 2 soorten salades te doen, stokbrood, kruidenboter en zelfgemaakte aïoli, komkommer, pizza (klein), gehaktballetjes en voor de kinderen kleine frikandelletjes, bitterballen en frietjes.
Wil graag de dag ervoor al het een en ander kunnen doen, zodat ik niet de hele dag in de keuken staat.
Kunnen jullie mij helpen??
Alvast heel hartelijk bedankt!Junikreeft heeft kort geleden een heel uitgebreid buffet gemaakt met hele lekkere recepten. Staat hier op dit topic. Misschien zit daar nog iets bij. Ik heb toen daar ook een heerlijke (koude) pastasalade vermeld als je dat recept wilt dan kan ik die hier ook nog een keer zetten. Die is de dag ervoor klaar te maken. Evt. kan je nog een lekkere soep maken of kopen. Zelf ben ik gek op Italiaanse tomatensoep. En voor mijzelf doe ik er altijd appelmoes en gembersiroop erin, dan krijg je van die heerlijke iets dikkere soep die je ook bij de chinees krijgt.
donderdag 23 augustus 2007 om 12:55
[quote]emmaviva schreef op 23 augustus 2007 @ 12:11:
Hoi dames,
ik heb al een paar pagina's doorgezocht maar ben nog niet tegengekomen wat ik zoek: een recept voor een heerlijke hartige taart. Iets met walnoten bv en geitenkaas. Of spinazie en zalm. Eentje die het liefst niet kan mislukken want ik moet m meenemen naar een familiedag
Ik heb wel een recept voor een spinazietaart (quiche) met kaas en noten. Zalm blokjes er nog doorheen ......... maar de ene keer lukken quiches bij mij wel en de andere keer minder. Ik zou zelf in jouw geval eentje halen bij een traiteur. Niemand hoeft toch te weten dat je het niet zelf hebt gemaakt. Ik zou even bellen en vragen of ze het ook kunnen maken met jouw wensen (indien ze die niet standaard hebben). Ik zou het niet gokken dat je eigen gemaakte mislukt.
Als je het toch zelf wilt maken en het recept wilt hebben dan moet je het maar zeggen. Ik moet het nog wel overschrijven want ik heb dit gerecht helaas nog niet in mijn kookschrift staan. Laat maar weten.
Hoi dames,
ik heb al een paar pagina's doorgezocht maar ben nog niet tegengekomen wat ik zoek: een recept voor een heerlijke hartige taart. Iets met walnoten bv en geitenkaas. Of spinazie en zalm. Eentje die het liefst niet kan mislukken want ik moet m meenemen naar een familiedag

Ik heb wel een recept voor een spinazietaart (quiche) met kaas en noten. Zalm blokjes er nog doorheen ......... maar de ene keer lukken quiches bij mij wel en de andere keer minder. Ik zou zelf in jouw geval eentje halen bij een traiteur. Niemand hoeft toch te weten dat je het niet zelf hebt gemaakt. Ik zou even bellen en vragen of ze het ook kunnen maken met jouw wensen (indien ze die niet standaard hebben). Ik zou het niet gokken dat je eigen gemaakte mislukt.
Als je het toch zelf wilt maken en het recept wilt hebben dan moet je het maar zeggen. Ik moet het nog wel overschrijven want ik heb dit gerecht helaas nog niet in mijn kookschrift staan. Laat maar weten.
donderdag 23 augustus 2007 om 13:27
Ik heb bij mijn kaasgerechten wel deze quiche staan. Nog niet gemaakt, ik heb zoveel quiche gerechten. Maar ik had hem al wel opgeslagen om te gaan maken. Deze lijkt mij niet te kunnen mislukken omdat je al kant en klaar deeg hebt. Dus lijkt mij ideaal. En in plaats van hamblokjes kan je ook zalmblokjes erin doen.
Spinazie-geitenkaastaart
Ingrediënten (voor 4 personen):
500 gram spinazie
350 gram WeideGeit Mild, grof geraspt
250 gram tomaten
175 gram gekookte ham, in reepjes
100 gram gepelde walnoten, grof gehakt
versgemalen peper, zout
1 ei, losgeklopt
1 pakje deeg voor hartige taart (diepvries)
Laat het deeg ontdooien en verwarm de oven voor op 200 (hete luchtoven 180) graden. Breng een pan water met wat zout aan de kook, was de spinazie en doe deze zodra het water kookt in de pan. Kook deze kort (2 min), laat goed uitlekken en hak grof.
Bedek de bodem en zijwanden van een met bloem bestoven taartvorm met het deeg. Leg hierop de spinazie en strooi de walnoten en een derde deel van de grof geraspte geitenkaas erover. Snijd de tomaten in plakken en leg deze dakpansgewijs over de kaas en strooi er naar smaak zout en vers gemalen peper over. Verdeel hierover de, in dunne reepjes gesneden, ham en bedek het geheel met het restant van de geraspte WeideGeit kaas.
Dek het geheel af met een “deksel” van het hartige taartdeeg en zorg ervoor dat de naden goed zijn aangedrukt. Prik hier en daar wat gaatjes in het deeg en bestrijk het geheel met het losgeklopte ei.
Bak de taart gedurende 40 minuten in een voorverwarmde oven van 200 (180) graden.
Spinazie-geitenkaastaart
Ingrediënten (voor 4 personen):
500 gram spinazie
350 gram WeideGeit Mild, grof geraspt
250 gram tomaten
175 gram gekookte ham, in reepjes
100 gram gepelde walnoten, grof gehakt
versgemalen peper, zout
1 ei, losgeklopt
1 pakje deeg voor hartige taart (diepvries)
Laat het deeg ontdooien en verwarm de oven voor op 200 (hete luchtoven 180) graden. Breng een pan water met wat zout aan de kook, was de spinazie en doe deze zodra het water kookt in de pan. Kook deze kort (2 min), laat goed uitlekken en hak grof.
Bedek de bodem en zijwanden van een met bloem bestoven taartvorm met het deeg. Leg hierop de spinazie en strooi de walnoten en een derde deel van de grof geraspte geitenkaas erover. Snijd de tomaten in plakken en leg deze dakpansgewijs over de kaas en strooi er naar smaak zout en vers gemalen peper over. Verdeel hierover de, in dunne reepjes gesneden, ham en bedek het geheel met het restant van de geraspte WeideGeit kaas.
Dek het geheel af met een “deksel” van het hartige taartdeeg en zorg ervoor dat de naden goed zijn aangedrukt. Prik hier en daar wat gaatjes in het deeg en bestrijk het geheel met het losgeklopte ei.
Bak de taart gedurende 40 minuten in een voorverwarmde oven van 200 (180) graden.
donderdag 30 augustus 2007 om 08:06
Ik weet het een beetje laat, maar wilde toch nog even doorgeven dat mijn buffet een succes was. Heb veel complimentjes gekregen en dat is toch altijd leuk.
Had wel een maaltijdsalade besteld en een visschotel, maar voor de rest alles zelfgemaakt.
Ik had: de salades, stokbrood met kruiden en knoflookboter, rosbief, fricandeau, ham met meloen, gehaktballetjes, gevulde eieren, toast, fruitspiesjes en als na had ik een frisse kwarktaart gemaakt en ijs natuurlijk. O ja en een kaasplankje. Wilde ook nog de italiaanse tomatensoep gaan maken, maar omdat het zo warm was zaterdag toch maar van afgezien. Op de foto's ziet het er ook erg leuk uit. Al met al was het dus een succes.
Had wel een maaltijdsalade besteld en een visschotel, maar voor de rest alles zelfgemaakt.
Ik had: de salades, stokbrood met kruiden en knoflookboter, rosbief, fricandeau, ham met meloen, gehaktballetjes, gevulde eieren, toast, fruitspiesjes en als na had ik een frisse kwarktaart gemaakt en ijs natuurlijk. O ja en een kaasplankje. Wilde ook nog de italiaanse tomatensoep gaan maken, maar omdat het zo warm was zaterdag toch maar van afgezien. Op de foto's ziet het er ook erg leuk uit. Al met al was het dus een succes.
donderdag 6 september 2007 om 10:07
Mijn moeder is jarig en zondag ga ik bij haar eten. Ik heb aangeboden het voorgerecht te maken. Nu heb ik zelf wel een paar lekkere recepten maar ik dacht, misschien hebben jullie een recept wat een echte aanrader is voor die gelegenheid. Ik zit te denken aan iets met vlees. Tenminste, mijn moeder maakt voor het hoofdgerecht spruitjes met een stukje vlees. Dus mijn heerlijke krabcocktail recept valt al af. Lekkere ideetjes zijn welkom.
donderdag 6 september 2007 om 10:14
Dit vind ik zelf altijd erg lekker. Oke, het past misschien niet helemaal bij het Hollandse hoofdgerecht, maar ach... Zal nog even verder denken!
Vitello Tonnato
400 g kalfshaas
1 blikje tonijn
1 uitje, gesnipperd
1 glas witte wijn
1 laurierblad
2 el olijfolie
2 el kappertjes
4 ansjovisjes
1 citroen
zout & peper
paar takjes peterselie
Vraag de slager om de kalfshaas op te binden als een rollade.
Doe het vlees samen met het uitje, de tonijn, de witte wijn en het laurierblad in een pan.
Breng aan de kook en voeg dan een klein scheutje water toe.
Doe het deksel op de pan en laat het op een héél laag vuur (evt warmhoudplaatje eronder) in een uur gaar worden.
Haal het vlees uit de pan en laat afkoelen (± een uur, mag ook langer).
Haal het laurierblaadje uit de pan en gooi weg.
Voeg aan het kooknat de kappertjes, ansjovis en de olijfolie toe.
Pureren met de staafmixer en in een kom af laten koelen.
Eventueel verdunnen met wat citroensap en op smaak brengen met zout & peper.
Serveren:
Snij het vlees in zo dun mogelijke plakken en leg ze op 4 bordjes.
Schep de saus erover.
Garneren met wat plakjes citroen en verse peterselie.
Vitello Tonnato
400 g kalfshaas
1 blikje tonijn
1 uitje, gesnipperd
1 glas witte wijn
1 laurierblad
2 el olijfolie
2 el kappertjes
4 ansjovisjes
1 citroen
zout & peper
paar takjes peterselie
Vraag de slager om de kalfshaas op te binden als een rollade.
Doe het vlees samen met het uitje, de tonijn, de witte wijn en het laurierblad in een pan.
Breng aan de kook en voeg dan een klein scheutje water toe.
Doe het deksel op de pan en laat het op een héél laag vuur (evt warmhoudplaatje eronder) in een uur gaar worden.
Haal het vlees uit de pan en laat afkoelen (± een uur, mag ook langer).
Haal het laurierblaadje uit de pan en gooi weg.
Voeg aan het kooknat de kappertjes, ansjovis en de olijfolie toe.
Pureren met de staafmixer en in een kom af laten koelen.
Eventueel verdunnen met wat citroensap en op smaak brengen met zout & peper.
Serveren:
Snij het vlees in zo dun mogelijke plakken en leg ze op 4 bordjes.
Schep de saus erover.
Garneren met wat plakjes citroen en verse peterselie.
donderdag 6 september 2007 om 10:17
Niet met vlees, maar wel erg lekker.. En past ook goed bij het hoofdgerecht vind ik!
Uiensoep
6 grote uien
2 vleesbouillontabletten
50 g boter
1 glas witte wijn
4 sneetjes (oudbakken) brood
restje kaas
peper & zout
Verwarm de oven voor op 225°C.
Truc: maak de uien schoon, en doe alle schillen in een pan met water.
Laat op zacht vuur 10 minuten trekken.
Giet af door een zeef: prachtig bruin uienwater als basis voor je soep.
Laat intussen de klont boter smelten in een (braad)pan.
Snij de uien in ringen.
Fruit de uienringen in een half uur zacht en gaar (deksel op de pan).
Voeg tegen het eind wat zout toe.
Giet de witte wijn erbij en laat op hoog vuur de alcohol verdampen.
Voeg zoveel (uien)water toe tot de uien onderstaan.
Voeg de bouillonblokjes toe.
Laat een kwartiertje zacht pruttelen op laag vuur (deksel op de pan).
Snijd uit de sneetjes brood 4 rondjes en rasp er wat kaas over.
A: leg los op wat vetvrij papier in de oven
of B: doe de soep over in ovenvaste soepkommen, leg de rondjes erop en zet in de oven.
Laat in 5-10 minuten gratineren.
Uiensoep
6 grote uien
2 vleesbouillontabletten
50 g boter
1 glas witte wijn
4 sneetjes (oudbakken) brood
restje kaas
peper & zout
Verwarm de oven voor op 225°C.
Truc: maak de uien schoon, en doe alle schillen in een pan met water.
Laat op zacht vuur 10 minuten trekken.
Giet af door een zeef: prachtig bruin uienwater als basis voor je soep.
Laat intussen de klont boter smelten in een (braad)pan.
Snij de uien in ringen.
Fruit de uienringen in een half uur zacht en gaar (deksel op de pan).
Voeg tegen het eind wat zout toe.
Giet de witte wijn erbij en laat op hoog vuur de alcohol verdampen.
Voeg zoveel (uien)water toe tot de uien onderstaan.
Voeg de bouillonblokjes toe.
Laat een kwartiertje zacht pruttelen op laag vuur (deksel op de pan).
Snijd uit de sneetjes brood 4 rondjes en rasp er wat kaas over.
A: leg los op wat vetvrij papier in de oven
of B: doe de soep over in ovenvaste soepkommen, leg de rondjes erop en zet in de oven.
Laat in 5-10 minuten gratineren.
donderdag 6 september 2007 om 10:19
Ingrediënten
2 bospeentjes
4 zongedroogde tomaten in olie
4 plakken slagersachterham
4 plakken gebraden kipfilet
4 plakken rookvlees
1 kuipje zuivelspread bieslook light (150 g)
1/2 zakje rucolasla (a 30 g)
Bereiden
Wortel schoonmaken en in flinterdunne reepjes snijden. Tomaten laten uitlekken en in reepjes snijden. Vleeswaren uitspreiden en besmeren met zuivelspread. Wortelreepjes op achterham leggen (mogen wat uitsteken) en oprollen. Tomaatreepjes op kipfilet leggen en oprollen. Helft van rucola over rookvleesplakken verdelen en oprollen. Rest van rucola over vier bordjes verdelen en rolletjes erop leggen.
2 bospeentjes
4 zongedroogde tomaten in olie
4 plakken slagersachterham
4 plakken gebraden kipfilet
4 plakken rookvlees
1 kuipje zuivelspread bieslook light (150 g)
1/2 zakje rucolasla (a 30 g)
Bereiden
Wortel schoonmaken en in flinterdunne reepjes snijden. Tomaten laten uitlekken en in reepjes snijden. Vleeswaren uitspreiden en besmeren met zuivelspread. Wortelreepjes op achterham leggen (mogen wat uitsteken) en oprollen. Tomaatreepjes op kipfilet leggen en oprollen. Helft van rucola over rookvleesplakken verdelen en oprollen. Rest van rucola over vier bordjes verdelen en rolletjes erop leggen.
donderdag 6 september 2007 om 10:25
Tot slot, wat ik zelf altijd erg lekker vind: gevulde champignons in bladerdeeg. Geen vlees, maar erg lekker en makkelijk. Je hebt een grote champignon nodig, waar je het steeltje uithaalt. Je vult 'm met (zelfgemaakte..) kruidenboter en legt 'm met de vulling omlaag op een plakje bladerdeeg. Je vouwt het bladerdeeg dicht, met de punten naar elkaar toe. Bestrijken met een beetje ei of melk en in de oven. Erg lekker!
vrijdag 7 september 2007 om 13:50
quote:nora_82 schreef op 06 september 2007 @ 10:25:
Tot slot, wat ik zelf altijd erg lekker vind: gevulde champignons in bladerdeeg. Geen vlees, maar erg lekker en makkelijk. Je hebt een grote champignon nodig, waar je het steeltje uithaalt. Je vult 'm met (zelfgemaakte..) kruidenboter en legt 'm met de vulling omlaag op een plakje bladerdeeg. Je vouwt het bladerdeeg dicht, met de punten naar elkaar toe. Bestrijken met een beetje ei of melk en in de oven. Erg lekker!
Dit gerecht ga ik zeker een keer maken. Ik heb een vriendin die geen vlees eet. Lijkt me een lekker gerecht.
Aan uiensoep ga ik mij niet wagen. Ik ben van de makkelijke, die zou ik eerder uit een blik nemen. En dan zou ik weer heel arogant zo iets moois willen wat je op foto's ziet, met dat bladerdeeg dat je zo'n mooi dakje hebt. Nee het is al stress dat mijn voorgerecht moet lukken, dat ga ik mijzelf niet aandoen.
Dit gerecht ga ik zeker een keer maken. Ik heb een vriendin die geen vlees eet. Lijkt me een lekker gerecht.
Aan uiensoep ga ik mij niet wagen. Ik ben van de makkelijke, die zou ik eerder uit een blik nemen. En dan zou ik weer heel arogant zo iets moois willen wat je op foto's ziet, met dat bladerdeeg dat je zo'n mooi dakje hebt. Nee het is al stress dat mijn voorgerecht moet lukken, dat ga ik mijzelf niet aandoen.
maandag 10 september 2007 om 12:13
Nora, ik heb het niet aangedurft een gerecht wat ik nog nooit heb gemaakt. Ik heb teveel angst dat het mislukt. Ik wil graag een buffer inbouwen dat het niet mis kan gaan. Ik vind het al naar als het niet goed lukt bij vrienden maar bij mijn moeder kan niet. dus ik heb voor iets gekozen wat niet bij het hoofdgerecht past. Maar goed. Ik heb er gister een foto van gemaakt, ik zal het hier plaatsen. moment
maandag 10 september 2007 om 12:19
Voorgerecht (makkelijk en snel voorgerecht, en niet te vergeten heel lekker)
Krab- en tuinsalade met bladerdeeg
en
Aspergetaartje met gerookte zalm en pestoroom
DIT VOORGERECHT IS SUPERSNEL TE MAKEN OMDAT JE ALLES VAN TE VOREN AL KAN MAKEN.
Krab- en tuinsalade;
Nodig
- 1 bosje lente/bos uitjes
- klein stukje rode peper
- 1 eetlepel fijngeknipte bieslook + sprietjes voor garnering
- 1 eetlepel grof gehakte peterselie + toefjes voor garnering
- 250 gr gaar krabvlees (kan ook zeefruit, garnalen of een combi zijn, het kan zelfs met kip!)
- 2 teentjes knoflook
- 4 eetlepels mayonaise (ik gebruik yogonaise)
- 2-3 eetlepels limoensap (ik gebruik citroensap uit een flesje)
- klein beetje gedroogde dille (bij het opmaken komt het er een beetje overheen)
Bereiden;
Snijd de lente-uitjes in smalle ringen en het stukje rode peper in ZEER smalle/kleine stukjes/reepjes. Meng de lente-uitjes met de rode peper, de bieslook, de peterselie, de krab (in kleine stukjes gesneden), knoflook (even door de knoflookpers), de mayonaise en het limoen/citroensap.
Dit is allemaal vooraf al te maken.
Aspergetaartje;
Nodig
- asperges (ik had deze keer witte uit een pot)
- 200 gr. gerookte zalm
saus hierbij hoort 4 eetlepels creme fraiche met 2 eetlepels (rode)pesto
Ik had de saus nu gemaakt van ravigottesaus met een beetje zoete chilisaus.
Bereiding;
Snij de zalm in gewenst formaat (figuurtje of rondje of in stukjes)
Maak de saus op smaak.
Asperges op maat snijden van het bladerdeeg figuurtje (kan evt. ook warm erop).
Maak je het met verse asperges, asperges zoals normaal bereiden, alleen het voorste gedeelte/kopje gebruiken.
Verder nodig;
- BLADERDEEG (p.p. 2 blaadjes)
- sla-soort naar smaak (ik had een zak sla met tuinkruiden)
- naturel sladressing (en ik had zoete chilisaus eraan toegevoegd om het iets pittiger te maken)
- voor garnering had ik cherrytomaatjes, zilveruitjes, sjalotje in mini stukjes, maar kan ook bijv komkommer enz
- 1 ei
- bakpapier
- een stekertje in een vormpje of een kopje (hartjes stekertje is 1 euro bij Xenox)
Verdere bereiding.
Oven is aan het voorverwarmen. Kluts een eitje in een kommetje!!!!
Leg op het rooster een stuk bakpapier.
Uit de ontdooide bladerdeegplakjes steek je een figuurtje of met een kopje een rondje. Leg deze bladerdeegfiguurtjes op het rooster met bakpapier. Besmeer het bladerdeeg met het eimengsel. Verwarm het ongeveer 15 min in de oven.
(DEZE BLADERDEEGFIGUURTJES ZIJN OOK AL EERDER TE MAKEN)
Ondertussen de borden opmaken;
Maak aan de buitenkant van het bord een "ring" van de sla (met tuinkruiden). Maak een dressing of andere vinaigrette van bijv. naturel sladressing en een beetje zoete chilisaus. Besprenkel de sla ring met een theelepeltje met die dressing. Naar eigen smaak andere dingen toevoegen zoals gehalveerde cherrytomaatjes, zilveruitjes, fijn gesneden sjalotje, komkommer en lekker van die verse kruiden die je nog hebt, wat peterselie en bieslook.
Het bladerdeeg is klaar. Snijd met een heel scherp mes heel voorzichtig de bladerdeeg figuurtjes doormidden (maak altijd iets meer voor het geval het figuurtje breekt).
Leg twee van de onderste delen in het midden van de sla-ring.
Op de ene doe je de krabsalade. Bestrooi het nog een beetje met de gedroogde dille en leg de "deksel" van het figuurtje er weer op.
Op de andere leg je de plak gerookte zalm, daarop de asperges, en een lepel van de saus (pesto-room of ravigotte-chili). Dan ook weer de deksel erop doen.
maandag 10 september 2007 om 23:10
quote:Nina schreef op 10 september 2007 @ 17:48:
MV, kan je de asperge/zalm vulling alvast tussen de bladerdeeg stoppen ? Of gaat het niet met de creme fraiche ?
Dank je
Nee dat moet je net voor het opdienen erop/ ertussen doen, anders trekt het vocht in het bladerdeeg en is het niet meer knapperig.
succes als je het gaat maken, het is echt heerlijk
MV, kan je de asperge/zalm vulling alvast tussen de bladerdeeg stoppen ? Of gaat het niet met de creme fraiche ?
Dank je
Nee dat moet je net voor het opdienen erop/ ertussen doen, anders trekt het vocht in het bladerdeeg en is het niet meer knapperig.
succes als je het gaat maken, het is echt heerlijk
woensdag 19 september 2007 om 10:51
Vraagje:
Ik heb denk ik meer dan een jaar geleden in een supermarkt "verse" kruiden in van die papieren potjes uit de diepvries gekocht. Voor mij ideaal want als ik verse kruiden koop, kan ik er maar heel kort van genieten (1 pers), die plantjes met kruiden gaan altijd bij mij dood. Nu ben ik vergeten waar ik het gekocht heb. Ik heb een Dekamarkt en AH hier bij me in de buurt maar die hebben het niet.
(ik zit te denken dat het misschien een C1000 is omdat die hier niet in mijn stad is).
Heeft iemand ze wel eens gezien in de vriezer bij een supermarkt? Ik zou denken dat het in de vrieskast ligt onderin bij de groenten. Mocht iemand ze een keer zien dan hoor ik het graag. Ik vind het geen probleem om naar een andere stad te rijden, als ik maar zeker weet waar het te krijgen is.
Alvast bedankt.
Ik heb denk ik meer dan een jaar geleden in een supermarkt "verse" kruiden in van die papieren potjes uit de diepvries gekocht. Voor mij ideaal want als ik verse kruiden koop, kan ik er maar heel kort van genieten (1 pers), die plantjes met kruiden gaan altijd bij mij dood. Nu ben ik vergeten waar ik het gekocht heb. Ik heb een Dekamarkt en AH hier bij me in de buurt maar die hebben het niet.
(ik zit te denken dat het misschien een C1000 is omdat die hier niet in mijn stad is).
Heeft iemand ze wel eens gezien in de vriezer bij een supermarkt? Ik zou denken dat het in de vrieskast ligt onderin bij de groenten. Mocht iemand ze een keer zien dan hoor ik het graag. Ik vind het geen probleem om naar een andere stad te rijden, als ik maar zeker weet waar het te krijgen is.
Alvast bedankt.
maandag 24 september 2007 om 11:57
maandag 24 september 2007 om 12:11
deÉchte Roti:
Kip of Tofu:
Bak reepjes tofu (kant en klare stukjes van de AH, 400-500g) of blokjes kip zo'n 10 minuten op hoog vuur in genoeg zonnebloemolie. dan op laag vuur heel even 2 gehakte teentjes knoflook meebakken. 200 ml kokosmelk toevoegen, 4 el ketjap, 3 el gembersiroop en 1 el citroensap erbij. Lekker in laten koken tot de saus niet meer te dun is.
Zout en peper als t nodig is..
Zoete aardappel (bataat):
Veel kerrie, ui, knoflook en verse gember fruiten in de pan (zo'n soeppan). Bataat schillen en in blokjes snijden (of hakken, want ze zijn nogal hard ) dan bij in het kerriemengsel in de pan doen en gaar stomen met iets bouillon en wat extra zout. Ook al is een rauwe bataat hard, ze zijn toch snel gaar!
Kouseband:
Zelfde bereiding als de aardappels. Het is ook lekker als je daar een rode peper bij gooit, en op het eind flink wat santen erdoor raspt.
Eieren:
Ei koken. In een koekenpan wat ui, gember, kerrie en knoflook fruiten. Eieren doormidden snijden en in de koekenpan doen. Met kokosmelk zachtjes laten sudderen.
Roti's in de magnetron of in een droge koekenpan even opwarmen en smullen maar... zonder bestek hè!
Kip of Tofu:
Bak reepjes tofu (kant en klare stukjes van de AH, 400-500g) of blokjes kip zo'n 10 minuten op hoog vuur in genoeg zonnebloemolie. dan op laag vuur heel even 2 gehakte teentjes knoflook meebakken. 200 ml kokosmelk toevoegen, 4 el ketjap, 3 el gembersiroop en 1 el citroensap erbij. Lekker in laten koken tot de saus niet meer te dun is.
Zout en peper als t nodig is..
Zoete aardappel (bataat):
Veel kerrie, ui, knoflook en verse gember fruiten in de pan (zo'n soeppan). Bataat schillen en in blokjes snijden (of hakken, want ze zijn nogal hard ) dan bij in het kerriemengsel in de pan doen en gaar stomen met iets bouillon en wat extra zout. Ook al is een rauwe bataat hard, ze zijn toch snel gaar!
Kouseband:
Zelfde bereiding als de aardappels. Het is ook lekker als je daar een rode peper bij gooit, en op het eind flink wat santen erdoor raspt.
Eieren:
Ei koken. In een koekenpan wat ui, gember, kerrie en knoflook fruiten. Eieren doormidden snijden en in de koekenpan doen. Met kokosmelk zachtjes laten sudderen.
Roti's in de magnetron of in een droge koekenpan even opwarmen en smullen maar... zonder bestek hè!
maandag 24 september 2007 om 12:13