Vanuit Krakau naar Auschwitz, tips?

01-03-2010 14:32 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Eind april ga ik voor 2 nachtjes naar Krakau. Ik ben altijd heel erg geinterreseerd geweest in de tweede wereld oorlog en ik zou dan ook ondanks dat het schijnbaar een erg toeristische plek is geworden graag naar Auschwitz willen.

Hoe laat kan ik het beste gaan (ik wil zelfstandig met openbaar vervoer) zodat er het minste toeristen zijn? Is dat in de ochtend of maakt dat niet veel uit?

Hoeveel tijd kost het gemiddeld wil je alles gezien hebben? Wat kost het qua entree

Wie heeft er nog andere tips.

Groetjes Lotte
Bedankt voor de tips:

@ Jeentjuh77 Ik kan het vakantiehuis op marktplaats nergens vinden..

@_loote85_ Ik ga meteen kijken..

@xxxjes Ryanair is inderdaad niet duur! Het ligt er ook aan welke dag je vliegt!
1datzalwel; ik heb net even gekeken; als je met zoekfunctie op MP krakow intoetst niet? Er staat een internetadres bij www.vakantiehuis-stroza.nl .
Ik ga ook in April en ga met de trein.

Wij hebben een gids voor 6 uur en zullen beide kampen bezoeken. Die tijd heb je ook wel nodig denk ik!

Alle informatie over de mogelijkheden vind je op de site!
Ik ben net terug. Krakow is zoo leuk! We hadden super weer, graadje of 20 in het zonnetje. Mooie stad, levendig, leuke mensen, lekker eten en veeeel cafes.

Naar Auswitsch zijn we met bus vanaf busstation (bij het treinstation) vertrokken om 9u, kleine 2 uur met de bus. Terug met de trein gegaan, was 2 uur en 20 minuten (was wel een heel langzame trein die overal stopte). Ik vond het best beetje druk, maar aan de andere kant is het zo groot. Erg indrukwekkend. Wij zijn eerst naar auswitsch 1 geweest en daarna lopend (2 km) naar Birkenau.

Nog praktische tip; aan de voorkant vh vliegveld stap je in een gratis pendelbus (1 minuutje rijden) naar treinstationnetje, trein naar centrum koste geloof ik 8 zwotty.
Hoi

fijn dat je het zo goed naar je zin hebt gehad!!! en bedankt voor de tip van het pendelbusje.

Zijn er nog dingen in de stad zelf die ik echt moet zien/bezoeken/doen?

groetjes
Ik weet niet op welkedagen je gaat? Ik vond het plac nowy (pleintje in de joodse buurt) heel leuk, vooral op zondag, dan heb je een rommelmarkt. Is echt een kunstenaars/studenten buurtje met rondom allemaal cafeetjes met terrasje.

In een zijstraatje van Rynek plein een cafe, Camelot, leuk en heerlijk eten.De hele stad staat vol met cafes en restaurantjes, altijd gezellig. En lekker mensen kijken. Ook paar keer gegeten in super goedkope eettentjes met pools eten (pyrogi), gewoon kijken waar veel polen binnen zijn.

Ik ben niet zo van het uren lang kerken en gebouwen bekijken, zijn wel bij een paar binnen gelopen en de oude joodse begraafplaats.

Kun je niet paar dagen langer gaan Lotte? 2 is zo kort!
Hi Ik zat van de week al te kijken of ik een nieuw terug of heen ticket kan kopen bij ryanair.... maar uiteindelijk niet gedaan stom!!!!

Maar ik twijfel ook een beetje. Ik ben maar alleen9heb al een keer 76 maandne alleen gereisd maar ben bang bang dat polen en het weer ed tegen valt. waarom weet ik niet... maar i keep in mind dat ik altijd nog terug kan gaan. en een vriend van mij wil er ook wel een keer naar toe maar die zit op het moment dat ik ga in barcelona!

eigenlijk is het maar een kippe eindje en ik wil graag, als dit de moeite waard blijkt te zijn, meer van polen zien dus wie weet plan ik eenvakantie ernaar toe!

Ik ben er op dinsdag en woensdag.

Groetjes Lotte
Ik wil dat ook wel een keer zien. Ik ben ook erg geïnteresseerd in WO II en ik heb veel boeken over de kampen gelezen.

Laat je weten wat je er van vond?
Deze week was trouwens op het nieuws dat kamp Westerbork deels opnieuw wordt opgebouwd. Daar staat nl bijna niets meer qua barakken dus het is wat moeilijk om je een beeld te vormen van hoe het geweest is. De reconstructie kost wel 15 miljoen geloof ik.
Hoe zijn de vakanties naar Krakow geweest?

Ben benieuwd, wij willen gaan boeken voor de zomer.
Práchtig. Krakow is een prachtige en bijzondere stad. Wij waren er net toen de president overleed, was heel indrukwekkend.

Maar het is sowieso heel bijzonder daar!

Auschwitz was heftig. We zijn er 6 uur geweest met een gids. Pak geen gewone tour, dan ben je mss 20 minuten in Birkenau, maar pak echt een eigen gids. Het is zo indrukwekkend dat nu, 2 maanden later, pas echt doordringt wat ik allemaal heb gezien en gehoord. Heftig...
Hoi

ook ik heb me prima vermaakt in krakow. De auschwitz tour heb ik via krakows tours gedaan. was inderdaad 20 min in birkenau maar een paar uur en vrij intensief in kamp auschwitz. ook krijg je tijdens de busrit ernaartoe een documentaire te zien over de kampen waardoor je al een beetje voorkennis hebt.

Echt een erg mooie (maar kleine) stad waar veel te zien is!

groetjes
@ Vinyl, had je de gids al in NL geregeld? Op de site van Auschwitz staat dat je de gids vooraf moet boeken.

De tickets zijn al geboekt, er kwam nog een superaanbieding van Ryair voorbij, 40 euro voor twee personen voor de vlucht. Nu nog een hotel boeken.

We kregen de tip om ook nog een dag naar Warchau te gaan, iemand ervaring?
@xxxjes, ik weet niet wat voor hotel/prijsklasse je zoekt, wij hebben 4 nachten in Crystal suites gezeten, echt super, in paar minuten lopen in centrum maar zo rustig gelegen in doodlopend straatje. Geboekt via booking. com.
quote:xxxjes schreef op 22 juni 2010 @ 10:53:

@ Vinyl, had je de gids al in NL geregeld? Op de site van Auschwitz staat dat je de gids vooraf moet boeken.

De tickets zijn al geboekt, er kwam nog een superaanbieding van Ryair voorbij, 40 euro voor twee personen voor de vlucht. Nu nog een hotel boeken.

We kregen de tip om ook nog een dag naar Warchau te gaan, iemand ervaring?

Ja, die heb ik van te voren in NL al geboekt, dat raden ze ook aan.

Enne.. echt op die manier doen hoor, 20 minuten Birkenau is véél te kort. Er is zoveel te zien, wat je gewoon niet kúnt zien in 20 minuten. Wij hebben er 2,5 uur rondgelopen en ze heeft verteld, details, over de grond, de ruimtes. Voel maar, beeld je maar in, álles. En juist dat maakte dat je er was, dat het echt naar binnen kwam en me nu nog bijna dagelijks raakt. Niet het grote geheel, zéker niet Auschwitz 1, maar die verhalen in Birkenau. De grootsheid, de selectieruimtes, de foto expositie daar, de tatoeerruimte, de douches, de ruines van de gaskamers. ALLES!
quote:Vinyl schreef op 22 juni 2010 @ 19:01:

[...]

Ja, die heb ik van te voren in NL al geboekt, dat raden ze ook aan.

Enne.. echt op die manier doen hoor, 20 minuten Birkenau is véél te kort. Er is zoveel te zien, wat je gewoon niet kúnt zien in 20 minuten. Wij hebben er 2,5 uur rondgelopen en ze heeft verteld, details, over de grond, de ruimtes. Voel maar, beeld je maar in, álles. En juist dat maakte dat je er was, dat het echt naar binnen kwam en me nu nog bijna dagelijks raakt. Niet het grote geheel, zéker niet Auschwitz 1, maar die verhalen in Birkenau. De grootsheid, de selectieruimtes, de foto expositie daar, de tatoeerruimte, de douches, de ruines van de gaskamers. ALLES!

Ik ga maandag er ook heen. Mijn vraag is via welke site je in Nederland al had geboekt en hoeveel je er voor hebt betaald (ook in vergelijking met de prijzen als je het in Krakau boek)

Alvast bedankt!
quote:glitterFlerien schreef op 23 juni 2010 @ 18:41:

[...]

Ik ga maandag er ook heen. Mijn vraag is via welke site je in Nederland al had geboekt en hoeveel je er voor hebt betaald (ook in vergelijking met de prijzen als je het in Krakau boek)

Alvast bedankt!Bij Auschwitz zelf. Alleen dán krijg je volgens mij de tour door de gidsen zelf. De tours die je in Krakau boekt zijn volgens mij de tours die slechts heel kort in Birkenau blijven. En dat is écht zonde!

KLIK

Ik heb de bovenste, 6 uur durende tour genomen. Al hebben we hem tegen de 5 uur gestopt. Het was zoveel informatie en zo gruwelijk soms, dat we de info gewoon niet meer opnamen.

Overigens raden ze aan 2 weken van te voren te reserveren. Ik hoop voor je dat het nog lukt!
We hebben de 6 uur durende tour geboekt. De dag dat we eigenlijk wilde was al volgeboekt, maar uiteindelijk toch nog op een andere dag kunnen boeken. Twee augustus vetrekken we voor een weekje Krakau!
@xxxjes: wij gaan over anderhalve week naar 6 dagen naar Krakow en Warschau en willen vanuit Krakow een dag naar Auschwitz. We gaan met de trein naar Warschau, hebben jullie dat ook gedaan?

Hebben jullie in Auschwitz de 6 uur durende tour voor 474 / 4 = 118 euro geboekt? Is dat de prijs per persoon? En hoe was het?
Ik zal even antwoorden voor het geval xxxjes dit niet leest...

De prijs is per gids, dus of je nu met 2 bent of met een groep! Dus dat valt mee. Het is absoluut de moeite waard, zie het Auschwitz topic. Gids is een hele fijne aanrader!

Ik ben zelf met de bus gegaan, maar trein is ook mogelijk Trein is ter plekke wel iets verder lopen. Bus stopt voor het kamp zelf!

Ben benieuwd hoe je het gaat ervaren!
Gewoon met de trein van Krakow naar Oswiecim.

Hij gaat over een uurtje.
Klopt! Dank!

Alleen geen idee of je met mensen gaat die slechter ter been zijn, vanaf Oswiecim naar het kamp is wel een stukje lopen!
Bedankt voor jullie reacties! Ben erg benieuwd hoe het zal zijn, laat ik nog even weten!
quote:_lotte85_ schreef op 01 maart 2010 @ 14:32:

Hoi

Eind april ga ik voor 2 nachtjes naar Krakau. Ik ben altijd heel erg geinterreseerd geweest in de tweede wereld oorlog en ik zou dan ook ondanks dat het schijnbaar een erg toeristische plek is geworden graag naar Auschwitz willen.

Hoe laat kan ik het beste gaan (ik wil zelfstandig met openbaar vervoer) zodat er het minste toeristen zijn? Is dat in de ochtend of maakt dat niet veel uit?

Hoeveel tijd kost het gemiddeld wil je alles gezien hebben? Wat kost het qua entree

Wie heeft er nog andere tips.

Groetjes Lotte

Ik ben in Krakau geweest en Auschwitz allebei

aanraders.

Bekijk in Krakau het voormalig getto en de emailleerfabriek

van Schindler.

Vanuit Krakau bieden veel hotels en de locale VVV een

dagtocht naar Auschwitz aan.

Je kan ook via je hotel een vaste prijsafspraak maken

met een taxi.

Neem ruim de tijd voor deze trip, ik had aan een dag

al bijna tekort.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
@Vinyl ik kan de link naar de site niet openen. Op welke site had jij die tour geboekt? Ik ga in oktober en wil ook langer dan 20 min in Birkenau blijven.
.........

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven