Kikkerdril in huis

09-04-2010 17:42 40 berichten
De vijver zit vol met dril en ik wil graag wat kikkerdril in huis zetten (voor de kindjes natuurlijk interessant, maar mama wil het ook graag )

Vorig jaar heb ik een poging gedaan die helaas jammerlijk mislukt is

Wie heeft zoiets wel eens gedaan? Wie heeft tips? Dat de kikkervisjes bijgevoerd dienen te worden, weet ik (maar zover kwamen ze vorig jaar niet eens )

Help!
Alle reacties Link kopieren
ik geloof dat Stratego ook kikkertjes aan het fokken is, ik stuur haar wel ff
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wij zijn hier ook al op jacht geweest, maar kunnen de dril niet eens vinden. Wat zijn goede plekken? Aan de rand van de sloot, ondiepe stukjes, juist bij bruggetjes?
Leuk

Ik vind kikkertjes echt zo super leuk

Geen tips verder voor je.

Heb zelf helaas geen tuin met een vijver (helemaal geen tuin zelfs).
Misschien hier tips? http://www.waterwereld.nu/kikkervisjes.php
Peas on earth!
Aaah leuk Roos, dank alvast!

Bugzy; ik hoop dat je weet dat het wettelijk verboden is in NL om kikkerdril te vervoeren?

Hier ligt het overigens (oa) midden in de vijver, tussen de wortels en stengels van waterdrieblad.

CN25; ik vind ze ook geweldig Vorig jaar was het een lawaai van jewelste, toen de kikkervisjes kikkers waren, er zaten er wel een stuk of 30!

Dit is papa (of mama )

http://www.natuurkind.nl/?p=1440

Ook tips
Peas on earth!
Great Pode, dank! Die foto rechts helemaal onderin; zo ziet de vijver bij ons er ook uit!
En dat terwijl ik ondertussen ook nog op onderzoek ben onder mijn forumvriendinnenkring

Leuk is dat, kikkervisjes houden. Hopelijk lukt het dit jaar!
Peas on earth!
quote:Sarah Scott schreef op 09 april 2010 @ 17:56:

Bugzy; ik hoop dat je weet dat het wettelijk verboden is in NL om kikkerdril te vervoeren?

[afbeelding]Ok, goed dat je het zegt, dan wachten we tot het donker is
Ghehehehe de kikkerdril-smokkelaars zijn weer actief
Kijk even op de beeldbank (bij google intypen). Je moet dan kijken bij filmpjes basisonderwijs. Hele leerzame korte filmpjes (leuk voor de kinderen). Er staat ook een filmpje bij over het maken van een aquarium voor kikkervisjes.
Natuurlijk mislukt het, het is maar de vraag of het dril is bevrucht (het is nog vroeg in het jaar) en dril binnen wordt veel te warm, bovendien hebben de larven algen nodig om te overleden. Dit wordt een kikkerdrama. Het mag ook niet, de kikker is beschermd
whu Meds waarom weet jij zoveel van kikkers?
Wij hadden vorig jaar ook kikkerdril en het enige wat ik heb gedaan is regelmatig het water verversen. Van dat bijvoeren wist ik dus niet maar nu snap ik waarom de kleine visjes verdwenen en de grotere steeds groter werden...

Als we morgen kikkerdril kunnen vinden ga ik ze eerder terugzetten in de sloot. Hopelijk overleven er dan meer.
Haa, wij hebben hele goeie kikkerdril in een popcorn-emmertje op het kinderfornuisje staan.

Als goed voorbereide moeder heb ik natuurlijk de visnetjes al klaar voordat ze door de kamer gaan springen met z'n allen.

Het zijn hier trouwens al dikkopjes geworden

Mijn dochter heeft de kikkerdril van een dealer uit haar klas. Dus ik kan je helaas niet helpen aan een advies

*over dat bijvoeren ben ik eigenlijk wel benieuwd naar*
wie van orde en netheid houdt, is te lui om te zoeken.
een kikkerdrildealer?

Heeft 'ie dat spul in z'n laatje?

Pssst meisje, kikkerdril kopen?
quote:meds schreef op 09 april 2010 @ 18:24:

Natuurlijk mislukt het, het is maar de vraag of het dril is bevrucht (het is nog vroeg in het jaar) en dril binnen wordt veel te warm, bovendien hebben de larven algen nodig om te overleden. Dit wordt een kikkerdrama. Het mag ook niet, de kikker is beschermd

Ja de dril is bevrucht, sterker nog; er zitten al staarten aan. Vroeg waren ze zeker; al voor eind maart lag het dril in de vijver. Kikkers waren net een week boven de modder uit.

Verder weet ik dat drilsmokkelen niet mag, dat zei ik al, ik woon overigens niet in NL en ik smokkel (een béétje) uit eigen tuin. Ik vind dat dat wél mag. Algen is evenmin een probleem, dat haal ik ook uit eigen vijver.
Ik wist helemaal niet dat kikkers beschermde dieren zijn.

Je struikelt hier in ieder geval over de reigers, dus ik neem aan dat er genoeg van zijn
wie van orde en netheid houdt, is te lui om te zoeken.

Mooi he?
Het is inderdaad erg moeilijk en de meeste dril overleeft het niet, maar als je het echt wilt proberen:

- neem slootwater en ververs ook met slootwater (niet met kraanwater);

- doe er niet te veel in, want ze hebben ruimte nodig, zeker als ze gaan zwemmen;

- gooi er ook een zooi algen bij en waterpranten en ververs die regelmatig;

- zet de bak niet in de zon of voor het raam;

- doe stenen in de bak als ze groter worden, want anders verzuipen de kikkertjes (moeten uit kunnen rusten).

Maar ik ben het eigenlijk eens met Meds, gooi het lekker terug, want dit wordt helaas meestal een kikkervisjesbegraafplaats
Ook eens met Meds. Dat je nou een plant in een vaas een langzame dood laat sterven, Allah. Kikkers zijn lief!
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
Wij hebben het op mijn werk ook gedaan, in een grote glazen bak, ook algen erbij uit de sloot, en dat is echt heel goed gelukt, geen overleden kikkertjes, en toen ze echt kikkertjes waren hebben de kinderen ze terug gezet in de sloot. Ze hebben steeds tekeningen en knutsels gemaakt van hoe ze er op dat moment uitzagen, was zo leuk en leerzaam ook.

Dus het kan heel goed.
af en toe water verversen, eerste periode veel geduld hebben, lekkere rotte sla en tomaat geven (vinden ze heerlijk) en wanneer ze achterpootjes krijgen zorgen dat ze iets hebben om op de rusten

Wij hadden vroeger ook vaak kikkervisjes, en ik heb ze later ook in mijn stage-klas gehad. Ben nog steeds fan.
quote:Hercke schreef op 09 april 2010 @ 19:36:

Ook eens met Meds. Dat je nou een plant in een vaas een langzame dood laat sterven, Allah. Kikkers zijn lief!

Mijn planten gaan niet dood.

En Allah, helpt ie bij het overleven ofzo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven