Picknickrecepten

18-03-2010 17:52 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het mooie weer komt eraan (jaja, zomer in mijn bol ), en dan ga ik graag picknicken! Maar ik heb het wel een beetje gezien met mijn geeikte sandwiches, en baksels die ik maak vallen eigenlijk altijd een beetje tegen als ze koud geworden zijn. Dus wie heeft er nog lekkere picknickrecepten? Ik weet dat ik via smulweb ed heeeel veel kan vinden, maar ik ben juist benieuwd naar dingen die mensen zelf al eens geprobeerd hebben (en die in de smaak vielen natuurlijk).
De bekende wraps; met zalm, sla en roomkaas bijvoorbeeld. Of wraps met kipfilet: Bak de stukjes kipfilet van tevoren en doe er wat paprika, ui en prei doorheen en stop dit in de wraps.

Pittige bladerdeeg-gehakthapjes met paprika

Koude pannekoeken (zelfgebakken natuurlijk) met stroop etc.

Fruitsalade

Gegrilde kippenpootjes

Stokbrood met kruidenboter

Bladerdeeg met een cocktailworstje
Omeletrolletjes met mierikswortel-roomkaas.

Fritatta

Turks brood en houmous

Tzatziki
Bij de hema kun je nu van die leuke stapelpannetjes kopen om mee te nemen naar de picnick:

met daarin bv een couscous salade :

aubergine grillen

gamba's grillen (marineren in knoflook!!)

rode paprika in stukjes

komkommer in stukjes

couscous in bak doen en overgieten met beetjes hete visbouillon tot deze mooi gaar is (je hoeft het dus niet te koken!)

dressing maken van knoflook, limoen, olijfolie, wat djinten en verse koriander

alles mengen.
Computer says nooooo
Ik maak ook wel eens zo'n salade, maar dan met taboulleh (of zoiets, ik koop het bij de marokkaanse winkel). Dat maak ik met groentebouillon en meng het met ontvelde tomaten, goede olijfolie, komkommer, rode ui, zout en peper en veel verse koriander.

Ik neem ook altijd veel druiven en aardbeien mee. Zelfgemaakte limonade met versgeperste citroenen en limoenen en munt.

Broodjes met een soort tapenade van kalamataolijven, tonijn, sla en dunne plakjes tomaat.

Turks brood met smeersels.
Oh, frittata, wat een goede. Dat ga ik ook een keer doen!
Via bijv. site van allerhande kan je op koude soepen zoeken. Die kan je in een (kleine) thermoskan meenemen. Koude pannenkoeken en pizza (goed verpakken in folie) kan ook lekker zijn.
kleine koude gemarineerde kipspiesjes

kleine koude gehaktballetjes

fruitsalade

turks brood met kikkererwtenpaste (sorry, heeft een naam, maar ik kom er even niet op)

Die bakjes van HEMA zijn trouwens erg handig!
Nou, dat zijn al veel ideeen! Klinkt lekker allemaal!

Dyaa, heb je ook een recept voor de pittige gehaktflapjes? (als ik zo mag gokken gehakt, sambal of peper en dan in bladerdeeg? Of komt er meer bij kijken?) En is dat koud dus ook wel lekker?

En Star, hoe maak jij de frittata? En de omelet met mierikswortelroomkaas (of is dat precies wat de naam doet vermoeden?)

Couscoussalade ga ik zeker ook eens proberen, ben ik altijd wel benieuwd naar maar nog nooit gemaakt. Ik hou niet van gamba's, dus probeer het misschien met kip.

Heb je wel eens een koude soep geprobeerd Kiki? Is er één die je aan kunt raden? Trekt me niet echt maar ben altijd in voor iets nieuws.

En ik ga snel bij de Hema kijken, leuk om wat leuke hebbedingetjes te hebben voor de picknick! Weet iemand ook waar je een mooi gewatteerd picknickkleed met plastic onderkant kunt vinden? Daar ben ik al tijden naar op zoek.
quiches van de AH, saucijzen- of worstenbroodjes, bakje luxe noten, kroepoek van de vietnamese kraam, puddingbroodjes, fles wijn, bak tropische vruchtensalade
Omelet is heel makkelijk. Omelet maken, besmeren met mierikswortelroomkaas, oprollen en in rolletjes

Je kan er natuurlijk ook zalm bij doen of wat je lekker vindt.

Fritatta doe ik 'origineel' met aardappel dus.
quote:Vlinder1234567 schreef op 18 maart 2010 @ 19:07:

Nou, dat zijn al veel ideeen! Klinkt lekker allemaal!

Dyaa, heb je ook een recept voor de pittige gehaktflapjes? (als ik zo mag gokken gehakt, sambal of peper en dan in bladerdeeg? Of komt er meer bij kijken?) En is dat koud dus ook wel lekker?

En Star, hoe maak jij de frittata? En de omelet met mierikswortelroomkaas (of is dat precies wat de naam doet vermoeden?)

Couscoussalade ga ik zeker ook eens proberen, ben ik altijd wel benieuwd naar maar nog nooit gemaakt. Ik hou niet van gamba's, dus probeer het misschien met kip.

Heb je wel eens een koude soep geprobeerd Kiki? Is er één die je aan kunt raden? Trekt me niet echt maar ben altijd in voor iets nieuws.

En ik ga snel bij de Hema kijken, leuk om wat leuke hebbedingetjes te hebben voor de picknick! Weet iemand ook waar je een mooi gewatteerd picknickkleed met plastic onderkant kunt vinden? Daar ben ik al tijden naar op zoek.Ik ben mijn computer voor je aan het doorzoeken!
Kleed bij de Hema! Hele leuke hebben ze nu, zijn buitenkleden met plasticachtig onderlaagje.
Koude soepen

Altijd lekker is Gazpachio en er staan nog meer varianten.
Bladerdeeg-gehakthapjes

Voor 40 stuks:

400 gram rundergehakt

1 rode en 1 gele paprika

2 grote uien

2 eetlepels Philadelphia bieslook (of gewoon van AH)

olijfolie

potje rode pesto (140 gram)

sambal

20 velletjes bladerdeeg

eventueel 2 eieren

• Bak het gehakt rul zonder boter in een grote hapjespan met anti-aanbaklaag.

• Verwarm de oven voor op 200 graden.

• Snijdt ondertussen de uien en de paprika’s in kleine blokjes.

• Wanneer het gehakt gaar is, giet het dan af. Doe dan de uien en paprika erbij met een klein scheutje olijfolie. Bak dit ongeveer vijf minuten.

• Doe twee eetlepels philadelphia bieslook en het potje pesto door groenten- en gehaktmix. Roer het goed en doe er een theelepeltje sambal bij en eventueel wat peper.

• Laat dit lekker sudderen zodat de smaken goed mengen. Je saus is nu klaar!

• Bestuif je werkvlak met bloem, zodat het bladerdeeg niet gaat plakken.

• Ontdooi de velletjes bladerdeeg en snijdt ze allemaal in vieren. De helft van de vierkantjes neem je apart en daar maak je met een mes sneetjes in. Dit is bovenkant voor de hapjes.

Schep op elk vierkantje zonder sneetjes een hoopje vleesmengsel.

Leg de bovenkantjes met de sneetjes op het vlees en druk de zijkanten met een vork aan.

Je kan nu de hapjes nog besmeren met losgeklopt ei, maar dat is niet nodig.

Twintig minuutjes in de oven op 200 graden en klaar zijn je hapjes!

Je kan deze hapjes heel makkelijk een paar dagen vooraf maken. Loop alle stappen gewoon door, je gaat ze alleen niet bakken. Doe ze in de diepvries en bak ze af op de dag dat je ze wilt serveren. Eet smakelijk!
Thanx allemaal! Kan niet wachten om het allemaal uit te proberen, zal even een picknickbestandje aan leggen.

*staat morgen om 9 uur bij de Hema op de stoep!*
Ik rol mijn omelet altijd op in blokjes, dus bedankt Star, ik ga jouw tip ook een keer proberen!

Over dat picknickkleed: ik ben geen fan. Het is lastig te wassen en door de combi plastic/textiel gaat het makkelijk stikken en stinken. Wij hebben een heel groot fleecekleed van IKEA. Dat is een beetje dikker dan van die goedkope fleecedoekjes van Action/Blokker etc. en als ik het dubbel vouw dan is het net zo goed tegen dauwdruppels e.d.. Na een paar avonden picknicken gooi ik het in de wasmachine et voilà, schoon en fris!
Bladerdeeghapjes?

Vond deze vrij recent: http://www.kookse.tv/rece ... g-met-blauwe-aderkaas.php

Volgens mij is dit ook lekker in andere varianten en kruiden.
Gevuld stokbrood met champignons

zie het instructiefilmpje.
Omeletrol met zongedroogde tomaten roomkaas en rucola

Ook lekker.
Ziet er allemaal lekker uit!~Leuk idee met dat stokbrood, ook weer zoiets dat ik zelf niet bedacht zou hebben. Kan natuurlijk met veel meer vullingen. En ga ook zeker omeletjes maken, mmmmmmmmmm

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven