Mode & Beauty alle pijlers

Roaccutane ervaringen

12-06-2009 08:47 539 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay!

Ik begin volgende week voor het eerst met het slikken van roaccutane 1x per dag 20 mg. voor mijn acné. Ik vind dit enorm spannend, omdat de bijwerkingen er niet om liegen! Ik heb hieronder wat vragen voor mede- roaccutane forumgenoten.

-Wie heeft er ook roaccutane geslikt, hoeveel mg. en hoelang?

-Wat waren jouw ervaringen hiermee?

-Is de acné voorgoed weggebleven na 1 kuur of moest je meerdere kuren ondergaan?

-Welke producten gebruikte je om je gezicht schoon te maken/te verzorgen?

Alvast bedankt!

Betty
@Lizz,

Bedankt voor je verhaal. Ik hoop maar echt dat dit mijn laatste kuur wordt

Ik ben van plan om ook fotos hier op te zetten, dan heb je ook een idee van hoe het er bij mij uitziet. Ik had eigenlijk vanaf de eerste dag moeten beginnen, maar sinds ik ROA gebruik is niet zoveel veranderd...dus...
Volgens mij kan ik hier geen fotos zetten, want hij vraagt om een URL en ik heb ze gewoon in mijn mapje zitten. dus als jullie het alsnog willen zien of weten hoe het moet, laat me maar weten.

Groetjes
quote:DesertRose84 schreef op 30 maart 2010 @ 16:58:

Volgens mij kan ik hier geen fotos zetten, want hij vraagt om een URL en ik heb ze gewoon in mijn mapje zitten. dus als jullie het alsnog willen zien of weten hoe het moet, laat me maar weten.

GroetjesEr is een keer een topic geweest over foto's plaatsen, misschien heb je daar wat aan;

foto plaatsen bij bericht
Gewoon benieuwd;

Wanneer slikken jullie je dosering? Bij het ontbijt, lunch, avondeten? En slikken jullie de dosering in een keer of verdelen jullie het over de dag?

Ik heb begrepen dat bij verdeling over de dag de bijwerkingen iets minder zouden kunnen zijn, omdat je het dan regelmatiger binnen krijgt en niet zo'n piek krijgt. Ik heb echter al van alles geprobeerd; in één keer, splitsen, 's ochtends meer dan 's avonds of juist 's avonds meer, maar ik merkte helemaal geen verschil.

@DesertRose; het is dus niet gelukt met het plaatsen van foto's? Jammer.

Vanaf vandaag ben ik trouwens toch maar weer van 20 mg naar 30 mg gegaan, dan ben ik tenminste eerder klaar met de kuur.
Nog een vraagje; ik merk dat ik (waarschijnlijk door de droge huid) wel wat meer last heb van gerstekorrels (kleine, wittige onderhuidse bultjes / harde ophopingen van talg). Ik durf er zelf niet aan te gaan klooien omdat mijn huid natuurlijk erg broos is nu en ik bang ben voor littekens.

Hebben jullie ook last van gerstekorrels en zo ja, wat doen jullie eraan?

@DesertRose; jij hebt een gezichtsbehandeling gehad, toch? Hebben ze daar ook gerstekorrels verwijderd dat je weet? Ze doen dat meestal met een naaldje, dan maken ze een klein sneetje of gaatje waarna ze de gerstekorrel eruit drukken (best pijnlijk op sommige plaatsen).

Ik twijfel of ik ze laat weghalen of dat ik ze voorlopig (tot ik klaar ben met de kuur) maar laat zitten en het pas laat doen als mijn huid weer een beetje hersteld is. De gerstekorrels vallen nl. niet heel erg op.
Hi Lizz,

sorry voor de late reacte, beetje druk gehad laatste dagen.

Ik weet nu hoe ik fotos moet plaatsen, alleen doe ik het even de volgende keer...

Die gezichtbehandeling bij de huidtherapeut was echt nuttig volgens mij, ik heb het aanstaande vrijdag voor de tweede keer.

Die gerstkorrel wist ik niet wat het betekende, maar de huidtherapeut haalt ALLES eruit. Bij mij ging ze ook met een soort naaldje eerst prikken zodat alles er makkelijker uitging. TOen ik de huidtherapeut verliet, was ik wwel helemaal rood en mijn gezicht had ook even een weekje nodig om te genezen. Al die prikjes die ze erin maakte, moest dus genezen en je ziet er nu niets meer van hoor. Ik had ook hele moeilijk puistjes, die er heel moeilijk uitgingen en het deed soms ook veel pijn. Het is het wel waard hoor, ik had dan ook alleen op mijn wangen. Ze heeft echt alles eruit gehaald.

Als die gerstkorrel ook een soort van puist is, dan haalt ze dat er ook uit geloof me :D

Wat betreft het slikken van de ROA pillen, ik had ook zo'n vermoerden dat ik het beter gespreid kon slikken. Alleen heb het nooit geprobeerd, ik slik het elke dag tijdens of na het avondeten, dus rond 5/6/7 uur. En soms vergeet ik het weleens of dan eet ik buiten, dan slik ik het rond 22.00 uur. Dan merk ik wel een beetje verandering, het lijkt wel alsof mijn lichaam waarschuwt. Ik merk het dan aan de droogte van mijn lippen...misschien paranoia hoor, maar je weet maar nooit...

Als ik het elke dag op dezelfde tijdstip slik, dan merk ik bijna geen verandering aan de bijwerkingen....

Trouwens, ik heb al 2 weken beetje last van mijn keel. Alleen vandaag kan ik moeilijk slikken en het lijkt wel alsof ik ziek wordt. Het zal wel niet aan de ROA liggen hoor, maar omdat ik al twee weken het gevoel heb dat ik iets aan mijn keel krijg...vond het beetje raar...:)

maar goed volgende keer doe ik de foto''s ...
@DesertRose;

Misschien moet ik dan ook maar eens vragen of ik naar de huidtherapeut mag. Die van jou was verbonden aan de derma, toch?

En ben je al weer bij de derma geweest? Blijf je op 30 mg zitten of ben je nu naar de 40 gegaan?
hello,

Ik ben inmiddels 5 dagen bezig met Roaccutane..

Heb best behoefte aan wat lotgenoten.. De bijwerkingen hebben me namelijk behoorlijk doen schrikken.. Maaar ik wil af van mijn vreselijke huid.. Echt heel vreselijk is het niet, er zijn ongetwijfeld ergere gevallen.. Ben nu een jaar aan het modderen, eerst kreeg ik hormoonzalf, vervolgens een zalfje tegen rosacea en nu EINDELIJK doorverwezen naar de dermatoloog die acne .... (moeilijk woord) constateerde.. Ben 28 jaar.. Ze zei me dat ik roa moest gaan gebruiken, mijn acne zal niet vanzelf weggegaan en mogelijk verergeren, ze zag ook lidtekenvorming wat mij dan weer beanstigde.. Ik heb overigens geen grote puisten, eerder rode uitslag met zo nu en dan een kleine pukkel..

De kuur.. ik moet 2 tabletten per dag innemen. Dit doe ik bij de lunch en avondeten. 40 mg per dag..

De eerste dag merkte ik vrij weinig.. Inmiddels merk ik dat ik keelpijn heb, wat desertrose beschrijft.. Droge keel, moeilijk slikken en alsof ik ziek word. Mijn gezichthuid begint een beetje te ' trekken' vooral mijn neus en voorhoofd. Vandaag was het heerlijk weer en daar baal ik van.. want ik voel gewoon da tmijn huid het niet kan verdragen. HIj werd binnen no time rood en mijn gezicht is nu nog steeds rood en voelt verbrand aan! Mijn mond (binnen) is ook droog en heb t gevoel of ik 10 liter per dag kan drinken. MIjn lippen beginnen ook droog te worden.. Ik smeer mezelf preventief in met bodylotion en zoek ook nog iets goeds voo rmijn gezicht, zit nu met een vettige hydraterende creme op mn gezicht om het wat vochtig te houden..

over 3 maanden weer op controle.. Ben benieuwd hoe de komende weken gaan. En hoe jullie ervaringen zijn!!
@ Lilly;

Zoals jij je huid beschrijft lijkt het meer op acné rosacea... Hormoonzalven zijn daarbij uit den boze!

Maar goed, roaccutane werkt in ieder geval wel tegen zowel gewone acné als tegen acné rosacea. Ik slik het voor beide.

Let er goed op dat je je huid beschermt tegen de zon. Als je roa gebruikt moet je UV-straling zoveel mogelijk vermijden, je huid verbrandt sneller en je kan pigmentvlekken krijgen (die blijvend kunnen zijn!), dus smeer echt gewoon een hele hoge factor!

Het verbrande gloei-gevoel dat je omschrijft herken ik ook wel, dat doet de roa. Of ben jij echt in de zon gaan zitten? (ik had het nl. zonder zon gezien te hebben.)

Als je mond/keel droog is kan het verzachtend werken als je melk drinkt (dit legt een soort slijmerig laagje in je mond/keel) en ook een schep honing kan (tijdelijk) helpen. Verder inderdaad veel water drinken. Je lippen kan je het beste zo vettig mogelijk houden, de hele dag door. Bijv. pure vaseline erop smeren. Voor mijn gezicht gebruik ik de verzachtende gezichtscreme van eucerin met 5% urea tegen de zeer droge huid (verkijgbaar bij de apotheek, 18 euro).

Succes!
Nou,

zoals beloofd de foto's. Deze fotos zijn gemaakt op mijn 50e dag van ROA en ik zit nu op dag 61. Ik zou het leuk vinden als jullie ook fotos neerzetten!!..

Zoals jullie kunnen zien, heb ik alleen last van acne (en vlekken) op mijn wangen.

En hieronder mijn kin gedeelte en voorhoofd te zien, helemaal niks. Dus ik doe ik deze kuur puur voor mijn wangen...is ook wel nodig zoals jullie kunnen zien

Lilly, join the club! ) Al die bijwerkingen heb ik ook gehad alleen als je je dosis 40 mg houdt, dan gaat je lichaam eraan wennen en merk je niet veel meer van die bijwerkingen. Ik slik het nu dus 2 maanden en in de eerste maand waren de bijwerkingen 'heftiger' dan nu. Vandaag bv. was het warm, en wordt mijn hoofd ook helemaal rood, maar ja gewoon proberen de zon te vermijden. Het is gewoon irritant dat je er steeds rekening mee moet houden en de mensen naast me ook.

@Lizz, hoe gaat het met jou en de bijwerkingen?
@DesertRose;

Ik vind je wangen er behoorlijk goed uitzien! Ik denk dat je van 'geluk' mag spreken dat je een dermatoloog hebt getroffen die je roa voor wilde schrijven... Ik had nl. iets ergere acné dan jij (dus ook niet heel erg) maar ik heb wel jaren van de ene naar de andere derma gelopen voordat er eentje was die mijn verhaal serieus nam en me eindelijk ook roa voor wilde schrijven. Steeds kreeg ik te horen dat het niet erg genoeg was om roa te krijgen, erg frustrerend!

Ik heb helaas geen foto's gemaakt toen ik begon (en had toen al bijna geen puistjes omdat ik vlak daarvoor een antibioticakuur gehad had), maar nu is er gewoon helemaal niets meer te zien aan puistjes, bultjes of vlekjes. Ik ga dan ook al richting einde van mijn kuur, althans zo begint het te voelen.

Ik ben nu al weer even op de 30 mg en van de verhoging merk ik niets, geen extra bijwerkingen en ook geen verschil in roodheid... Maar dat verwachtte ik al, want toen ik van 30 naar 20 mg ging, merkte ik ook geen verschil. Ben jij inmiddels weer bij de derma geweest en heb je nu ook een hogere dosering of blijf je op 30 mg zitten?
Heej,

Wat fijn om herkenning te vinden hier

Ik hoop inderdaad dat ik snel wen aan de bijwerkingen..

In de eerste instantie dacht ik ook aan rosacea, mijn huisarts ook. Ik kreeg een zalfje wat niets hielp en vervolgens ben ik doorverwezen. Gelet op wat ik heb/had gelezen op internet was ik er van overtuigd dat ik rosacea had. Ik heb dus toen de dermatoloog acne vaststelde met verbazing gekeken en gevraagd of het wel echt klopte. Heb haar bij wijze van nog proberen te overtuigen dat t rosacea zou zijn. Mijn dermatoloog zei echter dat de voorkeursplaatsen van mijn 'uitslag' en mijn leeftijd niet overeenkomen met rosacea. (wangen en zijkant van mijn hoofd) (alsof je rouge op hebt gedaan). Ze is er van overtuigd dat het acne is.

Maar ok.. De bijwerkingen.. Inmiddels ben ik nog (maar) een weekje bezig! Mijn hoofd voelde vanmorgen verbrand aan, verdorie.. Heb niet eens in de zon gezeten!! haha

Ik ben erg moe de laatste dagen. Krijg ook hoofdpijn gedurende de dag. Eigenlijk mag/wil ik niet klagen want het valt me nog mee. Ik smeer om de 10 minuten lippenbalsem en de rest vind ik wel goed te doen.. Aan t eind van de dag voel ik me gewoon wat meer "op" dan anders. Beetje spierpijnachtig, moe en droge huid.. Mijn make-up (foundation) laat ik sinds vandaag achterwege omdat die op mijn huid blijft liggen door de vette creme en omdat het gewoon niet meer prettig aanvoelt op mijn huid.. Iets wat 'pijnlijk' ofzo.

Ik zal eens kijken of ik ook een foto kan maken.
@Lilly;

Inmiddels heb ik me aardig verdiept in rosacea en ik kan je vertellen dat hetgene dat jij hebt aardig lijkt op rosacea... En hoewel het meestal pas vanaf je 30ste optreedt, komt het dus ook voor bij jongere mensen! (ik ben er ook te jong voor, maar heb het wel en zo zijn er meer verhalen).

Rosacea kenmerkt zich door (blijvende of tijdelijke) roodheid in het gezicht (vooral wangen/konen), maar kan ook gepaard gaan met couperose (kleine zichtbare haarvaatjes) en/of bultjes. Je hebt dus verschillende varianten van rosacea. En als jij het zelfs pas op latere leeftijd hebt gekregen (dus niet in de puberteit) dan lijkt me het al helemaal geen gewone acné.

Helaas heb ik zelf ook veel te vaak ondervonden dat dermatologen maar weinig weten en niet met hun tijd meegaan. Er is erg weinig bekend over rosacea en het is ook naar mijn idee een ondergeschoven kindje; niet belangrijk genoeg en dus wordt er maar weinig onderzoek naar gedaan. Dit in tegenstelling tot Amerika waar ze veel verder zijn met onderzoek en waar ik dus ook mijn info vandaan haal.

Maar gelukkig werkt de roaccutane ook tegen de bultjes van rosacea, dus of je nu rosacea hebt of acné; met deze behandeling zit je dus in principe goed. Helaas helpt roa niet tegen couperose of roodheid, de roa kan de roodheid zelfs (tijdelijk) verergeren.
hmm nou ik ben erg benieuwd en ga het de volgende keer dan gewoon weer vragen. Toevallig zij een collega vandaag wel dat de roodheid/uitslag/ontsteking lijkt af te nemen.. Sja ik weet t ook niet, ik zal t over 7 maanden weten!

Maar inderdaad, jou omschrijving lijkt echt helemaal op wat ik heb. Hoewel mijn huisarts geen haarvaatjes (couperose) zag en hij twijfelde aan zijn diagnose rosacea omdat hij ..... iets wat bij rosacea hoort niet zag.. Sja, weetje, gelukkig hebt ROA voor beide! hahaha

En jij bent bijna klaar met je kuur? Hoe is jou acne/rosacea nu, hoe ziet het er uit en is dat dan wel volledig weg?
Maar jij hebt hier pas last van gekregen al op latere leeftijd? En heb je ook comedonen? (mee-eters?) Die komen nl. bij rosacea niet voor. (of je moet net als ik acné en rosacea hebben dan).

Ik ben benieuwd naar wat je huisarts dan niet zag wat er wel bij rosacea hoort...

Ik zelf heb ook bijna geen zichtbare haarvaatjes, maar wordt wel gemakkelijk rood in mijn gezicht. Couperose hoeft overigens ook niet persé voor te komen bij rosacea. Als jouw derma bij hoog en laag volhoudt dat het geen rosacea is, dan zal je er de volgende keer waarschijnlijk ook niet veel wijzer worden helaas. Misschien een second opinion ooit?

Nou ja, bijna klaar... laten we zeggen dat het einde wel steeds meer in zicht begint te komen. Ik moet nog ongeveer 2 maanden roa slikken, en heb 5 maanden gehad nu. Ik had al bijna geen acné omdat ik vlak voor de roa een antibioticakuur heb gehad. Maar tijdens de roa is het laatste restje wat ik had aan puistjes ook vertrokken, ik heb nu echt niets meer, mijn gezicht is egaler dan ooit!

Maar de roodheid die ik snel heb (van de rosacea) zal dus niet verdwijnen door de roa, daar heb je evt. weer laserbehandelingen voor.

Het is trouwens wel raar dat jij pas over 3 maanden weer een afspraak hebt... Ik moest na een maand roa weer bloed prikken en langskomen en daarna om de 2 maanden.
Nee ik moet nu over 4 weken urine inleveren (en dan vervolgens om de 6 weken) en krijg dan vervolgens mijn herhaal recept. Ik heb wel voorafgaand bloed geprikt (nu dus eigenlijk).

Ik heb inderdaad ook meeeters. Ik ben ook zeer benieuwd wat ze sowieso de volgende keer zal zeggen, ik ga natuurlijk wel deze opmerkingen (van jou dus) herhalen.

Vandaag merkte ik (nu net) dat mijn huis broser wordt.. Ik heb zojuist een gescheurde neusvleugel gekregen doordat ik met mijn nagel te hard krabte.. Arme ik..
@lizz,

Die foto is wel op de 50e dag van ROA gebruik gemaakt, dus niet helemaal aan het begin jammer genoeg. Dat was ook wel een weekje dat het rustig was op mijn wangen. Nu heb ik bv weer 2 ontstekingen op mijn wang, geef de moed niet op

Ik was dus vorige week bij mijn derma, hij zei jah het gaat goed (yeah right hahaha) en zei dat ik beter verder kan gaan met 30 mg om nog meer bijwerkingen te voorkomen. Ik ben ermee akkoord gegaan, dan maar wat langer slikken hoor. De zomer komt er ook aan dus..

Ik ben wel gestopt met de Diane 35 pil, ben overgaan naar microgynon ofzo. Die is veel lichter en zo zal ik het effect van de ROA ook beter zien.

Wel beter dat je nog maar 2 maanden te gaan hebt, je hoeft dus ook niet een tweede kuur nu alles egaal is toch?

@lilly, dat van je neus had ik ook heel erg. Zoo, alles was zo droog en pijnlijk. als ik mn arm krabte, deed pijn. En als ik eventjes naar buiten moest en weer naar huis ging, kon ik mijn ogen niet open houden. Zo moe was ik gewoon!! Maar dat is allemaal echt verminderd nu ik iets meer dan 2 mnd gebruik, ik ben wel blij dat mijn lichaam eraan gewend is geraakt. Ik hoop dat dat bij jou ook zal verminderen. Ik heb natuurlijk nog wel de bijwerkingen, maar het lijkt veel minder te zijn geworden...zowel lichamelijke als psychische gewenning denk ik
@DesertRose;

Had je tegen je derma dan gezegd dat je veel bijwerkingen had? (aangezien de meesten toch wel een verhoging krijgen van de roa na de eerste maand(en)).

Of je een 2de kuur nodig hebt merk je meestal pas na langere tijd na het stoppen. De meeste mensen zijn na de eerste kuur puistvrij, maar dan komen er na een jaar ofzo ineens weer wat puistjes opzetten, waardoor ze dan een 2de kuur nodig hebben. Er valt in ieder geval nu nog niets over te zeggen!
pfff vandaag echt een rot dag!!

Heb er ineens 2 mega grote schijven/puisten bij :S Heb ik normaal nooit dus moet wel van die kuur komen.. Verder vreselijk droge lippen dus heb bij de apotheek eugerine lippencreme gehaald.. Mijn hoofdhuid jeukt als een gek, spierpijn en mijn gezicht begint te schilferen :S Ik gebruik opzicht voordat ik ga slapen redelijk vette creme, maar blijkbaar onvoldoende.. Bah, baal er echt van..
Vervelend! Maar meestal heb je deze klachten in het begin van de kuur en trekken ze weer weg als je wat verder in de kuur zit, nog even doorzetten dus!

Voor je lippen werkt het echt het beste als je een zo vet mogelijk product gebruikt zoals vaseline. (labello e.d. werken onvoldoende).

Dat schilferen heb ik ook gehad, ook vooral in het begin. Misschien moet je bij de apotheek eens een proefje vragen van de verzachtende gezichtscreme met 5% urea van eucerin? Dit helpt echt goed tegen een droge, vochtarme huid.
Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar mijn vriend gebruikt het momenteel.

Het enigste waar hij last van heeft van de bijwerkingen zijn:

-enorm droge huid

- huiduitslag welke bruin wordt in de zon.

Wel lijkt het bij hem te werken.
Die huiduitslag is hyperpigmentatie. Dat kan tijdelijk zijn maar ook blijvend! Om die bruine vlekken te voorkomen moet hij zich insmeren met een hele hoge factor. UV-straling dient trouwens überhaupt zo veel mogelijk vermeden te worden.
haaaaiii ben ik weer

Mijn gezicht verbeterd wel hoor.. Ik krijg steeds vaker in mijn omgeving te horen dat mijn huid er beter uit gaat zien!! Joehooeee...

De bijwerkingen neem ik voor lief en inderdaad ik blijf doorbijten.. Gisteren wel de dermatoloog gebeld want ik kon nauwelijks lopen van de rugpijn met als gevolg dat ik niet diep kon in ademen ofzo :S maar het hoorde erbij en t is inderdaad nu weg!! Voor mijn hoofdhuid heb ik iets met berken bla bla gekocht, want ik krijg roos en mijn hoofdhuid doet ook gewoon pijn.. Verder niet klagen, wantttt over 7 maanden heb ik een perzikhuid :P hahahah
Zie je nu al resultaat van de roa dan? Dat is wel heel snel!

Wat ook goed werkt voor zowel een droge hoofdhuid als gezichtshuid; jojoba olie! Deze is niet vet, trekt goed in en is speciaal voor droog haar en een droge huid. Je kan het bijv. inmasseren op je hoofdhuid (en laten zitten) of gebruiken als een soort masker en dan daarna weer uitwassen. Ik koop het bij de Tuinen.
ja uhm ik zie zelf weinig/geen veranderingen, maar mijn omgeving wel?? Het lijkt wel of het rode wat ik had op mijn wangen een beetje afneemt, maar dat kan ook komen doordat mijn hoofd nu zowieso wat roder is :S hahaha Het lijkt mij inderdaad ook wel erg snel hoor!

Thanks voor de tip!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven