Heeft iemand ervaring met EMDR?

19-09-2007 11:03 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Misschien kunnen jullie me helpen.

Door een moeilijke jeugd met oa een manisch depressieve vader, loop ik mijn hele leven al met depressieve gevoelens.

Al veel gesprekken met therapeuten en andere hulpverleners heb ik gevoerd, maar tot op heden heeft me dat helaas niet geholpen om van het bijna altijd aanwezige sombere gevoel af te komen.

De laatste tijd lees en hoor ik vaker over EMDR. Een therapie die gericht zou zijn op trauma's. De verhalen die ik op internet lees over de therapie en voor wie deze zouden kunnen helpen, lijken toch ook wel in mijn 'plaatje' te passen. Misschien ben ik niet depressief, maar zou het gevoel beter omschreven kunnen worden als een stress-stoornis?

Zoals altijd met het zoeken van hulp, weet je nooit precies waar je goed aan doet. Het aanbod is immers zo enorm groot.

Ik ben daarom benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met EMDR.

Misschien helpt me dat om weer een stapje in de hopelijk goede richting te komen.

Bedankt alvast.

Dance
Hoi Dance,

Ook ik heb EMDR sessies gehad, bij de psycholoog die ik destijds bezocht. Mij heeft het heel goed geholpen! Zoals Lee24 al zei: het kan erg zwaar zijn, dat was het voor mij dus ook. Dikke tranen tijdens de therapie en erna een paar dagen een wazig soort hoofdpijn gevoel. Maar het gewenste effect is er: Ik kan nu die traumatische gedachte in mijn hoofd hebben zonder er een onwijs schuldgevoel bij te voelen. Ik weet zeker dat dit voor iedereen anders werkt, maar ik zou het iedereen aanraden. Het oude gezegde "baat het niet, dan schaadt het niet" komt nu in me op.

Veel succes in ieder geval!
- weg -
Ik heb de afgelopen maanden ook EMDR gehad.

helaas heeft het mij niet geholpen.

Heb sinds vorige zomer een angststoornis en ik had de hoop om dmv EMDR wat vervelende dingen in mn jeugd (pesten, erg gestreste moeder) een plekje te geven.

En misschien dat mn angststoornis verminderde, maar helaas, geen enkel resultaat.

mn therapeut was daar wel erg verbaasd over, dat had ze nog niet veel meegemaakt.

ze heeft het vermoeden dat ik weinig contact heb met mn gevoel?????

nou ja werd er dus erg onzeker van.
En? Hoe gaat het nu met iedereen?
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Elize, maar hebben ze je dan nu een ander soort therapie aangeraden? Of wat?

Misschien cognitieve gedrags therapie?
De therapeut had werkelijk geen idee wat ze met me aanmoest (terwijl mijn aandoening gewoon heel vaak voorkomt) dus ben zelf maar op zoek gegaan.

Ben pas begonnen bij een therapeut die werkt inderdaad met behulp van cognitieve gedragstherapie.
@ Elize: Jeetje, wat herkenbaar! Bij mij was het gister precies hetzelfde, ik had EMDR, maar ze zei dat ik beter kon stoppen, omdat het bij mij niet werkt. Ik wilde ook aan de slag met pestervaringen, maar ze zei ook dat het niet lukt, omdat ik mijn gevoel blokkeer...En inderdaad zei ze ook dat ze het nog nooit had meegemaakt, maar ik kan nu kiezen voor stoppen met therapie of doorverwijzing naar tweedelijns-iets, maar weet nog niet wat ik wil.

Maar wel apart dat het zo hetzelfde is, zeg!

En je schrijft dat je er onzeker van werd, ook dat is herkenbaar, maar ik heb er met een aantal mensen over gepraat en zij zeiden dat het bij meer mensen niet werkt. Alleen de positieve ervaringen komen op internet, maar het komt dus vaker voor dat het niet werkt.

Heb je het gevoel dat je iets aan de cognitieve gedragstherapie kan gaan hebben?
hey butterfly, wat apart he?

blijkbaar zijn pestervaringen niet traumatisch genoeg

Geen idee hoe het komt dat ik niet dicht bij mn gevoel zit, misschien wel een excuus en dat ze geen idee hebben waarom het niet bij ons werkt.

Wel heel erg stom dat ze erbij zeggen dat het wel heel apart is dat het bij ons niet werkt alsof we niet onzeker genoeg zijn..

Heb zeker veel hoop dat cognitieve therapie me gaat helpen, bij mij moet er gewoon een knop om maar vind dat erg moeilijk om zelf te doen..

heb jij ook last van een angststoornis of andere klachten?
Volgens mij werkt EMDR het beste bij eenmalige traumatische gebeurtenissen. (zoals een auto ongeluk of een verkrachting) En pesten is natuurlijk niet 1 voorval, maar iets dat langer duurt. Dus ik kan me voorstellen dat het daarom niet, of minder goed werkt? Misschien wel als je een concrete ervaring hebt, van het pesten, waar je nog steeds last van hebt?

Ik denk dat de gevolgen van pesten vooral ook met een gebrek aan zelfvertrouwen te maken hebben. Dat je sneller onzeker bent over dingen, dan een ander is. En daardoor zou je ook sneller angstiger kunnen zijn. Nou ja, 't is maar een redenatie he.

Ik hoop dat jullie snel passende hulp vinden!
Elize: Misschien is dat het ook wel inderdaad, dat er gewoon niet echt een verklaring voor is waarom het niet lukt. Al denk ik ook dat wat Janna zegt, dat dat ook wel klopt.

Fijn dat je het gevoel hebt dat je iets aan de cognitieve therapie kunt hebben! Tja en als er een knop om moet, zoiets is gewoon lastig...

Ik heb anorexia gehad, maar hier ben ik nu vanaf. Maar het eigenlijke probleem, onder de eetstoornis, was dus dat ik mezelf niks waard vind. En dat is nogsteeds zo. Ben bang dat mensen me stom en raar vinden en daardoor is studie lastig en durf ik niet op groepssporten enzo. En het lastige is ook, dat ik bang ben dat mijn zelfbeeld klopt, waardoor ik mijn zelfbeeld dus ook niet durf te veranderen. Met emdr hoopte ik dat ik het toch ging durven veranderen ofzo. Maar verder geen angststoornis oid.

Wat bedoel jij precies met de angststoornis?

Janna: Ik denk inderdaad dat het wel daaraan kan liggen. Ik heb namelijk ook niet echt het gevoel dat het specifiek aan één situatie ligt, het is meer wat er al die jaren gebeurt is. En dat is moeilijk in 1 gebeurtenis te doen. Dus misschien is dat wel een verklaring inderdaad, daar had ik nog niet eens aan gedacht! Thanx!

En daardoor sneller onzeker en minder zelfvertrouwen, dat klopt wel inderdaad.
Misschien dat je wat aan de RET methode kan hebben? Dat wordt in de coginitieve gedragstherapie gebruikt.

Of G schema's (gebeurtenis, gedachten, gevoelens, gedrag)

Klik. Dat wordt ook bij dgt en cgt gebruikt trouwens.
Ik zit momenteel nog middenin EMDR sessies voor de verwerking van seksueel misbruik.

Tot nu toe ben ik er erg enthousiast over. Het trauma lijkt steeds verder van me af te staan en ik voel me meer en meer bevrijd. Ik denk dat ik nog wel wat sessies nodig heb, maar die wil ik graag ondergaan. Het doet mij alleen maar goed.
Drie jaar geleden heb ik EMDR therapie gehad en ben dus nu ook ervaringsdeskundige. Reden voor mijn therapie was een geweldadige traumatische ervaring in het jaar ervoor. Ik dacht dat ik er over was en kon er ook normaal over praten, alleen na een half jaar kreeg ik last van hyperventilatie, hartkloppingen en nachtmerries. De huisarts heeft mij doorverwezen en de psycholoog stelde EMDR voor.

Na de eerste sessie heb ik 2 dagen hoofdpijn gehad. Dat is een van de bijwerkingen hoorde ik achteraf. Volgens de psycholoog ging het heel goed en snel. Na 3 sessies was ik klaar, geen hyperventilatie, hartkloppingen en nachtmerries meer.

Tijdens de sessies (in mijn geval met afwisselende piepjes links en rechts via een koptelefoon) moest ik associeren en beschrijven. Af en toe was het heel heftig en moest ik behoorlijk janken. Het is een heel vast protocol dat gevolgd wordt. Ik heb geen idee hoe het werkt maar dat het werkt kan ik zeker beamen.

Ik heb eigenlijk nooit meer last gehad van dat trauma.
Wat je vindt mag je houden
Dat klinkt dus positief, Thcark en BellaDitta.

Volgens mij werkt het (simpel uitgelegt) zo:

Je hersens labellen de gebeurtenis.

Dat beeld krijgt een koppeling met een angstig gevoel, verkramping, hyperventilatie, hardkloppingen enzo.

Wanneer je daaraan denkt gebruik je je hersenen alleen daarvoor (dus zeg maar, 100%).

Door die herinnering op te roepen maar je hersenen tegelijkertijd iets anders te laten doen (nl. naar klikjes te laten luisteren of naar bewegingen van een vinger te laten kijken) heb je een deel van je hersenen voor iets anders nodig. (Bijv. 40% kijken naar beweging en 60% vertellen over angstige gebeurtenis)

Dus kan de 'angst' geen 100% meer zijn.

Je onthoud dan de minder heftige (want maar 60%) variant.

En dat bouw je dus af, in de loop van de sessies.

Doordat je het soort van herbeleefd, ben je zo moe en heb je hoofdpijn na de sessie.
Hoi Dance,

Jouw verhaal zou het mijne kunnen zijn. Ook bij mij een manisch depressieve ouder (heet tegenwordig bipolair) en daardoor een aantal heel akelige ervaringen gehad. Steekwoorden: toeschouwer, pogingen tot suicide, jonger dan tien. Meer detail is overbodig denk ik.

In mijn leven een aantal depressieve episodes meegemaakt en me daar met de kiezen op elkaar doorheen geslagen. Totdat dat dus niet meer lukte. Inmiddels wist ik al dat ik PTSS had: herbelevingen (al meer dan dertig jaar, minstens dagelijks) en dan vluchtgedrag, braakneigingen, zweten, hartkloppingen, de klassieke reactie op een adrenaline rush. Noodgedwongen toch de gang naar een psycholoog gemaakt. En dat liep aldus:

Eerst via (veel) gesprekken uitzoeken welke psychische klachten er allemaal spelen. Ik had geluk, alleen maar PTSS en als gevolg daarvan depressies.

Toen uitzingen totdat de depressie voldoende verdwenen was (eventueel met medicijnen, dan heb je een arts of psychiater nodig).

En uiteindelijk een EMDR behandeling. Dit was bij mij een sessie van twee uur en twee weken een vervolg sessie van drie kwartier.

En toen was het ... weg! De herbelevingen zijn weg en als ik ze nu probeer op te roepen dan krijg ik wel de beelden terug in mijn hoofd, maar geen enkele fysieke reactie. Hooguit een vervelende herinnering die me niet meer doet dan andere vervelende herinneringen. Ik ben nu een paar jaar verder en heb totaal geen last meer van PTSS of depressieve episodes.

Hoe heb ik de EMDR behandelingen ervaren? Ik vond ze eigenlijk enorm meevallen. De eerste sessies bij de psycholoog vond ik heel veel zwaarder.

Hoe werkt EMDR? Volgens mijn psycholoog is dat onbekend. Het enige dat echt wetenschappelijk vast staat is dat de herinnering van het trauma bij PTSS patienten activiteit van de amygdala (de emotionele centra in je hersenen) teweeg brengt. Na een succesvolle behandeling, bijvoorbeeld met EMDR, zijn de amygdala niet meer actief bij een herinnering. Dan zie je meer activiteit in de hersenschors waar het langetermijn geheugen huist. Op de een of andere manier helpt EMDR je om de barriere te nemen om de herinnering te verwerken en te plaatsen waar hij onschuldig is: in de hersenschors. Hoe? Dat is onbekend.
Zojuist heb ik gebeld voor een afspraak, sta nu op de wachtlijst.

De psychologe ken ik al, want ze heeft mijn zoontje begeleidt en ons ouderbegeleiding gegeven ivm met stoornis zoontje, maar dat was op een gegeven moment afgelopen.

Wat bij mij speelt, zijn eigenlijk de eerste jaren na de geboorte van mijn oudste zoon, en alles wat er toen is gebeurt. Het is niet wereldschokkend ofzo, maar voor mijn gevoel heb ik toen een aantal jaar een een soort paniek/overleven stand gestaan, waar ik nu nog steeds last van heb, wat me erg onzeker heeft gemaakt en er zijn ook veel dingen die ik -onbewust?- mijn vriend nog steeds kwalijk neem, en dat werkt door. De psychologe stelde EMDR therapie voor, ik ben erg benieuwd en ik hoop dat het gaat werken.
Hoi allemaal,

Ook ik heb een EMDR behandeling gehad, in mijn geval voor meervoudig trauma. Van te voren was ik goed voorgelicht en had er zelf veel over gelezen. Ik stond er heel positief en open tegenover en verwachtte er veel van. Ik heb 1 behandeling gehad, en de week erna ging het goed, ik had er niet veel last van. Helaas is het daarna wel fout gegaan, ik had het idee dat er een bepaalde "rem" weg was en ik mezelf niet meer goed onder controle had. Drie weken na de EMDR behandeling ben ik opgenomen met suicidale neigingen. Nu ben ik-met behulp van intensieve therapie- langzaam overeind aan het krabbelen.

De moraal van dit verhaal? Ik denk dat EMDR prima kan werken voor enkelvoudig trauma, maar dat je uit moet kijken met de behandeling van meervoudig/langdurig trauma. Ook denk ik dat het belangrijk is om bij een geregistreerd therapeut onder behandeling te zijn, die precies weet wat hij/zij doet.
Graag geen reacties meer plaatsen over dit topic aan mij daar ik niet meer actief ben op het forum. Bedankt iedereen
Wat vervelend om te lezen dat EMDR niet voor iedereen op dit forum heeft gewerkt. Zelf heb ik gisterochtend mijn eerste EMDR sessie gehad. Hier heb ik 7 maanden met smacht gewacht. En het is niet voor niets geweest! Na de sessie liep ik vederlicht de behandelkamer uit .

Naderhand was ik vooral erg moe en ik heb nu nog hoofdpijn ervan. Helaas is het vederlichte gevoel ook weg, maar ik voel me nog steeds lichter dan voorheen .

Ondertussen heb ik 7 jaar last van PTSS klachten na meervoudig trauma opgelopen dankzij mijn psychotische en geweldadige moeder. Het begon toen mijn leven op zijn kop stond door een hersenschuddig. De psycholoog zei destijds dat mijn meervoudige, diepe trauma nooit op te lossen zou zijn. Inmiddels ben ik 7 jaar gesprekstherapie verder, waarvan de laatste twee jaar schema-therapie. Met een haptonoom heb ik geleerd hoe bij mijn gevoel te komen.

Dat leek allemaal goed te gaan. Totdat ik eind vorig jaar helemaal ben ingestort. In november sprak ik een EMDR trauma therapeut en hij noemde me een klassiek geval PTSS. Voor het eerst paste ik in een hokje, en er was ook nog wat aan te doen! Wat was ik blij. Alleen jammer dat ik er zo lang op het moeten wachten.

Ik hoop echt dat ik met EMDR een periode van PTSS ellende en therapie kan afsluiten. Ik geloof wel dat het voor meervoudig trauma werkt, maar dat je er met EMDR alleen niet bent. Cognitief gezien ligt er een hele klus te klaren om de jaren van vermijding en angst 'in te halen' en alles bij te leren. Maar dat gaat me lukken .
Ik heb een vraag.

Mijn psycholoog heeft ook EMDR voorgesteld.

Ik heb in het verleden nare dingen meegemaakt maar ik denk niet echt dat ik een posttraumatische stress stoornis heb.

Wel kan ik een gevoel die ik had bij de gebeurtenissen die gebeurd zijn niet terug halen. Ik kan wel logisch nadenken en bedenken dat ik me toen behoorlijk kut heb gevoeld, maar ik kan het me niet herinneren. (Ik hoop dat ik het logisch heb uitgelegd..) Dus een soort zelfbescherming, blokkade van die gevoelens om er maar niet te veel aan te hoeven denken.

Ik doe dit nu nog steeds als zelfbescherming als er iets vervelends gebeurd, en hier wil ik van af.

Mijn psycholoog stelde dus EMDR voor om zo dichter bij mijn gevoel te komen, het te herinneren, te accepteren en het zo te verwerken.

Ik heb dit topic gelezen en kon mezelf hier niet erg in herkennen, vandaar mijn vraag:

Is er iemand die ervaring heeft met EMDR om de gevoelens eerst weer terug te halen, zoals bij mij het geval is?

En hoe ging dat?

Verder heb ik ook een groot schuld en schaamte gevoel overgehouden aan de gebeurtenissen, dus op dat punt zou EMDR wel goed kunnen werken, maar als je je gevoel niet goed weet, is het dan wel zinvol om er mee aan de slag te gaan?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Heb je er last van? Want 'ze' zijn er van terug gekomen dat iets van gevoelens blokkeren/wegstoppen perse slecht is.

Heb je de EMDR site bekeken?
Hoi Janna,

Ja ik heb de site bekeken.

Ik heb er wel (veel) last van. Ik loop tegen situaties aan in mijn stage/school waarin ik helemaal blokkeer.. en mij afsluit voor feedback, gebeurtenissen..

Daarnaast ben ik vooral in tijden dat ik veel stress heb (las ik net ook van iemand anders..) meer last heb van de trauma's.

Dan ben ik angstig, hyperventileren, hoofdpijn op een specifieke plek...

Dus denk dat daarvoor EMDR wel goed werkt.. Ben alleen bang dat ik er niet veel mee op schiet als ik die gevoelens niet op kan roepen..
Misschien dat van die g schema's kunnen helpen om daar wat duidelijkheid in te krijgen? (dat valt onder cognitieve gedragstherapie) g schema's

Wat zegt je psycholoog erover?

En kan hij/zij ook de EMDR behandeling toepassen of moet je daarvoor naar iemand anders?
Opzich is er volgens mij ook niet echt iets tegen om het gewoon te proberen. 't kan hooguit niets opleveren...

Geloof niet dat het kwaad kan, mits je 't bij een goede therapeut doet dan...
Zij kan doet de EMDR behandeling zelf. Zij had zelf het idee dat het voor mij goed zou werken, dus misschien moet ik daar gewoon op vertrouwen.

Maar ik ben wel erg nieuwschrierig of er mensen ervaring mee hebben, om het gevoel meer naar voren te laten komen dan, want verder zijn er natuurlijk al ervaringen genoeg ..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven