Stoofschotels
vrijdag 9 april 2010 om 22:25
Ik ben een ontzettende fan van stoofschotels. Alles in een pan en maar lekker laten pruttelen. Makkelijk en lekker. Tot nu toe maak ik drie soorten stoofschotels namelijk:
1) Limburg zuurvlees (sukade lappen in stukjes (eerst aanbakken), wat wijnazijn met water, laurierblad, jeneverbessen, kruidnagel, peper, ongeveer 1 uur stoven en daarna uien smoren en toevoegen, ontbijtkoek erbij voor het binden en een paar eetlepels appelstroop erbij en nog anderhalf uur laten stoven). Erg lekker met friet en aardappelpuree.
2) Lamsstoofschotel met couscous (Lamsvlees (eerst aanbakken) circa 2 uur stoven met wat kaneel, komijn, gember, saffraan en uien. Olijven, pruimen en abrikozen 15 minuten koken in suikerwater en de laatste 10 minuten toevoegen aan de stoofschotel. Couscous erbij en klaar).
3) Pittige rundstoofschotel (sukadelappen in stukjes (eerst aanbakken), rundvleesbouillon, uien, lomboks, laurierblad, kruidnagen, jeneverbessen en wat tomatenpuree. Ongeveer anderhalf uur laten stoven daarna zoete aardappels erbij, winterpeen en rode kool).
Ik wil graag wat nieuwe stoofschotels uitproberen. Dus kom maar op met de recepten!
1) Limburg zuurvlees (sukade lappen in stukjes (eerst aanbakken), wat wijnazijn met water, laurierblad, jeneverbessen, kruidnagel, peper, ongeveer 1 uur stoven en daarna uien smoren en toevoegen, ontbijtkoek erbij voor het binden en een paar eetlepels appelstroop erbij en nog anderhalf uur laten stoven). Erg lekker met friet en aardappelpuree.
2) Lamsstoofschotel met couscous (Lamsvlees (eerst aanbakken) circa 2 uur stoven met wat kaneel, komijn, gember, saffraan en uien. Olijven, pruimen en abrikozen 15 minuten koken in suikerwater en de laatste 10 minuten toevoegen aan de stoofschotel. Couscous erbij en klaar).
3) Pittige rundstoofschotel (sukadelappen in stukjes (eerst aanbakken), rundvleesbouillon, uien, lomboks, laurierblad, kruidnagen, jeneverbessen en wat tomatenpuree. Ongeveer anderhalf uur laten stoven daarna zoete aardappels erbij, winterpeen en rode kool).
Ik wil graag wat nieuwe stoofschotels uitproberen. Dus kom maar op met de recepten!
vrijdag 9 april 2010 om 22:47
Oeh, krijg er trek van! Ik kom niet evrder dan draadjesvlees
Enne: wat zijn lomboks en koop je jenrverbessen gewoon bij de supermarkt?
Enne: wat zijn lomboks en koop je jenrverbessen gewoon bij de supermarkt?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
vrijdag 9 april 2010 om 23:09
* Konijn in bier --> stukken konijn aanbakken en dan uit de pan halen. Uitje aanbakken, konijn erbij en in stukken gesneden tutti frutti dan flesje westmalle triple erbij en ca anderhalf uur stoven
En dit recept van AH voor een traditionele jachtschotel vind ik ook altijd lekker:
klik hier voor recept
En dit recept van AH voor een traditionele jachtschotel vind ik ook altijd lekker:
klik hier voor recept
vrijdag 9 april 2010 om 23:15
runderlappen of hamlappen 10 min. aanbraden tomatenpuree toevoegen en kort meebakken, knoflook toevoegen naar smaak, afblussen met water, paar eetlepels azijn en een lepel suiker. Vervolgens een uur laten pruttelen, geraspte verse gember toevoegen (ongeveer 2 eetlepels en nog een halfuur of langer laten garen. Op smaak brengen met zout, peper (sambal) en evt. extra azijn of suiker.
Lekker met rijst / bami en roerbakgroente.
Lekker met rijst / bami en roerbakgroente.
vrijdag 9 april 2010 om 23:42
2 eetlepels mosterd en 3 eetlepels appelstroop mengen. Sukade in (grove) stukken, en mengen door de "marinade". Even kort aanbakken en uitje fruiten, 1 liter runderbouillon erbij (of was het nou minder?!), 4 laurierblaadjes, 2 uurtjes laten pruttelen. Winterpeen in stukjes, en sperzieboontjes doppen. Beide nog een half uurtje/uurtje laten meesudderen > klaar.