Loslaten

31-03-2010 13:34 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan ik bepaalde gebeurtenissen uit het verleden loslaten en verdergaan?

Wanneer kom ik op het punt dat die knop omgezet kan worden?

Kunnen jullie tips geven, want ik ben teneinde raad.
Beseffen dat verdrietig zijn en piekeren over je verleden zonde van je energie en tijd is.

Hoe hard je ook piekert, of hoe boos je ook bent, het verleden staat vast. Niets zal er voor kunnen zorgen dat je verleden verandert. Stop al je energie in het leven dat je nu hebt.
Ik loop daarom bij een psycholoog omdat ik op die punten ook steeds vastliep. Ik kan jouw vragen niet beantwoorden omdat ieder met zjn eigen probleempjes zit en ieder et op een andere manier oplost. Maar als je echt ten einde raad bent zou ik je probleem voorleggn bj de huisarts. Succes
Nou dat ligt er een beetje aan wat het is he.

Als je een vroeger vriendje niet los kunt laten probeer dan eens om je gedachten te relativeren. Vraag je eens af waarom je zo in het verleden blijft hangen, wat doet het voor je? Als je iets mist, probeer dat dan zelf in te vullen.

Bedenk je dat je het verleden niet kunt veranderen, vergeef je zelf voor jouw bijdrage aan de situatie en neem voor om het nu en in de toekomst anders aan te pakken.

Maar dingen als misbruik....tja, professionele hulp?
Dat ligt natuurlijk heel sterk aan wat je hebt meegemaakt.

Als je boos bent op een 'vriendin' omdat ze over je geroddeld heeft en de vriendschap is daarmee nooit meer hetzelfde geworden, dan zeg ik: geef jezelf een schop onder je billen en stop met zeiken zeuren.

Als je als kind misbruikt bent en je loopt daar nu compleet op vast, dan is een doorverwijzing naar een therapeut wellicht geen overbodige luxe.
Vl43inder, dit is bijna eng
Voor mij werkte EMDR heel erg goed. Staat elders op Viva een tiopic over. Ik dacht op Psyche.
MILF in the making ;-)
Soms kan het helpen om domweg jezelf te verbieden om aan het probleem te denken. Als je gedachten er toch weer heen gaan dan kap je resoluut die gedachten af.

Op een gegeven moment raak je dan weer bezig met het heden, en dan vind je dingen die de moeite waard zijn, leuker, beter zijn dan de gevoelens in het verleden. En dan is de keus snel gemaakt.
Soms *weet* je wel wat de oorzaak is van een probleem, maar je gevoelens willen niet zo mee. In zo'n geval kan het helpen om jezelf naar het heden toe te dwingen, waarna het heden je langzamerhand weer gaat opeisen.

Als je dan later per ongeluk aan het verleden denkt, dan is dat met minder betrokkenheid waardoor je alles in een beter perspectief kan zien en het kan relativeren. Je oude verlangens en angsten zijn dan weggesleten en soms kijk je dan met verbazing naar dat verleden.
Ik denk dat het er van afhangt, of die gebeurtenissen uit je verleden nog iets te maken hebben met je heden.

(Bijvoorbeeld: als je huidige partner je ooit bedrogen heeft, is het moelijk om dat los te laten omdat je nog een relatie met hem hebt en het vreemdgaan van je partner iets over hem en dus over jullie relatie zegt.

Als je ex je ooit bedrogen heeft, zou het makkelijker moeten zijn om dat los te laten, omdat je met hem niets meer te maken hebt: je huidige partner is een andere persoon.)

Ik denk dus dat je iets meer over je verleden zult moeten vertellen om goede tips te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven