Vraagje over ADHD

28-03-2010 22:15 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste is net 1 jaar en heel erg druk. Druk, driftig, luidruchtig, ondernemend, snel met alles. Ik zie het zelf ook wel, vergeleken met kinderen in onze omgeving en met zijn eigen broer is hij in veel dingen 'anders'. Hij huilt veel, slaapt slecht, kan ontzettend driftig worden, klimt overal op, onder, door, sloopt de hele dag door van alles en zit sinds hij kan rollen onder de blauwe plekken en bulten. Bovendien maakt hij bij alles wat hij doet ontzettend veel lawaai. Ik heb al vaak de vraag gekregen of hij geen ADHD heeft. Geen idee natuurlijk, ik dacht eigenlijk dat hij gewoon bijzonder ondernemend was (om het maar eufemistisch uit te drukken).

Volgens mij kun je dat op deze leeftijd nog helemaal niet vaststellen, maar ik vroeg me eigenlijk af of er hier moeders zijn van kinderen met ADHD en hoe die kinderen dan op baby/dreumesleeftijd waren.
..
Hier geen moeder van adhdrs maar wel moeder van 4 die zelfde gedrag vertoonden met 1 jaar oud.
Het klinkt alsof hij meer wil doen dan hij tot nu toe kan. Heb je een plekje waar hij veilig zijn ding kan doen ? Gewoon in de box o.i.d.

Vaak verbetert dit gedrag als ze kunnen praten, en kunnen aangeven wat ze willen / bedoelen.
Bied je je kind structuur gedurende de dag? Maw las je rustmomenten in of laat je hem zelf maar 24updg door razen?
Nog te jong om het vast te stellen inderdaad. Maar wellicht voorkom je een hoop ellende als je een dagprogramma gaat hanteren. Op dezelfde tijdstippen eten, drinken, slapen, tv kijken etc. Het lijkt heel stug en vervelend, maar drukke kinderen hebben er vaak erg veel baat bij.
Ja, ik ben heel erg van de structuur. Ook voor mezelf, anders dan raak ik helemaal het overzicht kwijt over zo'n dag en word ik zelf helemaal gek van de drukte. TV-kijken doet hij niet, dan slaapt hij nog slechter. Hij heeft heel lang zelf niet echt een ritme gehad, eigenlijk pas sinds een maand of 2 dat hij overdag op min of meer vaste tijden slaapt en eet.

Ik merk idd wel dat op dagen die afwijken (vorige week was hij bijv.jarig) het nog veel erger is dan anders. En hij wordt ook druk van zijn oudere broer. Als die weg is naar de psz en ik ben alleen met de jongste, is hij wel wat rustiger. Dan kan hij ineens wel een kwartier met zo'n stok met ringen zitten te spelen of zo.

Het is ook niet echt zo dat ik zelf denk dat hij ADHD heeft hoor, maar ik was gewoon een beetje nieuwsgierig, omdat het me van zoveel kanten wordt gevraagd. Zelfs mijn vader, die eerder altijd vond dat kinderen met ADHD gewoon eens opgevoed moesten worden, vroeg aan mij of de jongste misschien ADHD zou kunnen hebben.

Ik hoop idd dat het helpt als hij straks goed kan lopen en praten, zodat hij wat beter kan aangeven wat hij wil.
..
Het zou natuurlijk wel kunnen dat hij ADHD heeft, vaak zeggen mensen als een diagnose jaren later wordt gesteld, dat ze het altijd al wel vermoedden. Maar er kan ook nog veel veranderen. Een kind dat nog zo jong is, kan ook meer willen dan het nog kan. Als hij straks kan lopen en rennen, kan hij misschien meer energie daarin kwijt. Afwachten maar.

Bij ons zit ADD/ADHD in de familie. Het dochtertje van mijn zus is ook vorige week een jaar geworden. Ze loopt al. Ik denk dat dat komt omdat ze gewoon veel meer tijd wakker doorgebracht heeft dan andere baby's, simpelweg omdat ze maar heel weinig slaapt. Daar zie ik ook wel 'iets zitten'. Ach ja, als je je ervan bewust bent, kun je er ook vroeg bij zijn en gericht iets mee/aan doen, als het zo blijkt te zijn.

xYella.
Een adhd'er heeft een aandachtstekortstoornis met of zonder hyperactiviteit erbij. Niet alle adhd'ers zijn druk, dat is de karikatuur die (oa. door de media) geschetst wordt.

Je kind is actief en ondernemend. Of daat misschien een stempeltje bij hoort kun je beter over een jaar of tien bekijken, als hij het nodig heeft.

Kinderen zijn niet maakbaar. Je kunt ze (proberen) op te voeden, maar een karakter verander je niet. Bied dus structuur aan, zoals je al doet, probeer een goede balans te vinden tussen rust en uitdaging, inspanning en ontspanning en accepteer je kind zoals hij is!
Ik heb een zoon van nu 5,5 waarvan de diagnose adhd vorige week is gesteld.

Ik 'wist' al dat hij dit had toen hij nog maar 3 maanden oud was!

Voelde dat er iets niet klopte of dat hij wel bijzonder druk/driftif/gefrustreerd was.

Al de tijd gehoopt dat het alleen maar gewoon lekker ondernemend zou zijn maar helaas, niks is minder waar.

Nou hoeft dit bij jouw zoon natuurlijk zeker niet zo te zijn hoor!

Hoop het ook niet voor je eigenlijk!

Succes
Missmysterious, je weet dat een hoog percentage van de jong geteste kinderen later toch een andere diagnose krijgt. M.a.w.: dat testen op jonge leeftijd vaak onbetrouwbaar is?
Voor degene die intresse hebben: Ik heb 3 jaar geleden een scriptie gemaakt over ADHD (heb het zelf ook) met de nadruk op kinderen van 6-7 jaar...
Ik herken veel van je verhaal bij mijn zoon van nu 10 jaar met ADHD. Alleen slapen deed en doet hij altijd als een blok! Wel sliep hij overdag weinig als baby, maar als hij sliep, kon je gerust boren in huis, hij werd nergens wakker van! s Nachts heeft hij altijd perfect door geslapen, was wel om 6 uur klaar wakker.

Hij was heel druk als baby/ kind ( liep met 5,5 maanden al aan de spijltjes door de box, met 10 maanden liep hij los).

Wat ik me afvraag: Hoe reageert hij op 'prikkels'? Om een voorbeeldje te noemen.. Hoe klein mijn zoon ook was- 8 maanden ofzo- als er visite kwam werd hij ontzettend druk. Hij ging op de tafel klimmen, was niet meer corrigeerbaar, werd zo gek als een deur! Nog jonger, met een maand of 2, werd hij helemaal hysterisch als de zon scheen en er kwam een straaltje in zn gezicht.

ADHD ers worden voornamelijk druk als ze veel PRIKKELS krijgen. Ik ben benieuwd of je dit herkent, net zo als mijn 'visite-verhaal'......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven