Ben ik onredelijk?

23-03-2010 14:44 71 berichten
Hee forummers,

Ik ben benieuwd naar de mening van andere mensen hierover.

Ik volg op dit moment een voltijdstudie en moet nog een vak inhalen van vorig jaar. Bij dit vak hoort tevens een projectopdracht. Ik was ingedeeld in een groepje, maar mijn groepsgenoten besloten met het vak te stoppen omdat het veel werk bleek te zijn en zij het niet verplicht hoefden te volgen, met als gevolg dat ik alleen zat. De docent heeft toen een nieuw groepje voor mij geregeld. Omdat ik er later bij kwam en de opdracht al over 2 weken ingeleverd moet worden, is er een verdeling afgesproken waarbij ik wat meer werk verricht, dit lijkt me niet meer dan redelijk en hier ben ik dan ook mee akkoord gegaan.

Vannochtend hadden we praktisch college (de 2e van de 2 college's die er in totaal worden gegeven) en doordat mijn trein meer dan een uur vertraging had kon ik hier niet bij aanwezig zijn. Ik ben gelijk naar de docent gegaan en heb een mail gestuurd aan mijn groepje, waarin ik mijn excuses aanbood voor mijn afwezigheid. De docent vond het geen probleem omdat het overmacht was, het groepje echter wel. Zij hebben nu onderling een nieuwe verdeling van de projectopdracht afgesproken, waarbij het er op neer komt dat ik het hele verslag in mijn eentje schrijf. Voorheen was de verdeling dat ik wel iets meer zou doen, maar zeker niet alles in mijn eentje. Daar komt bij dat zij ook praktisch nog niets hebben gedaan, alleen een stukje van 1 A4 geschreven waar nog van alles aan mankeert. Zij willen nu dat ik dat helemaal verbeter (wat er op neer komt dat ik het helemaal opnieuw moet schrijven omdat het gewoon echt niet goed is) en tevens mijn eigen deel erbij maak (alleen mijn eigen deel was al meer werk dan dat zij hebben, maar hier was ik mee akkoord gegaan) Ik heb aangegeven dat ik het hier niet mee eens ben, maar zij houden voet bij stuk en vinden dat ik tot nu toe verreweg het minst heb gedaan, dus dat dit mijn compensatie is. Ik ben ook nog druk met mijn scriptie en andere vakken, dus kan dit er nu niet bij hebben, daar komt bij dat ik het niet eerlijk vind dat ik nu ineens alles moet doen!

Er is nu dus onenigheid en we komen er niet uit, terwijl het verslag al over 2 weken af moet zijn. Ik vroeg me af of ik onredelijk ben en dat ik inderdaad maar al het werk op me moet nemen, of dat ik wel gelijk heb en dat er gewoon een eerlijke verdeling moet komen, waarin ik weliswaar wel iets meer werk op me neem, maar niet het hele verslag. Ik krijg nu namelijk de indruk dat het voor hen wel lekker makkelijk is dat ik er later bij ben gekomen, zodat ze nu al het werk op mij af kunnen schuiven en zelf nu eigenlijk niets meer hoeven te doen!
Alle reacties Link kopieren
Poeh lastig zeg! En erg flauw dat ze dat even beslissen als jij er niet bij bent. Ik vind het ook echt niet eerlijk wat ze nu doen. Wel mooi makkelijk voor ze zo. Maar aan de andere kant kun je ook niet zoveel doen als je al hebt aangegeven dat je het niet eerlijk vindt...

Sorry, geen tips dus, maar ik wil je even laten weten dat ik vind dat het niet raar is zoals jij redeneert.

Sterkte
Ik zou het project in dit geval helemaal in m'n eentje doen en dat groepje laten stikken ipv werk te doen waar zij van mee kunnen profiteren.
Bedankt voor je reactie. Ik vind het ook erg lastig wat ik nu moet doen. Ik wil het ook niet te hoog laten oplopen, maar ik wil ook zeker niet over me heen laten lopen en dan alles maar alleen maken. Ik weet ook dat als ik nu alles alleen moet doen, dat er gewoon geen goed resultaat uit komt omdat ik daar veel te druk voor ben. En dan word ik natuurlijk als schuldige aangewezen als er een onvoldoende uitkomt! Ik wil best iets meer doen, maar de verdeling zoals zij die nu bepaald hebben vind ik onredelijk.
Ik vind jouw redenering zeker niet raar.

Sterker nog...de afspraak dat jij wat meer zou doen, omdat je 'er later bij gekomen' zou zijn, zou ik al niet gemaakt hebben. Jij kan er toch ook niets aan doen dat jouw eerste groepje het liet afweten?

Als jullie er zelf niet uitkomen, zou ik dit, als ik jou was, naar de docent sturen en hem een oordeel laten vellen.
Even met je docent overleggen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zou met het groepje om tafel gaan zitten met iemand erbij. Een soort van mediator dus die kan bemiddelen. Ik vind het erg onredelijk van ze om nu maar alles op jou af te schuiven. Omdat jij er later bij komt wil nog niet zeggen dat je dan ook maar al het werk moet doen! Want dan kun je net zo goed alleen je eigen naam eronder zetten!

Is het vak voor hen ook verplicht? Of doen ze het omdat jij anders geen groepje had? Dat kun je ook doen als ze niet willen mee werken. Wel het werk alleen doen en bewijsbaar ook laten zien dat je het alleen hebt gedaan. En laat hen dan maar geen cijfer krijgen.
Tsja, zoiets is altijd lastig... Is het een optie om naar je docent te gaan en deze kwestie met hem/haar te bespreken?

Ik heb zelf ook wel eens zoiets meegemaakt. Ik heb toen uiteindelijk alles maar zelf gedaan, want als je als groepje niks of half werk inlevert, heb je ook jezelf daarmee!

Als ik jou verhaal zo lees vind ik dat niet onredelijk, maar als jullie er echt niet uitkomen zul je toch moeten kiezen tussen je rechtvaardigheidsgevoel en een goed resultaat.

Ik zit zelf op de universiteit en ik weet dat meeliften met andermans werk over het algemeen niet gewaardeerd wordt door docenten. Volgens mij valt dit zelfs onder het plegen van fraude, omdat jou werk dan ook onder de naam van je groepsgenoten wordt ingeleverd... Dus als je dit kan bewijzen...

Maar het blijft altijd lastig, dit soort dingen...
quote:elninjoo schreef op 23 maart 2010 @ 14:50:

Ik zou het project in dit geval helemaal in m'n eentje doen en dat groepje laten stikken ipv werk te doen waar zij van mee kunnen profiteren.Inderdaad, meeprofiteren is wat zij nu doen, zo voel ik het in ieder geval wel. In mijn eentje doen gaat helaas moeilijk, het is een opdracht in samenwerking met een bedrijf. Er is ook een interview bij dat bedrijf gehouden, wat de rest van dat groepje al gedaan heeft. Vandaar ook dat zij vinden dat ik meer werk moet verrichten omdat ik niet bij het interview was. Echter weet ik dat dat interview maar een half uurtje in beslag heeft genomen, en het in feite een interview met een groepsgenoot was die bij dat bedrijf werkt. Dus zoveel moeite hebben ze er nou ook weer niet voor gedaan. Voor mij is het niet te doen nu nog een bedrijf te vinden dat wil meewerken, daarnaast moet de opdracht in groepsverband worden afgerond en mag je het niet alleen doen, anders had ik dat al veel eerder gedaan, helaas. Normaal ben ik echt niet de moeilijkste, maar in dit geval vind ik niet dat hun argumenten rechtvaardigen dat ik al het werk op me moet nemen.
Hoi, ik vind dat je niet raar denkt. Ik zou het met de docent overleggen, want afspraak is afspraak en iedereen kan wel eens te laat komen. Lekker makkelijk om jou ervoor te laten opdraaien. Zoals meerdere mensen hier zeggen...

Mocht je docent hier niets tegen kunnen doen, zelf maken en niet laten meeprofiteren
Ik heb nu een mail gestuurd waarin ik een eerlijkere verdeling voorstel. En inderdaad, wat Stien zei, dat ze uberhaupt niet meer zou doen omdat het niet mijn schuld is dat ik geen groepje heb.. Klopt ook wel. Ik zat buiten mijn schuld om zonder groepje, vandaar ook dat de docent geregeld heeft dat ik zo last minute nog bij een ander groepje in kon. Omdat ik hier blij mee was, omdat ik hierdoor het vak nog wel kan halen dit jaar, ben ik er mee ingestemd dat er wat meer werk verricht moet worden.

Ik zit ook op de universiteit en weet ook dat docenten het niet waarderen als er meegelift wordt op andermans werk. Het liefst hebben ze dat er helemaal geen verdeling wordt gemaakt en dat er gezamenlijk tegelijk aan het verslag wordt gewerkt, maar dit is vaak niet te doen door afwijkende roosters etc. Vandaar dat we in eerste instantie een verdeling hebben gemaakt waarbij ik wat meer doe.
.
anoniem_102886 wijzigde dit bericht op 23-03-2010 15:02
Reden: dubbel
% gewijzigd
Wat is je doel?

Hoe belangrijk is het om dit vak te halen?

Als het heel belangrijk is, zou ik over mijn ergernissen heenstappen (die ik overigens heel erg terecht vind) en gewoon aan het werk gaan. Alle energie die je 'verspilt' aan het uitvechten van dit conflict, levert geen studiepunten op. En daar ga je per slot van rekening voor.

Als het niet heel veel meer werk is om het alleen te doen, zou ik het inderdaad alleen doen.

Niet te veel van je kostbare energie besteden aan ruziemaken, gewoon even slikken en keihard voor de punten gaan!
En als jij dat vak nu gewoon niet doet. Wanneer moet je het dan alsnog inhalen? Is het een optie om dan maar te bedanken voor de eer en het op een later tijdstip met een ander groepje opnieuw doen? (daarom heb ik ook zo'n hekel aan de irritante groepjes...altijd dat gezeik met meelifters,grrr)

Dat zal ze leren..moeten ze het alsnog zelf doen gnagna.
Ik denk dat ik ze duidelijk zou maken dat als ik alles moet doen, het niet gaat lukken er een voldoende uit te slepen. Daar zou ik mijn belangrijkste argumentatie van maken in het voorstellen van een nieuwe verdeling. Niet of het eerlijk is of niet, want dat wordt een wellusnietus-spelletje.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Reddeviltjuh schreef op 23 maart 2010 @ 14:54:

Hoi, ik vind dat je niet raar denkt. Ik zou het met de docent overleggen, want afspraak is afspraak en iedereen kan wel eens te laat komen. Lekker makkelijk om jou ervoor te laten opdraaien. Zoals meerdere mensen hier zeggen...

Mocht je docent hier niets tegen kunnen doen, zelf maken en niet laten meeprofiterenZelf maken gaat helaas lastig, omdat het in samenwerking met een bedrijf is. De rest van mijn groepje (3 personen) hebben het bedrijf geregeld. Als ik het nu alleen ga doen, moet ik dus zelf zo last minute nog een bedrijf regelen, wat niet gaat lukken. Daarnaast moet het in groepsverband worden ingeleverd. Maar mijn groepje is niet echt vatbaar voor mijn argumenten. Als zij niet akkoord gaan met de verdeling die ik nu heb afgesproken, neem ik inderdaad contact op met de docent, want ik zie het al gebeuren dat ik door dit gedoe dit vak weer niet kan afsluiten dit jaar.
Ik moet dit vak dit jaar halen. Ik ben nu vierdejaars, en nog met mijn bachelor bezig (staat normaal drie jaar voor). Dit is dus een derdejaars vak van vorig jaar. Ik mag 2 vakken hebben openstaan voor volgend jaar. Dus als ik dit vak niet haal en de rest van de vakken wel, is het nog geen ramp, alleen moet ik dan een half jaar langer wachten op mijn bachelordiploma omdat ik het vak dan volgend jaar nog een keer moet doen. Dus in mijn planning stond eigenlijk wel om het vak dit jaar af te ronden.

En het argument van Poezewoes is wel een goede, dat het me niet gaat lukken om er een voldoende uit te slepen als ik alles alleen moet doen.
Lastige situatie zeg! Zoals je het beschrijft lijkt het idd alsof ze proberen te profiteren van dat jij er niks aan kon doen dat je te laat was, erg flauw!

Maarrrr, als ik dit zo lees denk ik ook gelijk dat er meer aan de hand is dan bovenstaand, mogelijke opgekropte frustraties van beide kanten?/verwachtingen die niet zijn uitgesproken en daardoor ook niet zijn nagekomen van beide partijen?

Het is lastig en ook nie thelemaal eerlijk om enkel op jou verhaal af te gaan. Ik zou zeggen; ga met de groep om de tafel en bespreek eerlijk en oprecht met elkaar hoe het tot dit punt heeft kunnen komen! Succes!
Dus..het groepje heeft tot nu toe alleen een (slecht) interview gehouden. Beetje weinig niet?
quote:pj_eilander schreef op 23 maart 2010 @ 15:02:

Wat is je doel?

Hoe belangrijk is het om dit vak te halen?

Als het heel belangrijk is, zou ik over mijn ergernissen heenstappen (die ik overigens heel erg terecht vind) en gewoon aan het werk gaan. Alle energie die je 'verspilt' aan het uitvechten van dit conflict, levert geen studiepunten op. En daar ga je per slot van rekening voor.

Als het niet heel veel meer werk is om het alleen te doen, zou ik het inderdaad alleen doen.

Niet te veel van je kostbare energie besteden aan ruziemaken, gewoon even slikken en keihard voor de punten gaan!Het probleem is niet alleen dat ik de verdeling oneerlijk vind, als ik er genoeg tijd voor had gehad had ik het niet zover laten oplopen denk ik. Alleen moet eind volgende week het projectvoorstel voor mijn scriptie worden ingeleverd en zit ik vlak voor een tentamenweek. Ik heb dus simpelweg geen tijd om al dat werk op me te nemen.
quote:Starshine schreef op 23 maart 2010 @ 15:08:

Dus..het groepje heeft tot nu toe alleen een (slecht) interview gehouden. Beetje weinig niet?Er zijn twee bijeenkomsten geweest tot nu toe. Tijdens de eerste bijeenkomst zat ik nog in het andere groepje, wat er nu dus mee gekapt is. (Tijdens die eerste bijeenkomst was ik tevens op studiereis waardoor ik niet aanwezig was, was geen probleem verder). Na mijn studiereis heeft de docent aan het groepje waar ik nu in zit gevraagd of ik er bij mocht. Ik denk dat zij hier vooral mee hebben ingestemd omdat het door de docent was gevraagd, als ik het zelf had gevraagd betwijfel ik of ik mee had mogen doen met hun. Ze hadden al naar de docent gemaild dat de 'opdracht al vergevorderd was, maar dat dat vast nog wel gecompenseerd kon worden'. Nu blijkt dus dat ze helemaal nog niet zo vergevorderd waren, in feite is het enige wat ze hebben gedaan een interview afgenomen, met een groepsgenoot die een redelijk hoge functie heeft binnen dat bedrijf. Dat interview bestaat slechts uit 12 vragen, en neemt 1.5 A4 in beslag. Dus inderdaad, ik vind dat ze tot nu toe erg weinig hebben gedaan zelf. Daarnaast hebben ze ook nog een klein stukje geschreven, wat helemaal verbeterd moet worden.
Ik zou met de docent overleggen. Laat je mede groepsgenoten weten dat je gaat overleggen, wat je overlegd hebt en wat er besproken is. Niet op hun niveau gaan zitten van achter de rug om. En als dat allemaal niet werkt zou ik het verslag in mijn eentje maken met alleen mijn eigen naam erop. Ze zijn zo onredelijk bezig!

Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je vaker te laat bent, slordig bent met afspraken. Dan snap ik hun reactie wat meer, maar dan nog vind het erg overdreven.
quote:Starshine schreef op 23 maart 2010 @ 15:03:

(daarom heb ik ook zo'n hekel aan de irritante groepjes...altijd dat gezeik met meelifters,grrr)

Ik ook. Altijd gezeur van studenten omdat de samenwerking mislukt, en altijd maken ze zich er lafjes vanaf door bekenden te gebruiken die slechts zijdelings iets met het onderwerp te maken hebben - want als meerderen verantwoordelijk zijn, waarom zou je dan nog hard je best doen? Nee, ik heb een keer groepswerk moeten geven, maar daarna nooit meer. Wat een enorm gezeik en wat een prutswerk levert het op.
Ik denk dat het vooral kwam omdat ik vannochtend niet bij het praktisch college aanwezig kon zijn. We moesten vannochtend een korte presentatie houden van wat we tot nu toe hadden gemaakt. (bijna niets dus) De groepsgenoot die bij dat bedrijf werkt en waarmee we dat interview hebben gedaan, zou het presenteren, maar hij was ziek. Mijn andere twee groepsgenoten hebben dit toen moeten opvangen en waren not amused dat ik er niet bij was. Toen kreeg ik dus een mail dat zij met z'n 2en een nieuwe verdeling hebben afgesproken, waar ik dan maar even mee akkoord moest gaan. Het liefst los ik dit op zonder tussenkomst van docent, maar ik denk wel dat het erop uit gaat komen dat ik de docent inschakel als het zo doorgaat.
Vervelend zeg dat jullie er gezamenlijk niet uit kunnen komen!

Wat ik alleen niet zo goed snap is waarom anderen hierop reageren dat je dit met je docent moet bespreken. Je studeert toch aan de universiteit? Beschik je dan niet over een dergelijke professionele houding dat je hier samen uit kunt komen? Goed dat je een nieuw voorstel hebt gedaan! Benieuwd wat je projectgenoten hiervan zeggen. Mijn tip; zsm (vb morgen om 9uur) met elkaar afspreken om bij elkaar te komen en dan dit uitspreken met elkaar en samen tot een goede oplossing komen.

Succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven