Vlinder - spot - topic

14-06-2009 09:28 1064 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.

Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?

Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards
He, ik dacht net; ik ga het topic nieuw leven in blazen want ik had net een mooie rups in de tuin. Ik zal vanavond de foto even online zetten!

geen idee welke vlinder erbij hoort.

Sarah, jij bent er snel bij met je eerste Citroenvlinder.
Wat vroeg zeg nu al een vlindertje. Bloeit er al wat in jou tuin dan Sarah. Hier is alles nog zo dood als een pier en mijn eerste heel enthousiast buiten gezette plantjes zijn bevroren.

Met de rupsen gaat het prima. Alle ongeveer 50 poppen hangen en liggen nog zoals het hoort. Ben zelf ook erg benieuwd of ze uitkomen. Moet nog tot Koninginnedag geduld hebben. Dan komen de eerste Koninginnepages uit hun cocon als het goed is. Alleen bloeit dan de vlinderstruik nog niet. Dus ben ik benieuwd waar ze dan naar op zoek gaan. Het ziet er zo op het eerste gezicht wel allemaal goed uit.
Ik heb vandaag al het vlindervoer gesnoeid. Dus van mij mag het nu allemaal snel opkomen zodat ze daar lekker kunnen smikkelen. Dus de lavendel, de kamperfoelie en mijn 3 vlinderstruiken.
Ik had mijn rups ook wel willen houden en dan Harry noemen, maar als ik niet weet wat hij graag eet is het ook weer zo zielig.
Mal zonde dat je dat niet weet. War heb je hem op gevonden?

'k Had al even gezocht op Internet, maar 't is moeilijk om alleen van een foto erachter te komen wat het voor een vlinder is.

Jou Harry hangt nog steeds op dezelfde plek te hangen.
Ik denk dat het de rups van de Witte Tijger is. Daar lijkt hij wel behoorlijk op. Hij liep op mijn voorpad, dus ik heb geen idee uit welke plant hij komt. Hij was behoorlijk snel, dus ik heb hem naar even in een glas gedaan. Net als je zoiets moois ziet heb je je beste camera niet opgeladen, dat zal je altijd zien he!
Ha, leuk dat iedereen er weer is. Ik heb de laatste dagen wel vaker aan jouw rupsenkinderen gedacht, Zoebie. Ik was wel benieuwd of ze deze strenge winter in jouw schuur overleefd zouden hebben.

Ik ben benieuwd wanneer er weer een eerste teken van leven komt.

En nu al een citroentje gespot, Sarah. Dat is snel!

Op naar de lente!!
Mooi op tijd he? Volgens mij had ie zich vergist ofzo

Hier nog niks echt in bloei, maar er is al wel heel veel opgekomen (al van voor de laatste keer sneeuw). Het was hier vandaag wel al echt wat warmer, misschien komt het daardoor.

Vorige week waren in het bos aan het wandelen en zagen ook al een knoeperd van een rups kruipen. En toen vroor het snachts nog...
Heee leuk dat dit topic weer terug is.

Heb me met die koude winter vaak afgevraagd hoe het met Zoebs rupsen was. Goed om te horen dat ze het nog naar hun zin hebben.

Hier nog geen vlinders gespot en ik ga morgen mijn vlinderstruik slachten.
Goed kort snoeien he koreveen!
Manlief moet de vlinderstruik ook nog verder snoeien nu. We hebben het nog maar voor een gedeelte gedaan omdat er nogal veel koolmezen in zaten. Maar nu kan het wel.

Ik heb mijn rupsenkinderen/poppenkinderen deze winter met rust gelaten en alleen zo af en toe eens gekeken. Ben erg benieuwd hoe het nu verder gaat. Het ziet er wel raar uit hoor. Zo'n kast die vol met van die hangende en een paar liggende poppen.

Zoebie, zijn de poppen ook van uiterlijk veranderd? Kun je zien dat er wat mee gebeurt? Wanneer denk je de eerste beschuit met muisjes te kunnen trakteren?

Jullie zijn allemaal vroeg met snoeien. Ik dacht dat ik nog wel een maandje kon wachten en nu lees ik dat jullie allemaal al aan het snoeien zijn.

Wij gaan binnenkort verhuizen en dan moet ik mijn vlinderstruik achterlaten. Maar ik heb al gezien dat er een heleboel babystruikjes onder staan, dus ik neem er gewoon een heleboel mee naar onze nieuwe tuin. Volgens mij staat daar namelijk geen vlinderstruik, wel een heleboel andere mooie bloemen. Maar ik zal mijn struik wel missen deze zomer.
Duet, de poppen houden een soort winterslaap en veranderen dus niet. Maar vanaf nu ga ik het in de gaten houden. Ik denk eigenlijk dat dat proces zich meer in de pop afspeelt.

Zo rond Koninginnedag komen ze uit. Je moet nog even op de beschuit met muisjes wachten.
Hoi! Hier vandaag ook de eerste vlinder gezien! :-)
Citroentje én gehakkelde aurelia gespot vandaag!
En oja @Zoebie; denk te weten waar t citroentje op af komt, hij vloog vandaag nl de hele tijd rondom de Skimmia! En ja, die bloeit dus (ik had er alleen niet zo snel aan gedacht )
Vandaag ook de gehakkelde aurelia gezien. Maar niet waar die op af kwam. Maar hier staat de Skimmia inderdaad ook nog in bloei. Dus daar kwam hij op af.

Het was echt lente, een vlinder in de tuin. Eentje maar, maar het was leuk om te zien.

Wij zijn een oud schuurtje aan het opruimen. Er stond al 8 jaar een doos helemaal in een hoek. We keken erin en schrokken ons rot. Er zaten paasspulletjes in maar aan de paaseitjes vast zat een joekel van een wespennest. Mooi gemaakt dat wel, maar naar om te zien. Het was gelukkig wel leeg op wat mieren na.

We hebben het maar gauw weggegooid. Ik had er natuurlijk een foto van moeten maken. Ik kan het nog wel uit de vuilnisbak vissen als iemand interesse heeft.
Hihi

Herinnert me aan 2 weken geleden; toen hebben we hier de zolder boven de schuur leeggehaald, lagen heel veel planken op, die ik wil gebruiken voor de moestuin. Anyway; op de zolder kijk je dus zo tegen de pannen aan, kortom geen betimmering/isolatie ofzoiets. Geloof dat er wel 6 of 7 nesten hingen Fijn plekje voor ze blijkbaar. Nouja. Zolang ze dáár ingaan en niet onder het dak van het huis (ook niet geisoleerd) vind ik het best.
Wauw, jullie al vlinders gezien! Hier nog niks hoor. Ik heb ook geen bloeiende planten in de tuin. Of nee toch wel. Krokussen en viooltjes, maar of ze daar nou wat mee kunnen? Ik heb wel heel veel lieveheersbeestjes in de tuin en dat vind ik al heel gezellig. En gisteren de eerste hommel zien vliegen. O ja, en mijn bruine harige rups.

Zo'n wespennest ziet er wel prachtig uit hoor. Een papieren flatgebouw. Jammer dat het zulke rotbeesten zijn.
Ik vond het zo raar dat ze een nest hadden gemaakt in een dichte doos. Ja een gaatje aan de zijkant waar ze blijkbaar naar binnen vlogen. Je verwacht geen wespennest in een doos. Ieuw.

Als ze leeg zijn kun je ze toch weghalen Sarah. Of laten jullie ze hangen?
O, ik heb ook een skimmia!!! Haha, ik googelde hem even, staat in mijn achtertuin haha. Zoveel verstand heb ik van tuinieren. dus er is nog hoop dat ik snel een vlinder in de tuin heb
quote:Zoebie schreef op 18 maart 2010 @ 21:27:

Ik vond het zo raar dat ze een nest hadden gemaakt in een dichte doos. Ja een gaatje aan de zijkant waar ze blijkbaar naar binnen vlogen. Je verwacht geen wespennest in een doos. Ieuw.

Mijn moeder had er 1 in een nestkastje. Ook niet echt handig.
Ja Mal inderdaad net een papieren flatgebouw en zooooo knap gemaakt eigenlijk. Een kunstwerk. En het nest zat in hetzelfde schuurtje waar dus de poppen ook staan.
quote:Zoebie schreef op 18 maart 2010 @ 21:27:

Als ze leeg zijn kun je ze toch weghalen Sarah. Of laten jullie ze hangen?

Volgens mij moet je ze wel weghalen anders maken ze weer een nieuw nest eraan vast. Maar dat kan ik ook verkeerd onthouden hebben.

Ze kunnen ook nesten onder de grond maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven