Werk & Studie alle pijlers

Leuke romans voor eindexamenklas VMBO-t

29-03-2010 13:33 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik jullie advies willen. Ik begeleid VMBO-t'ers op weg naar hun eindexamen Nederlands. Zij moeten hiervoor een boekenlijst van 10 boeken lezen. Een aantal laat ik ze zelf lezen, maar ik heb ook al wat boeken klassikaal gelezen. Mijn ervaring is dat ze het liefst spannende, luchtige, niet al te dikke romans lezen die passen bij hun belevingswereld (ze zijn tussen de 14 en 18 jaar). Heeft iemand ideeën? De boeken hoeven niet persé van hoog literair niveau te zijn, maar het mogen geen jeugdboeken zijn.
De Buitenvrouw van Joost Zwagerman, alles van Giphart... Of is dat te seksueel getint?
Hanna Bervoets - Of Hoe Waarom

Judith Visser - Stuk

Renate Dorrestein - Echt Sexy
Floortje Bloem?
Ik wil absoluut geen slecht nieuws brengen, maar..... Mijn ervaring (nog niet zo heel veel jaartjes geleden van de middelbare school) is dat ze de boeken toch niet lezen, maar een boek uitkiezen waar ze zoveel mogelijk uitreksels van internet kunnen plukken!

Maar Joost Zwagerman heeft inderdaad leuke boeken. Moet het trouwens Nederlandse literatuur zijn, of maakt dat niet uit?
Sonnyboy van Annejet van der Zeijl. Niet heel dun, wel mooi, spannend en leest lekker weg.

Boeken van Tim Krabbe, kan ik me herinneren, de Grot ofzo?

Moeilijke doelgroep blijkbaar.

Au pair van W.F. Hermans? Was mijn favoriet, maar ik deed dan weer geen VMBO dus of ik nou een betrouwbare bron ben...

Owwww...de oesters van Nam Kee, is ook een film van met Katja Schuurman. Vond het een flutboek, maar de film is misschien leuk?

Ik weet dat anderen het wel leuk vonden.

Nou succes!
This is not kosher!
Ik vond de passievrucht wél een mooi boek.
De passievrucht

Het gouden ei

Gaten (Louis Sachar, echt een top-jeugdroman!!!!)

Blauw water

Het dagboek van Floortje Peneder

Marokko aan de plas, Karlijn Stoffels

Gone en Gone/Honger van Michael Grant (heul spannende SF)

Er staan flink wat jeugdromans tussen, ik weet niet of dat 'mag' bij jullie op school. (bij mij wel)
O, en als je nog eens een leuk voorleesverhaal zoekt, zo met deze paasdagen:

Eitje

Uit Zaansch Veem van Freek de Jonge

(lekker gruwelijk)
Hier mogen sommige leerlingen ook Saskia Noort lezen en Esther Verhoef, Klaas Bond, Lieneke Dijkzeul en Simone van der Vlugt (de volwassen boeken, niet de jeugdboeken). Misschien is dat een idee? Dan zijn het wel romans, maar geen moeilijke. Ook geen literaire trouwens, maar dat hoefde ook niet toch?

Thomas Ross, René Appel, Jan-Willem van de Wetering (Grijpstra en de Gier) en Henk Apotheker doen het trouwens goed bij de jongens in 4 havo.
Ha, bedankt voor de tips tot nu toe! Ze mogen voor hun eindexamen maximaal 4 jeugdromans lezen en die hebben ze zelf al gelezen. Het gaat mij om een boek dat we klassikaal kunnen lezen en niet té veel tijd kost. Het hoeft niet persé literair te zijn, maar wel van enig niveau en leuk. Giphart vinden alleen de jongens leuk (en die zijn steeds met seks bezig, dus daar word ik een beetje moe van, haha). Ik zal eens kijken..Ze vinden tegenwoordig al snel iets niet leuk en ik wil ze motiveren :-)
Gods gym van Leon de Winter is denk ik wel een goeie, het diner van Herman Koch, Alleen maar nette mensen van Robert Vuijsje (al is dat niet literair, het spreekt ze waarschijnlijk wel aan)
Dunne boekjes zijn vaak de boekenweekgeschenken.

Of titels als:

Het gouden ei - Krabbé

De grot - Krabbé

Tralievader - Friedman

Twee koffers vol - Friedman

Het bittere kruid - Minco

De val - Minco

Kinderjaren - Oberski

Wierook en tranen - Ruyslinck

Ook mooi, makkelijk, niet literair en geen jeugdboeken:

De co-assistent - Hermans

Meisje met de negen pruiken - Stap

Die middag aan zee - Hoogstraaten
Wat is hun woordenschat? Lijkt me ook niet onbelangrijk in dit geval. Sommige van de genoemde boeken lijken me wat ingewikkeld als je geen heel uitgebreid vocabulaire hebt...
Thomas Ross, wilde ik ook voorstellen.

Lekker spannend, makkelijk weglezen. Wat actualiteit er in.

Staat de t van VMBO-t voor techniek? Dan zullen het vooral jongens zijn. Soldaat van Oranje is dan een aanrader. Lekker spannend oorlogsverhaal.
t = theoretisch, de minst praktische variant van 't VMBO (hoogste niveau)
quote:Yucca schreef op 29 maart 2010 @ 14:26:

Ha, bedankt voor de tips tot nu toe! Ze mogen voor hun eindexamen maximaal 4 jeugdromans lezen en die hebben ze zelf al gelezen. Het gaat mij om een boek dat we klassikaal kunnen lezen en niet té veel tijd kost. Het hoeft niet persé literair te zijn, maar wel van enig niveau en leuk. Giphart vinden alleen de jongens leuk (en die zijn steeds met seks bezig, dus daar word ik een beetje moe van, haha). Ik zal eens kijken..Ze vinden tegenwoordig al snel iets niet leuk en ik wil ze motiveren :-)Ik denk dat Echt Sexy van Renate Dorrestein dan wel een leuke is. Als je het klassikaal gaat lezen zal het zeker discussie losmaken, en de hoofdpersoon is een meisje van dertien, maar wel een redelijk stoer meisje zodat jongens zich er ook in kunnen verplaatsen. En het mag nog literatuur heten ook, terwijl het niet overdreven 'literair' geschreven is, dus goed leesbaar voor jongeren.
God's Gym, dat is een goeie ja!
This is not kosher!
quote:Princesita schreef op 29 maart 2010 @ 14:41:

t = theoretisch, de minst praktische variant van 't VMBO (hoogste niveau)Weer wat geleerd. Nou ja, Soldaat van Oranje is voor iedereen een spannend boek.
Thomas Ross: ik vind die boeken helemaal niets, maar ze lezen inderdaad wel makkelijk weg. De laatste (over Maxima o.a.) vereist wel enige achtergrondkennis over Argentinie trouwens.

Kun je niet iets van Durlacher doen? Schrijfstijl is heel simpel, maar ik denk dat de onderwerpen zeker wel indruk maken.

Maarten 't hart? (staat misschien te ver van hun belevingswereld)

Gods gym lijkt mij ook wel een goede keus!

Afhankelijk van waar je woont en lesgeeft, zouden boeken van Geert Mak misschien ook heel leuk kunnen zijn? Makkelijk om in te leven als je in friesland woont bijvoorbeeld

-De kleine blonde dood (Buch)

-Tim Krabbe schrijft heel simpel en boeken die misschien wel aansluiten

-Iets van Joost Zwagerman? De buitenvrouw bijv.

-Oeroeg?

-Harry Jekkers uit de school geklapt ga je denk ik wel hoge ogen mee gooien, maar of het literatuur is?

-Hersenschimmen?

-Iets van Nilgun Yerli? (ik vond de garnalenpelster mooi en heel makkelijk leesbaar. En wellicht een herkenbaar thema?)

*denkt nog even door*
Dat zeg ik....
-Komt een vrouw bij de dokter

Geen literatuur, maar gaat waarschijnlijk wel aanslaan en interesse oproepen? (geen idee welk type boek werkt, zoals je misschien al ziet)
Dat zeg ik....
Ik denk niet dat jongens van die leeftijd heel erg geraakt zullen zijn door de misere van 'ouwe' mensen. Dertigers zijn al gauw stokoud als je 16 bent

Het leuke va n Gods Gym en het diner is dat het over jongeren gaat, hun keuzes, en hoe hun ouders daarmee omgaan...
Websje, het hòefde geen literatuur te zijn.
De passievrucht is een goede inderdaad..

De hemel van Hollywood van Leon de Winter misschien?

Die heb ik voor m'n boekenlijst moeten lezen op de Havo, maar dat zal niet veel uitmaken. Vond het beide erg leuke boeken.
Er is al gepost over Renate Dorrestein zie ik. "Een hart van steen" is ook een indrukwekkend boek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven