Geld & Recht alle pijlers

Djoels & Belastingaangifte.. rare combinatie

11-03-2010 12:10 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Allemaal,

Ben druk bezig met mijn belastingaangifte.

Vorig jaar heb ik dit laten doen door een zogenaamde 'Belastingexpert' en dat was drama! Allerlei fouten die ik zelf heb opgelost en mede dankzij jullie hier heb ik veel meer kunnen aftrekken dan die belastingman mij had gezegd...

Dus vandaar dat ik jullie hulp weer inschakel!

In het kopje eigen woning staat de vraag:

Eigen woningschuld op 31 december 2009:

Dit kan ik terugvinden op het papier van hypotheek verstrekker,

daar staat namelijk:

Restant lening per 31 december 2009: 240.000 euro

Berekende (verschuldigde) rente: 12.960

Dus ik vul in dat bedrag.

Dan vind ik verderop:

Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning:

Kan ik hierinvullen Rente *naam hypotheekverstrekker* en dan het bedrag van 12.960 euro, of gaat het niet om deze aftrekbare rente????

Sorry... ik weet het even niet meer...

Kunnen jullie mij helpen?

Vast wel!

In de aangifte van vorig jaar kan ik het niet terugvinden, omdat ik toen 2 hypotheekverstrekkers had (ivm uitkoop ex en nieuwe hypotheek etc.)
DTEEZ!
quote:Djoels schreef op 11 maart 2010 @ 12:10:

Hi Allemaal,

Ben druk bezig met mijn belastingaangifte.

Vorig jaar heb ik dit laten doen door een zogenaamde 'Belastingexpert' en dat was drama! Allerlei fouten die ik zelf heb opgelost en mede dankzij jullie hier heb ik veel meer kunnen aftrekken dan die belastingman mij had gezegd...

Dus vandaar dat ik jullie hulp weer inschakel!

In het kopje eigen woning staat de vraag:

Eigen woningschuld op 31 december 2009:

Dit kan ik terugvinden op het papier van hypotheek verstrekker,

daar staat namelijk:

Restant lening per 31 december 2009: 240.000 euro

Berekende (verschuldigde) rente: 12.960

Dus ik vul in dat bedrag. Dat bedrag dus hèDan vind ik verderop:

Kan ik hierinvullen Rente *naam hypotheekverstrekker* en dan het bedrag van 12.960 euro, of gaat het niet om deze aftrekbare rente????

ja

Sorry... ik weet het even niet meer...

Kunnen jullie mij helpen?

Vast wel!

In de aangifte van vorig jaar kan ik het niet terugvinden, omdat ik toen 2 hypotheekverstrekkers had (ivm uitkoop ex en nieuwe hypotheek etc.)Asl je in 2009 ook nog kosten voor je huis hebt gemaakt qua notariskosten of makelaarskosten mag je die ook aftrekken.
quote:Djoels schreef op 11 maart 2010 @ 12:10:

yep ,da's dat bedrag
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Starshine,nee dat was in 2008 (notariskosten en dergelijke) .

toen ik vorig jaar die belastingexpert had zei hij dat ik die kosten maar voor 50% mocht aftrekken omdat ik niet echt fysiek verhuisd was, maar mijn ex had uitgekocht...

Dat meldde ik hier toen op het forum en al snel had ik door dat die man lulde. Dus ben ik die aangifte met behulp van mensen hier opnieuw gaan doen en kreeg ik 1100 euro meer dan dat die man had berekend, ook omdat ik tips kreeg van ziektekosten die ik kon declareren toen.... afijn... vandaar dat ik jullie graag inschakel.
DTEEZ!
Dank je wel Starshine en Jojanneke, dat is dus het bedrag van die rente!

Weet je, ik krijg dus geld terug en ik begrijp gewoon niet waarvan, vandaar dat ik zo verbaasd ben..... ik heb niets geks gedaan, geen huis gekocht, geen bijzondere aftrekposten en zo, hoe kan het dan dat ik toch behoorlijk wat geld terugkrijg?
DTEEZ!
waar het forum al niet goed voor is.

Hij oreerde idd uit de hals....maar voor 50% aftrekbaar, tsss, zeker geleerd van een achterhaalde Teleaccursus.
quote:Djoels schreef op 11 maart 2010 @ 12:19:

Weet je, ik krijg dus geld terug en ik begrijp gewoon niet waarvan, vandaar dat ik zo verbaasd ben..... ik heb niets geks gedaan, geen huis gekocht, geen bijzondere aftrekposten en zo, hoe kan het dan dat ik toch behoorlijk wat geld terugkrijg?Gewoon, omdat je meer belasting afgedragen heb dan je verschuldigt bent
quote:Djoels schreef op 11 maart 2010 @ 12:19:

Weet je, ik krijg dus geld terug en ik begrijp gewoon niet waarvan, vandaar dat ik zo verbaasd ben..... ik heb niets geks gedaan, geen huis gekocht, geen bijzondere aftrekposten en zo, hoe kan het dan dat ik toch behoorlijk wat geld terugkrijg?Je hebt een kind toch? Met een kind krijg je opeens vanuit allerlei potjes geld terug.
Ja dat ook.
Even vanuit het overzicht overgenomen:

Verschuldigde inkomstenbelasting en premievolksverzekering 16.839 euro

Ingehouden loonbelasting, premie volksverzekering, dividendbelasting en kansspelbelasting 22.953

-6.114

Reeds ontvangen via voorlopige terruggaaf: 4981 euro

Terug te krijgen: 1133 euro

Klinkt dit logisch?
DTEEZ!
Dat klinkt logisch Starshine

Aletta, de baby is pas 4 weken oud en dit is aangifte 2009

Ik woon ook pas sinds november samen, maar mijn partner betaalt niets aan dit huis, dus wij zijn geen fiscale partners, omdat ik alles zelf betaal.
DTEEZ!
Dat heeft er niks mee te maken Djoels. Huis en alles staat ook op Marelsman zijn naam en hij betaalt de rekeningen, maar we zijn wél fiscaal partner voor zover ik weet.
668, the neighbour of the Beast
Ik vind je VT wat aan de hoge kant, maar goed, je hebt denk ik een heel ander inkomen dan ik.

Ik vind het aangifteprgramma vand e belastingdienst heel duidelijk en makkelijk. Het wijst zichzelf.

Gewoon cijfertjes invullen op de plek die voor jou van toepassing is en klaar.
Maar in feite vul je dus gewoon bij eigen woning alleen de restant schuld in, het rente bedrag en de WOZ waarde.

En bij persoonlijk al je gegevens die je op loonstrook vindt (ik heb ze er automatisch in laten zetten, nagekeken en het klopt)

En verder heb ik helemaal niets af te trekken, dus ben ik eigenlijk zo klaar? Is het dan zo simpel? Dat maakt me dan weer angstig....
DTEEZ!
quote:Djoels schreef op 11 maart 2010 @ 12:27:

Aletta, de baby is pas 4 weken oud en dit is aangifte 2009

In dat geval: wat Star zegt
Tnx Marels, ik ben ook geen fiscaal partner met mijn vriend.

Wellicht in 2010 wel, maar dat zien we volgend jaar wel...

Maar mijn VT aan de hoge kant Starshine.... Ojee....

Maar dat klopt wel volgens mij, want dat is berekend door de hypotheekverstrekker, zodat ik wist wat mijn netto hypotheek zou worden toen ik de lening af ging sluiten..

Maar ja, ...

*krijg gelijk weer de zenuwen*

DTEEZ!
Nog ziektekosten gemaakt? (ook de tandartsrekening die niet helemaal door je verzekering vergoed werd bv)

Studiekosten?

Andere uitgaven voor werk?

Premies voor lijfrentes?

Veel gegeven aan een goed doel?
Ik bedoel Marels dat je moet aangeven of je fiscaal partner hebt..... dat heb ik niet aangegeven.
DTEEZ!
Nee Star, helemaal niets van dat.

Vorig jaar had ik heeel veel tandartskosten.... dit jaar heb ik een betere ziektekostenverzekeraar gehad en die betaalde alles

Goede doel geef ik gewoon normaal, niet heeel veel.

Lijfrentes en zo heb ik allemaal niet..... dus nee, verder helemaal geen andere kosten gemaakt.
DTEEZ!
Jouw inkomen is ook heel anders...

Mensch, jij hebt 22000 euro aan loonbekasting afgedragen, ik iets meer dan 7000, ik bedoel maar.
Dan klopt het volgens mij gewoon.

Lees anders bij elke post rustig door wat erbij staat en of je er wellicht voor in aanmerking komt.

Maar goed, ik moet er vandoor nu.

Laat voor mijn part er nog even een handige buurman naar kijken ofzo.

Succes ermee.
haha Starshine, ik ga het nog niet versturen, ik laat er nog even iemand naar kijken.

Super bedankt voor je tips!
DTEEZ!
Djoels, ik geloof dat jij ongeveer hetzelfde verdient als man ( nog net niet op de 52% denk ik ) en ook nog toevallig dezelfde kosten hebben qua rente.

Heel toevallig...

Maar klopt ongeveer wel.

Wij krijgen ongeveer 6000,- terug maar hebben wel kinderen en mijn inkomen is niet belast, dus dat heb ik terug moeten betalen en nu dus ongeveer 6000,- terug.

Fijn is dat.

Geen ziektekosten ed, maar wel studiekosten.
ik zit erover te denken om onze aangifte door een belastingmeneer te laten doen. Kost me wel 80 euro. Is het het waard om het zelf te doen? Mijn man heeft 5% aandelen in een bedrijf en komt daardoor in een andere box (of iets dergelijks.)

Ik ben dus aan de ene kant benauwd dat ik dingen over het hoofd zie, en aan de andere kant vind ik 80 euro ook wel veel geld.
Mag je tandartskosten aftrekken?

Ik had een rekening van ¤ 400 en verzekering vergoed slechts ¤ 200. Kan ik die andere ¤ 200 dan aftrekken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven