Is er misschien een schilder in de zaal?

07-03-2010 19:52 140 berichten
Ik schilder. Niet deuren en raamkozijnen enzo, maar schilderijen. Dat doe ik met acrylverf gemengd met plakkaatverf, en dat gaat altijd goed. De schilderdoeken die ik gebruik zijn heel goedkoop. Ik haal ze bij winkels als Action, Kruidvat en V&D. Deze doeken zijn altijd voorbewerkt (waarmee weet ik niet, dat staat er niet op). De grootste die ik tot nu toe gemaakt heb, is 1 meter 20 bij 40 cm, en die is heel goed gelukt.

Maar nu heb ik toch een probleem. Ik wilde een doek hebben van 90 bij 90 cm. Dat was nergens te koop, dus heb ik het besteld op internet. Van katoen. Na bezorging meteen vol goede moed begonnen, maar al snel merkte ik dat het moeizamer ging dan normaal. De verf dekte totaal niet goed, ook niet na twee lagen (wat normaal altijd genoeg is). Ik móest er dus nog wel een laag overheen doen, met als gevolg dat het op sommige plekken te dik werd, en na het drogen ging barsten. Helemaal niet mooi, mijn werk moet juist heel strak zijn, dat is mijn stijl. Ik begreep ook niet hoe het kon, tot het me begon te dagen dat dit doek niet was voorbewerkt. En dat is dus wat ik hier nu wil vragen: komt het daardoor? Had ik het doek eerst moeten voorbewerken met een primer zoals bijvoorbeeld Gesso? Het schilderij is inmiddels af, maar ik ben er niet tevreden over. Op verschillende plekken is het dus gebarsten, en overal zitten bobbels. Ik wil het opnieuw gaan maken, en heb een ander doek besteld. Polyester dit keer, en dit is wel universeel geprepareerd. Zal het daardoor dit keer beter gaan? Voor de zekerheid heb ik er ook maar een emmer Gesso bij besteld, maar ik weet niet of het verstandig is om dat nu ook nog te gebruiken.

't Is een heel verhaal, maar ik hoop dat iemand hier er verstand van heeft. Eind van deze week wordt het doek bezorgd, en ik wil er dit keer iets beter voorbereid aan beginnen.

Voor alle andere tips over het schilderen met acrylverf en plakkaatverf sta ik trouwens ook open!
Alle reacties Link kopieren
Heb ook docentenopleiding gedaan voor tekenen en handvaardigheid in Utrecht.
wie de mens kent houdt van dieren
Uitnodiging is verstuurd Anthro
Wat moet ik nu doen?
Als het goed is heb je een uitnodiging in je mailbox.. dacht ik
Ik ga kijken. Bedankt.
Okay, nu sta jij als vrienden in mijn profiel wat doe ik nu?
Ik kan nu je profiel/favorieten bekijken en dus ook je website
En ik jouw profiel?
Denk het wel.. Moet je even op het poppetje langs mijn nick klikken. Niet dat er veel in staat hoor

Je maakt echt hele mooie schilderijen! Inderdaad erg kleurrijk, ik hou daar wel van.

(let wel op als je iemand 'vriend' maak en diegene dus je site kan zien, dat je dan niet meer zo anoniem bent als je misschien zou willen. Gewoon even een tip )
Dank je. En denk erom, niet kopieren! :-)
I trust you............
quote:Schravelvot schreef op 10 maart 2010 @ 13:17:

Whopper bedankt voor de info, ik lees ook mee

Zit er veel verschil tussen Ara/Oud Holland en bijv Galeria en System3? Met die laatste werk ik nl.Ik heb nog nooit emt system3 gewerkt dus ik zou het je niet kunnen vertellen....
Met Galeria werk ik wel, maar de kwaliteit is gewoon op alle vlakken minder. Ik gebruik het bijvoorbeeld als ik een dekkende laag blauw wil hebben; eerst 4 lagen galeria en dan 2 Ara. Kost minder; zelfde resultaat

Ik heb ook retarder staan maar vind het vaak toch teveel gedoe om het erdoor te mengen, en soms heb ik danachteraf weer spijt. Heavy gel medium gaat er hier in literpotten doorheen. Heerlijk!

Ik ga eens kijken wat ik in mijn profiel kan zetten, wie er vriednjes mag worden en of ik dus samples naar canada kan sturen
Profiel gewijzigd. Jullie kunnen vrienden worden. Ga ik ook even bij jullie loeren
quote:whopper schreef op 10 maart 2010 @ 12:49:

Ja, zinkwit wordt veel gebruikt om te mengen, dus kleuren lichter te maken, en titaan wordt gebruikt als wit, zeg maar.

Het heeft meer witte pigmenten en dekt beter. Vaak is het ook duurder dan zinkwit.Hélemaal duidelijk, dank je wel!
Overigens, om op je vraag van de lagen terug te komen; ik schilder vaak ook heel vlak. Ik wil graag de draadjes in het gewoven doek nog door mijn verf zien. [/quote]

Even nog over dit stukje: hoe kun je die draadjes nog zien met 8 lagen verf? Bedoel je de structuur van het doek? En is die verf dan niet ontzettend dik?
Ja, de structuur van het doek. En dit kun je nog wel zien door 8 lagen als je verf gebruikt die goed vloeit. Ara doet dit bijvoorbeeld heel mooi.
Die Ara klinkt wel erg goed, misschien eens een keer proberen als die andere tubes/flessen leeg zijn
Whopper hoe maak ik je vriend?
Ik heb bij jou op het mannetje met het hartje geklikt onder je ontbrekende avatar, en dan kom je in een profiel en dan kun je klikken op vrienden maken geloof ik. Zo uit mijn hoofd
Ja. Onder [DOEN] staat dan hug en maak vriend.

Ik heb dat bij jullie allemaal al gedaan maar niemand wil mij geloof ik
Ik heb je een uitnodiging gestuurd, wist anders ook niet wat te doen.
Ik zie m binnenkomen, lief van je
Wow, wat een kleurrijke werken zeg!

Ziet er goed uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven