Kleine moestuin

dinsdag 9 februari 2010 om 20:53
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
maandag 29 maart 2010 om 18:04
@Spicegirl: bij ij gebeurt er nu ook nog niet zoveel hoor. Tomaten, pepers, paprika en komkommer groeien minder hard, Dat is juist wel goed, ze staan wat kouder en kunnen "afharden". Zo worden het niet van die lange sprieten,
Asperges laten helaas even op zich wachten.
En aardbeien..........heerlijk!!!
@Bluesgirl: Je schijnt ook thee van lavendel te kunnen maken. Enne...natuurlijk kamille. Als je daar niet kalm van wordt???
Asperges laten helaas even op zich wachten.
En aardbeien..........heerlijk!!!
@Bluesgirl: Je schijnt ook thee van lavendel te kunnen maken. Enne...natuurlijk kamille. Als je daar niet kalm van wordt???
maandag 29 maart 2010 om 20:24
@ Spicegirl: Wat gaat het goed!!!! De ananaskers kun je al verpotten en wat dieper wegzetten, dan worden ze wat steviger. Ik heb de ananaskers vandaag verpot, ze staan er nu zo bij:
Behalve de ananaskers heb ik ook de meloenpeer, tomaten en passievrucht verspeend. En ik heb ook de rode biet voorgezaaid (worteldag )
Behalve de ananaskers heb ik ook de meloenpeer, tomaten en passievrucht verspeend. En ik heb ook de rode biet voorgezaaid (worteldag )
maandag 29 maart 2010 om 20:59
Ervaren handen? Ik denk meer dat ik graag alles overzichtelijk wil hebben En als je naar boven scrollt, zie je eigenlijk geen overgangsverschil naar jouw foto's hoor! Die aubergines en tomaten zien er bij jou ook netjes uit!
Hoe lang duurt het voordat de O-I-kers ontkiemde bij jou? Ik ga in april zaaien en ik ben alvast benieuw
Hoe lang duurt het voordat de O-I-kers ontkiemde bij jou? Ik ga in april zaaien en ik ben alvast benieuw
maandag 29 maart 2010 om 21:30

maandag 29 maart 2010 om 22:50
maandag 29 maart 2010 om 23:32
dinsdag 30 maart 2010 om 12:09
dinsdag 30 maart 2010 om 15:46
@ Jody: Leuk dat je bezoekje zo'n succes was! En ik ben benieuwd wat je van de smaak gaat vinden!
Graag jullie ervaringen over Koriander:
* Wanneer zaaien?
* Wat gebruik jij van de plant?
* Waarvoor gebruik je het?
* Is het een aanrader om in je tuin te hebben?
* Is het een mooie plant? Hoe groot wordt de plant?
Ik heb wel zaden van de koriander, maar weet eigenlijk niet zo goed hoe ik koriander moet gebruiken.
Graag jullie ervaringen over Koriander:
* Wanneer zaaien?
* Wat gebruik jij van de plant?
* Waarvoor gebruik je het?
* Is het een aanrader om in je tuin te hebben?
* Is het een mooie plant? Hoe groot wordt de plant?
Ik heb wel zaden van de koriander, maar weet eigenlijk niet zo goed hoe ik koriander moet gebruiken.
dinsdag 30 maart 2010 om 15:51
Koriander heb ik ook nog zaadjes van liggen (bij nader inzien lag de keukenla vol met zaadjes in de vorm van ketoembar...). Heb ze nog niet gezaaid, maar dat gaat zeker nog gebeuren.
Van koriander kun je het blad gebruiken, vooral in (midden)oosterse gerechten, bv couscous of kisir. Ook de zaadjes kun je fijngemalen gebruiken in voornamelijk oosterse gerechten, dan heet het dus ketoembar.
Koriander heeft een hele uitgesproken smaak, die al gauw overheersend is. Je moet ervan houden is mijn ervaring. Ik vind het lekker!
Van koriander kun je het blad gebruiken, vooral in (midden)oosterse gerechten, bv couscous of kisir. Ook de zaadjes kun je fijngemalen gebruiken in voornamelijk oosterse gerechten, dan heet het dus ketoembar.
Koriander heeft een hele uitgesproken smaak, die al gauw overheersend is. Je moet ervan houden is mijn ervaring. Ik vind het lekker!

woensdag 31 maart 2010 om 12:21
@ Spicegirl: er komen ook nog bloemetjes aan en die zien er ook wel leuk uit, maar ik vind nergens een goede foto van de hele plant (hoe hoog wordt de plant, bijvoorbeeld?)
Ik ben er nog niet over uit of ik het ga zetten dit jaar. Wij hebben wel ketoembar in de keukenla staan, dus we gebruiken het wel.
@ Suikervrij: It's just magic! Echt, van zo'n klein zaadje heb jij straks een hele krop. Veldsla krijgt rozetjes uit 1 zaadjje.
Ik ben er nog niet over uit of ik het ga zetten dit jaar. Wij hebben wel ketoembar in de keukenla staan, dus we gebruiken het wel.
@ Suikervrij: It's just magic! Echt, van zo'n klein zaadje heb jij straks een hele krop. Veldsla krijgt rozetjes uit 1 zaadjje.

woensdag 31 maart 2010 om 12:44
Inderdaad niet voor te stellen dat ui een zaadje een grote krop sla komt!
Op deze site kun je o.a aardbeienplanten bestellen (voor wie niet naar Intratuin o.i.d kan)
Kwaliteit schijnt goed te zijn, mijn schoonzus koopt daar altijd!
link
Het was vandaag trouwens ontzettend druk in het tuincentrum, dat zou je niet denken met dit weer!!
Hoe kleden jullie je (moes) tuin aan met bloemen? Kies je bewust voor bepaalde bloemen om insecten te lokken, of kies je bijvoorbeeld voor eetbare bloemen?
Op deze site kun je o.a aardbeienplanten bestellen (voor wie niet naar Intratuin o.i.d kan)
Kwaliteit schijnt goed te zijn, mijn schoonzus koopt daar altijd!
link
Het was vandaag trouwens ontzettend druk in het tuincentrum, dat zou je niet denken met dit weer!!
Hoe kleden jullie je (moes) tuin aan met bloemen? Kies je bewust voor bepaalde bloemen om insecten te lokken, of kies je bijvoorbeeld voor eetbare bloemen?
woensdag 31 maart 2010 om 13:22
Ik zet elk jaar Afrikaantjes in het vak met de nachtschade tegen aaltjes.
Ik zet elk jaar goudsbloem in het vak met de komkommer en courgette: goudsbloem trekt bijen aan en voor de bevruchting van deze soorten kan ik dat het beste gebruiken. En goudsbloem is wel een hele vrolijke bloem in de tuin!
Dit jaar komt er dus ook komkommerkruid en O-I kers erbij. Behalve voor de bijen, hebben deze planten ook een sierwaarde en ze zijn ook eetbaar.
Oh en zonnebloemen: alleen voor de sier!
Als ik een grote moestuin zou hebben, dan zou ik zeker ook een deel maken als 'pluktuin' met mooie bloemen.
Ik zet elk jaar goudsbloem in het vak met de komkommer en courgette: goudsbloem trekt bijen aan en voor de bevruchting van deze soorten kan ik dat het beste gebruiken. En goudsbloem is wel een hele vrolijke bloem in de tuin!
Dit jaar komt er dus ook komkommerkruid en O-I kers erbij. Behalve voor de bijen, hebben deze planten ook een sierwaarde en ze zijn ook eetbaar.
Oh en zonnebloemen: alleen voor de sier!
Als ik een grote moestuin zou hebben, dan zou ik zeker ook een deel maken als 'pluktuin' met mooie bloemen.
woensdag 31 maart 2010 om 17:15
JA! Er zijn blaadjes te zien! Ik ga zo maar even de camera op zoeken.
Het ruikt trouwens een beetje muffig in het kasje. Ik heb wel de gaatjes open gedraaid, maar het blijft beslaan.
Vorige week heb ik sla en bosui zaadjes gekocht (munt nog niet gevonden). Maar nog geen tijd gehad om in een kweekkastje te zetten. Ik ben ook een beetje bang dat dan straks alles tegelijk klaar is
. Dus dat wordt elke week een beetje zaaien. Of wachten met naar de tuin verkassen...
Wat een goed idee om bepaalde bloemen te plaatsen om insecten te lokken!
Ik denk dat ik lui ga zijn qua tomaten en gewoon plantjes koop.
Het ruikt trouwens een beetje muffig in het kasje. Ik heb wel de gaatjes open gedraaid, maar het blijft beslaan.
Vorige week heb ik sla en bosui zaadjes gekocht (munt nog niet gevonden). Maar nog geen tijd gehad om in een kweekkastje te zetten. Ik ben ook een beetje bang dat dan straks alles tegelijk klaar is

Wat een goed idee om bepaalde bloemen te plaatsen om insecten te lokken!
Ik denk dat ik lui ga zijn qua tomaten en gewoon plantjes koop.