Heeft iemand ervaring met EMDR?

19-09-2007 11:03 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Misschien kunnen jullie me helpen.

Door een moeilijke jeugd met oa een manisch depressieve vader, loop ik mijn hele leven al met depressieve gevoelens.

Al veel gesprekken met therapeuten en andere hulpverleners heb ik gevoerd, maar tot op heden heeft me dat helaas niet geholpen om van het bijna altijd aanwezige sombere gevoel af te komen.

De laatste tijd lees en hoor ik vaker over EMDR. Een therapie die gericht zou zijn op trauma's. De verhalen die ik op internet lees over de therapie en voor wie deze zouden kunnen helpen, lijken toch ook wel in mijn 'plaatje' te passen. Misschien ben ik niet depressief, maar zou het gevoel beter omschreven kunnen worden als een stress-stoornis?

Zoals altijd met het zoeken van hulp, weet je nooit precies waar je goed aan doet. Het aanbod is immers zo enorm groot.

Ik ben daarom benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met EMDR.

Misschien helpt me dat om weer een stapje in de hopelijk goede richting te komen.

Bedankt alvast.

Dance
quote:DareNepho85 schreef op 15 februari 2010 @ 22:21:

Ik heb inmiddels ook mijn eerste emdr-sessie gehad. Poeh wat was dat heftig zeg! Ik heb hem vrijdag gehad en ik heb er vandaag (maandag) nog last van. Ik ben erg depri, heb veel flashbacks, droom heel veel en voel me erg moe en futloos.

Is dat normaal??

Mischien allemaal te maken met het verwerkingsproces. Dromen zijn een manier om dingen uit te werken via je onderbewustzijn.

Sterkte ermee!
Mijn vriend heeft 3 jaar geleden ook doormiddel van EMDR zijn traumatische ervaring in zijn jeugd (verlies van een familielid door zelfmoord) laten behandelen. Tijdens die periode merkte ik vooral aan hem dat hij futloos, moe en vooral ontzettend snel geprikkeld was. Zoals hij het zelf omschreef, moest hij alle beelden die hij had nog een keer mee maken. Ik moest toen vooral op elk woord letten wat ik zei, zodat het niet in de verste verte met dit onderwerp in aanraking kwam (ook dingen in het nu waren soms aanleiding om in die ervaring te stappen en enorm verdrietig of boos te worden, ook binnen zijn werk had hij hier heel veel last van). Na elke behandeling (hij heeft er een stuk of 6 gehad) had hij er soms nog een hele week last van depri, prikkelbaarheid, etc. Aan het eind van de behandelingen merkte ik wel dat hij steeds minder prikkelbaar werd en hij zei dat hij er nu klaar voor was om het gebeuren echt te gaan verwerken. De beelden die hij had hebben nu niet meer zo'n emotionele lading als vroeger (in een eerdere post is dit zo goed omschreven, heel herkenbaar). Als we er nu op terugkijken kunnen we het gewoon hebben over de gebeurtenis, het verdriet is er nog wel, maar niet meer de nare gedachten die ook het heden zo beinvloeden.

Ook al sta ik aan de zijlijn, je maakt het toch allemaal mee, als vriendin is dit heel erg lastig en je kan niets anders doen dan hem steunen. Gelukkig zijn we nog steeds heel blij met elkaar en steunen we elkaar nog steeds door dik en dun .

* Het wordt aangeraden om na zo'n sessie inderdaad met het OV naar huis te gaan (mits je dichtbij woont natuurlijk), omdat je gedesorienteerd kan zijn. Mijn vriend heeft dan ook na elke behandeling de rest van de middag geslapen. Het was een moeilijke periode, maar we zijn blij dat het voorbij is!
Hm interessant om te lezen...

Ik denk ook al langere tijd aan EMDR, maar durf eigenlijk niet zo goed.

Blijf het ook gewoon bijzonder vinden dat het bij sommigen echt zo goed helpt!
Was het maar voorbij. Ik heb zoveel last van herbeleving, van dromen, voel mij zo prikkelbaar en depri. Niks is goed.

Morgen weer, ik ga dit zeker zeggen.

Maar ja, ik zal er toch doorheen moeten. Het zijn emoties die ik mijn hele leven heb weggestopt (en ik snap nu wel waarom).
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
.
Bij mij liep de spanning zelfs helemaal niet terug (10 bleef 10), maar ik heb niets gemerkt van aansturen op een lager getal. Juist niet. Toen ik op de eerste vraag naar het cijfer na een tijdje antwoordde 'nou, misschien een 9' drong ze er juist op aan om eerlijk te zijn.

Misschien heb jij het geïnterpreteerd als 'aansturen op', maar ze stellen meerdere keren tijdens de sessie de vraag wat het cijfer dan is.

Sterkte in ieder geval! Ik hoop dat het je gaat helpen.
(En bij mij ook, natuurlijk.)
xxx
Als het goed is worden die flashbacks en emoties steeds minder heftig... (na verloop van de sessies..)

Hoe gaat het nu?!

Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Vos, ja, dat heb ik verteld. Maar ik ga zeker door. Ik ben heel gemotiveerd omdat ik van die flashbacks af wil. Afgelopen woensdag was het de derde sessie en tot nu toe voel ik me vrij redelijk. Wel zwaar hoofd enzo, maar ze gaf me de tip om veel aardende dingen te doen, dus ik ben vandaag bijv. flink gaan lopen met de hond. Lekker in het bos en lekker buiten.

Wat vindt je psych ervan dat je dit wilt gaan doen? En je gaat niet jezelf verliezen in het verleden als je de sessie hebt, want je therapeut herinnert je steeds eraan dat je NU hier bent. Dus daar hoef je, denk ik, niet zo bang voor te zijn. Bovendien: het is nooit zo eng als die oorspronkelijke gebeurtenis is geweest!
Mindfullness kan ook helpen om in het 'hier en nu' te leven!

(Google maar eens hier rechts in die zoek functie op het forum)

Goed dat je doorzet Elmervrouw! Knap!!
[quote]Elmervrouw schreef op 27 februari 2010 @ 18:11:

xxx
Ja, stel die vragen maar aan hem. Maar het heeft niets met hypnose te maken in ieder geval. En je begint met een plaatje van de ergste situatie van je trauma, maar van een plaatje dus, een beeld. Je moet er wel iets over vertellen, maar dat doe je nu toch ook al? En dan gaat het gewoon beginnen, en moet je elke keer even kort zeggen wat dan in je opkomt.

Als je er niet echt voor open staat, is het misschien nog niet de tijd om dat nu al te gaan doen. Je voelt zelf wel wat je kunt en wilt doen. Sterkte!

Oh ja, en als het goed is ga je altijd met een goed gevoel weg na de sessie. Bij mij vraagt ze me tegen het eind om het positieve wat ik geleerd heb in die sessie te benoemen, en doen we daar ook nog EMDR op (met de tikken dus) om dat 'mee te nemen'. Bij je gewone sessies is het, neem ik aan, toch ook zo dat je therapeut je niet met een rotgevoel de deur uit stuurt? Dat ie je even afleidt met iets heel anders?
xxx
Vanavond bij Nieuwslicht was er een stukje over EMDR. Misschien kan je het op uitzendinggemist terug kijken. 't was vrij aan het einde van de uitzending.
Thanks voor de tip Janna! Ik ga direct even kijken.

Mijn eerste sessie is nu 3 weken geleden (tweede ging door omstandigheden niet door) Het gaat nu zeker beter met me. De gevoelens die ik bij de betreffende gebeurtenis had zijn minder. Ik heb echter het idee dat mij gevoelens allemaal wat afgezwakt zijn. Ik voel eigenlijk niets op het moment. Komt dit iemand bekend voor?

Of is het normaal dat je ja na een depressieve periode eerst afgevlakt voelt voordat je je weer wat beter gaat voelen?
Ja, dat heb ik ook gezien. Eigenlijk niet verbazingwekkend dat de klikjes minder hersenactiviteit vragen dan de bewegende vingers. Iets visueels leidt meer af, mij tenminste wel. Bij mij werd gewerkt met klikjes.

Ik ga kijken of ik er nog iets meer over vind op internet, want ik vind dat onderzoek wel intrigerend.

Overigens ga ik stoppen met de EMDR bij deze vrouw. Ik voel me totaal niet bij haar op mijn gemak. Ik heb het vier sessies geprobeerd, maar nee.
Denk dat dat wel een van de belangrijkste dingen is, van wat voor hulpverlener dan ook, dus een goede beslissing. 4 sessies lijkt me lang genoeg om te proberen of het werkt of niet.

Op www.emdr.nl staat ook veel info.
Ik zeg niet dat de EMDR niet werkt, maar voor mij werkt het contact met deze vrouw niet. Misschien ga ik over een tijdje wel weer verder met EMDR bij iemand anders, dat weet ik nu nog niet.
Oh, zo begreep ik het ook hoor. Ik reageerde op dat je je niet bij die vrouw op je gemak voelt.
Up voor Parel
Hallo,

Sinds kort ben ik onder behandeling bij een psychiater en die past EMDR bij mij ook toe.

Ik heb veel gebeurtenissen van vroeger die ik niet kan vergeten waaronder pesten etc.

Ik ben d.m.v. mijn huisarts door verwezen naar een psychiater.

Ik heb nu een aantal sessies gehad en ben er echt heel positief over. Wel vind ik het erg zwaar en heb ik last van hoofdpijn en soms paniekaanvallen. Deze paniekaanvallen krijg ik omdat ik in therapie weer alles naar voren moet hebben halen. Ik heb geleerd van de psychiater om mij rust te bewaren en deze situatie's.
Beste Dance en anderen,

Hier nog een EMDR-ervaringsdeskundige. Ook ik heb een zeer traumatische jeugd gehad met ernstig fysiek en emotioneel geweld van stiefvader richting moeder en broer...ik moest toekijken, werd voor alle 'shows' speciaal uit bed gehaald. wil er verder niet over uitweiden maar het was een doffe ellende, 9 jaren lang. De ene dag ging het goed (schuld en spijt) en de dag erna was het weer bal.

Nu heb ik vorig jaar EMDR gehad en ik ben er achter gekomen dat het mij niet genoeg heeft gebracht. Het heeft me iets rustiger gemaakt maar verder heeft het the ghosts from the past alleen maar naar boven helpen komen, en dat is aan de ene kant niet fijn, aan de andere kant weer wel, maar het houdt in dat er nu geen weg meer terug is, die is afgesloten. Ik kan het dekseltje niet meer dichthouden en zal het verleden echt aan moeten pakken.

Mijn bedrijfsarts vertelde me dat EMDR meestal alleen goed is voor enkelvoudige trauma's, bijv. een bankoverval enz. Ik had zoveel verschillende trauma's dat ik er een top 25 van gemaakt heb en hiervan hebben we uiteindelijk 3 trauma's behandeld.

Nu ga ik verder met intensieve psychotherapeutische behandeling waarbij het lichamelijke ook niet vergeten wordt. Ik heb hier vertrouwen in.

Ik hoop dat jij wel wat hebt aan EMDR, Dance!

Heel veel succes met alles.
Interessante topic! Dank je voor het openen ervan.

Wil het zelf ook proberen, volgens mij is het 1 van de krachtigste en makkelijkste(?) manieren om van een trauma af te komen.
deze maand ga ik op intake voor de EMDR weet niet zo goed wat ik moet verwachten

maja je hoort het wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven