Hypotheek met BKR

10-03-2010 10:26 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier ervaring mee, of verstand van, hypotheken als je een BKR registratie hebt.

Op de site van de Hypotheker las ik namelijk dat je wanneer je een A- of een A- 1 notering hebt en een huis koopt binnen het bedrag vande NHG, er wel hypotheken vertrekt worden.

Info gewenst
Nou Nic,

Zo te horen ben je nog helemaal niet volwassen. Als je niet tegen kritiek kunt, moet je geen topic openen op een forum.

Als je alleen maar antwoorden wilt hebben die je bevallen, dan ga je maar gezellig in jezelf praten.

Als je zo omgaat met geld zoals je je hier gedraagt, dan snap ik het ontstaan van je problemen wel.
Nici, je hebt nog niet bewezen met geld om te kunnen gaan, je hebt namelijk een BKR codering. Over een jaar is die codering weg en kan je sowieso weer met schone lei beginnen.

Praktisch: als je maar één codering hebt en het betreft een herstelde A of A1 codering, heb je wel kans dat er een gerenommeerde bank met je in zee wil. Je bent echter een risicofactor, dus het kan ook zijn dat je aanvraag wordt afgewezen. Je komt er alleen achter als je 't probeert. Dat, of je wacht gewoon nog een jaartje natuurlijk, dan ben je overal van af.
quote:Nici007 schreef op 10 maart 2010 @ 11:24:

[...]

Ik heb inmiddels al bewezen wel met geld om te kunnen gaan, ik snap heel goed dat jullie hier je bedenkingen bij hebben. Maar goed dat is mijn risico natuurlijk.

Euhh....nee, dat is het risico van een eventuele geldverstrekker! Ik heb er toen der tijd ook niet voor gekozen om met mijn telefoon rekening te blijven zitten en mijn baan kwijt te raken (liever andersom natuurlijk).

Ik wil dan ook graag informatie over wat er mogelijk is en (met alle respect) niet over wat jullie het beste zouden vinden.

Ik heb het natuurlijk ook al uitgebreid besproken met mijn ouders e.a. het betreft namelijk een nieuwbouw appartement welke pas in oktober passeert en in december 2011 opgeleverd wordt.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Suze2 schreef op 10 maart 2010 @ 11:26:

[...]

Als je geen advies wil ga dan naar de bank.Ik wil wel advies graag zelfs, ik wil alleen liever niet zonder goede reden afgebrand worden. Maar zoals je kan lezen, typ ik hele normale berichten naar jou. Dus ik zou het persoonlijk op prijs stellen als jij dat ook terug zou kunnen doen.
quote:Nici007 schreef op 10 maart 2010 @ 11:27:

[...]

Suze, ik bedoelde de toegevoegde waarde van je bericht.

Dat had ik wel begrepen hoor.
Een nieuwbouwappartement van nog geen ton? Da's niet duur.

Je financiële verplichtingen (leningen) drukken behoorlijk op de maximale hypotheek die je kan krijgen. Er wordt een berekening gemaakt op basis van je inkomen, maar natuurlijk worden je financiële verplichtingen meegenomen. Ik weet natuurlijk niet wat je salaris is, maar je kunt je dus afvragen of je de leningen wel kan houden op het moment dat je een hypotheek wil. (Het idee 4 of 4,5 x je jaarsalaris = je maximale hypotheek gaat niet op als je financiële verplichtingen hebt.)
quote:Nici007 schreef op 10 maart 2010 @ 11:29:

[...]

Ik wil wel advies graag zelfs, ik wil alleen liever niet zonder goede reden afgebrand worden. Maar zoals je kan lezen, typ ik hele normale berichten naar jou. Dus ik zou het persoonlijk op prijs stellen als jij dat ook terug zou kunnen doen.Nou ja zeg, wat is er mis met mijn berichten?
quote:Nici007 schreef op 10 maart 2010 @ 11:03:

[...]

Mijn negatieve BKR registratie dateert van toen ik 19 was, nu 4 jaar geleden. Een goede reden heb ik niet, was jong en onverstandig.

Sindsdien ook nooit meer in de problemen geweest met leningen e.d. terwijl ik gewoon weer krediet heb bij mijn bank e.d., ook al op mezelf gewoon en altijd netjes optijd rekeningen en huur betaald. Het zal me dus zo goed als zeker (zeg nooit nooit) niet nog een keer gebeuren.Kijk, en daar is de bank nou juist een beetje huiverig voor...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
@ Summerdance, ik heb geen krediet lopen, maar wel de mogelijkheid om deze af te sluiten. Tegenwoordig kom ik meer dan goed rond van het geld wat ik heb, en is het dus ook absoluut niet nodig. Ik benoemde het meer om aan te geven dat deze dingen wel weer mogelijk waren.

@ Emmenn, ik heb niet gezegd dat ik volwassen ben. Ik heb geschreven dat je tussen je 19 - 23 in de periode zit dat je volwassen wordt. Ik ben me volledig bewust van het feit dat ik niet erg goed tegen kritiek kan, maar volgensmij is dat een eigenscghap en heeft het niets met mijn leeftijd te maken.

Ik opende dit topic dat ook niet met de vraag, wat vinden jullie hiervan, maar met de vraag, wie heeft hier verstand van.
quote:tangerine schreef op 10 maart 2010 @ 11:31:

Een nieuwbouwappartement van nog geen ton? Da's niet duur.

Je financiële verplichtingen (leningen) drukken behoorlijk op de maximale hypotheek die je kan krijgen. Er wordt een berekening gemaakt op basis van je inkomen, maar natuurlijk worden je financiële verplichtingen meegenomen. Ik weet natuurlijk niet wat je salaris is, maar je kunt je dus afvragen of je de leningen wel kan houden op het moment dat je een hypotheek wil. (Het idee 4 of 4,5 x je jaarsalaris = je maximale hypotheek gaat niet op als je financiële verplichtingen hebt.)

Het appartement kost wel meer dan dat maar ik heb een redelijk hoge eigen inleg, wat me dus veel scheelt op het hypotheek bedrag. Met de berekening van 4 tot 4,5 x zou ik ongeveer een hypotheek kunnen krijgen van ong max ¤ 145.000,- ik heb echter amper de helft nodig voor de aankoop van het appartement.

Ik vraag me af of de bank soepeler is als het bedrag wat je wilt lenen zoveel minder is als je max.
quote:Summerdance schreef op 10 maart 2010 @ 11:31:

[...]

Kijk, en daar is de bank nou juist een beetje huiverig voor...Yep, daar heb je gelijk in. Maar ondanks dat ik het natuurijk al een keer heb gedaan. Loopt toch iedereen dat risico. Elk mens kan toch zijn/haar baan kwijt raken en de hypotheek of iets anders niet meer kunnen betalen.
quote:Nici007 schreef op 10 maart 2010 @ 11:37:

[...]

Het appartement kost wel meer dan dat maar ik heb een redelijk hoge eigen inleg, wat me dus veel scheelt op het hypotheek bedrag. Met de berekening van 4 tot 4,5 x zou ik ongeveer een hypotheek kunnen krijgen van ong max ¤ 145.000,- ik heb echter amper de helft nodig voor de aankoop van het appartement.

Ik vraag me af of de bank soepeler is als het bedrag wat je wilt lenen zoveel minder is als je max.Ja, dan is de bank soepeler. Maar de bank wordt nog veel soepeler als jij minder geld nodig hebt dan het appartement kost. Dus als jij maar 50.000 hoeft te lenen voor een appartement van 75.000. Dan wordt het risico van de bank namelijk veel kleiner.
Dat is ook het geval, het appartement kost 135k v.o.n. en hiervoor heb ik een hypotheek nodig van 75k.
Ga dan gewoon met een bank of adviseur praten. Afgezien van je registratie kan de hypotheekverstrekker zich hier nauwelijks een bult aan vallen.

Er werd eerder gesuggereerd om niet met de hypotheker of andere algemene adviseurs te praten, maar mijn advies is: praat met zo veel mogelijk partijen. Niet al je eieren in een mandje stoppen.
Ohoh, ik voorzie een rel

Nee grapje, zonder gekheid. Een tijdje terug heb ik hierover ook een topic geopend. Wij hebben nu, met een a3 codering een huur-koopwoning toegewezen gekregen. Nu huren, en als de codering weg is; kopen. ( nog een jaar als het goed is)

Het is bijna niet te doen om met een a codering te kopen. Of tegen hogere rentes, met eigen inbreng, of hoge verzekeringen. En sowieso krijg je geloof ik ook geen nhg.

Ze zijn nu ontzettend streng. Een paar jaar geleden zou het je nog zijn gelukt, maar de zgn bkr hypotheek verstrekkers zijn er massaal mee opgehouden ivm de krediet crises.
Bedankt voor je info!
quote:Zoyla schreef op 10 maart 2010 @ 11:50:

Ohoh, ik voorzie een rel

Nee grapje, zonder gekheid. Een tijdje terug heb ik hierover ook een topic geopend. Wij hebben nu, met een a3 codering een huur-koopwoning toegewezen gekregen. Nu huren, en als de codering weg is; kopen. ( nog een jaar als het goed is)

Het is bijna niet te doen om met een a codering te kopen. Of tegen hogere rentes, met eigen inbreng, of hoge verzekeringen. En sowieso krijg je geloof ik ook geen nhg.

Ze zijn nu ontzettend streng. Een paar jaar geleden zou het je nog zijn gelukt, maar de zgn bkr hypotheek verstrekkers zijn er massaal mee opgehouden ivm de krediet crises.

Kreeg jij ook zoveel negatieve reacties

Maar hoe zit dat met een huur-koop woning? Zijn dat speciale woningen of is dat bij elke woning te realiseren?
Zoyla, ik denk dat het heel veel uitmaakt dat er maar iets meer dan de helft van de koopsom hoeft te worden gefinancierd. Dat betekent dat de bank vrijwel zeker zijn geld terugkrijgt bij executieverkoop, en dat dus het risico van de bank miniem is.

Maar om het zeker te weten zal TO bij banken en adviseurs langs moeten gaan.
quote:Nici007 schreef op 10 maart 2010 @ 10:26:

Heeft iemand hier ervaring mee, of verstand van, hypotheken als je een BKR registratie hebt.

Op de site van de Hypotheker las ik namelijk dat je wanneer je een A- of een A- 1 notering hebt en een huis koopt binnen het bedrag vande NHG, er wel hypotheken vertrekt worden.

Info gewenst

Hoi,

Vorig jaar wilden onze buren een huis kopen, maar helaas door een registratie bij het BKR (ook A status) kregen ze GEEN lening! Met geen mogelijkheid. Zij moeten nog 2 jaar wachten (dan is hun 5 jaar voorbij).

En wat jij zegt over dat mensen veranderen wat betreft omgang geld.... dit geloof ik ook! Mensen kunnen veranderen. Dat zie ik bij onze buren ook. Het gaat nu heel goed en ze hebben alles op orde en hebben geen schulden meer. Ook zij hadden toentertijd verkeerde beslissingen genomen.

Ben bang dat je echt nog een jaartje moet wachten. Dus kijk lekker om je heen.

Succes ermee.
Meid ik heb je topic doorgelezen; ze zijn nog aardig mild voor je zeg, dat verbaasd me

Hoe kom je trouwens aan zoveel eigen inleg ( hoeveel zei je ook alweer dat dat was?)

Je komt uit een huursituatie toch?
Gezien dat je veel eigen geld in brengt zal ik gewoon even naar je eigen bank gaan. Maak wel een afspraak. Het risico voor hun is niet zo groot en je BKR notering loopt bijna af. Je kunt het altijd proberen.
quote:Zoyla schreef op 10 maart 2010 @ 11:56:

Meid ik heb je topic doorgelezen; ze zijn nog aardig mild voor je zeg, dat verbaasd me

Hoe kom je trouwens aan zoveel eigen inleg ( hoeveel zei je ook alweer dat dat was?)

Je komt uit een huursituatie toch?Erfenis, een hoop spaargeld en een inleg van mijn ouders.
quote:Sunny81 schreef op 10 maart 2010 @ 11:54:

[...]

En wat jij zegt over dat mensen veranderen wat betreft omgang geld.... dit geloof ik ook! Mensen kunnen veranderen. Dat zie ik bij onze buren ook. Het gaat nu heel goed en ze hebben alles op orde en hebben geen schulden meer. Ook zij hadden toentertijd verkeerde beslissingen genomen.

Helemaal! Als je eenmaal in het gezeik van schulden hebt gezeten, denk je (ik iig) 200x extra na voordat je ooit weer zoiets doet. Daarna ben ik ook zo zwaar aan het sparen geslagen. Dat ik mocht er ooit een tegenvaller zijn (auto of wasmachine kapot o.i.d.) ik dit gewoon van mijn spaargeld kan betalen (en nog overhoud) in plaats van rare capriolen uithalen om het te kunnen betalen.
Tuurlijk kunnen mensen veranderen, maar de termijn van Tiel is nu eenmaal 5 jaar. Geen 4 jaar dus.

Aan de andere kant ken ik mensen die keer op keer de fout ingaan met geld. Dat begint op jonge leeftijd met spullen op afbetaling kopen (en dan niet aflossen), dan een te hoge hypotheeklast aangaan (en het huis met verlies moeten verkopen) en nu gaan ze de schuldsanering in. Je zou zeggen dat ze na 15 jaar tobben met geld wijzer waren, maar helaas.

De reden dat mensen fel reageren op dit soort berichten, komt volgens mij omdat mensen met problematische schulden de maatschappij een hoop geld kosten. Maw, ik betaal vrolijk mee voor alle wanbetalers van het land.
Omdat je zelf een groot gedeelte betaalt, kan je misschien geluk hebben.

Maar: veel banken geven geen hypoteken onder de 100.000 euro. Dus je moet geluk hebben dat je een bank vindt die én je hypotheek wil geven én niet moeilijk doet over je BKR notering.

Ik zou 100.001 hypotheek nemen, en de rest zelf betalen. Vrije verkoopwaarde is iets van 125.000 euro? zit je in het > 75 en < 100 ew gebied, en daarin is meestal nog wel wat ruimte, mits je het e.e.a. kan bewijzen.

Vraag anders een vrijblijvend gesprek aan bij de Hypothekadviseur, die kent de regels beter dan ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven