relatiecrisis

19-03-2010 13:31 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn relatie zit in een crisis en ik wil graag weten of mensen een soortgelijke situatie hebben meegemaakt.

Ik heb nu ongeveer 10 jaar een relatie en we wonen 2,5 jaar samen. Het is was tussen ons geworden omdat ik altijd een beetje achter hem heb aan gezeten. Hij was onzeker, maar ik vond het leuk. Hij was toen 18 jaar. Ik dacht dat het goed zat tussen ons. Hoewel we de laatste 2 jaar weinig intiem contact en hij had wel aangegeven dat hij zich afvroeg wat hij voor me voelde, maar ik dacht dat het een fase was. Ons intiem contact hebben we wel geprobeerd nieuw leven in te blazen, maar dat hielp ook niet echt. Hij zegt dat hij 3 jaar afstand van me neemt en dat hij 4-5 jaar geleden gelukkig was.

Begin dit jaar is hij verliefd geworden op iemand anders. Hij zei dat tegen me. Ik schrok me kapot. We hebben een week gepraat en vrienden en familie ook, maar dat mocht toen niet baten. Na een week heeft hij besloten om voor haar te kiezen. Ik was kapot! Ik kan niet zonder hem!! Toen is hij voor haar gegaan en hij wist het allemaal zeker. Ik heb nog wel geprobeerd op hem in te praten en hem een beetje proberen te manipuleren. Ik moet zeggen dat ik wel wat wanhoopsdaden heb gedaan, maar ik was ook wanhopig. Hij vind haar geweldig zegt ie. Maar hij had wel een schuldgevoel omdat ie dit mij aandeed. Na een maand heb ik hem gepusht om onze hypotheek te regelen. Ik wist dat hij het erg vinden om zijn huis te verliezen. En toen bleek dat hij waarschijnlijk niet alleen kon betalen, wou de volgende dag weer praten.Hij zei dat het niet goed voelde. Hij zei dat hij de relatie nog een kans wil geven. Hij zegt dat er veel moet veranderen en dat ik moet veranderen. Ik weet dat ik ben aangekomen en wat depressief ben sinds ik ziek thuis zit, maar dat wil ik ook veranderen! Het gaat al wat beter. We hebben ondertussen veel gepraat. En hij lijkt nu ook van overtuigd om onze relatie een kans te geven. In het begin dat hij weer thuis was, zei hij dat hij haar heel erg miste enzo. Maar naar 3-4 weken heeft hij een knop kunnen omzetten. Ik weet dat hij haar nog wel een keer gezien heeft om het netjes af te handelen en soms hebben ze nog contact via de mail.

Wie heeft iets soortgelijks meegemaakt? Kan onze relatie weer worden als 5 jaar geleden? Zijn er ook verhalen dat de relatie beter is geworden na zo'n situatie? Hoelang duurt het voordat het weer goedkomt? Ik wil er alles voor doen!
quote:liefanoniempje schreef op 19 maart 2010 @ 14:21:

Ik denk dat hij wel van mij houd, maar het is voor hem meer vriendschappelijk nu.

En is hij intussen nog verliefd op de andere vrouw?

Ik vind helemaal niet dat je snel op moet geven als het om een langdurige relatie gaat maar meid, denk je niet dat je vecht tegen gevoelens van hem waar jij niets aan kunt veranderen?
quote:liefanoniempje schreef op 19 maart 2010 @ 14:29:

Toen ik dat deed reageerde hij er niet echt op dus ik denk het nietWat deed je dan? En misschien léék het alsof hij er niet op reageerde, maar heeft het toch wel meegespeeld bij zijn beslissing om weer terug te gaan naar jou, ook al was hij nog steeds hartstikke gek op zijn nieuwe vriendin.
Dat was ook niet zo bedoeld hoor.
quote:liefanoniempje schreef op 19 maart 2010 @ 14:29:

Toen ik dat deed reageerde hij er niet echt op dus ik denk het nietToen je wat deed?
Peas on earth!
quote:liefanoniempje schreef op 19 maart 2010 @ 14:27:

wat biedt relatietherapie nu ons? We moeten er toch zelf uit kunnen komen? Werk je daar ofzo?

Wat je nú doet juist is werken.

Keihard werken om het weer 'goed' te krijgen.

Bij therapie leer je om te communiceren en ga je vooral kijken of er nog een basis is om samen verder te gaan.
quote:liefanoniempje schreef op 19 maart 2010 @ 14:30:

Klinkt zo raar en weet niet of hij dat wilt. Ik wil het eerst zelf doen.Je weet niet of hij dat wil? Wil je zo de rest van je leven verder gaan dan, vind je dat het nu lekker gaat, nu je het zelf probeert op te lossen?
quote:eleonora schreef op 19 maart 2010 @ 14:31:

[...]

En is hij intussen nog verliefd op de andere vrouw?

Ik vind helemaal niet dat je snel op moet geven als het om een langdurige relatie gaat maar meid, denk je niet dat je vecht tegen gevoelens van hem waar jij niets aan kunt veranderen?Daar ben ik wel bang voor. Ik denk dat hij mijn kant nu wel ziet,maar ben bang dat zijn eigen gevoelens terug komen.
Maar kan het niet zo zijn dat hij mij anders gaat zien?
Ik vind het trouwens wel lief van jullie dat jullie op mijn onderwerp reageren. Sommige mensen zeggen dat het geen zin heeft en anderen hopen dat het goedkomt voor ons.
quote:liefanoniempje schreef op 19 maart 2010 @ 14:27:

wat biedt relatietherapie nu ons? We moeten er toch zelf uit kunnen komen? Werk je daar ofzo?Ik kan je vertellen dat relatietherapie werkt doordat je op een rustige manier kan praten over dingen in je relatie en dat er een 3e onpartijdige persoon bij is die als bliksemafleider kan zorgen en je ook dingen beter kan uitleggen dat dat je partner dat misschien kan. En waarom zou je het niet proberen. Er zelf uit komen lijkt niet echt te lukken, toch?
Je hebt als een dramaqueen geprobeerd hem terug te krijgen en hij is alleen nog bij je om financiële redenen. Grote kans dat hij binnen de kortste keren weer de kriebels krijgt voor een andere vrouw.
quote:liefanoniempje schreef op 19 maart 2010 @ 14:36:

Maar kan het niet zo zijn dat hij mij anders gaat zien?Misschien maar hoe werkt het tot nu toe. Zie hij je anders dan eerst?
Ik wil iedereen bedanken die heeft gereageerd. We hebben nog een lange weg te gaan en weet niet of het lukt. Maar ik moet voor nu gaan.
Ik denk dat iedereen voor jou hoopt dat het 'goed' komt. Natuurlijk!

Maar wat is goed?

Dat wil ik graag van jou weten.

Is het goed als jij hem om moet praten om toch voorál bij jou te blijven en hij doet dat eigenlijk alleen omdat hij de hypotheek niet rond kam krijgen, dan denk ik dat je jezelf voor de gek houdt en ik gun je een leven zonder dat soort blinde vlekken.

Want als het op is, is het op lieve meid, ook als jij vindt dat hij dat niet moet vinden.

Bij jou blijven uit praktische of vriendschappelijke overwegingen is denk ik uiteindelijk niet wat je wil voor jezelf. Liefde, warmte, trouw en de wetenschap dat iemand bij je is omdat hij niet taalt naar een ander en het leven met jou een feest vindt, dat gun ik je.

Ik vraag me af of je denkt dat jullie dat gaan bereiken samen.
Ik vraag me nu een beetje af wat je van je eigen topic hebt opgestoken?
Peas on earth!
quote:liefanoniempje schreef op 19 maart 2010 @ 14:34:

[...]

Daar ben ik wel bang voor. Ik denk dat hij mijn kant nu wel ziet,maar ben bang dat zijn eigen gevoelens terug komen.

Je schrijft het nu zelf.

Zijn eigen gevoelens.....

Want die heeft hij. Gevoelens voor iemand anders dus, niet voor jou.

En die komen zeker terug hoor, daar kun je donder op zeggen en dan met of zonder jouw medeweten. Er achter komen dat je belazerd wordt is nog erger (vond ik) dan zelf een eind maken aan een relatie, voordat er vreemdgegaan werd.
Nee, ik werk "daar" niet, maar als je het al 5 jaar "probeert" en je komt qua "oplossingen" niet verder dan maar te gaan samenwonen, of dan hem maar te gaan stalken en manipuleren als híj er dan uiteindelijk uit stapt, dan denk ik dat je in zo'n verkeerd communicatie-patroon zit dat je er gewoon hoe dan ook niet zelf uit gaat komen. Als IK in jouw situatie zou zitten, zou ik gister nog gebeld hebben naar een relatietherapeut. Sterker nog: ik bén in relatietherapie gegaan met mijn ex, toen ik vond dat onze communicatie niet constructief was en zou ik binnen mijn huidige relatie een jaar lang ongelukkig met hem zijn, dan zou ik het zo wéér doen. Laat staan als ik al víjf (!!!) jaar niet meer gelukkig ben.

Een relatietherapeut kan je helpen bij de communicatie. Kan je erbij helpen om bijvoorbeeld dat beschamende gedrag wat je vertoond had toen hij weg liep, om te zetten in open en constructief gedrag, zodat je liefde weer spreekt in plaats van je angst. En bij hem idem dito. Je wilt toch niet werkelijk bij een man blijven die enkel bij je zegt te zijn vanwege de hypotheek? Natuurlijk speelt er meer en speelt er ook van alles positiefs, maar als jullie al jarenlang in een patroon zitten waarin dat gewoon niet meer aan de orde wordt gebracht, dan ga je dat nu niet ineens wel doen omdat hij jullie relatie zo ontwricht heeft (en jij er daarna door je gedrag een schepje bovenop hebt gedaan). Integendeel: jullie zijn allebei alleen nog maar méér beschadigd dan daarvoor, er zal aan allebei de kanten de nodige boosheid zitten over elkaars gedrag en de goede wil lijkt maar een heel wankele basis te hebben.

Als dit werkelijk een relatie is waarvoor je wilt vechten, maar waarin je bovenal allebei weer gewoon gelukkig wilt worden, dan denk ik dat relatietherapie de enige manier is om dat te bewerkstelligen.

Mag je zelf weten of je dat doet of niet, maar ik zou het -als buitenstaander- gewoon ontzettend zonde vinden als je zo lichtzinnig 10 jaar geschiedenis én een gelukkige toekomst vergooit, enkel omdat je "het toch ook gewoon zelf moet kunnen". Je kúnt het niet zelf, dat heb je nu al jarenlang bewezen. En wat is er dan erger? Ongelukkig blijven of gewoon hulp inschakelen?
Liefanoniempje, doe wat je moet doen. ieder zijn eigen weg en zijn eigen leerproces. Misschien is het een idee om af en toe dit topic nog eens terug te lezen, om te kijken of je de gegeven adviezen misschien in een ander licht kan zien. Want op dit moment houd je je zó vast aan wat je gelooft en wat je wilt (en moet?) geloven.

Wat je ook doet, ik hoop dat je keuzes gaat maken die goed zijn voor JOU.
quote:liefanoniempje schreef op 19 maart 2010 @ 14:38:

Ik vind het trouwens wel lief van jullie dat jullie op mijn onderwerp reageren. Sommige mensen zeggen dat het geen zin heeft en anderen hopen dat het goedkomt voor ons.

En de meeste mensen denken dat die twee dingen waarschijnlijk het beste naast elkaar kunnen bestaan.

Natuurlijk komt het goed met jullie. En de meeste mensen hier gunnen jullie dat echt van harte. Jullie relatie daarintegen ziet er niet veelbelovend uit. Maar het een hoeft het ander absoluut niet uit te sluiten.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
euh, waarom wil je dat het goedkomt? Hij kiest nou voor jou, omdat ie anders zijn huis kwijt is???
Hier ook een ervaringsdeskundige.

Hij wedr ook verliefd op een collega, maar koos voor mij. Ik vond het echter niet goed voelen en wilde scheiden (1 kind samen) Na anderhalf jaar zijn we weer naar elkaar toe gegroeid en zijn we sinds een half jaar aan het latten.

Hij is na onze breuk ergens anders gaan werken en haar ziet hij niet meer. Dat scheelt en neemt de ongerustheid weg.

Dus wat ik je kan meegeven is het volgende:

Neem de tijd.... Dit is niet 1-2-3 opgelost....

Niet net doen alsof er niets gebeurt is en verder willen gaan. relatietherapie is echt essentieel!

Ik ben heel blij dat we een tijd uit elkaar zijn geweest, ik waardeer hem nu veel meer als eerst. En hij is lief, knap, zorgzaam, attent, geduldig en lekker! En hij zegt deze dingen ook bijna elke dag tegen mij.....

Elke relatie heeft zijn eigen crisis. De een groter dan de ander. En soms kan een crisis nieuw leven in je relatie blazen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven