Darmkrampjes

15-03-2010 16:52 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb even een vraagje en misschien dat jullie tips hebben.

Mijn dochtertje is nu 10 weken oud en volgend mij heeft ze heel erg last van darmkrampjes. Sinds een paar dagen is het echt heel erg, en vooral heel zielig. Erg veel huilen, overstrekken en met haar benen "spartellen". Ze gebruikt nu voor iedere voeding infacol maar dat werkt dus niet echt, als ze steeds aan het huilen en overstrekken is leg ik haar in mijn armen in een soort bolletje (bij de yoga geleerd) maar ook dit werkt niet want de is zo sterk dat ze blijft overstrekken.

Weet iemand misschien hoe ik dit kan verminderen/ verlichten?

Ik vind het zo zielig voor haar!

Alvast bedankt.
ABC dophilus? Is beschikbaar bij reformhuizen en helpt de darmflora in balans te brengen. Heeft hier trouwens niets geholpen, de extreme krampen kwamen door een koemelkallergie, en daar helpt alleen andere voeding/hypoallergeen dieet voor.

Sterkte!
Zit me suf te peinzen, ze hebben er druppeltjes voor. Sinababy, of zoiets. Verder theelepeltjes met venkelthee. Geef je borstvoeding of fles? Misschien als je bv geeft minder kruiden eten, en zelf venkelthee drinken. Bij flesvoeding even informeren bij CB.

Jeetje sta verbaasd dat ik het nog weet..... Succes en geniet van je kleine meid!!!!
Het blijft een beetje proberen, wat voor de 1 werkt, werkt soms voor de ander totaal niet.

Wat hier wel werkte, hem met zijn buik op mijn bovenbeen leggen, en zachtjes over zijn ruggetje wrijven, of hem tegen je aan houden, waarbij hij over je schouder heen kijkt zeg maar, en hem dan over zijn ruggetje wrijven.

Haptonomische houding hoor je ook wel positieve verhalen over, net als het fietsen met de beentjes.

Maar blijft een beetje een kwestie van proberen...

Succes!
Venkelthee wordt trouwens tegenwoordig door oa. het Voedingscentrum afgeraden, omdat het de krampjes juist verergert.
Ik hield mijn dochter altijd in een soort van houtgreep. Vasthouden alsof ik haar de fles gaf, maar dan op mijn benen met haar rug en mijn-fles-arm tussen haar benen door drukkend op haar buik. tegen druk geven. Eerst bleef ze strekken, maar na een poosje werd ze altijd rustiger. En ik gaf haar een speen zodat ze de krampjes weg kon zuigen. Het werkte altijd en ze werd er erg rustig van.

(Als ik het zo teruglees is het wel een beetje wazig geloof ik...)

Doe er je voordeel mee. Ik had altijd het gevoel dat mijn dochter zich geen raad meer wist met de krampjes. Zo zielig.
Ik geef flesvoeding, maar verder geen allergieen in de familie.

Maar ik weet niet of het misschien ook iets anders kan zijn?

Ik ga het natuurlijk wel navragen bij het CB maar het is echt pas sinds een paar dagen dat het zo erg is. want daarvoor was ze eigenlijk heel rustig en had ze nergens last van. dus ja, ik vind het allemaal een beetje moeilijk.
Sinababy hadden wij ook. Zoon heeft 5 maanden darmkrampjes gehad. Bij sommigen werkt het als je ze op hun buik op je onderarm laat steunen, met hun armen en benen langs je arm laten hangen. Dan komt er druk op de buik.

Zoon werd daar juist hysterisch van. Bij hem werkte het als ik half onderuit ging liggen met opgetrokken knieën, hem op zijn rug op mijn buik met zijn benen omhoog tegen mijn omhoog getrokken benen. Dan masseerde ik zijn buik.
koffie, zwart graag...
Sab simplex,te bestellen bij duitse apotheek.Werkt echt super
zo dat zijn snelle reactie....

Ik heb ook al wat meer houdingen geprobeerd maar het komt allemaal op hetzelfde neer. dus in een bolletjes houding ( knieen richting neus)....

ik vind het zo zielig omdat ze er zelf ook geen raad mee weet. en zodra ik haar weer neerleg word het nog erger..
veel in de draagdoek dragen

door jou bewegingen word het buikje zachtjes gemasseerd
quote:Jorina schreef op 15 maart 2010 @ 17:00:

Venkelthee wordt trouwens tegenwoordig door oa. het Voedingscentrum afgeraden, omdat het de krampjes juist verergert.Goed dat ik het weet, lig er een beetje uit maar mag over 2,5 maand weer aan de bak!
quote:coeberghmetijs schreef op 15 maart 2010 @ 17:02:

Sab simplex,te bestellen bij duitse apotheek.Werkt echt super

Sab simplex = infacol en dat gebruikt ze al

(Wilde dezelfde tip typen, maar las toen de OP nog eens goed )

Liefkatje; als niks werkt dan is het (helaas) een kwestie van tijd uitzitten. Na 4 maanden zijn de meeste baby's er af.
Hi LK, onze kleine man van bijna drie maanden had ook last van darmkrampjes. We gaven hem ook infacol bij elke voeding. Daarnaast gebruikten we een fles met ventiel van Dr Brown's. Dit ventiel zorgt ervoor dat ze bij het drinken minder lucht binnen krijgen.

Hier vind je een filmpje van hoe deze fles ''werkt'':

http://www.babyandmore.eu/dr-brown-flessen.html

Wat ook kan helpen is je dochtertje in de ''vliegtuighouding'' (op de buik op je arm) houden en ondertussen zachtjes op haar billetjes tikken. Ook even plat op de buik in de box leggen wil wel eens de broodnodige verlichting bieden (uiteraard je baby wel in de gaten houden).

Succes!
alvast super bedankt voor de tips,

Venkel thee word het dus niet dan. (had er ook al aan zitten denken maar dat doe ik nu dus maar niet meer)

En ja de tijd uitzitten is niet zo heel erg hoor. Ik vind het voor haar erger... nog maar 2 maanden dan, haha

Bedankt!!
Venkelthee schijnt tegenwoordig juist niet meer te worden aangeraden (de concentratie is voor de baby te hoogof zo?)

Ik heb ABC dophilus, Cinababy en (de beste van de 3) Sabsimplex geprobeerd. Eigenlijk hielpen ze allen niks tot weinig. Het beste werkte een draagdoek. Lekker tegen mama aan. Ging hij eindelijk slapen want dat deed hij maximaal een uurtje in totaal overdag vanaf dag 4 en mama had de handen even vrij voor huishouden en dochterlief. Mijn zoon is inmiddels bijna 2 en heeft gewoon gevoelige darmen. Als hij ziek wordt bv is hij gelijk aan de diarree (soort vooraankondiging )

Ik heb 9 maanden BV gegeven maar was niet heel secuur met kijken wat ik binnen kreeg. Zou daar nu meer rekening mee houden, Ik weet niet of je BV geeft?

Zoals ik al zei mijn zoon heeft echt gevoelige darmen en het heeft lang geduurd voordat hij wat rust (minder krampjes) in zijn darmen kreeg. Na 3 maanden werd het wat rustiger en op aanraden van de huisarts zijn we met 4,5 maand begonnen met bijvoeden. Geheel tegen alle allergie adviezen e.d. in. Hij is ook jaren CB arts geweest en zei dat er vroeger juist werd aangeraden om de darmen wat te prikkelen zodat ze zich zterk konden maken. Ik vond op dat moment (na dag en nacht met een krijsend kind te zitten) alles best en ben dat gaan doen en het werkte. Ineens werden zijn krampjes minder en ontlasting beter (ik kookte wel zelf en introcuceerde een bepaalde groente dus heeeeeel langzaam). Toen ik van BV overstapte op FV kregen we helaas het hele riedeltje weer opnieuw. Mijn zoon wilde dan ook heel snel geen FV meer drinken. Ik heb toen hij een jaar was hem van top tot teen laten onderzoeken (8 buisjes bloed, ontlasting, enz) en ze konden niks vinden. Uitslag: gevoelige darmen.

Het klinkt heel lullig maar rust en tijd zijn in mijn ogen het medicijn. En lekker je kleintje bij je dragen. Gaf mij en mijn zoon altijd veel rust.

Als je je erg veel zorgen blijft maken en het veranderd niet dan moet je misschien even een keer contact opnemen met een arts. beter een keer te vaak dan te weinig, toch! Het gaat immers om je kind.

Heel veel succes!!!
kruik (zo'n warmwaterzak) vullen met handwarm water (iets warmer dan je hand) en dan de kleine er met de buik opleggen, bijvoorbeeld op je been, en met je hand of andere been het hoofdje steunen, vindt dochter hier erg fijn, ontspant dan helemaal.
OKe mijn post duurde zo lang dat er al heel veel anderen dezelfde info hebben gegeven. Sorry... een beetje mosterd!

Speen werkte hier trouwens ook goed (in de draagdoek )
O, ja en 's nachts vond hij het heerlijk om op zijn buik op mijn man's buik te liggen (mijn man op zijn rug iets rechtop bed liggend). Of tegen mij aangekruld (dus weer dat bolletje) alsof ik heb liggend op mijn zij voedde
Ik heb met mijn beide kinderen te maken gehad met darmkrampjes. Ik was radeloos, vooral mijn 1e kind viel regelrecht in de categorie huilbaby, hij huilde zo'n 50% van de tijd. De benaming darmkrampjes vond, en vind, ik ook aanmatigend. Als je ziet hoeveel pijn ze hebben is er duidelijk geen sprake van krampjes maar van krampEN. Een verkleinwoordje is hier niet op z'n plaats. Alles heb ik geprobeerd. En eigenlijk werkte er maar 1 ding: tijd. Ze groeien er overheen. Meestal is het vanaf 3 maanden minder, soms pas na 5 maanden, soms pas na 6 maanden. Tot die tijd helpt vooral troosten.

Heel veel sterkte.
Bij mijn beide dochters werkte het erg goed dat ik de fles niet schudde, maar rustig roerde. Hierdoor komen er heel weinig luchtbelletjes in de voeding en geen schuimlaag vol met luchtbellen. Daarbij gebruik ik ook Infacol (is idd hetzelfde als sab simplex)

Als ze krampjes heeft, dan buig ik de beentjes krom (en dan moet ik echt veel kracht zetten) en leg ik mijn hand op haar buik zodat het warm wordt.

Ik denk dat je krampjes nooit helemaal kan laten verdwijnen, maar verminderen kan zeker wel! En zoals al eerder gezegd: wat voor de een werkt hoeft nog niet voor de ander te werken!

Ik hoop voor je dat het gauw voorbij is!
quote:liefkatje schreef op 15 maart 2010 @ 16:52:

Ze gebruikt nu voor iedere voeding infacol maar dat werkt dus niet echt,

Hoelang gebruik je het al? het moet wel ff 'inwerken' voordat het echt gaat werken.

bestel anders Sab Simplex bij de duitste apotheek... das net iets sterker dan de infacol!
Osteopaat. Helpt bij heel veel (baby)klachten, ook buikkrampen!!
quote:wolletje schreef op 15 maart 2010 @ 17:50:

[...]

Hoelang gebruik je het al? het moet wel ff 'inwerken' voordat het echt gaat werken.

bestel anders Sab Simplex bij de duitste apotheek... das net iets sterker dan de infacol!

Ik gebruik infacal al een week of 4 dus ik denk dat het al wel een hele tijd de kans heeft gehad om in te werken.

vandaag was het weer heel erg zielig, het huilen was nu niet "gewoon" huilen maar echt krijsen... echt zo zielig. dus heel de middag mee op de arm gelopen. het frapante is overigens wel dat de klachten alleen 'smiddags beginnen rond 14 uur tot 19 uur en dan gaat ze naar bed en slaap ze lekker door ( rond 23 uur nog een fles en ze slaapt praktisch heel de nacht door) dus of het echt darmkrampen zijn..... qua gedrag (beentje optrekken enzo) wel maar het lijkt me sterk dat het alleen smiddags is.

ik ge morgen gewoon even de huisarts bellen misschien dat hij iets weet.

In ieder geval allemaal heel erg bedankt voor de tips.

Groetjes Liefkatje
Hoi Liefkatje!

Dochter (inmiddels 12 weken) heeft er ook veel last van gehad. Snel begonnen met Cynababy en daarna, toen dat niet hielp, gestart met Infacol. Ook dit werkte niet echt, de krampen bleven aanhouden. Uiteindelijk overgestapt op Nutrilon Omneo (na overleg met CB) en dat werkte goed. Het heeft wel twee weken geduurd voordat je het resultaat kan meten.

Verder nog wat praktische tips:

- fles roeren met vork i.p.v. schudden

- tussen het voeden door een paar keer laten boeren

- de fles 'zittend' geven i.p.v. liggend

Sinds drie weken loop ik ook bij een osteopaat met dochter (i.v.m. voorkeurshouding, niet tegen krampjes) en hij voelt duidelijk enige spanning bij haar middenrif wat evt. de krampen kan veroorzaken. Maargoed, inmiddels zijn de krampen zo goed als over (ben ook gestopt met Infacol) dus zoals zovelen al zeggen: tijd is het beste medicijn...

Iig veel sterkte, ik vond het zo zielig om dochter zoveel pijn te zien hebben!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven