Werk & Studie alle pijlers

Door mijn gedrag niet functioneren op niveau

30-03-2010 22:31 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een apart emailadres aangemaakt; wil niet herkend worden (schaam me nogal voor mijn onderwerp).

Wat is het geval? Ik heb op mijn werk bij verschillende mensen om feedback gevraagd op mijn functioneren, zowel puur technisch gezien als sociaal. Nu kwamen daar, naast een paar leuke antwoorden (complimenten) ook een aantal antwoorden op waar ik eigenlijk niet blij mee ben, al weet ik heel goed dat het wel klopt. Namelijk dat ik niet altijd functioneer op het niveau dat zou moeten (HBO geschoold) en dat ik soms 'vreemd' ben; zeker voor mijn leeftijd (30 jaar). Niet functioneren op mijn niveau lag nogal aan het feit dat ik sterk de neiging heb om alles te willen laten controleren door anderen, veel om bevestiging vraag (direct en indirect), moeilijk tegen druk kunnen en me soms te afhankelijk opstel. Met het ''vreemde'' gedrag werd bedoeld; ook in sociaal opzicht bevestiging zoeken, soms een onderdanige opstelling, vooral onder de ''hogere functies'' sociaal geremd zijn, moodswings waardoor mensen niet altijd weten wat ze aan me hebben en emotioneel niet altijd even stabiel.

Nou, niet bepaald een lijst om trots op te zijn natuurlijk. Het staat er nu wellicht heel zakelijk maar ik ben er heel verdrietig van.

Aan de andere kant, het goede nieuws is dat het wel informatie is waar ik wat mee kan en waar ik dus ook wat mee moet gaan doen. Alleen, hoe ga ik dit aanpakken... Het zijn namelijk ook punten waarvan ik niet weet hoe ik het kan veranderen... Die sociale remming bij de ''hogere'' mensen zeg maar, daar baal ik zelf ook van maar ik weet niet hoe ik het in de praktijk moet veranderen. Die moodswings hetzelfde verhaal.

Wat nu precies mijn vraag is, vind ik lastig maar ik merk gewoon dat het me heel erg dwars zit. En ik wil het zo graag allemaal veranderen maar het is, in mijn beleving, wel veel en om het te veranderen zal ik nogal ingrijpend te werk moeten gaan, heb ik zo het idee. Is er iemand die tips heeft?
Misschien is een coach of gedragstherapie iets voor je. Die kan samen met jou kijken wat de achtergrond is van jouw gedrag en hoe je dit stapje voor stapje kunt veranderen.
Bespreek op je werk dat je graag begeleid wilt worden voor deze zaken door een coach.
quote:evenvoorviva schreef op 30 maart 2010 @ 22:31:

Het staat er nu wellicht heel zakelijk maar ik ben er heel verdrietig van. was het nieuws voor je?quote:Die sociale remming bij de ''hogere'' mensen zeg maar, daar baal ik zelf ook van maar ik weet niet hoe ik het in de praktijk moet veranderen.Weet je wel waar het vandaan komt?quote:Die moodswings hetzelfde verhaal.en dezelfde vraag.quote:Is er iemand die tips heeft?Je bent 30 begreep ik. Mijn geheel onwetenschappelijke mening is dat mensen na hun 25e niet meer fundamenteel veranderen. Na die tijd heeft het niet zo vreselijk veel zin meer om te proberen iets aan je "fundamentals" te veranderen. Dus tenzij je negatieve eigenschappen worden veroorzaakt door iets dat niet wezenlijk bij je hoort EN dat je relatief eenvoudig kan wegnemen, kan je je imho beter concentreren op het versterken van je positieve eigenschappen om zo compensatie op te bouwen.
quote:rider schreef op 30 maart 2010 @ 22:38:

[...]

was het nieuws voor je?

[...]

Weet je wel waar het vandaan komt?

[...]

en dezelfde vraag.

[...]

Je bent 30 begreep ik. Mijn geheel onwetenschappelijke mening is dat mensen na hun 25e niet meer fundamenteel veranderen. Na die tijd heeft het niet zo vreselijk veel zin meer om te proberen iets aan je "fundamentals" te veranderen. Dus tenzij je negatieve eigenschappen worden veroorzaakt door iets dat niet wezenlijk bij je hoort EN dat je relatief eenvoudig kan wegnemen, kan je je imho beter concentreren op het versterken van je positieve eigenschappen om zo compensatie op te bouwen.Ik ben het totaal oneens met de stelling dat mensen na hun 25e niet meer te veranderen zijn. Ikzelf ben het bewijs en ik ken vele anderen die met behulp van een coachingtraject of kortdurende therapie enorm zijn geholpen en in staat zijn bepaalde gedragspatronen te veranderen.
Lijdt je werk er onder? Zijn het karaktertrekken waar je je echt aan ergert of waar jouw collega's zich aan ergeren?

Waarom probeer je jezelf niet 'gewoon' te accepteren hoe je bent, mét je plus en minpunten? Want die heeft iedereen.
Tuurlijk heeft iedereen minpunten maar als je die zelf ook als vervelend ervaart en je kunt er iets aan doen, waarom dan niet?
quote:brunetta schreef op 30 maart 2010 @ 22:41:

[...]

Ik ben het totaal oneens met de stelling dat mensen na hun 25e niet meer te veranderen zijn. Ikzelf ben het bewijs en ik ken vele anderen die met behulp van een coachingtraject of kortdurende therapie enorm zijn geholpen en in staat zijn bepaalde gedragspatronen te veranderen.Dat zei ik dan ook niet.
Volgens mij kun je de kern van jouw problemen samenvatten onder de noemer 'onzekerheid'.

En ja, daar is altijd wat aan te doen. Om te beginnen uitzoeken waar dit vandaan komt. Wellicht met behulp van een coach inderdaad ermee aan de slag gaan. Succes ermee! Ik vind het al een pro-actieve stap in de goede richting dat je zelf om feedback hebt gevraagd en hiermee aan de slag wil gaan.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
quote:freemind schreef op 30 maart 2010 @ 22:44:

Waarom probeer je jezelf niet 'gewoon' te accepteren hoe je bent, mét je plus en minpunten? Want die heeft iedereen.Mee eens.
het is hier binnen beter dan buiten
quote:Winterdip schreef op 30 maart 2010 @ 23:01:

Ik vind het al een pro-actieve stap in de goede richting dat je zelf om feedback hebt gevraagd en hiermee aan de slag wil gaan.Ook mee eens, het is best eng om de mening van anderen over jou te horen.
het is hier binnen beter dan buiten
Schrijf voor je zelf de belangrijkste punten op papier die je wilt verbeteren en bedenk waar de oorzaak hiervan ligt. Bedenk dan samen met een senior oid hoe je hier mee om kan gaan en maak daar dan een soort plan van aanpak van.

Dit heeft bij mij in het verleden gewerkt. Het stond nog niet op papier of ik ging als een speer. Je mag trouwens erg trots op jezelf zijn dat je nu deze feedback hebt gevraagd. Het is niet makkelijk maar zorgt er wel voor dat je nu kunt groeien!

Heel veel succes! (en idd, de coachtips klinken ook prima!)
Ik denk dat je geen bevestiging zou willen, geen controle door anderen zou willen, je afhankelijk op zou stellen, als je het gevoel had dat je je werk helemaal goed deed. Of doe je je werk wel goed en ben je een perfectionist die zeker wil zijn dat het werk tot in de puntjes perfect in orde is en daarom controle door een ander nodig vindt?
Het klinkt mij alsof je vooral je werk en werksituaties wat zou moeten gaan relativeren. Probeer je werk bijvoorbeeld eens wat meer te zien als komische voorstelling waar je zelf ook een rol in speelt of als antropologisch onderzoek bij een bijzondere stam. Beschouw werksituaties als experimenten waarin je kijkt hoe bepaalde mensen reageren op jou en op elkaar. Vraag je af hoe een bepaalde werksituatie relevant is voor de wereldgeschiedenis, of men zich hetgeen er afspeelt over honderd jaar nog zal herinneren en of er überhaupt levens zijn die worden beïnvloed door hetgeen waar jullie op je werk mee bezig zijn. Bedenk in werksituaties of werkoverleggen op wie de denkbeeldige camera gericht zou moeten zijn als er op dat moment een documentaire van zou worden gemaakt.

Het klinkt waarschijnlijk erg vreemd en het is absoluut niet mijn bedoeling om je nog vreemder over te laten komen dan je klaarblijkelijk al overkomt (dus doe dit niet hardop), maar door alles met wat meer relativering en humor te benaderen kom je misschien wel tegemoet aan een heleboel van de 'klachten'.
Bedankt voor alle reacties! Ik ben nu helaas niet in de gelegenheid om te reageren maar doe dit later nog...
Het klinkt alsof je in plaats van feedback kritiek hebt gekregen. Feedback is het concreet benoemen van iemands gedrag. En kritiek is het daaraan verbinden van een waardeoordeel.

Het waardeoordeel is dat jij 'vreemd' bent. Nou, als ik jouw verhaal lees vind ik het alles behalve vreemd. Ten eerste herken ik mezelf in bepaalde aspecten. Ten tweede denk ik dat 99% van de mensen enigszins geremd is bij "hogere" functies. Tenminste, als je sociaal vaardig bent en je baan wilt behouden.

Hoe moeilijk het ook is, probeer het etiket 'vreemd' van je af te laten glijden en kijk of er 1 of 2 concrete gedragingen zijn waar je mee aan de slag zou willen.

En vergeet niet, op iedereen is iets aan te merken.

Google eens op de Roos van Leary.

Als laatste: als mijn collega's mij 'vreemd' zouden noemen zou ik me daardoor niet geaccepteerd voelen door de groep en als reactie me emotioneel onstabiel voelen, moodswings krijgen, me geremd voelen onder degenen die me zo labelen, en daardoor waarschijnlijk afhankelijk over komen (vooral als ik het idee zou hebben dat mijn baan op het spel stond)...
Mij klinkt het alsof je te bang bent om fouten te maken. Dat zou denk ik een logische verklaring zijn voor je gedrag. Door de kern aan te pakken, veranderd je gedrag automatisch. Fouten maken doen we allemaal. Meestal vallen de consequenties van fouten wel mee, dus de angst voor de consequenties van fouten, die je nog niet gemaakt hebt, is vele malen groter dan de werkelijkheid. En de mooiste consequentie van fouten maken is dat je er enorm veel van kan leren en het je een beter mens (kan) maakt.
quote:sheherazade schreef op 01 april 2010 @ 08:03:

Het klinkt alsof je in plaats van feedback kritiek hebt gekregen. Feedback is het concreet benoemen van iemands gedrag. En kritiek is het daaraan verbinden van een waardeoordeel.

Het waardeoordeel is dat jij 'vreemd' bent. Nou, als ik jouw verhaal lees vind ik het alles behalve vreemd. Ten eerste herken ik mezelf in bepaalde aspecten. Ten tweede denk ik dat 99% van de mensen enigszins geremd is bij "hogere" functies. Tenminste, als je sociaal vaardig bent en je baan wilt behouden.

Hoe moeilijk het ook is, probeer het etiket 'vreemd' van je af te laten glijden en kijk of er 1 of 2 concrete gedragingen zijn waar je mee aan de slag zou willen.

En vergeet niet, op iedereen is iets aan te merken.

Google eens op de Roos van Leary.

Als laatste: als mijn collega's mij 'vreemd' zouden noemen zou ik me daardoor niet geaccepteerd voelen door de groep en als reactie me emotioneel onstabiel voelen, moodswings krijgen, me geremd voelen onder degenen die me zo labelen, en daardoor waarschijnlijk afhankelijk over komen (vooral als ik het idee zou hebben dat mijn baan op het spel stond)...Amen, wijze woorden. Wat ik in de loop der jaren heb geleerd is dat iedereen geaccepteerd en gerespecteerd wil worden. Dat is de basis en natuurlijk het respecteren van elkaars grenzen.
quote:brunetta schreef op 30 maart 2010 @ 22:41:

[...]

Ik ben het totaal oneens met de stelling dat mensen na hun 25e niet meer te veranderen zijn. Ikzelf ben het bewijs en ik ken vele anderen die met behulp van een coachingtraject of kortdurende therapie enorm zijn geholpen en in staat zijn bepaalde gedragspatronen te veranderen.Naar mijn idee heeft Rider gelijk dat mensen op een gegeven moment nauwelijks meer veranderen. Wel is het mogelijk dat mensen leren omgaan met hun zwakke en sterke kanten. Je hoeft niet te veranderen qua persoonlijkheid, maar misschien kun je leren vaardiger met jezelf - je sterke en minder sterke kwaliteiten en valkuilen - om te gaan.
quote:Omen schreef op 02 april 2010 @ 15:40:

[...]

Naar mijn idee heeft Rider gelijk dat mensen op een gegeven moment nauwelijks meer veranderen. Wel is het mogelijk dat mensen leren omgaan met hun zwakke en sterke kanten. Je hoeft niet te veranderen qua persoonlijkheid, maar misschien kun je leren vaardiger met jezelf - je sterke en minder sterke kwaliteiten en valkuilen - om te gaan.En DAT zei ik. Met de nadruk op je sterke kanten verder versterken.
...
Ik lees dat je mood swings hebt, dat klinkt meer als iets dat bij psychische problemen hoort, en niet als iets waar je alleen op je werk last van hebt (misschien merk je daar de consequenties op dit moment het sterkst). Ik ben het ook eens met Winterdip dat 'onzekerheid' een kernwoord lijkt in wat je beschrijft. Als je je heel onzeker voelt ga je je vanzelf 'vreemd' gedragen. Alletwee deze zaken zullen waarschijnlijk ook een rol (gaan) spelen in je persoonlijke leven.

Mood swings en onzekerheid zijn geen karaktereigenschappen en zijn dus ook geen zaken die resistent zijn voor verandering. Ik zou je adviseren bij de huisarts een verwijzing naar je lokale GGZ te vragen.
...
Je vraagt hen om feedback. Misschien dat je collega's dachten eens even denken goh ja we moeten toch wat noemen. Misschien lijkt dit daarom sterk uitvergroot. En waren ze er anders niet eens zo mee bezig/ van bewust omdat je het misschien ook weer niet in zo'n erge vorm hebt bijvoorbeeld dat het echt je functioneren in de weg staat.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven