Cocktailsaus

02-04-2010 11:38 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand een lekker recept voor cocktailsaus?

Bedankt!
Deze vind ik zelf erg lekker

Whisky-cocktailsaus

* Ingrediënten:

o 3 1/2 dl mayonaise

o 3 eetlepels tomatenketchup

o 2-2 1/2 eetlepel whisky

o Zout

o Cayennepeper

o 2 dl slagroom

* Bereiding:

o Roer de mayonaise en de tomatenketchup tot een gladde saus en voeg al roerend de whisky toe

o Breng de saus op smaak met zout en cayennepeper

o Spatel vlak voor het gebruik de bijna stijfgeklopte slagroom luchtig door de saus
Bedoel je slagroom met suiker stijfkloppen?

* erg blonde vraag haha *
nee, zonder suiker stijfkloppen (anders wordt het heel zoet)

heb er zelf ervaring mee
BasisBenodigdheden:

4 á 5 eetlepels mayonaise, ligt eraan hoeveel je wil maken (of gebruik Yogonaise, die is wat frisser)

Worchestersaus

Beetje peper

Beetje zout

Scheutje koffiemelk

Bereiding voor een whiskey/coctail sausje

Doe de mayonaise in een bakje en voeg de koffiemelk, worchestersaus, peper en zout toe. Voor de whiskey/coctailsaus voeg je een scheutje Ketchup toe. Voeg dit toe totdat je een mooi roze kleurtje tevoorschijn ziet komen. Roer het geheel goed door zodat alle mayonaise van de bodem is veranderd in een mooie roze saus. Voeg nu wat whiskey of cognac toe. (hiervoor hoef je niet een hele grote fles te kopen als je het nooit in huis hebt. Bij de slijter heb je ook kleine proef flesjes)
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Wil je een keertje iets anders, maak het dan met Yogonaise. Nou ben ik gek daarop ipv gewone mayo maar goed, het zou kunnen. En ik doe het wel altijd lekker kruidig. Niet te scheutig met de whiskey zijn, oeps. Versgemalen 4 seizoenenpeper vind ik altijd heerlijk.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
MV, helemaal eens met de Yogonaise, die staat ook altijd bij ons standaard in de koelkast. Die gebruik ik eigenlijk altijd. Zal het berichtje even aanpassen
quote:Bloemetje1989 schreef op 02 april 2010 @ 11:51:

Bedoel je slagroom met suiker stijfkloppen?

* erg blonde vraag haha *Heeeuuul blond....er staat toch geen suiker bij de ingrediënten?
Nu wil ik niet heel vervelend zijn, maar slagroom is vaak niet stijf te kloppen zonder suiker!
Tip: klop de slagroom lobbig ipv stijf. Dit vergemakkelijkt het spatelen van de slagroom door de saussubstantie.
Ik maak 't altijd met mayonaise, ketchup, ketjap (niet teveel) en versgemalen peper. Eventueel als ik zin heb in een romiger variant met wat opgeklopte slagroom (zonder suiker dus ) en/of crème fraiche erdoor.

Als je er whisky door doet is het geen cocktailsaus meer, maar whiskysaus.
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 02 april 2010 @ 12:41:

Nu wil ik niet heel vervelend zijn, maar slagroom is vaak niet stijf te kloppen zonder suiker!Niet mee eens....je moet altijd zorgen vóór opslag dat je slagroom goed gekoeld is....heeft niks met suiker te maken.
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 02 april 2010 @ 12:41:

Nu wil ik niet heel vervelend zijn, maar slagroom is vaak niet stijf te kloppen zonder suiker!Huh? Daar heb ik nooit last van eigenlijk.. Maar als je daar bang voor bent (of als het je niet lukt), dan kun je er een beetje klop-vast o.i.d. door doen.
quote:Xander68 schreef op 02 april 2010 @ 12:44:

[...]

Niet mee eens....je moet altijd zorgen vóór opslag dat je slagroom goed gekoeld is....heeft niks met suiker te maken.

Zie ineens een bakje slagroom met een tennisracket voor me

(sorry,heel vervelend op vrijdagmiddag)

Ik heb een haat - liefde verhouding met slagroom, ik krijg het nooit goed. behalve met suiker dus
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 02 april 2010 @ 12:47:

[...]

Zie ineens een bakje slagroom met een tennisracket voor me

(sorry,heel vervelend op vrijdagmiddag)

Ik heb een haat - liefde verhouding met slagroom, ik krijg het nooit goed. behalve met suiker dus Ehmmm...koel je het wel goed genoeg voor het "opslaan"?
het komt altijd zo uit de koelkast, is dat dan niet voldoende?

maar het lukt barbaman altijd wel goed, dus hij is de slagroom-klos!
Ik maak altijd een mengsel van griekse yoghurt en mayo (ongeveer gelijke delen), ketchup, paprikapoeder, whiskey (ok, dan is het dus whiskeysaus) of sherry, worchestersaus en naar smaak peper en zout. Beetje uit de losse pols allebei. Erg lekker, en door de yoghurt blijft het lekker fris en wordt het niet te dun.
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 02 april 2010 @ 12:54:

het komt altijd zo uit de koelkast, is dat dan niet voldoende?

maar het lukt barbaman altijd wel goed, dus hij is de slagroom-klos!Dán ligt het toch echt aan jou, als je vriend/man het altijd wel lukt. Vraag me alleen niet hoe dat komt....
quote:Xander68 schreef op 02 april 2010 @ 13:02:

[...]

Dán ligt het toch echt aan jou, als je vriend/man het altijd wel lukt. Vraag me alleen niet hoe dat komt.... Dat tennisracket helpt niet echt mee denk ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven