Van emigrant naar allochtoon.

24-03-2010 11:10 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb hier al een behoorlijk aantal internationale Vivaten zien rond"lopen". Heb getwijfeld of dit de juiste plaats is maar kon ook geen betere vinden om dit topic te openen.

Wat vinden jullie van/hoe ervaren jullie het allochtoon zijn? Want dat zijn wij toch, in ons nieuwe land of voelen wij ons meer immigrant en wat zijn dan de verschillen? Houden jullie ons vast aan onze tradities (ik heb weleens gezien/gelezen dat emigranten van de jaren 50 hun NL tradities erg vasthielden). Heeft het allochtoon zijn jouw denken beinvloedt over de allochtonen hier in NL?

Ikzelf had bijv. niet verwacht dat er een cultuurverschil zou zijn, nou ja wel een beetje natuurlijk maar niet zo dat ik er een kon aanwijzen. Tenslotte emigreerden wij naar een Westers land (Canada). Toch zijn het juist vaak die kleine verschilletjes waar je dan zomaar over struikelt, zoals bijv. de bedrijfscultuur, de medische wereld, etc.

Ben gewoon benieuwd hoe dat met anderen is.
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)
Ah, en vasthouden aan tradities... als het me zo uitkomt. Omdat ik weet dat mijn pasta nooit zo best wordt als die van la mamma van mijn vriend, doe ik heel interessant over mijn Aziatische kookkunsten (nasi is zwààr exotisch ), maar de traditionele dansen uit het zuiden dans ik beter dan mijn vriendinnen hier. Als Berlusconi weer zijn oerdommigheid tentoonstelt, verzucht ik dat dat bij ons ècht niet zou kunnen, maar ik weet ondertussen meer van de Italiaanse politiek de Nederlandse. Dus net hoe het uitkomt, lekker makkelijk.
Ik denk dat Wilders niets tegen die Afgaan heeft. Juist het discrimineren van homoseksuelen is één van de dingen die hem storen aan de Islamitische cultuur. De vrouw van Wilders is allochtoon. Hij is niet tegen allochtonen.

Dan kun je dat tegen de Afgaan zeggen.

Ben geen Wilders aanhanger, maar het stoort me altijd als er gedaan wordt alsof hij alle buitenlanders discrimineert. Hij discrimineert Islamieten. Ook niet fijn, daar niet van.
quote:germanwings schreef op 24 maart 2010 @ 12:28:

Als ze het hier over buitenlanders hebben (negatief) zeggen ze altijd al, ja jij niet, jij bent geen buitenlander, jij bent een nederlander.

Maar ik heb wel meer respect gekregen voor allochtonen, ik vind nl. de hele administratieve rompslomp in een land waar je niet bent opgegroeid een crime. Allemaal regeltjes de je niet zo goed kent omdat je pas een paar jaar er woont.

Ik ben wel een buitenlander, maar geen immigrant, volgens de mensen hier. Immigranten hebben òf een donkere huidskleur, òf een oostblok-accent geloof ik, buitenlanders daarentegen zijn ontwikkeld, als ze een vrouw zijn meestal lekker, en brengen vooral goeds. Bizar. Hier waar ik woon valt het wel mee, maar er zijn delen van Italie waar het racisme niet onder stoelen of banken wordt gestoken, in tegendeel.

En ik denk dat de grootste burocratische rompslomp gereserveerd is voor niet-Europeanen, vooral die uit minder rijke landen, want daar heb ik niet zo veel last van.
Oh Abs. Einstein dat bedoelde ik niet, sorry onhandig opgeschreven. Ik ken Wilders nauwelijks en dat heb ik ook zo aan de Afghaan uitgelegd.
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)
quote:annekeg schreef op 24 maart 2010 @ 11:10:

Wat vinden jullie van/hoe ervaren jullie het allochtoon zijn? Want dat zijn wij toch, in ons nieuwe land of voelen wij ons meer immigrant en wat zijn dan de verschillen? Houden jullie ons vast aan onze tradities (ik heb weleens gezien/gelezen dat emigranten van de jaren 50 hun NL tradities erg vasthielden). Heeft het allochtoon zijn jouw denken beinvloedt over de allochtonen hier in NL?

Ik woon sinds een goed jaar in Duitsland, qua cultuur is het dus niet echt verschillend. Behalve dan dat alles hier veeeeeeeel gemoedelijker is, niet zo gehaast, lekker veel ruimte, veel groen, mileuvriendelijker....

Enige 'nadeel' is dat het qua internet en dat soort zaken lang niet zo ontwikkeld is als in NL. Ach, kwestie van even wennen

Ik voel me hier voor het eerst echt helemaal op mijn plek. In dit huis, in dit land. Qua tradities; sinterklaas houden we er in en verder.....tja wat zijn nog meer typische NL tradities? Ik denk weinig, die ze hier niet kennen. Ze doen hier bv ook aan carnaval enzo...

Qua eten/drinken/dingen die ik mis; geen probleem, we wonen nog vlak bij de grens en man werkt gewoon nog in NL, dus we zijn daar regelmatig. Kinderen gaan komend jaar wel hier naar de Kindergarten en tzt ook hier naar school. Ik wil hier over een paar jaar een eigen bedrijfje starten, dus qua inburgeren enzo dat proberen we toch zoveel mogelijk te doen.
Ik voel me ook meer een immigrant dan een allochtoon. Op zich onzin natuurlijk, want het betekent precies hetzelfde....allochtoon heeft alleen een veel negatievere lading en dat is, denk ik, inderdaad omdat het zo gegroeid is.

Ik woon inmiddels alweer 1,5 jaar in Sydney en ik voel me geen buitenlander ofzo. Maar misschien komt dat doordat iedereen hier een andere afkomst heeft. Het is inderdaad zoals Sarah zegt: love it or leave it! Als je geniet dan wordt je met open armen ontvangen. Het scheelt natuurlijk dat wij (vriend en ik) hier zijn omdat we iets te bieden hebben. We zijn hier niet omdat we ons 'thuis' niet konden bedruipen. Door Aussies wordt namelijk best weleens gezeurd op Aziatische of Indiase mensen. Dit vinden ze gelukszoekers....

Interessant topic trouwens!
quote:germanwings schreef op 24 maart 2010 @ 12:28:

Als ze het hier over buitenlanders hebben (negatief) zeggen ze altijd al, ja jij niet, jij bent geen buitenlander, jij bent een nederlander.

Maar ik heb wel meer respect gekregen voor allochtonen, ik vind nl. de hele administratieve rompslomp in een land waar je niet bent opgegroeid een crime. Allemaal regeltjes de je niet zo goed kent omdat je pas een paar jaar er woont. Heb me dan ook voorgenomen als we ooit terug naar NL gaan dat ik me ga aanmelden om buitenlanders te helpen hun formulieren in te vullen.

Ik kan ook gewoon in het twents praten met de buren, zij spreken dan hun dialect van hier en we verstaan elkaar prima hoor Ik ervaar dat 'buitenlander' zijn ook niet zo eigenlijk.

Wat je verder zegt, administratieve rompslomp; pfff mee eens.
Sarah Scott, ben jij een tukker dan? Ik ben opgegroeid in Tukkerland.
quote:annekeg schreef op 24 maart 2010 @ 11:10:

Hoi allemaal,

Wat vinden jullie van/hoe ervaren jullie het allochtoon zijn? Want dat zijn wij toch, in ons nieuwe land of voelen wij ons meer immigrant en wat zijn dan de verschillen?

Ik ben zeg maar een 'highly skilled migrant' zoals de rapporten dat noemen. Hoog opgeleid en ben hier (VS) dan ook voor een specifieke baan. Op mijn werk en waar ik woon zijn ze dat wel gewend, er komen hier mensen van oer de hele wereld werken. Hiervoor woonde ik in de UK, in een vrij internationale stad. Omdat ik me hier niet settel, maar slechts voor een paar jaar ben, blijf ik me heel NLs voelen denk ik. Hoewel ik me veel minder Nederlands voel wanneer ik NL bezoek. dat was vooral na een jaartje of twee weg zijn.

Houden jullie ons vast aan onze tradities (ik heb weleens gezien/gelezen dat emigranten van de jaren 50 hun NL tradities erg vasthielden). Heeft het allochtoon zijn jouw denken beinvloedt over de allochtonen hier in NL?

Ik ben niet zo van de tradieties, maar heb ook geen gezin. Ga mee met wat er in mijn gastland gedaan wordt. Zelf een vreemde zijn heeft me wel veel aan het denken gezet (vooral over vakanties en de verwachtigen van familie dat je hen altijd maar komt bezoeken, haha). Ik vind het soms niet meevallen en dan zit ik dus nog in de groep die minder last heeft van vooroordelen.

Ikzelf had bijv. niet verwacht dat er een cultuurverschil zou zijn, nou ja wel een beetje natuurlijk maar niet zo dat ik er een kon aanwijzen. Tenslotte emigreerden wij naar een Westers land (Canada). Toch zijn het juist vaak die kleine verschilletjes waar je dan zomaar over struikelt, zoals bijv. de bedrijfscultuur, de medische wereld, etc.

Ja, dat vond ik ook al in de UK. Heb ook een tijdje wegens studie in West Afrika gezeten (iets meer dan een half jaar) en daar verwacht je wel verschillen. Het zijn inderdaad soms de kleine dingetjes waarvan ik mezelf betrap dat ik, ondanks alles, de Nederlandse manier van bekijken/aanpakken tóch beter vind.

Ben gewoon benieuwd hoe dat met anderen is.Ik denk dat het bij mij ook wel 'gelukkig' zo is dat ik met veel buitenlanders werk. Iedereen komt wel weer ergens anders vandaan. Dus ben misschien niet de meest typische migrant. Heb ook niet voor dit land en deze plaats gekozen omda tik per se hier wilde leven. Ik wilde per se deze baan en dat kun je maar op een paar plekken in de wereld doen
Oh trouwens....nog even dit...

Op sommige punten heb ik wel meer begrip gekregen voor allochtonen. In Nederland vond ik het vaak vervelend wanneer mensen in de bus of tram Marokkaans/Turks/Antilliaans/vul maar in spraken. Nu merk ik dat ik precies hetzelfde doe. Mijn vriend en ik spreken op straat en in de bus ook gewoon Nederlands, simpelweg omdat dat onze moedertaal is.

Dit is geen onaangepastheid van onze kant, maar het zou gewoon heel raar zijn als we ineens engels tegen elkaar gaan spreken. Is er iemand in ons gezelschap die geen Nederlands spreekt, dan spreken we natuurlijk wel gewoon engels.
quote:Ainne schreef op 24 maart 2010 @ 12:28:

Waar komen al die zonnebrillen-armbandjes-horlogeverkopers eigenlijk vandaan, Chicha? En hoe worden zij gezien door de Canariërs? Vent kocht een armbandje voor me vorige week, ¤5, zo lief. En de volgende dag zagen we dezelfde in een winkeltje voor ¤2,99

Slim zijn ze he! hahaha!!

Ik heb ook mijn favoriete Somaliër op het strand, altijd even een praatje.

De meesten komen uit Somalië dus, dat ligt hier niet zo ver vandaan.

De Canarios zijn zelf ook emigranten, de meesten hebben wel familie in Venezuela of Cuba.

Er wonen hier veel buitenlanders, Europeanen maar ook veel Zuid-Amerikanen. Die paar negers zijn dus geen bezwaar, meer een leuke attractie.
quote:Sanne1985 schreef op 24 maart 2010 @ 13:16:

Oh trouwens....nog even dit...

Op sommige punten heb ik wel meer begrip gekregen voor allochtonen. In Nederland vond ik het vaak vervelend wanneer mensen in de bus of tram Marokkaans/Turks/Antilliaans/vul maar in spraken. Nu merk ik dat ik precies hetzelfde doe. Mijn vriend en ik spreken op straat en in de bus ook gewoon Nederlands, simpelweg omdat dat onze moedertaal is.

Dit is geen onaangepastheid van onze kant, maar het zou gewoon heel raar zijn als we ineens engels tegen elkaar gaan spreken. Is er iemand in ons gezelschap die geen Nederlands spreekt, dan spreken we natuurlijk wel gewoon engels.Ik vind er wel een verschil inzitten of je ergens naartoe geëmigreerd bent óf dat je ergens geboren bent.
Sanne, ja hier precies hetzelfde. Ik probeer altijd heel erg op te passen dat ik Engels praat als ik bijv. bij de kassa sta met mijn man. Maar bijv. bij de dokter in de wachtkamer vanochtend, waren we toch NL aan het kletsen. Is toch heel onnatuurlijk om met z'n tweeen in het Engels te kletsen.

De kids praten trouwens alleen nog maar Engels onderling.
Yvaatje ik snap jou opmerking niet, ligt vast aan mij hoor, ik zit aan het staartje van mijn nacht.
quote:Yraatje schreef op 24 maart 2010 @ 13:31:

[...]

Ik vind er wel een verschil inzitten of je ergens naartoe geëmigreerd bent óf dat je ergens geboren bent.

Ik denk dat ze bedoel dat het voor haar verschil maakt of je bv als Turk naar NL geëmigreerd bent en dan Turks spreekt in het openbaar, of dat je als Turk in NL geboren bent en Turks spreekt in het openbaar.

En ja hier een Tukker
OK nou begrijp ik het..

Ik ben nu net thuis, mijn dag (nacht dus) zit erop. Tot morgen!
Wij spreken thuis Nederlands, maar zodra er ook maar 1 aussie bij is dan wordt het Engels, soms vergeet ik dat er een vriendinnetje is van mijn dochter en roep ik wat in het Nederlands en dan wordt ze duivels, MUM!!!, englishhhhhhhhhh.

dus zou ik het al vergeten zijn die heksen er wel om me eraan te herinneren.

gisteren stond ik bij school en een moeder was aan het bellen in haar moerstaal, ze was heel boos en dat kind stond maar te janken, mum speak English!!!!!. die voelde zich zo opgelaten, was best zielig, hij was helemaal hopeloos.

Wat is het verschil tussen een allochtoon en migrant, denk alleen dat de eerste een naar image heeft gekregen, maar het is precies hetzelfde.

Wij wilden wel graag specifiek in Australie wonen en hebben dat kunnen combineren met het feit dat man net als heejhallo een 'highly skilled migrant' is.
Goeiemorrege,

Ben net wakker, kids zijn net thuis; wat eten we vandaag???? bleh, no geen zin in!

Hier hetzelfde, wij zijn ook binnengekomen omdat mijn man als skilled worker kon aanvragen.

Ik denk ook dat de woorden (im)migrant en allochtoon dezelfde lading dekken maar dat het woord allochtoon meer een negatieve lading heeft gekregen.
Ik voel me immigrant hier. Mensen zien me ook wel als "Dutchie" vermoed ik.

Het zijn de kleine dingen. Niet mee kunnen praten over tv-series van vroeger, want die hadden we in NL niet destijds. Grappen die niet helemaal overkomen. Referenties die niet werken (niemand die hier ooit van Kinderen voor kinderen gehoord heeft). Elkaar net iets minder goed kunnen verstaan in een bar. Dat soort dingen.

Bijna al mijn vrienden hier komen hier vandaan. Ik ben over het algemeen als we elkaar zien dus de enige buitenlandse. En pas nu, na meer dan twee jaar, merk ik dat het begint te komen. Dat ik me minder afvraag wáár ze het in hemelsnaam over hebben.

Aan NLse tradities hou ik me over het algemeen niet zo vast. Het enige wat ik écht mis (MIS!) is carnaval. En misschien de sinterklaassurprises.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Overigens: ik praat gewoon Nederlands in de supermarkt, bus, of in een restaurant als dat zo uitkomt, net zoals ik in een Amsterdamse winkel best dialect tegen een vriendin zou praten. Kijk, als ik personeel aan zou spreken (of zij mij) dan schakel ik natuurlijk wel over, maar zolang mijn gesprekspartners Nederlands zijn, ga ik echt geen Engels praten omdat we toevallig in een openbare gelegenheid zijn en iemand ons zou kunnen horen.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
He Daffodil, grappig dat je de grapjes noemt. Ik kan echt met geen mogelijkheid wennen aan de humor hier. Series zoals Corner Gas, brrr. Het gekke is dat ik dit al wel had zien aankomen. Ik heb een echt NL gevoel voor humor. Finkers, v 't Hek, Freek, enz. heerlijk gewoon. Gelukkig vinden we af en toe iets op Internet en programma's zoals Kopspijkers en Dit was het nieuws zijn er in NL ook al niet meer. Verder hebben we natuurlijk ook niet de zelfde geschiedenis en politiek ben ik ook lang niet zo mee bezig dan vroeger in NL en dat mis ik ook wel eens. Wij hebben weleens gedacht om de Canadese variant van Triviant te kopen, we speelden de Nl versie best wel eens maar bij de Can. versie komen we problemen tegen zoals geschiedenis en politiek, entertainment. Daar hebben we natuurlijk weinig kaas van gegeten.
Trouwens zijn jullie van plan om de nationaliteit van je nieuwe land aan te nemen?
quote:annekeg schreef op 25 maart 2010 @ 07:09:

Trouwens zijn jullie van plan om de nationaliteit van je nieuwe land aan te nemen?Als is mijn nederlandse nationaliteit er niet voor hoef in te leveren dan wil ik er wel over nadenken ja.
Snjókorn falla, á allt og alla
quote:annekeg schreef op 25 maart 2010 @ 07:09:

Trouwens zijn jullie van plan om de nationaliteit van je nieuwe land aan te nemen?

No way, maar nu heeft het voor ons geen echte voordelen omdat wij binnen de EU wonen (goed, we zouden niet meer naar het Consulaat moeten voor een nieuw paspoort).

Ik merk trouwens wel dat ik het moeillijk vind wat ik tegen mijn dochter moet spreken als we buiten de deur zijn. Dochter is nog maar 2 maand, dus die praat natuurlijk nog niet terug. We willen thuis nederlands blijven praten (onze beide moedertaal) en ik vind het heel belangrijk dat ze ook nederlands kan. Buitenshuis (opvang) zal ze dan duits praten/leren). Hoe doen jullie dat?
Ik voel me een emigrant, maar mensen zien me vaak toch als allochtoon. Ik woon al een aantal jaar in Italie. Ik voel me hier heerlijk, hield ook al echt van het land en interesseer me ook in de Italiaanse cultuur, maar hoewel ik de taal vloeiend spreek, heb ik toch verschillende dingen meegemaakt die ronduit discriminerend zijn: van afgezet worden in restaurants, omdat ze denken dat ik een tourist ben, tot niet serieus behandeld worden door een arts. Ik moet zeggen dat het vooral dingen waren die voorkwamen toen ik hier nog maar net woonde, maar toch, het deed wel pijn, want ik deed mijn best en had niets slechts in de zin, maar mensen zagen mij als oosteuropeaan die hier kwam om te werken. Terwijl ik juist het idee heb dat ik als Nederlander een stap terug heb gedaan. In Nederland had ik met mijn opleiding meteen aan de slag gekunnen, maar hier moet ik toch echt een paar niveaus lager beginnen, omdat ik de taal niet foutloos spreek. Ik vond het niet makkelijk in het begin. In Nederland was ik een hoogopgeleide student, en hier werd ik simpelweg gezien als allochtoon (wat ik natuurlijk ook ben, maar dat geeft niemand het recht om mij asociaal te behandelen).
Count your blessings...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven