Als NoordHollandse in Brabant, went dat ooit echt?

29-03-2010 19:06 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt, ik ben een NoordHollandse. Geboren en getogen in Haarlem. Na een behoorlijke omweg door Nederland woon ik nu zes jaar in Brabant. En ik vind er na zes jaar nog steeds geen zak aan. De mentaliteit, de humor, het taaltje etc. Ga ik ooit wennen aan Brabant of is het zinvoller om terug te verhuizen naar Noord Nederland?
MILF in the making ;-)
Nee, geen man wel vriend ook uit westen.

Die kan ook niet wachten om terug te gaan, maar goed studie eerst afmaken.

Maar inderdaad het gedraai/gelul/indirecte vind ik heel lastig, vooral in werksituaties, aangezien ik dat zelf best wel ben. En hier is men ook nog wel zo dat als je anders praat (dus geen zwaar dialect/accent) en beetje een 'r' hebt dan moet je erg hard je best doen om toch in de groep te passen.

Daarnaast heeft het oosten zeker ook z'n goede kanten; men is hier wel wat relaxter, de omgeving is mooi en het is hier wel echt rustiger op straat.

Ik denk dat je toch altijd wel wat meekrijgt van waar je bent opgegroeid. Ik vind de Randstad zeker niet 'beter' maar ik denk dat ik daar wel beter pas.

Een meisje uit mijn klas woont zelf in een dorpje in het oosten. Heeft in A'dam gestudeerd maar kon er toch niet aan wennen dat men daar zo op zichzelf leeft, geen contact met buren etc. Die woont veeeeeeel liever in haar eigen dorp!
This is not kosher!
Vervelend dat je het niet naar je zin hebt. Volgens mij heb je in Eindhoven buurten waar dit minder is, zoals Stratum en het centrum. Enne, ben blij dat je niet in Friesland woont, ik werd daar na 2 weken zowat afgeschoten omdat ik de taal niet verstond.
Ik denk niet dat het ooit went als je het al 6 jaar probeert.

Mijn man komt uit Haarlem (nou ja, Aerdenhout) en woont nu 3 jaar in Tiel. Hij zou nooit meer terug willen, maar voelde zich hier al vanaf het begin al erg thuis. Ik betrap hem er zo nu en dan zelfs op dat ie Bétuws spreekt.

Ikzelf heb vroeger altijd gedacht dat ik heel graag in Haarlem of Amsterdam zou willen wonen. Ik ben een Amsterdamse die in haar kinderjaren verhuist is met haar ouders. Maar uiteindelijk zou ik dat nu juist helemaal niet meer willen. Als we naar mijn schoonouders gaan benauwd de drukte, de gehaastheid en dat vreselijk overdreven Amsterdamse gepraat me juist heel erg. Ook winkelen of eten vind ik er niet echt gezellig.

Laat mij maar lekker in de boomgaarden, de weilanden, de Linge en de mooie rivieren vertoeven. Lekker rustig en nog een beetje ruimte.
Oh ja, het belangrijktste; de mensen!

Ik bemoei me hier gewoon niet zo heel veel met "de buurt" en dergelijken. Ik heb leuk contact met mijn buurvrouw en een super-vriendenkring opgebouwd. Dat heeft wel een tijdje geduurd. Maar familie woont ook dichtbij, dat scheelt wel.

Mijn man vind juist werkgerelateerd de mensen een stuk directer en opener in hun bedoelingen. De meesten in mijn omgeving hebben het hart wel op de tong, zeg maar.

En roddelen? Ik zou het niet weten!
Oei, de wijk waar ik nu in Woensel woon, schijnt een van de betere in heel Eindhoven te zijn. Laat mijn buren maar niet horen dat het als Volks wordt omschreven.

Ik weet niet wat het is. Brabant is niet beter of slechter. Ik pas er gewoon niet voor mijn gevoel. Ik ben denk ik te stad voor dit dorp. Ik kan er zelf niet precies een vinger op leggen wat het nu precies is. Ik heb door heel Nederland gewoond en voelde me vrij snel thuis. Alleen hier wil het niet.
MILF in the making ;-)
Ik woon in Haarlem, en als ik dit zo lees weet ik zeker dat ik er nooit weg wil.
Ik herken het wel, ik woon weliswaar een heel stuk zuidelijker dan jij en ik voel me hier nog steeds niet thuis. Ik versta het dialect prima, maar ik voel me nog steeds een buitenstaander. Elke keer als ik mijn mond opendoe, hoort men hier dat ik niet van hier ben. En dan heb ik het nog niet eens over het ellenlange reizen om 'even' bij iemand op bezoek te gaan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Man is bereid om mee te verhuizen. De oudste twee zijn ook niet hier geboren en willen eigenlijk terug naar de zee. We hebben lang aan de kust gewoon of in steden die vlakbij de kust waren zodat we er veel kwamen. De jongste twee zijn twee en drie jaar, dus die zijn nog te klein voor een eigen mening. (Oké daar denken ze zelf regelmatig anders over )
MILF in the making ;-)
Mijn hele familie woont ook nog in Noord Nederland. Niet dat we voordat ik hier belandde de deur plat liepen, maar even langsgaan is er niet bij.
MILF in the making ;-)
Ik kom uit Bergen op Zoom, maar ik zou in Eindhoven ook nooit kunnen wennen. Is het een optie om te verhuizen? Bijvoorbeeld naar Den Bosch?
Heb de vorige reacties niet gelezen, maar het ligt er denk ik aan waar je precies woont in Noord Brabant Ik kom uit een grote Brabantse stad en kan prima aarden in de randstad. Ook in jouw stad... dus als het andersom wel kan?

Als je in een dorp woont, is het een heel ander verhaal denk ik.

Wat heeft je naar Noord Brabant gebracht? (Waarom wel altijd Noord en Zuid Holland, maar noooooit Noord Brabant?)
Dark ik snap je wel hoor. Ik ben als Zuid Hollandse 37 jaar geleden verhuist naar Limburg (10 km verder dan waar jij nu woont) en ook met een Limburger getrouwd. Ik ben inmiddels behoorlijk ingeburgerd hoor. Maar toch mis ik Zuid Holland nog steeds gigantisch. En dan vooral de zee. De mentaliteit van de mensen is ook heel anders. En dat is geen fabeltje.
Goh, ik dacht dat Noord Brabant altijd zo gezellig was ( Guus Meeuwis) maar hier lees ik hele andere verhalen.
Brrr Guus Meeuwis. Maar Bergen op Zoom is wel echt gezellig vind ik. En heel rijk op cultureel en historisch gebied.

(Nog even los van de ge-wel-di-ge mensen die er vandaan komen!)
Als je ergens niet kunt wennen en mensen niet kunt verstaan ligt dat toch echt aan jezelf.
Woensel is wel erg saai trouwens. Woensel is opgedeeld in goede wijken en slechte wijken. Het is niet alleen volks.
*
quote:akka schreef op 29 maart 2010 @ 20:36:

[...]

Het zal wel aan Eindhoven liggen dan... Ooit een andere stad geprobeerd in NOORD Brabant? Tilburg en Breda echte steden, niet dorps, wel gezellig.

maarre, zoveel kleiner is Eindhoven toch niet dan Haarlem???

Ik vind het een beetje denigrerend overkomen allemaal.
Ik belandde hier door een Blijfhuis met plek. Niet bepaald vrije keus dus. Misschien dat dat ook meespeelt. Maar inmiddels heb ik hier wel al een aardig leven opgebouwd. Vrienden en kennissen, een man, kindjes etc. Maar wennen doet het nog steeds niet.

hanZie, hoezo ligt het aan mezelf als ik hier niet kan wennen? De taal oké, al heb ik nog geen taalcursus gevonden. (Wel gezocht in het begin). Ik heb door heel Nederland gewoond en raakte overal vrij snel ingeburgerd. Alleen hier dus niet.
MILF in the making ;-)
quote:akka schreef op 29 maart 2010 @ 20:38:

[...]

Nee, kleiner niet, het is alleen anders. Ik bedoel het ook niet denigrerend ten opzichte van Brabant of Eindhoven. Ik voel me er alleen niet htuis en hoop dat ik een manier vindt om dat wel te doen. of misschien moet ik toch terug verhuizen.
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 20:39:

Ik belandde hier door een Blijfhuis met plek. Niet bepaald vrije keus dus. Misschien dat dat ook meespeelt. Maar inmiddels heb ik hier wel al een aardig leven opgebouwd. Vrienden en kennissen, een man, kindjes etc. Maar wennen doet het nog steeds niet.

hanZie, hoezo ligt het aan mezelf als ik hier niet kan wennen? De taal oké, al heb ik nog geen taalcursus gevonden. (Wel gezocht in het begin). Ik heb door heel Nederland gewoond en raakte overal vrij snel ingeburgerd. Alleen hier dus niet.Integratie begint bij de taal. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je mensen niet verstaat. Zo onverstaanbaar praten ze niet in eindhoven.
http://www.mijnwoordenboek.nl/regio/eindhovens misschien hedde hier wa aan.
quote:hanZie schreef op 29 maart 2010 @ 20:43:

[...]

Integratie begint bij de taal. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je mensen niet verstaat. Zo onverstaanbaar praten ze niet in eindhoven.Dan kom ik schijnbaar de verkeerde mensen tegen. En onverstaanbaar in de zin van Fries bijvoorbeeld is het niet. Maar veel woorden en uitdrukkingen en bijvoorbeeld het inslikken van halve woorden en zinnen, dat is voor mij vreemd. Nog steeds dus. Als je een taalcursus weet, ik hou me aanbevolen.
MILF in the making ;-)
Taalcursus!
Tnx voor de link en dat meen ik serieus. Het werkt andersom net zo. Toen ik opmerkte dat iemand het achter de ellebogen had, werd niet begrepen wat ik bedoelde. En mijn humor wordt ook niet begrepen. Het komt nog steeds regelmatig voor dat ik een grapje maak en ik word aangestaard alsof ik niet helemaal spoor.
MILF in the making ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven