Werk & Studie alle pijlers

Collega opvoeden ?

05-04-2010 14:22 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op een kantoor en heb moeite met een collega die bij mij op hetzelfde kantoor zit

Hij ziet de dingen die andere collega's doen zoals privé bellen, internetten en wil dat zelf ook, maar compenseert dat dan niet voor de werkgever, door die tijd langer te blijven, of eerder te beginnen (zoals de andere collega's wel doen).

Hij gaat door de week laat naar bed en verslaapt zich dan, compenseert die tijd dan met langer doorwerken, terwijl hij eigenlijk verlof moet schrijven (= afspraak).

Als ie een keer eerder komt, schrijft hij die extra tijd op als werktijd, terwijl hij in die tijd niets extra heeft gedaan voor de werkgever, hij was alleen aanwezig, niet productief.

Collega's maken regelmatig opmerkingen, maar hij pikt het niet op, en hij neemt ook niet aan wat collega's zeggen.

Ik ben nu op het punt, wat moet ik hiermee, hints pakt hij niet op, duidelijke opmerkingen pareert hij met "ja maar, die collega doet dat ook"

Binnenkort zijn er omstandigheden, waardoor ik verwacht dat het van kwaad tot erger wordt met deze collega, waardoor misschien door de werkgever de teugels aangehaald worden, en iedereen er last van heeft door deze éne collega die er misbruik van maakt

Ik denk er zelf aan om deze collega te waarschuwen, dat ik de werkgever informeer als zijn gedrag niet verandert

Wat zouden jullie doen?
Waar is de leidinggevende in dit verhaal?
Het lijkt mij de taak van zijn leidinggevende om hem op zijn gedrag aan te spreken mocht dat nodig zijn, niet jouw taak in ieder geval.
waarom voel jij je zo verantwoordelijk?

Is het hierom:

quote:Binnenkort zijn er omstandigheden, waardoor ik verwacht dat het van kwaad tot erger wordt met deze collega, waardoor misschien door de werkgever de teugels aangehaald worden, en iedereen er last van heeft door deze éne collega die er misbruik van maaktMaw, je bent bang dat jij ook je ongeschreven secundaire arbeidsvoorwaarden kwijtraakt?
Heb jij nog wel tijd om te werken met al dat letten op een ander?
De leidinggevende is erg soft, gaat uit van het goede in de mens.

Deze persoon lijkt dat aan te voelen, en de grens op te zoeken van wat ie mag.

Ik ben bang wat de consequenties zijn als de grens van de leidinggevende uiteindelijk toch bereikt wordt. Ik denk dat iedereen de dupe is dan...
Juist Starshine, jij hebt door waar het mij om gaat, ben niet zo snel met typen...
MIsschien gewoon de huisregels van het bedrijf uitprinten en op zijn bureau leggen? (of dat door de leidinggevende laten doen, dat is immers meer zijn/haar taak)
quote:Debbie2010 schreef op 05 april 2010 @ 14:28:

Ik ben bang wat de consequenties zijn als de grens van de leidinggevende uiteindelijk toch bereikt wordt. Ik denk dat iedereen de dupe is dan...Aha, bang voor je eigen hachje dus...
Je geeft me eerder het gevoel dat je bang bent voor de konsekwenties voor jou zelf.

Hebben jullie geen internetbeleid binnen de organisatie?

Ik vind niet dat jij je collega daar op moet aanspreken, daar heb je de leidinggevende voor. Ook al vind je dat de leidinggevende het niet oppakt zoals jij vind dat het zou moeten. Maar wie weet zijn er al gesprekken en/of afspraken waar jij niet van af weet.
quote:Debbie2010 schreef op 05 april 2010 @ 14:28:

Ik ben bang wat de consequenties zijn als de grens van de leidinggevende uiteindelijk toch bereikt wordt. Ik denk dat iedereen de dupe is dan...

Nou, dan loop je op die persoon af en je zegt hem: Luister eens vriend, ik heb geen zin om de dupe te worden van jouw lijntrekkerij, dus kappen ermee en werken zoals wij allemaal.

Of je je er geliefd mee maakt is een ander verhaal.
Huts!
En wat zijn dan op dit moment jullie privileges die wellicht ingetrokken gaan worden?

Internetten en bellen in de baas zijn tijd?

Tja, op mijn werk is dat helemaal not done, en ik moet zeggen dat de productiviteit daar prima bij gedijd.
Vraagje, als jij een half internet op een dag, blijf je dan echt een half uur langer, wat je niet als overwerk of tijd voor tijd opschrijft? Maar als compensatie voor dat half uur?

Als je uitgebreid zit te mailen met een vriendin, blijf je dan echt een half uur langer, wat je niet als overwerk of tijd voor tijd opschrijft?
Volgens mij moet jij eens met je leidinggevende praten over wat extra werk. Jij hebt veel te veel tijd om je bezig te houden met onbelangrijke zaken.
De goeie moeten onder de kwade lijden. Dat is vaak zo. En hoe meer jij de collega negatief belicht, hoe meer jij daar op de lange termijn last van zal hebben. Want de impopulaire beslissingen van de leidinggevende hebben niet alleen invloed op hem, maar ook op jou en de rest van je collega's. Er gaan voor jou toch echt geen andere regels gelden dan voor degene die een loopje nemen met de ongeschreven secundaire arbeidsvoorwaarden. Wat kun je eraan doen? Loslaten en er zo min mogelijk aandacht aan besteden. Is het makkelijk? Nee. Maar dit soort collega's zul je overal tegenkomen. Die net altijd even door de mazen van de wet glippen. Ik heb ook zo'n collega gehad. En wat werd daarover gezegd? Ja, maar hij werkt hier al zolang en wij kunnen hem niet confronteren omdat hij in het "sociale aandachtsgebied" zit. Echt, gewoon je mond houden is het beste.
Ik werk op een bedrijf waar je niet wordt afgerekend op aanwezigheid, maar op prestatie. Heel erg prettig!

Ik zou gek worden van dit soort geneuzel.
Bedankt voor jullie snelle reacties,

bellen en internetten mag bij ons ook niet, maar er werd tot een paar maanden geleden niets van gezegd.

de meeste collega's zitten wel eens snel een nieuwssite te bekijken, of hun privé-e-mail te checken.

De meeste collega's doen dit iets van 5 minuten, de bewuste collega heeft heel vaak internet opstaan, ik loop geregeld naar de printer, langs zijn scherm...

Blijkbaar vond hij het ook heel normaal om mobiel te bellen, meerdere keren per dag, dit is nu officieel verboden, voor iedereen. (Hij was de enige die dit dagelijks deed)

Flexibele werktijden is hetgeen waar ik bang voor ben, dat dit privilege wordt ingetrokken.
quote:Debbie2010 schreef op 05 april 2010 @ 14:22:

Hij gaat door de week laat naar bed en verslaapt zich dan, compenseert die tijd dan met langer doorwerken, terwijl hij eigenlijk verlof moet schrijven (= afspraak).

Rare afspraak. Of je nu van 8.00 uur tot 16.30 uur werkt of van 9.00 uur tot 17.30 uur. Je maakt in beide gevallen hetzelfde aantal uur.

Verder: tenzij op één of andere manier jouw werk er onder lijdt, zou ik hem er niet op aanspreken. En áls je van plan bent om je baas erover aan te spreken, dan is het wel zo netjes om dat eerst aan je collega te melden.
En hoe staat het met zijn prestaties, zijn productiviteit? Want daar draait het natuurlijk om. Zodra er niet genoeg uit zijn handen komt dat zal hij zijn congé vanzelf wel krijgen. Dan maakt het eigenlijk niet uit hoeveel uren hij exact draait.

M.a.w. als je klaagt (als je dat tot je taak rekent), doe het dan over zijn prestaties en niet over het aantal uren.
Klikken is niet netjes, lijkt me in dit geval (waarin er beduidend geen sprake is van een dringende reden tot ontslag) ook zeker niet jouw taak.

Opvoeden mogen zijn ouders trouwens doen

Mij valt het inderdaad op dat jij bang bent dat binnenkort er korte metten gemaakt zal worden met jullie ongeschreven gedragslijn dat er privézaken gedaan mogen worden die dan vervolgens gecompenseerd mogen worden door langer door te werken. Klinkt erg nobel maar op de keper beschouwd lichten ook jullie daarmee feitelijk de hand met de regels, tenzij er iets dergelijks feitelijk is afgesproken met de werkgever. En dat zal denk ik niet het geval zijn, maar een geval van 'zo gegroeid in de loop der tijd, en het wordt toch gedoogd'.

Het feit dat deze collega op ándere wijze de hand licht met die regels, is niet een aanleiding voor jullie om hem terecht te wijzen, dunkt me. Verder zou je daarin moeten nagaan of het ingrijpen van hogerhand dan alleen door zijn gedrag komt, of door het gedrag van de regels buigen door jullie allemaal op eigen wijze.

Kortom, jij moet niets met je collega. Dat moet je leidinggevende.
Maar is zijn werk op tijd af? of moeten jullie extra werk voor hem doen? Misschien is hij wel veel sneller als jullie?

En waarom mag je een half uur tussendoor lummelen wel na werktijd inhalen en te laat komen niet?

Waarom komt hij op sommige dagen eerder dan? Is dat voor een vergadering of een bepaald telefoontje wat hij verwacht of moet plegen? Of komt hij gewoon een kwartier eerder koffiedrinken?
Dat is het 'm juist, hij is totaal niet productief, snel afgeleid.

Hij werkt niet zo snel, maar daarbovenop zit hij dus ook nog te internetten / sms-en.

Werk dat hij niet af krijgt, schuift door naar een collega, vanwege de deadline.
quote:Debbie2010 schreef op 05 april 2010 @ 14:41:

Bedankt voor jullie snelle reacties,

bellen en internetten mag bij ons ook niet, maar er werd tot een paar maanden geleden niets van gezegd.

de meeste collega's zitten wel eens snel een nieuwssite te bekijken, of hun privé-e-mail te checken.

De meeste collega's doen dit iets van 5 minuten, de bewuste collega heeft heel vaak internet opstaan, ik loop geregeld naar de printer, langs zijn scherm...

Blijkbaar vond hij het ook heel normaal om mobiel te bellen, meerdere keren per dag, dit is nu officieel verboden, voor iedereen. (Hij was de enige die dit dagelijks deed)

Flexibele werktijden is hetgeen waar ik bang voor ben, dat dit privilege wordt ingetrokken.

Dan hebben jullie mazzel gehad dat het oogluikend werd toegestaan. En nu wordt het strenger aangepakt. Zou dat echt helemaal aan dei collega liggen of gewoon omdat er geconstateerd is dat mensen wel heel vaak even 5 minuutjes dit of dat deden?

En asl er toch al niemand mobiel belde dan maakt een verbod ook niks uit.

Ik kan me voorstellen dat het jammer is dat er aan flexibele werktjden getornd gaat worden misschien.

Idee, om onder collega's te inventariseren waarom men graag die flexibiliteit wil behouden en of men voorstellen heeft dat beter te controleren voor de leidinggeveden?
Maar Debbie, als bellen en internet niet mag. Maar het gebeurd toch. Dan heeft toch iedereen boter op zijn hoofd, niet alleen die collega? En maar 5 minuten per dag een nieuwssite bekijken en privemail checken? Dat lukt je echt niet. En ze kunnen het privelege van bellen en internetten niet afpakken, want dat privilege hebben jullie niet.

Maar nogmaals, het is aan jullie leidinggevende om er iets van te zeggen.
quote:Debbie2010 schreef op 05 april 2010 @ 14:41:

de meeste collega's zitten wel eens snel een nieuwssite te bekijken, of hun privé-e-mail te checken.Dus het mag sowieso al niet, maar iedereen doet het toch. Wat heeft dat verder met je collega te maken? Enkel mogelijke handhaving van reeds bestaande regels dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven