Foetaal oedeem

24-03-2010 16:57 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

Vandaag hebben mijn man en ik een tweede termijnecho gehad en het nieuws is niet goed. Het blijkt dat ons kindje last heeft van oedeem rond zijn hoofdje, rug en buik. Helaas betekent dit dat er een scala van mogelijke oorzaken is, die allen betekenen dat ons kindje zeer waarschijnlijk niet gezond ter wereld zal komen. Mijn man en ik zijn er, zoals jullie begrijpen, kapot van.

Aankomende vrijdag moeten we voor verder onderzoek naar het VU in Amsterdam. Hopelijk krijgen we dan snel uitsluitsel over hetgeen er met het kindje is. Dan zullen we ook mogelijk een moeilijke beslissing moeten nemen.

Ik vraag me af of er meiden zijn die hetzelfde hebben meegemaakt. Hoe is het bij jullie verder gegaan? Zowel positieve als negatieve verhalen zijn welkom, we willen graag overal op voorbereid zijn...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Wat een vreselijk nieuws. Ze weten op dit moment nog helemaal niet wat er aan de hand is?

Gelukkig kunnen jullie snel terecht voor verder onderzoek. Ik wens jullie veel sterkte met het verdere verloop.
Geen ervaring mee. Maar wil jullie wel heel veel sterkte wensen.

Sterkte!

In mijn omgeving ken ik een aantal van dit soort verhalen. Mijn tip: laat je niet zomaar vanalles aanpraten, ik ken drie (!!!) verhalen van kindjes die volgens de artsen niet levensvatbaar of niet met het leven verenigbaar zouden zijn en alledrie de kinderen zijn er gewoon, wel met hun eigen medische dossiertje...
Ook geen ervaring hier, maar wel heel veel sterkte toegewenst, dit zijn geen dingen die je wilt horen als je gaat voor een echo
Heel veel sterkte, wat een narigheid
Ach meis wat een rotnieuws knuffel voor jou.
Wat een rottig bericht, battleangel. Vorige week een jaar geleden kregen wij bij een termijn echo te horen dat er grote met vocht gevulde holtes zichtbaar waren in de borst van het vruchtje - waarschijnlijk net een beetje anders dan bij jullie, maar het klinkt alsof er op jullie echo, net als bij ons toen, zwarte holtes te zien waren die er niet horen te zijn. Op dat moment viel er weinig te zeggen over hoe zich dat zou ontwikkelen: er is gewoon niet zoveel bekend over afwijkingen heel vroeg in de zwangerschap. (Ik was op dat moment ongeveer 9 weken zwanger.) Net als jullie werden we doorverwezen naar een academisch ziekenhuis voor een nieuwe echo, en net als bij jullie was die twee dagen na het eerste slechte nieuws. Heel veel duidelijkheid kregen we toen nog niet: de gynaecoloog bevestigde wat de echoscopiste gezien had, maar wist ook niet waar het door kwam of hoe het zich zou ontwikkelen. Omdat er wel een krachtige hartslag was, verwachtte hij dat het vruchtje wel verder zou groeien, maar omdat de afwijkingen fors waren, leek de kans ook groot dat die niet zomaar zouden verdwijnen. De onzekerheid duurde nog even voort, dus.

Wij kregen bij die afspraak de vraag of we een vlokkentest wilden laten doen. Omdat we voor de zwangerschap al over prenatale testen gesproken hadden, hoefden we daar op dat moment niet meer over na te denken: wij wilden dat zeker wel.

Als jullie het nog niet gehad hebben over al dan niet laten uitvoeren van prenatale tests (ik weet niet of jullie nog op tijd zijn voor een vlokkentest), is het misschien handig dat voor vrijdag nog te doen, zodat je vragen die je nog zou willen stellen over zulke tests dan meteen kunt stellen.

Nu precies een jaar geleden zat ik in de onzekere tijd net na de echo's met rotnieuws. Geen leuke tijd: je weet al dat de kans groot is dat het niet goed gaat, maar een klein beetje hoop blijf je nog houden. Ik denk dat ik me wel een klein beetje kan indenken hoe je je nu voelt.

Op de dag dat de vlokkentest zou zijn, twee weken na de eerste echo, bleek ik inmiddels een missed abortion gehad te hebben. Dat kan bij jullie natuurlijk heel anders lopen.

Het goede nieuws: ik ben ondertussen weer zwanger, ruim vijf maanden, en tot nu toe gaat alles goed.
Hier geen ervaring maar ik wens jullie heel veel wijsheid, liefde, sterkte en kracht toe in de komende moeilijke periode..Ik hoop dat het uiteindelijk allemaal mee valt
Dames, dank voor jullie reacties en bemoedigende woorden. Vandaag staat het VU op het programma. Ben heel benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren.

@Miffy; is ooit nog duidelijk geworden wat de oorzaak was?
Hoe was het TO?
TO lees nu net pas je topic, hoop dat alles goed gegaan is vandaag in het VU?
Afgelopen vrijdag dus naar het VU geweest. Weer hetzelfde beeld: veel vocht rondom het kindje. De organen zien er echter goed uit, dus dat zal niet hetgeen zijn dat dit probleem veroorzaakt. Wat dan wel, moet onderzocht worden. Dinsdag moet ik weer naar het VU voor een vruchtwaterpunctie. Ze gaan dan onderzoeken of er wellicht sprake is van een chromosomale afwijking (bv. syndroom van Down). We kunnen helaas niets anders doen dan afwachten...
Heftig joh, heel veel sterkte.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Battleangel, ik was een weekendje weg en zie je bericht nu pas. Veel sterkte morgen! Als het een vruchtwaterpunctie wordt, ben je waarschijnlijk al wat verder in je zwangerschap dan ik vorig jaar was.

Bij ons is nooit duidelijk geworden wat er aan de hand was. Omdat op de dag dat de vlokkentest het vruchtje al niet meer bleek te leven, is de test afgeblazen: de kans dat er iets bij gevonden zou zijn, was volgens de gynaecoloog heel groot, maar voor een volgende zwangerschap zou het weinig gevolgen hebben, en daarom was het beleid om na een missed abortion geen al geplande onderzoeken meer uit te voeren.

Ik kan me voorstellen dat je heel erg opziet tegen de moeilijke beslissingen die jullie misschien nog moeten gaan nemen. Veel sterkte, en hopelijk duurt deze onzekere periode niet lang meer. Weet je al hoe lang je op de uitslag van de punctie moet wachten?

(Ik ben toen trouwens wel gewoon blijven werken, maar heb aan mijn baas verteld wat er speelde. Voor mij was dat de goede keuze, maar voor jou kan dat natuurlijk heel anders liggen.)
@Miffy: ze hopen binnen een week een voorlopige uitslag te hebben. Dan hebben ze getest op de drie belangrijkste chromosomen die een afwijking kunnen hebben. Voor de volledige uitslag moeten we 3 weken wachten.. Zenuwslopend.

Overigens werk ik zelf op dit moment niet. Ben heel erg bezig met alles wat er nu speelt (we hebben gisteren nog meer slecht nieuws gehad, de oma van mijn man heeft mogelijk longkanker) en er komt weinig uit mijn handen. Aangezien ik op detacheringsbasis werk, vind ik het niet eerlijk dat de opdrachtgever betaalt voor mijn aanwezigheid maar ook niet meer dan dat.

We zullen zien..

Fijn dat het goed gaat met deze zwangerschap!
Battelangel, ik zag je post op je andere topic. Je wist natuurlijk al dat de kans dat het mis zou gaan, groot was, maar je had vast bijna tegen beter weten in ook nog wel hoop dat het helemaal goed zou komen. En nu is het definitief.

Morgen is het bij mij op de dag af een jaar geleden dat de vlokkentest geweest zou zijn, maar niet meer nodig bleek te zijn. Morgen precies een jaar geleden voelde ik me denk ik een beetje net zoals jij nu: rationeel wel opgelucht dat we geen moeilijke beslissingen hoefden te nemen, maar toch vooral heel verdrietig dat het door ons zo gewenste kind er niet zou komen, tenminste, niet door die zwangerschap. Ik wens je heel veel sterkte bij de bevalling. Omdat het bij mij iets eerder mis ging, heb ik zelf een curettage gehad, dus die ervaring deel ik niet met je, maar ik hoop dat er heel goed voor je gezorgd wordt. Misschien dat het je helpt te weten dat ik me heel snel wat beter ging voelen toen de zwangerschapshormonen uit mijn lijf verdwenen: onder invloed van hormonen ben je waarschijnlijk wat labieler en emotioneler dan normaal, en dat maakt het allemaal alleen nog maar moeilijker.

Heel veel sterkte, ook voor je vriend.
Ja, helaas geen goed bericht. We moeten hier doorheen om het te verwerken; wel zie ik op tegen de inleiding en de bevalling donderdag.

Tot die tijd kan ik niet anders dan nadenken en verdrietig zijn.. daarna zal het nog wel wat moeilijker worden...
Battleangel, ik vond het toen alles achter de rug was niet moeilijker worden. De onzekerheid voor we wisten was slopend, last hebben van zwangerschapsklachten helemaal voor niks was geen pretje, en bij jou komt daar nog het vooruitzicht bij te moeten bevallen. Natuurlijk is het niet in 1 klap een gesloten boek na donderdag, maar het wordt wel echt weer beter. Je blijft dit altijd met je meedragen, en een volgende zwangerschap (nu misschien nog een paar stappen te ver om over te denken) zal er ook door worden beinvloed, maar het slijt echt.

Hopelijk gaat de inleiding donderdag voorspoedig, en je herstel daarna ook.

Weet je hoe lang het gaat duren voor je iets hoort over wat er met jullie kindje aan de hand was?
Hoi Miffy,

Ze gaan voor zorgvuldigheid i.p.v. spoed. Spoed is ook niet meer nodig, het kindje is overleden. Het zal ongeveer 3 weken duren voor we horen wat er mis was, als ze tenminste iets vinden...

Ik zie op tegen donderdag, maar het is niet anders...
battleangel, heb je berichtje op en ander topic niet gelezen maar begrijp dat jullie kindje is overleden. Heel veel sterkte voor de komende tijd, en een dikke knuffel
Heel veel sterkte Battleangel
Niet een paar maanden wachten, dus. Drie weken zal al wel lang genoeg zijn.

Bij mij was de miskraam trouwens in mijn tweede zwangerschap: ik heb al een gezonde zoon, en wist dus al dat het ook gewoon goed kan gaan. Ik kan me voorstellen dat je er nog onzekerder van wordt als dit in je eerste zwangerschap gebeurt, en dat het moeilijker is er vertrouwen in te houden dat dit "gewoon pech" is.

Sterkte morgen.
Sterkte
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik hoop voor je dat vandaag alles goed gegaan is, battleangel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven