aardappelen maar dan anders?

06-04-2010 22:14 67 berichten
Ben mijn boodschappenlijstje aan het maken. Hier met 3 kinderen en zeer kieskeurige eters, kom ik al snel uit op broccoli, wortelen, stamppot en pasta.

Nu mijn aardappel probleem . Bij de broccoli, wortelen, sperziebonen wil ik eens wat anders dan gebakken aardappelen, gekookte aardappelen, aardappelbolletjes of aardappeltoefjes.

Wie heeft er een lekker recept voor aardappelen?

(en dan niet het potje aardappel-anders, liever helemaal geen potjes of zakjes)
Alle reacties Link kopieren
Zelfgemaakte puree of gratin?
Aardappelpuree.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
gepofte aardappel
rösti?

puree (zelfgemaakt natuurlijk)

Iets anders, nl rijst, pasta of couscous
Knolselderijpuree?

Zoete aardappel, ofwel bataat?
aardappelpartjes uit de oven met knoflook en rozemarijn.
boxty (een soort aardappel koeken)? Eigenlijk is het een Iers ontbijt gerecht, maar ik vind het eigenlijk op alle tijden wel lekker :-)
Of aardappels verwerkt in een ovenschotel? (schijfjes) Doet het hier altijd goed, ook bij kids.

Of ook lekker: even 5 minuten marineren in olijfolie met wat peterselie, peper en knoflook. Vervolgens bakken. Superlekker en net weer even anders.
Gnocchi

Gerecht op basis van griesmeel, aardappels, soezenbeslag of bloem met spinazie. Van het mengsel worden balletjes gemaakt, en deze worden meestal gepocheerd, vervolgens gegratineerd en als warm tussengerecht opgediend. Het gerecht is van oorsprong Italiaans (gnocchi betekent 'knobbels'), maar men vindt het in de Oostenrijks-Hongaarse en de Elzasser keuken terug in de vorm van knödel, noques, knepfle en zelfs quenelles. Al deze gerechten hebben veel met elkaar gemeen.

Gnocchi met kruiden en tomaten

Was 500 g aardappels en leg ze ongeschild 40 minuten in een tot 180 °C verhitte oven. Schil ze nog warm en pureer ze. Maak er een bergje van en laat ze tot lauw afkoelen. Ontvel 500 g mooie, rode tomaten en verwijder de pitjes. Snijd ze in blokjes. Verhit olijfolie in een koekenpan en fruit ½ ui, 1 sjalot, 1 kleine stengel bleekselderij (alles fijngehakt) en 1 hele teen knoflook; laat die laatste goudbruin worden en gooi hem weg. Voeg de tomaten toe, laat ze een paar minuten pruttelen en doe er wat basilicum, rozemarijn, salie en munt bij. Voeg zout en peper toe en kook het mengsel tot de helft in. Roer 120 g bloem, 2 mespunten nootmuskaat, 3 eierdooiers en 50 g versgeraspte Parmezaanse kaas door de aardappelpuree; voeg zo nodig nog wat bloem toe - het mengsel mag niet te vochtig zijn. Verdeel het in stukken van 100 g en maak er op een met bloem bestoven werkvlak rollen van. Snijd ze in plakjes en haal ze langs de bolle kant van een vork om ze iets te buigen en inkepingen in de buitenkant te krijgen. Pocheer de gnocchi 6-8 minuten in kokend water met zout en dien ze met de tomatensaus op.
Aardappelen schillen en in stukjes snijden.

In een ovenschaal leggen.

Olijfolie erover.

Rozemarijn erover.

Teentje knoflook erover (hoeft niet).

En half uurtje op 220 graden laten liggen.

Dan snufje zout erover.

Klaar!
Zelf rosti maken; rauwe aardappels raspen, bloem en evt wat melk of ei erbij, papje maken en dan als kleine rostikoekjes bakken. Doe ik ook weleens met ham erdoor of wat groente erin verstopt want die kids van mij vinden ook alles viessss... Ok en dat was het dan meteen wb mij creativiteit met aardappels dus ik volg dit topic met belangstelling!
aardappelpannekoek:

http://www.iensrecepten.n ... annenkoek-plaat-zure-room
Oh, ik ben mustarde...
Reibekuchen of rosti. Gekruide krieltjes uit de oven (met de kruiden kun je varieren).
http://www.iensrecepten.n ... altjes-pancetta-tijm-oven

Aardappeltimbaaltjes
of aardappelen dauphinoise ? is een van mijn favorieten. Heerlijk. Schijfjes aardappel, een shallottje, knoflook overgieten met room en bedekken met een laagje geraspte kaas, uur in de oven en hmmmmm
geroosterde zoete aardappelen

http://www.iensrecepten.n ... osterde-zoete-aardappelen
vreselijk mosterd, dat zie ik al :-)
Aardappelspiesjes http://www.iensrecepten.n ... ardappelspiesjes-knoflook
Aardappelsalade http://www.iensrecepten.n ... rdappelsalade-pepersalami
Pizzetta's met aardappel

(48 stuks)

© Janneke's Receptenpagina - Pizzarecepten, Italiaans, aardappelgerecht

Ingrediënten:

4 gr droge gist

160 ml water

(1/2 tl suiker)

300 gr bloem

1/4 tl zout

50-75 ml olijfolie

400 gr aardappelen

2 el olijfolie extra

1 el rozemarijn

zout

extra:

oven

Bereiding:

Doe gist (en suiker) met 80 ml warm water in een kom en zet dit afgedekt 10 min. op een warme plaats. Zeef de bloem met zout in een kom. Roer het gistmengsel, de olie en 80 ml water erdoor, zodat een zacht deeg ontstaat. Kneed het in 5 minuten tot een soepel deeg. Doe het deeg in een met olie ingevette kom, dek'm af en 1 uur op een warme plaats zetten, totdat het deeg in omvang is verdubbeld.

Verwarm de oven voor op 220°C (hetelucht 200°C). Duw het deeg in elkaar, zodat de lucht ontsnapt. Kneed het 1 minuut. Verdeel het in 48 porties en rol elke portie uit tot een rondje van 5 cm. Leg de rondjes op een ingevette bakplaat. Snij de gekookte aardappelen in plakjes. Leg op elk deegrondje een plakje aardappel en houd een randje van 1 cm vrij. Bestrijk de pizzetta's met olijfolie en bestrooi ze met rozemarijn en zout. Bak ze in 12-15 minuten krokant en lichtbruin in de oven.
Ik ga maar eens weg van de eet-pijler, krijg er honger van....
Aardappel-kaaskroketjes

© Janneke's Receptenpagina - Aardappelrecepten, kaasgerechten

Ingrediënten:

400 gr gekookte aardappels

0,5 dl melk

50 gr boter

peper en zout

nootmuskaat

100 gr belegen kaas

1 ei

paneermeel

extra:

frituurolie

Bereiding:

Warme gekookte aardappels fijnstampen met melk, klontje boter, zout, peper en nootmuskaat. Er een stevige puree van maken. Af laten koelen en er de geraspte kaas doormengen. Hiervan kroketjes vormen.

Met 1 dikke eetlepel vol eerst een ovaalronde bal vormen en deze met de hand vormen tot kroketmodel of ronde balletjes.

(Oppassen dat er geen barstjes aan de buitenkant zitten).

De kroketjes door losgeklopt ei en paneermeel halen en ze dan in niet te heet frituurvet goudbruin bakken, ze moeten in die tijd namelijk ook heet worden van binnen. Even op keukenrolpapier laten uitlekken.
Fritessticks

© Janneke's Receptenpagina - Aardappelrecepten

Ingrediënten:

500 gr aardappels

4 el bloem

2 tl zout

(kruiden: bijv paprikapoeder, knoflookpoeder, cajunkruiden, cayennepeper)

extra:

olie om te frituren

Bereiding:

Vermeng de bloem, zout en (eventueel) de kruiden.

Schil de aardappels, was ze en snij ze in luciferdunne stokjes.

Vermeng de fritessticks steeds onmiddellijk met het bloemmengsel.

Verhit de olie en frituur de frites in porties in 10 minuten krokant.

Laat ze uitlekken in een schaal met keukenpapier en bestrooi eventueel met nog wat zout en kruiden beweeg over de camera voor een foto.

Variatie: maak eens zelf sambal goreng kentang.

Sambal Goreng kentang

© Janneke's Receptenpagina - Oriëntaalse recepten, aardappelrecepten

Ingrediënten:

100 gr fritessticks

4 el gefruite uitjes

1 tl sambal

2 el warm water

2 el suiker

(aardappelen, ui)

Bereiding:

Los de suiker op in het warme water.

Meng het suikerwater, de sambal en de gefruite uitjes in een koude koekenpan.

Zet de pan op hoog vuur en voeg de fritesstick toe.

Roerbak het mengsel enkele minuten totdat de fritessticks heet zijn en de bodem van de koekenpan droog is beweeg over de camera voor een foto.

Laat de sambal goreng kentang onder af en toe omroeren in de pan afkoelen.

Je kunt het recept aanpassen: eventueel meer sambal als het heter moet, wat meer suiker als het zoeter moet.

Heb je veel tijd? Maak zelf de fritessticks en fruit eerst 1 ui.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven