Werk & Studie alle pijlers

Baan naast studie toegepaste psychologie

11-03-2010 20:38 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik werkzaam in het basisonderwijs. Omdat ik dit niet mijn verdere leven wil blijven doen, wil ik graag weer gaan studeren. De studie toegepaste psychologie spreekt mij erg aan. Op het moment werk ik full-time. Volgend jaar wil ik graag een dagje minder gaan werken en dan via een thuisstudie toegepaste psychologie gaan studeren. Het eerste studiejaar is het mogelijk om mijn huidige baan aan te houden. Voor de rest van de opleiding is echter een relevante werkplek vereist. Ik ben echter bang dat deze moeilijk te vinden zal zijn en dat dit een flinke stap terug zal zijn qua salaris (aangezien ik al minder ga werken en ook nog een studie moet betalen is dit helaas niet haalbaar).

Zijn er hier mensen die ook deze studie hebben gedaan en dus ervaring hebben met het zoeken van een passende baan terwijl je nog aan het studeren was?
Lijkt mij ook een hele leuke studie! Maar helaas ik kan je nergens advies in geven.
Heb je al een overzicht opgevraagd van wat de opleiding onder (goedgekeurde) relevante banen verstaat? zonder die info is het al snel zoeken naar een naald in een hooiberg.

Welke functies komen in aanmerking, welke taken en verantwoordelijkheden moeten deze relevante baan bevatten? Verwacht men dat deze in de loop van de studie ook zwaarder worden of is je "startfunctie" voldoende voor de gehele studie? En voor hoeveel uur per week moet je dit werk doen?

Als je dat weet kan je bijvoorbeeld in je eerste jaar een soort vrijwillige stage lopen. Je zoekt een bedrijf waar je een dergelijke baan zou kunnen vervullen. Je stelt voor een jaar lang 4 uur per week gratis te komen werken om ervaring op te doen. Dit is te combineren met je huidige baan. Je leert het werkveld kennen en je bouwt een (relevant) netwerk op. Wellicht kan je daar starten in een functie of via die instelling/bedrijf naar een soortgelijke organisatie doorstromen.

Het vergt wat investering, 4 uur minder werken bij je huidige baas (desnoods werk je 4 dagen een uur langer). Een jaar lang een dagdeel per week voor "noppes" werken. Maar wél werkervaring.

Een andere optie is vrijwilligerswerk. Maar dan kom je misschien niet aan de vereiste taken en verantwoordelijkheden. Daarom is het zo belangrijk dit goed duidelijk bij de opleiding na te vragen. De circel van relevante baan - geen werkervaring doorbreken is echt lastig. Maar op zo'n manier moet het mogelijk zijn.
Waardevolle tip!
Mips,bedankt voor de tips.

Ik ben u inderdaad aan het uitzoeken wat er precies onder die relevante werkplek verstaan wordt. Ik weet in ieder geval al dat ik onder leiding van een psycholoog zal moeten werken. Dit doe ik op mijn huidige werk niet dus dit valt zoiezo af.

Omdat ik naast de pabo ook nog een andere gedragsgerelateerde opleiding heb, hoop ik dat ik sneller aan de bak zal komen. Ik zit alleen een beetje met het salaris in mijn maag. Kan echt niet veel minder gaan verdienen en een dag minder gaan werken.

De tip over het vrijwilligerswerk ga ik zeker in mijn achterhoofd houden. Inderdaad misschien een mooi opstapje.
Welk niveau wil je gaan studeren? ( HBO/ universtair/ ander)
Toegepaste psychologie is HBO.
quote:prikkie schreef op 12 maart 2010 @ 20:19:Omdat ik naast de pabo ook nog een andere gedragsgerelateerde opleiding heb, hoop ik dat ik sneller aan de bak zal komen. Ik zit alleen een beetje met het salaris in mijn maag. Kan echt niet veel minder gaan verdienen en een dag minder gaan werken.

De tip over het vrijwilligerswerk ga ik zeker in mijn achterhoofd houden. Inderdaad misschien een mooi opstapje.Kort door de bocht gezegd: je kan wel 10 opleidingen richting gedrag hebben, maar dat is niet voldoende. Het gaat om werkervaring. Ik zou dat vrijwilligerswerk dus ook niet 'in je achterhoofd houden' maar gewoon eens gaan opzoeken en aangrijpen.
Eens met xxx
Ik zou eens informeren richting psychodiagnostiek in het basisonderwijs. Zo combineer je je werkervaring met je toekomstige studie.
quote:prikkie schreef op 12 maart 2010 @ 20:19:

Mips,bedankt voor de tips.

Ik ben u inderdaad aan het uitzoeken wat er precies onder die relevante werkplek verstaan wordt. Ik weet in ieder geval al dat ik onder leiding van een psycholoog zal moeten werken. Dit doe ik op mijn huidige werk niet dus dit valt zoiezo af.

Omdat ik naast de pabo ook nog een andere gedragsgerelateerde opleiding heb, hoop ik dat ik sneller aan de bak zal komen.

Wat xxx al zegt: werkervaring is wat telt. Zeker als je ergens binnen wil komen obv een deeltijdstudie. Waar je dus nog een "leerling" bent... Dan telt relevante werkervaring.

Ik zit alleen een beetje met het salaris in mijn maag. Kan echt niet veel minder gaan verdienen en een dag minder gaan werken.

Dan moet je gaan afwegen hoe graag je die studie wil volgen en wat het je gaat opleveren. Soms zal je een tijd moeten investeren om je doel te bereiken. Kan je niet 4 uur per week minder werken? Dit eventueel compenseren met een bijbaantje op zaterdag oid. Of eventueel die relevante werkervaring in het weekend gaan opdoen. Je kan niet veel minder gaan werken, maar wel een beetje? Wat is nu 4 uur per week, kan je niets compenseren op andere dagen. Hoeveel uur werk je nu dan?

Als je dat allemaal onmogelijk acht dan moet je je afvragen wat je wél over hebt voor een studie. Als je niets kan/wil veranderen aan je huidige situatie. Tijdje zuiniger leven, veel vrije tijd investeren. Voor niets gaat de zon op....

De tip over het vrijwilligerswerk ga ik zeker in mijn achterhoofd houden. Inderdaad misschien een mooi opstapje.

Met in je achterhoofd houden krijg je geen werkervaring

Misschien wat hard gezegd maar als je niet bereid bent te investeren dan wordt het lastig. Hoe had je zelf gedacht aan die relevante werkervaring te komen zonder enige ervaring...?
Ik kreeg als advies een ambitieuze eerstelijns praktijk te zoeken en daar informeren naar de mogelijkheden. Dit was toen de beste tip die ik heb gekregen en het leidde er toe dat ik werk vond. Succes!
quote:Loam schreef op 15 maart 2010 @ 11:00:

Ik kreeg als advies een ambitieuze eerstelijns praktijk te zoeken en daar informeren naar de mogelijkheden. Dit was toen de beste tip die ik heb gekregen en het leidde er toe dat ik werk vond. Succes!Je had geen werkervaring? Wel een opleiding neem ik aan? Anders vind ik het niet zo zeer ambitieus maar roekeloos van zo'n organisatie.
Ik was ook van plan deze opleiding (deeltijd) te gaan doen. Ik zelf ben erachter gekomen dat het mij énorm zwaar lijkt! Op de open dag hadden ze het erover dat je in het 1e en 2e jaar middag en avond op school zit en in het 3e en 4e jaar een middag en avond en nog een avond.. Maar in totaal ben je zo'n 30 uur bezig aan school, als je daarnaast nog moet werken om je lasten te kunnen betalen ben je volgens mij echt kapot!!

Een baan in het onderwijs kan wel degelijk een relevante werkplaats zijn, want ze gaan bij toegepate pscyhologie van de gezonde mens uit. Je kan dan bijvoorbeeld een geheugentest voor je leerlingen ontwikkelen of voor je collega's. Wel is het van belang dat je de tijd van je werkgever krijgt om dit te doen anders krijg je het echt ernstig druk.

Succes ermee, als je nog meer vragen hebt kan ik je er misschien wel een antwoord op geven (heb op die open dagen rondgehangen)
@littlemissvixen

Ik weet dat er binnen het onderwijs wel het één en ander te regelen zal zijn, maar ik wil juist graag het onderwijs uit. Ik ben niet van plan om binnen de opleiding de uitstroomvariant onderijs te kiezen. Mijn voorkeur gaat uit naar ggz-kinderen en jeugd.

@Mips

Ik weet dat werkervaring zwaar meeweegt. Ik zeg ook niet dat het makkelijk gaat worden, maar dat mijn vooropleidingen misschien iets in mijn voordeel kunnen werken t.o.v. studenten die uit een totaal andere richting komen.

Verder weet ik dat ik offers zal moeten brengen, maar ik moet ook wel kijken naar wat haalbaar is. Ik kan 1 dag minder gaan werken en zal dit ook gaan doen, maar ik kan niet de helft van mijn inkomen missen. Hoe graag ik ook wil.

@finsternis

Ik ben van plan een thuisstudie te gaan volgen. Hierbij hoef je niet structureel naar school en kan je zelf je tempo bepalen. Je kan dan in 3 jaar klaar zijn. Het zal zwaar gaan worden, maar het is iets dat ik heel graag wil.

Een baan in het speciaal onderwijs zou inderdaad een relevante werkplek zijn. Hiervoor heb ik ook mijn diploma's. Ik kan het altijd in mijn achterhoofd houden, maar het heeft niet mijn voorkeur.

Weet jij verder wat je aan studiegeld en boeken end. kwijt ben als je deze studie in deeltijd gaat volgen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven