Djoels & Belastingaangifte.. rare combinatie
donderdag 11 maart 2010 om 12:10
Hi Allemaal,
Ben druk bezig met mijn belastingaangifte.
Vorig jaar heb ik dit laten doen door een zogenaamde 'Belastingexpert' en dat was drama! Allerlei fouten die ik zelf heb opgelost en mede dankzij jullie hier heb ik veel meer kunnen aftrekken dan die belastingman mij had gezegd...
Dus vandaar dat ik jullie hulp weer inschakel!
In het kopje eigen woning staat de vraag:
Eigen woningschuld op 31 december 2009:
Dit kan ik terugvinden op het papier van hypotheek verstrekker,
daar staat namelijk:
Restant lening per 31 december 2009: 240.000 euro
Berekende (verschuldigde) rente: 12.960
Dus ik vul in dat bedrag.
Dan vind ik verderop:
Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning:
Kan ik hierinvullen Rente *naam hypotheekverstrekker* en dan het bedrag van 12.960 euro, of gaat het niet om deze aftrekbare rente????
Sorry... ik weet het even niet meer...
Kunnen jullie mij helpen?
Vast wel!
In de aangifte van vorig jaar kan ik het niet terugvinden, omdat ik toen 2 hypotheekverstrekkers had (ivm uitkoop ex en nieuwe hypotheek etc.)
Vorig jaar heb ik dit laten doen door een zogenaamde 'Belastingexpert' en dat was drama! Allerlei fouten die ik zelf heb opgelost en mede dankzij jullie hier heb ik veel meer kunnen aftrekken dan die belastingman mij had gezegd...
daar staat namelijk:
Dus ik vul in dat bedrag.
Dan vind ik verderop:
Kan ik hierinvullen Rente *naam hypotheekverstrekker* en dan het bedrag van 12.960 euro, of gaat het niet om deze aftrekbare rente????
Vast wel!
In de aangifte van vorig jaar kan ik het niet terugvinden, omdat ik toen 2 hypotheekverstrekkers had (ivm uitkoop ex en nieuwe hypotheek etc.)
DTEEZ!

donderdag 11 maart 2010 om 12:14
quote:Djoels schreef op 11 maart 2010 @ 12:10:
Hi Allemaal,
daar staat namelijk:
Dus ik vul in dat bedrag. Dat bedrag dus hèDan vind ik verderop:
ja
Vast wel!
In de aangifte van vorig jaar kan ik het niet terugvinden, omdat ik toen 2 hypotheekverstrekkers had (ivm uitkoop ex en nieuwe hypotheek etc.)Asl je in 2009 ook nog kosten voor je huis hebt gemaakt qua notariskosten of makelaarskosten mag je die ook aftrekken.
Hi Allemaal,
daar staat namelijk:
Dus ik vul in dat bedrag. Dat bedrag dus hèDan vind ik verderop:
ja
Vast wel!
In de aangifte van vorig jaar kan ik het niet terugvinden, omdat ik toen 2 hypotheekverstrekkers had (ivm uitkoop ex en nieuwe hypotheek etc.)Asl je in 2009 ook nog kosten voor je huis hebt gemaakt qua notariskosten of makelaarskosten mag je die ook aftrekken.
donderdag 11 maart 2010 om 12:14
quote:Djoels schreef op 11 maart 2010 @ 12:10:
yep ,da's dat bedrag
yep ,da's dat bedrag
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
donderdag 11 maart 2010 om 12:17
Starshine,nee dat was in 2008 (notariskosten en dergelijke) .
toen ik vorig jaar die belastingexpert had zei hij dat ik die kosten maar voor 50% mocht aftrekken omdat ik niet echt fysiek verhuisd was, maar mijn ex had uitgekocht...
Dat meldde ik hier toen op het forum en al snel had ik door dat die man lulde. Dus ben ik die aangifte met behulp van mensen hier opnieuw gaan doen en kreeg ik 1100 euro meer dan dat die man had berekend, ook omdat ik tips kreeg van ziektekosten die ik kon declareren toen.... afijn... vandaar dat ik jullie graag inschakel.
toen ik vorig jaar die belastingexpert had zei hij dat ik die kosten maar voor 50% mocht aftrekken omdat ik niet echt fysiek verhuisd was, maar mijn ex had uitgekocht...
Dat meldde ik hier toen op het forum en al snel had ik door dat die man lulde. Dus ben ik die aangifte met behulp van mensen hier opnieuw gaan doen en kreeg ik 1100 euro meer dan dat die man had berekend, ook omdat ik tips kreeg van ziektekosten die ik kon declareren toen.... afijn... vandaar dat ik jullie graag inschakel.
DTEEZ!
donderdag 11 maart 2010 om 12:19
Dank je wel Starshine en Jojanneke, dat is dus het bedrag van die rente!
Weet je, ik krijg dus geld terug en ik begrijp gewoon niet waarvan, vandaar dat ik zo verbaasd ben..... ik heb niets geks gedaan, geen huis gekocht, geen bijzondere aftrekposten en zo, hoe kan het dan dat ik toch behoorlijk wat geld terugkrijg?
Weet je, ik krijg dus geld terug en ik begrijp gewoon niet waarvan, vandaar dat ik zo verbaasd ben..... ik heb niets geks gedaan, geen huis gekocht, geen bijzondere aftrekposten en zo, hoe kan het dan dat ik toch behoorlijk wat geld terugkrijg?
DTEEZ!

donderdag 11 maart 2010 om 12:20
quote:Djoels schreef op 11 maart 2010 @ 12:19:
Weet je, ik krijg dus geld terug en ik begrijp gewoon niet waarvan, vandaar dat ik zo verbaasd ben..... ik heb niets geks gedaan, geen huis gekocht, geen bijzondere aftrekposten en zo, hoe kan het dan dat ik toch behoorlijk wat geld terugkrijg?Gewoon, omdat je meer belasting afgedragen heb dan je verschuldigt bent
Weet je, ik krijg dus geld terug en ik begrijp gewoon niet waarvan, vandaar dat ik zo verbaasd ben..... ik heb niets geks gedaan, geen huis gekocht, geen bijzondere aftrekposten en zo, hoe kan het dan dat ik toch behoorlijk wat geld terugkrijg?Gewoon, omdat je meer belasting afgedragen heb dan je verschuldigt bent
donderdag 11 maart 2010 om 12:23
quote:Djoels schreef op 11 maart 2010 @ 12:19:
Weet je, ik krijg dus geld terug en ik begrijp gewoon niet waarvan, vandaar dat ik zo verbaasd ben..... ik heb niets geks gedaan, geen huis gekocht, geen bijzondere aftrekposten en zo, hoe kan het dan dat ik toch behoorlijk wat geld terugkrijg?Je hebt een kind toch? Met een kind krijg je opeens vanuit allerlei potjes geld terug.
Weet je, ik krijg dus geld terug en ik begrijp gewoon niet waarvan, vandaar dat ik zo verbaasd ben..... ik heb niets geks gedaan, geen huis gekocht, geen bijzondere aftrekposten en zo, hoe kan het dan dat ik toch behoorlijk wat geld terugkrijg?Je hebt een kind toch? Met een kind krijg je opeens vanuit allerlei potjes geld terug.
donderdag 11 maart 2010 om 12:26
Even vanuit het overzicht overgenomen:
Verschuldigde inkomstenbelasting en premievolksverzekering 16.839 euro
Ingehouden loonbelasting, premie volksverzekering, dividendbelasting en kansspelbelasting 22.953
-6.114
Reeds ontvangen via voorlopige terruggaaf: 4981 euro
Terug te krijgen: 1133 euro
Klinkt dit logisch?
Verschuldigde inkomstenbelasting en premievolksverzekering 16.839 euro
Ingehouden loonbelasting, premie volksverzekering, dividendbelasting en kansspelbelasting 22.953
-6.114
Reeds ontvangen via voorlopige terruggaaf: 4981 euro
Terug te krijgen: 1133 euro
Klinkt dit logisch?
DTEEZ!
donderdag 11 maart 2010 om 12:27

donderdag 11 maart 2010 om 12:34
donderdag 11 maart 2010 om 12:36
Maar in feite vul je dus gewoon bij eigen woning alleen de restant schuld in, het rente bedrag en de WOZ waarde.
En bij persoonlijk al je gegevens die je op loonstrook vindt (ik heb ze er automatisch in laten zetten, nagekeken en het klopt)
En verder heb ik helemaal niets af te trekken, dus ben ik eigenlijk zo klaar? Is het dan zo simpel? Dat maakt me dan weer angstig....
En bij persoonlijk al je gegevens die je op loonstrook vindt (ik heb ze er automatisch in laten zetten, nagekeken en het klopt)
En verder heb ik helemaal niets af te trekken, dus ben ik eigenlijk zo klaar? Is het dan zo simpel? Dat maakt me dan weer angstig....
DTEEZ!
donderdag 11 maart 2010 om 12:38
Tnx Marels, ik ben ook geen fiscaal partner met mijn vriend.
Wellicht in 2010 wel, maar dat zien we volgend jaar wel...
Maar mijn VT aan de hoge kant Starshine.... Ojee....
Maar dat klopt wel volgens mij, want dat is berekend door de hypotheekverstrekker, zodat ik wist wat mijn netto hypotheek zou worden toen ik de lening af ging sluiten..
Maar ja, ...
*krijg gelijk weer de zenuwen*
Wellicht in 2010 wel, maar dat zien we volgend jaar wel...
Maar mijn VT aan de hoge kant Starshine.... Ojee....
Maar dat klopt wel volgens mij, want dat is berekend door de hypotheekverstrekker, zodat ik wist wat mijn netto hypotheek zou worden toen ik de lening af ging sluiten..
Maar ja, ...
*krijg gelijk weer de zenuwen*
DTEEZ!

donderdag 11 maart 2010 om 12:40
Nee Star, helemaal niets van dat.
Vorig jaar had ik heeel veel tandartskosten.... dit jaar heb ik een betere ziektekostenverzekeraar gehad en die betaalde alles
Goede doel geef ik gewoon normaal, niet heeel veel.
Lijfrentes en zo heb ik allemaal niet..... dus nee, verder helemaal geen andere kosten gemaakt.
Vorig jaar had ik heeel veel tandartskosten.... dit jaar heb ik een betere ziektekostenverzekeraar gehad en die betaalde alles
Goede doel geef ik gewoon normaal, niet heeel veel.
Lijfrentes en zo heb ik allemaal niet..... dus nee, verder helemaal geen andere kosten gemaakt.
DTEEZ!

donderdag 11 maart 2010 om 13:09
Djoels, ik geloof dat jij ongeveer hetzelfde verdient als man ( nog net niet op de 52% denk ik ) en ook nog toevallig dezelfde kosten hebben qua rente.
Heel toevallig...
Maar klopt ongeveer wel.
Wij krijgen ongeveer 6000,- terug maar hebben wel kinderen en mijn inkomen is niet belast, dus dat heb ik terug moeten betalen en nu dus ongeveer 6000,- terug.
Fijn is dat.
Geen ziektekosten ed, maar wel studiekosten.
Heel toevallig...
Maar klopt ongeveer wel.
Wij krijgen ongeveer 6000,- terug maar hebben wel kinderen en mijn inkomen is niet belast, dus dat heb ik terug moeten betalen en nu dus ongeveer 6000,- terug.
Fijn is dat.
Geen ziektekosten ed, maar wel studiekosten.
donderdag 11 maart 2010 om 13:14
ik zit erover te denken om onze aangifte door een belastingmeneer te laten doen. Kost me wel 80 euro. Is het het waard om het zelf te doen? Mijn man heeft 5% aandelen in een bedrijf en komt daardoor in een andere box (of iets dergelijks.)
Ik ben dus aan de ene kant benauwd dat ik dingen over het hoofd zie, en aan de andere kant vind ik 80 euro ook wel veel geld.
Ik ben dus aan de ene kant benauwd dat ik dingen over het hoofd zie, en aan de andere kant vind ik 80 euro ook wel veel geld.