Ben ik onredelijk?

23-03-2010 14:44 71 berichten
Hee forummers,

Ik ben benieuwd naar de mening van andere mensen hierover.

Ik volg op dit moment een voltijdstudie en moet nog een vak inhalen van vorig jaar. Bij dit vak hoort tevens een projectopdracht. Ik was ingedeeld in een groepje, maar mijn groepsgenoten besloten met het vak te stoppen omdat het veel werk bleek te zijn en zij het niet verplicht hoefden te volgen, met als gevolg dat ik alleen zat. De docent heeft toen een nieuw groepje voor mij geregeld. Omdat ik er later bij kwam en de opdracht al over 2 weken ingeleverd moet worden, is er een verdeling afgesproken waarbij ik wat meer werk verricht, dit lijkt me niet meer dan redelijk en hier ben ik dan ook mee akkoord gegaan.

Vannochtend hadden we praktisch college (de 2e van de 2 college's die er in totaal worden gegeven) en doordat mijn trein meer dan een uur vertraging had kon ik hier niet bij aanwezig zijn. Ik ben gelijk naar de docent gegaan en heb een mail gestuurd aan mijn groepje, waarin ik mijn excuses aanbood voor mijn afwezigheid. De docent vond het geen probleem omdat het overmacht was, het groepje echter wel. Zij hebben nu onderling een nieuwe verdeling van de projectopdracht afgesproken, waarbij het er op neer komt dat ik het hele verslag in mijn eentje schrijf. Voorheen was de verdeling dat ik wel iets meer zou doen, maar zeker niet alles in mijn eentje. Daar komt bij dat zij ook praktisch nog niets hebben gedaan, alleen een stukje van 1 A4 geschreven waar nog van alles aan mankeert. Zij willen nu dat ik dat helemaal verbeter (wat er op neer komt dat ik het helemaal opnieuw moet schrijven omdat het gewoon echt niet goed is) en tevens mijn eigen deel erbij maak (alleen mijn eigen deel was al meer werk dan dat zij hebben, maar hier was ik mee akkoord gegaan) Ik heb aangegeven dat ik het hier niet mee eens ben, maar zij houden voet bij stuk en vinden dat ik tot nu toe verreweg het minst heb gedaan, dus dat dit mijn compensatie is. Ik ben ook nog druk met mijn scriptie en andere vakken, dus kan dit er nu niet bij hebben, daar komt bij dat ik het niet eerlijk vind dat ik nu ineens alles moet doen!

Er is nu dus onenigheid en we komen er niet uit, terwijl het verslag al over 2 weken af moet zijn. Ik vroeg me af of ik onredelijk ben en dat ik inderdaad maar al het werk op me moet nemen, of dat ik wel gelijk heb en dat er gewoon een eerlijke verdeling moet komen, waarin ik weliswaar wel iets meer werk op me neem, maar niet het hele verslag. Ik krijg nu namelijk de indruk dat het voor hen wel lekker makkelijk is dat ik er later bij ben gekomen, zodat ze nu al het werk op mij af kunnen schuiven en zelf nu eigenlijk niets meer hoeven te doen!
Alle reacties Link kopieren
Misschien lees ik het niet helemaal goed, maar je geeft aan geen telefoonnummer te hebben. Maar als je met dat bedrijf belt, krijg je waarschijnlijk je groepsgenoot aan de telefoon?

Dat is dan toch handig? gewoon aardig blijven en vragen of hij jouwn mail heeft ontvangen en vragen naar de stand van zaken.
Als je dan toch iets moet mailen: zet je mail dan op 'bericht ontvangen' en 'bericht gelezen'.

Dan valt er voor hun niks meer te ontkennen.
Twinkelstar, dat is wel een goeie, dat bedacht ik me zelf ook net. Dat mailadres van die groepsgenoot is ook van zijn bedrijf, dus ik neem aan dat hij die toch wel regelmatig checkt. Misschien zit er ook wel niets achter dat ze niets terugsturen en mailen ze me maandag hun deel door, en willen ze me gewoon even laten zweten ofzoiets. Maar blijf het vreemd vinden.

Starshine, hoe doe je dat precies, je mail of bericht ontvangen en bericht gelezen zetten? (ik heb hotmail).

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
geen idee, ik werk gewoon via outlook
Sorry, maar ga je hiermee naar een docent??? Wat ga je doen als je over een paar jaar werkt en problemen hebt met je collega's, pruilen en zeuren bij je baas??

Jullie zijn volwassen, los het zelf op zou ik zeggen. Doe het werk alleen en zet in de werkbeschrijving je eigen naam bij alle onderdelen van de taak. Dan merkt de docent zelf wel hoe de vork in de steel zit en geeft hij ieder het cijfer dat hij/zij verdient.
Dat kinderachtioge groepjes gedoe ook altijd. Wat een onzin dat het 'common sense' zou zijn dat je meer dan je deel moet doen als je later ergens bij komt. Lekker onvolwassen en onprofessioneel. Ik sta daar echt van te kijken dat dat dan normaal zou zijn. Dat doe je toch ook niet op je gewone werk (neem ik aan hoor, bij ons gebeurt dat in ieder geval niet).

Wat ik zou doen is een eerste opzet maken, het naar de hele groep sturen en feedback, verbetering vragen. Dan dwing je ze er meer aan te doen. Voor mezelf, als het me kwa cijfer niet uit zou maken, zou ik er zo min mogelijk aan doen om er toch een voldoende uit te halen.
Ik ga niet lopen pruilen bij een docent nee. En ik wil zelf ook het liefste niet naar een docent stappen. Als er echter niet meer op mij gereageerd wordt, geen feedback meer gegeven wordt op mijn werk, ga ik niet een onvoldoende halen en daardoor studieachterstand oplopen terwijl ik dat niet verdiend heb. Dus ja, als het via een docent moet, dan maar via een docent. Bij onze opdrachten worden nooit taakverdelingen ingeleverd, omdat docenten dat niet kunnen waarderen. Zij zien een groepsopdracht als groepswerk dat door een hele groep samen wordt gemaakt en daar dus ook samen verantwoordelijk voor is.

Ik heb zelf een grondige hekel aan groepswerk, mede door dit soort gezeik. Als een opdracht alleen gemaakt kan worden, doe ik dit dan ook altijd het liefste. Ik heb vandaag een opzet gestuurd naar de groep en om feedback gevraagd, maar nog geen reactie.
Kun je het ook niet op een andere manier brengen? In plaats van op je strepen te gaan staan toegeven dat het voor hen misschien ook niet leuk is dat jij erbij bent gekomen, maar dat het nou eenmaal zo gelopen is en 'we' er het maar het beste van kunnen maken?
Ja ik ben tot nu toe helemaal niet onaardig geweest of wat dan ook hoor. Heb ze ook netjes bedankt dat ze nog ruimte voor me hadden in hun groepje. En de mails die ik tot nu toe heb verstuurd zijn ook niet dwingend of wat dan ook, ik blijf uiteraard gewoon vriendelijk. Daarom vind ik het ook zo frustrerend dat ik geen reactie krijg.
Het is vrijdag vandaag, dus bel alle betrokkenen op en als dat kan, maak een afspraak, dus niet via dat kneuzige geEmail of Sms' Nms, wap of TIRP of weet ik veel.

Dan hoef je tenminste niet op hun (uitblijvende) reacties te wachten. Sterkte!
Hey Vogel86, ik heb helaas geen tijd gehad om alle reacties door te nemen dus het kan zijn dat je al iets soortgelijks eerder gelezen heb.

Ikzelf heb dit al vaker meegemaakt, wat ik in deze gevallen gedaan heb is met mijn mentor overlegd. Nou heb ik gelukkig een reële mentor waar goed mee te praten valt. Ik heb hem het probleem een aantal keer voorgelegd en bij 2 projecten uitstel gekregen zodat ik tijd genoeg had om het alleen of te ronden. In een ander geval heb ik mijn 2 groepsgenoten gezegd dat ze zelf hun werk op orde moesten stellen, wat ze uiteindelijk niet gedaan hebben. Ik zou dus niet hun werk gaan aanpassen en verbeteren, maar duidelijk aangeven in een plan van aanpak dat jou groepsgenoten dit hebben gedaan en wat jij precies hebt gedaan. Een goede docent zal jou een reeël cijfer geven, evenals als groepsgenoten voor hun werk.
Of je stuurt ze een enorm slechte opzet en kijkt of daar wel op gereageerd wordt.

wel typisch dat ze niet reageren, want ik weet zeker dat jij alle shit over je heen krijgt als het een onvoldoende wordt.
Kun je geen ander bedrijf interviewen?

Dat interview van een half uurtje is toch zo gedaan?

Je kent toch misschien wel via via iemand wel iemand waar je je een interview mee kunt doen?

Ik snap je probleem, maar je hebt wel erg veel jamaar excuses.

Mail je docent met je probleem en vraag of je een week uitstel kunt krijgen, zodat je de opdracht alleen kunt maken. Wachten tot maandag lijkt me niet zo slim. Je hebt dit weekend namelijk vast wel wat uurtjes over om aan je opdracht te werken.
Ik zou niet express een slechte opzet maken. Zonde om je tijd in iets 'negatiefs' te steken.
quote:heejhallo schreef op 27 maart 2010 @ 00:32:

Ik zou niet express een slechte opzet maken. Zonde om je tijd in iets 'negatiefs' te steken.Ja is waar, maar ik krijg altijd de neiging enorm te gaan zieken als zoiets gebeurd.
Maar dat kan je behoorlijk in de kont bijten als je er op rekent dat het hen wat doet. Stel: ze reageren onverschillig. Dan heb jij niet het 'gewenste' gedrag bewerkstelligd, en er wel een hoop negatieve energie in gestoken. En je hebt een tussenprodukt dat slecht is. Ik zou dat risico niet nemen.
quote:Starshine schreef op 27 maart 2010 @ 10:21:

[...]

Ja is waar, maar ik krijg altijd de neiging enorm te gaan zieken als zoiets gebeurd.En daarmee lever je het groepje het bewijs dat ze nodig hadden: zie je wel, we krijgen een ongevraagd groepslid en die levert nog prutswerk ook. Zie je wel, het ligt niet aan ons.
Dan hadden ze ook kunnen reageren.
Krijg er helemaal jeuk van. Vroeger ook vaak in groepsverband gewerkt en altijd gezeik. Of iemand deed helemaal niks of mensen waren niet zo goed in spellen of maakten heel kromme zinnen en dan kon je alles herschrijven. Wat uiteraard weer voor problemen zorgde, want 'wat was er dan mis met hun tekst'? Maar ja, als je het niet herschreef, kreeg je een slecht(er) cijfer. Was altijd zo blij met individuele opdrachten!
Zoek mij niet, ik wil niet gevonden worden.
Hier had je natuurlijk niks aan. Vergeet helemaal om advies te geven.

Ik zou nog even afwachten tot maandag en als je dan nog niks hebt gehoord, inderdaad met de docent overleggen. Kinderachtig of niet, dit gaat wel om je afstuderen. Beetje zonde als iets stoms als dit voor een half jaar vertraging zorgt. Vraag eerst of je de opdracht individueel mag doen én met uitstel. Als hij naar de reden van je verzoek vraagt, kun je best eerlijk zijn. (Je zegt dat alle contact via de mail is gegaan, dus waarschijnlijk heb je die mail met de (her)verdeling ook nog wel. Kun je mooi als "bewijs" laten zien aan de docent! )

Kan me trouwens niet voorstellen dat ze alledrie al dagen hun mail niet hebben gecheckt. Beetje jammer dat je van niemand een telefoonnummer hebt.
Zoek mij niet, ik wil niet gevonden worden.
Hee mensen,

Hier een laatste update. Na bijna een week niets gehoord te hebben van mijn groepje, kreeg ik vannochtend ineens van 2 personen een mail met daarin hun eigen geschreven stukje. 1 persoon heeft er echt werk van gemaakt en het goed verbeterd, de ander heeft gewoon hetzelfde stuk als een week geleden opgestuurd, en er niets aan verbeterd. Misschien verwacht hij dat ik dat wel doe, maar ik heb al een mail terug gestuurd of hij wel het goede stuk heeft gestuurd. Er zit in ieder geval vooruitgang in, na het gedoe van de afgelopen week had ik dit niet echt meer verwacht! Allemaal bedankt voor jullie tips en adviezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven