Scouting - welpen

21-03-2010 17:23 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon wil bij scouting. Geïnspireerd door juf die dat wel goed voor 'm acht. Zoon hecht namelijk heel erg aan regels, kan uit z'n plaat gaan als anderen de regels niet opvolgen maar weet zich er zelf onderuit te kletsen (op argumenten ook nog, je moet echt bij de les blijven om niet onderuit gekletst te worden door 'm), is avontuurlijk en nieuwsgierig.

Goed, scouting zit hier aan de rand van de wijk, tijdstip is ook gunstig, kind wil graag, dus heb er net een mailtje aan gewaagd om 'm aan te melden als aspirant-lid. Man en ik hebben er al veel over gesproken samen, heb die site uitgepluist, maar man en ik hebben zelf niet bij scouting gezeten, en kennen ook niemand die bij scouting heeft gezeten of wiens kinderen er bij zitten.

Ik vond wel een oud topic, maar daar werden herinneringen aan "vroegah" opgehaald. Ook leuk, daar niet van Maar ik ben benieuwd naar ervaringen van nu, ben gewoon nieuwsgierig...
Iets anders
Mijn oudste zoontje van 6,5 jaar zit sinds afgelopen september bij scouting, bij de Bevers (jongste groep). Na de zomervakantie gaat onze jongste van net 5 er ook bij. Mijn man en ik hebben zelf ook geen ervaring met/bij scouting.

Onze oudste is heel erg geïnteresseerd in ontdekken en speuren, techniek etc. Heel sportief is hij niet, maar vindt het wel leuk om samen met anderen bezig te zijn. Zodoende kwamen we bij scouting uit.

Omdat het op school niet goed ging (zware concentratieproblemen en 'anders' in sociaal opzicht) is hij onlangs getest en de diagnose is ADD en syndroom van Asperger. Ook in dat opzicht hebben we blijkbaar een goede keuze gemaakt met scouting; de activiteiten sluiten aan bij zijn interesses (speuren doen ze vaak, soms met een metaaldetector, allemaal koren op zijn molen!) en omdat hij uit zichzelf niet zo gemakkelijk contacten legt, maar bij scouting automatisch dingen samen doet én vaak lekker buiten en bezig kan zijn, past dat prima.

Hij is dit weekend voor het eerst 'op kamp' geweest zonder een van ons erbij en dat is super gegaan.

Bij scouting is sprake van een duidelijke structuur in het programma, dus wellicht voor je zoon ook prettig.

xYella.
Scouting is leuk, heb zelf jaren leiding gegeven (maar ben nooit jeugdlid geweest).

Ik neem aan dat je zoon het een paar keer kan uitproberen voordat hij echt lid wordt?

Vraag maar als je vragen hebt hoor (maar elke scoutinggroep heeft zijn eigen dingen hoor, dus ik wete ook niet alles )
Ik vond het verschrikkelijk!!!!!! ik moest van mijn ouders bij de verkenners, ik was al een jaar of 12 de rest kende elkaar al van de welpen enz. Verder moesten we altijd boompje klimmen, over sloten springen en deden we niks waarbij je van die isinges enz kon halen. Nee het was echt vreselijk.
Jaren bij scouting gezeten maar nooit (daar) in een boom geklommen :P Wat ze wel doen? Heel veel spelletjes en in de zomer lekker naar buiten. De kampen zijn het allerleukste. Maar er is echt heel veel verschil per groep, zo zijn er groepen die 2 uur op dinsdagavond draaien of juist een hele zaterdagmiddag.
Hier 2 zonen bij de welpen.... Helemaal top! Wij kennen het zelf niet van vroeger, maar oudste is een onhandige, onsportieve knakker waar we toch een clubje voor zochten. Gevonden in scouting en het is echt wat voor hem. Sinds een paar maanden zit jongste er ook, die vind het ook leuk.

Voor ouders is scouting ook errug leuk! Geen bardiensten, geen rij-dienst en elke zaterdagochtend ben je beide kinderen kwijt voor een appel en een ei.

Oudste is ook al 3x mee op kamp geweest, vond hij erg leuk. Komende zomer gaan ze dus allebei op kamp (niet te geloven, voor zo'n 85 euro all-in per kind, dus overnachten, eten, de hele rambam) en gaan man en ik een weekje met zijn tweeën weg. Ik zeg doen, die scouting!
Oh en de uniformen zijn retepraktisch die gaan echt nooit kapot!
haha Sassafras, ook dat verschilt per groep, wat de inbreng van ouders is.

Wij vroegen niet veel, alleen mensen die wilden rijden voor het kamp of een incidenteel uitje tijdens een opkomst.
Scouting is leuk! Zoon is afgelopen zaterdag als Bever geinstalleerd. Ze doen daar allemaal stoere dingen.
quote:Yella41 schreef op 21 maart 2010 @ 17:30:

Mijn oudste zoontje van 6,5 jaar zit sinds afgelopen september bij scouting, bij de Bevers (jongste groep). Na de zomervakantie gaat onze jongste van net 5 er ook bij. Mijn man en ik hebben zelf ook geen ervaring met/bij scouting.

Onze oudste is heel erg geïnteresseerd in ontdekken en speuren, techniek etc. Heel sportief is hij niet, maar vindt het wel leuk om samen met anderen bezig te zijn. Zodoende kwamen we bij scouting uit.

Omdat het op school niet goed ging (zware concentratieproblemen en 'anders' in sociaal opzicht) is hij onlangs getest en de diagnose is ADD en syndroom van Asperger. Ook in dat opzicht hebben we blijkbaar een goede keuze gemaakt met scouting; de activiteiten sluiten aan bij zijn interesses (speuren doen ze vaak, soms met een metaaldetector, allemaal koren op zijn molen!) en omdat hij uit zichzelf niet zo gemakkelijk contacten legt, maar bij scouting automatisch dingen samen doet én vaak lekker buiten en bezig kan zijn, past dat prima.

Hij is dit weekend voor het eerst 'op kamp' geweest zonder een van ons erbij en dat is super gegaan.

Bij scouting is sprake van een duidelijke structuur in het programma, dus wellicht voor je zoon ook prettig.

xYella.Voor ons was dat ook reden om hem op scouting te doen. Ik heb er zelf ook bij gezeten en er alleen maar leuke herinneringen aan gehad.
Ik heb zelf 5 jaar op scouting gezeten. Ik ben echt een totaal ander typje. Ik ben veel bezig met mijn uiterlijk en kan niet genoeg krijgen van the hills of winkelen. Mensen zijn vaak verbaasd dat ik op scouting heb gezeten. Zo'n popje, scouting? Ondertussen hockey ik, maar ik kan je zeggen: ik mis de scouting echt verschrikkelijk. Ik heb daar echt een heeeeele leuke tijd gehad. Ik heb daar veel meegemaakt, leuke dingen, maar natuurlijk ook mindere.

Scouting is echt voor vechters, in mijn ogen.. Je moet hard zijn, avontuurlijk, van bewegen houden, samen zijn, gezelligheid en vooral van vies worden.

Ondanks dat ik nu een hockeykakkertje ben, denk ik nog vaak terug aan de tijd.. Ik heb echt verschrikkelijk veel leuke herrinneringen, zelfs mijn 1e kus.

En ik las het al, de kampen zijn het leukst. De kampen zijn geweldig. Zoveel lol, zoveel leuke activiteiten, slapeloze nachten, dingen doen die niet mogen, droppingen, snachts door de bossen, noem maar op..

Verder heb ik wel veel verwondingen aan scouting overgehouden. Ik ben een keertje op een kamp gestruikeld over een boomstronk en viel recht met mijn hand in het gasfornuis..

Ook ben ik tijdens het zeilen in de andere kant van Nederland langs de kant geschraapt met mijn voet en mijn voet opengehaald met flinke sneeen, ik moest naar het ziekenhuis, maar alles is uiteindelijk netjes genezen..

Ik heb veel vriendjes en vriendinnetjes gemaakt daar en ik vind het nog steeds gezellig om die af en toe tegen te komen en even te kletsen. Je wordt tenslotte snel close met elkaar, als je op kampen gaat.

Scouting heeft mindere en betere kanten, maar dat is bij alle sporten/hobby's. Niet iedere scouting is natuurlijk hetzelfde, maar je kunt altijd gaan kijken; proberen kan nooit kwaad.
never regret something that once made you happy
ah ja, de kampen.

Ik ken alleen de leidingkant, maar ook die is leuk.

De voorbereidingen, een uitdagende hike uitzetten, een spannend kampvuurverhaal bedenken, waarbij zelfs de stoere jongens bagger schijten.
Spooktochten! Zogenaamde ontvoeringen oplossen, Sint Joris en de draak. Heerlijk!
Zelf bij scouting gezeten en het was heel goed voor mijn ontwikkeling; ik heb er een super tijd gehad.

Het is naast school en opvoeding een stukje extra in je ontwikkeling.

Heeft hij het naar z'n zin dan is het ok en zo niet dan is hij er ook zo toch weer weg?
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Mijn dochter zit sinds een half jaar bij de Bevers. Zelf ben ik daar leiding. Ik vind het voor kinderen heel goed. Wat hiervoor ook al gezegd wordt; het is avontuurlijk en ze doen leuke dingen. Daarnaast krijgen ze een stuk zelfstandigheid en zelfredzaamheid mee.
Alles staat of valt met leuke leiding, hoe beter de programma's zijn die zei bedenken hoe leuker de opkomst.

Ik zou trouwens wel op mijn hoede zijn met kinderen met een 'stoornis' en scouting, leiding is niet opgeleid, doet het compleet vrijwillig en zijn vaak al alergisch voor het woord 'pedagogisch'. Hou daarom in de gaten hoe ze met je kind omgaan. (trouwens niet als aanval bedoeld hoor, maar sommige ouders denken dat je als leidster geld krijgt en op zijn minst een uitgebreide cursus gedaan moet hebben)
klopt Wentelteefje,

toen ik leiding was, was ik jong en enthousiast, maar had geen kaas gegeten van autisme en aanverwante zaken.

Er was een groep in de buurt die veel pabo-studenten (enzo) in de leiding had en die vonden we latijd maar een beetje raar, dat pedagogische gewauwel..Achteraf zie ik dat zij de zaken toch beter voor elkaar hadden. (niet dat wij slecht bezig waren, maar ik zou dingen nu anders aanpakken).

Houdt dus als ouder altijd goed contact over je kind.

Wij kregen nl ook wel eens kids binnen waarvan later bleek dat ze PDD_NOS hadden en dat ze aangeraden was het kind op scouting te doen. Helaas hadden ze dat ons niet verteld en zaten wij met een onhandelbaar kind. Altjd open kaart spelen dus.
Mijn zoon heeft een jaar op scouting gezeten, maar vond het niet bijzonder leuk. Hij stelde zich er veel van voor, met name speurtochten, hutten bouwen, spoorzoeken; ik dacht ook wel dat je dat verwachten kon. Alleen, bij zijn troephuis was die gelegenheid helemaal niet. Ze deden veel spelletjes, wat knutselen af en toe en vooral veel buiten spelen. Hij wilde er geen enkele week naar toe, als hij terugkwam had hij het meestal wel leuk gehad. Ik werd de strijd zat en hij wilde echt stoppen, dus sinds de zomer is hij eraf., Hier geen onverdeeld succes dus. Als je wil heb ik nog wel een overhemd, alleen ik geloof dat er nieuwe uniformen zouden komen? 1 keer was hij naar een regiofeest en dat vodn hij echt geweldig, dat was ook in het bos, dus wat avontuurlijker. Ga gewoon eens kijken, je kan meestal wel even uitproberen voor hij ge"installeerd wordt
[quote]sassafras schreef op 21 maart 2010 @ 17:51:

Voor ouders is scouting ook errug leuk! Geen bardiensten, geen rij-dienst en elke zaterdagochtend ben je beide kinderen kwijt voor een appel en een ei.

Klinkt goed! Is 3,5 te jong voor scouting?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wauw wat een hoop reacties al!!! Ik weet eventjes niet goed waar te beginnen nu...

Het speuren en actief bezig zijn trekt hem heel erg. Maar mist ook de concentratie daarvoor. Is bij zwemles bijvoorbeeld al ruim 'n jaar bezig voor z'n B, hij kàn het wel maar concentreert niet genoeg. Omdat 't 'm niet boeit, alle beloningen in het vooruitzicht bij het halen ervan ten spijt.

Ik las iemand iets schrijven over stoornissen: zoon is getest op ADD, Asperger en nog zo wat zaken, en zoon is "gezegend" met een V/P-kloof (groot verschil tussen verbale en performale intelligentie). Hij begrijpt meer, en heeft een intelligentere babbel, dan hij tot actie om kan zetten. Dat komt mettertijd wel goed is de verwachting, maar in de tussentijd is het af en toe knap frustrerend voor 'm. Veruit de meeste sporten zijn daarom voor hem nu niet leuk, hij moet dan vaardigheden aanleren die hij wel snapt en ook uit kan leggen maar nog niet kan doen, ook niet na -tig keer oefenen. Daarom had juf het idee dat scouting wel iets voor hem kan zijn.

Ik weet alleen niet of ik dat aan de leiding moet melden? Hij heeft geen gedragsstoornis, hoeft niet op een andere manier behandeld te worden. De verwachting is gewoon dat scouting beter aansluit bij wat hij nu wel kan en tegelijkertijd door de sfeer, de verhalen, de groepsdynamiek wel uitdagend en leuk is voor hem.

Hij mag (volgens de website) 4 keer proefdraaien om te kijken of hij het wel leuk vindt. Vond ik ook wel prettig, 4 keer vind ik lekker ruim daarvoor.

Als hij inderdaad bij scouting blijft, dan zal ik ook op jacht moeten naar kleding ja. Geen idee of dat vernieuwd is onlangs, zal het eens vragen. Als het nog hetzelfde uniform is, dan hou ik me aanbevolen voor het overhemd bentetje73!
Iets anders
Babsjuh, het uniform is inderdaad dit jaar vernieuwd, maar volgens mij maakt het weinig uit hoor. Een kwestie van epauletten of niet.

Uit eigen ervaring: communiceer altijd met de leiding over wat je kind nodig heeft! Dan kan je ook de beste begeleiding verwachten, Meestal is de leiding van goede wil, maar ze moeten wel weten hoe en wat.
ojah, wij bestelden meestal in een keer voor de hele groep, anders kijk even hier
ik heb zo`n groen overhemd inderdaad en zo`n mal petje, ook groen. das heb ik ook nog, donkerblauw. Ik hoor het wel , weet niet zeker of ik er aan denk hier te kijken, anders ben ik te vinden bij cheers.
[quote]Wentelteefje schreef op 21 maart 2010 @ 18:08:

Alles staat of valt met leuke leiding, hoe beter de programma's zijn die zei bedenken hoe leuker de opkomst.

Ik zou trouwens wel op mijn hoede zijn met kinderen met een 'stoornis' en scouting, leiding is niet opgeleid, doet het compleet vrijwillig en zijn vaak al alergisch voor het woord 'pedagogisch'. Hou daarom in de gaten hoe ze met je kind omgaan. (trouwens niet als aanval bedoeld hoor, maar sommige ouders denken dat je als leidster geld krijgt en op zijn minst een uitgebreide cursus gedaan moet hebben)[/quote]

Ik heb jaren op scouting gezeten, waterscouts, en ook jaren leiding gegeven. Nu was ik ook pabostudent, dus ook pedagogisch bezig en er zijn binnen scouting veel cursussen te doen. Maar, veel leiding is erg jong. En toen ik leiding gaf werd er ineens door leerkrachten en orthopedagogen uit de omgeving heel vaak scouting geadviseerd als vrijetijdsbesteding voor kinderen die sociaal niet zo sterk waren. Met als resultaat dat de verhoudingen in de groepen helemaal verstoord raakten. Als er 1 kind in de groep zit met een gebruiksaanwijzing is dat best te doen, maar 5 of 6, dat is voor een leerkracht al lastig, laat staan voor een groep 18 jarige zonder opleiding in die richting. Dat gaat niet. En dan werden er soms ook nog kinderen lid, waarvan de ouders niet vertelde dat er iets aan de hand was. Dan moest je na een maand of wat toch maar eens met die ouders gaan praten. Tja, we dachten als we niets zeggen, dan valt het misschien niet op.....

Ik zou zeggen vertel wat er aan de hand is (na een paar keer) en vraag of ze het aankunnen.

Verder heb ik er een geweldige tijd gehad, mijn man leren kennen en heb ik nog steeds veel vrienden uit die tijd.

Edit: En reken op een heleboel smerige was, een beetje welp doet elke week zijn best om zo vies te worden, dat hij niet bij zijn ouders in de auto kan zonder op een vuilniszak te zitten!
Bij mijn zoontjes Bevergroep zijn drie van de vier mensen in de begeleiding leerkrachten. Ze zijn jong, maar gaan heel goed om met de kinderen, voor zover ik dat tot nu toe heb kunnen beoordelen, heel flexibel en ze nemen alle kinderen zoals ze zijn.

Ik heb mijn zoontje er overigens niet aangemeld omdat er misschien 'iets' met hem was, maar omdat ik dacht dat scouting aan zou sluiten bij zijn interesses en mogelijkheden. Ik heb toen wel aangegeven dat er misschien een keer een aandachtsstoornis geconstateerd zou worden. Nu de diagnose er is heb ik dit met de leiding besproken, ze hebben nooit problemen met hem. Hij doet gewoon mee. Overigens hebben wij thuis ook helemaal geen moeilijkheden met hem, dat speelt eigenlijk alleen op school (kan zich niet tot schoolwerk zetten). Het moet denk ik inderdaad niet zo zijn dat scouting een opvangplaats wordt voor vrijwel alleen kinderen met 'iets', maar zolang een kind prima mee kan doen in de groep en geen storende factor is, is er niets aan de hand. Dan is een kind dat misschien elders een 'stoornis' heeft, daar gewoon op z'n plek en 'gewoon', zoals mijn zoon ook.

xYella.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven