Hoe is dat bij jullie?

09-04-2010 22:36 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Naar aanleiding van het topic over de onsympathieke nieuwe buurman, het volgende: Hoe is jullie contact met de buren?

Loop je de deur bij elkaar plat of kun je ze wel schieten? Of weet je überhaupt niet hoe ze heten of er uitzien?

Ikzelf woon in een grote stad in een flat en ik heb hier eigenlijk geen contact met de buren. Heb me aan alle kanten netjes voorgesteld toen ik hier kwam wonen, maar that's it... Wat een enorm verschil is met waar ik oorspronkelijk vandaan kom (gezellige kindvriendelijke wijk in een boerengat, ons kent ons, ook niet altijd even prettig ).

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Al mijn buren zijn aardig maar ik ben zelf nogal gericht op mijn privacy. De buren hebben onderling de gewoonte om bij elkaar binnen te stappen maar ik hou niet van onaangekondigd bezoek. Ik wil niet verrast worden door mensen die "hallo, we komen een bakkie doen" binnenvallen als ik net tv wou kijken of uitgebreid baden.

Helaas voor hen, ik wil mijn vrijheid; daarom houd ik ze af.

Het probleem is dat ik best wel een praatje wil maken (hoewel ik er dan rekening mee moet houden dat mijn wel en wee aan iedereen in het appartementsgebouw doorverteld wordt), maar dat ik dan haast niet meer wegkom. Op de een of andere manier pakken ze hints niet op dat ik het kort wil houden.
Mijn directe buren zijn aardig, we groeten elkaar, lenen eens een kopje suiker, af en toe een praatje, rijden de vuilnisbak eens voor de ander naar buiten, dat werk. Heel oké. Mijn overbuurman is een vieze gluurder, die de hele dag door een gat in een geïmproviseerd schot voor het raam naar binnen zit te loeren en dan eehh nouja, "zijn ding doet". Het schot heeft een voordeel; ik zíe het hem niet meer doen; maar ook een nadeel; ik weet nooit wanneer die bezig is en dat vind ik naar. Heb inmiddels vitrage voor de ramen gespijkerd gehangen en gooi de gordijnen wat eerder dicht. Hiermee hoop ik zo min mogelijk inkijk te hebben, en volgens mij gaat dat prima.
Hoi BrightEyes80!

Ik woon in een grote stad en heb fijn contact met mijn buurman aan de ene kant en eigenlijk helemaal geen contact met mijn andere buren. Afgezien van een sporadisch 'hallo' is er niks. Met die ene buurman heb ik een fijne vriendschappelijke relatie, we passen op elkaars planten als we weg zijn etc. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet echt zit te wachten op intens contact met buren: als ik zin heb om iemand te zien bel ik een vriendin. Toch...aan de andere kant...snap ik goed wat je bedoelt. Een beetje contact is nooit weg.
Wij zien de buren af en toe voor een borrel of op een feestje. Pakken elkaars pakketjes aan en maken af en toe een praatje. Prima te doen.
Ik ken ongeveer de helft van mijn buren bij de voornaam. Van gezicht en elkaar groeten denk ik een stuk of 10 adressen. Ik woon in een heel smal straatje en vind het vooral fijn dat men hier verdraagzaam is. We komen verder niet bij elkaar over de vloer, maar in de zomer drinken we wel gezellig een biertje met elkaar op straat.
Woon buitenaf en ken mijn buren redelijk goed. Moet zeggen dat ik ze in de winter minder zie,maar in de zomer weer wat meer.

Vind het prima buren...maar ben wel blij dat ze minimaal 150 meter verderop wonen
Sinds december heb ik nieuwe buren, ik heb me keurig aan ze voorgesteld en heb een bos bloemen gebracht als welkom. Aan de andere kant heb ik geen buren.

Verder ken ik een aantal mensen in de straat, maar we komen niet bij elkaar. Ik werk hele dagen, dan komt dat er niet van. Maar we pakken wel pakjes aan voor elkaar etc.
.
quote:Groll schreef op 09 april 2010 @ 23:37:

Het probleem is dat ik best wel een praatje wil maken (hoewel ik er dan rekening mee moet houden dat mijn wel en wee aan iedereen in het appartementsgebouw doorverteld wordt), maar dat ik dan haast niet meer wegkom. Op de een of andere manier pakken ze hints niet op dat ik het kort wil houden.

dat probleem ken ik. aan ene kant zijn mijn buurtjes prima, hebben ook katten enz. (heb genoeg topics over dus ga niet het hele verhaal weer vertellen) maar die andere kant... als ik ff iets wil overleggen dan ben ik 3 uur bezig met luisteren naar de buurtjes, ze lullen alleen maar over zichzelf. weet ongeveer hun hele leven al terwijl ze aan mij niet eens gevraagd hebben wat voor werk ik doe maar goed. is idd. heel irri om af te kappen...

heb net weer flinke ruzie met ze gehad om mijn beestjes (waarna ik na bijna 2 jaar maar es besloten heb ze binnen te houden, ben niet eigenwijs ) wat overigens ook wel weer uitgepraat is, maar ze zijn echt te vreemd voor mij,

meer dan een hallo (en dat ik dus voortaan een beetje rekening ga houden ivm mijn diertjes ) kunnen ze echt niet meer verwachten van mij...
quote:Ik woon in een hoekhuis en heb maar 1 buurhuis. Ik heb goed contact met de buurvrouw, er wordt nog weleens bij een vergeten sleutel de handen ineen geslagen om door een raam naar binnen te kunnen.Kan je niet beter de reservesleutel bij elkaar afgeven?
Liever elitair dan een pauper!
Ik ben super blij met mijn buren! We wonen in een jonge wijk met allemaal stellen met kleine kinderen. Ik klets met iedereen en heb met drie buurvrouwen heel veel contact. Ik merk dat ik, nu ik jonge kinderen heb, weinig tijd heb om met vriendinnen af te spreken, dus ik ben extra blij dat ik zulke fijne buren heb.
Wij doen elkaars katten als we met vakantie zijn.
quote:Solske schreef op 10 april 2010 @ 08:56:

Ik ben super blij met mijn buren! We wonen in een jonge wijk met allemaal stellen met kleine kinderen. Ik klets met iedereen en heb met drie buurvrouwen heel veel contact. Ik merk dat ik, nu ik jonge kinderen heb, weinig tijd heb om met vriendinnen af te spreken, dus ik ben extra blij dat ik zulke fijne buren heb.

fijm, wrijf het er maar in

ik wil dat ook...... mjah, verhuizen (woon hier nog geen 2 jaar)

omdat je buren niet perfect zijn schiet niet op denk ik...

hoe zouden jullie dat doen in mijn situatie? gewoon die beesten binnenhouden, hoi doei zeggen, that's it??
Hoi Missphoebe,

Begrijp dat jouw buren een probleem hebben met jouw beestjes..?

Waarom dan precies?
Wij gaan verhuizen van een huis met 16 huizen om ons heen naar een huis met alleen maar buren naast ons en verder heel veel weiland en dat is niet voor niks. Ben helemaal klaar met steeds de herrie van andere mensen om me heen, visite, gesprekken van alle buren die ik mee kan luisteren, feestjes ed.

Heb wel leuk contact mert 1 van de buren nu, dat zal ik wel missen, maar voor de rest.....

Heb hiervoor ook altijd vrijstaand gewoond, dus dat speelt natuurlijk ook mee!!!
quote:stoetje schreef op 10 april 2010 @ 08:15:

Woon buitenaf en ken mijn buren redelijk goed. Moet zeggen dat ik ze in de winter minder zie,maar in de zomer weer wat meer.

Vind het prima buren...maar ben wel blij dat ze minimaal 150 meter verderop wonen

Amen

Moet erbij zeggen dat wij juist hier zijn gaan wonen omdat we echt gevlucht zijn voor onze vorige buren.

Aan de ene kant woont een buurman met een hekel aan katten - ik heb er 7 - maar hij woont een heel eind weg en samen het schrikdraad betalen hielp heel goed en aan de andere kant (nog verder weg) had ik superburen, die verhuisden, en er kwamen net zulke kanjers terug. Pure mazzel.

Het scheelt natuurlijk dat je niet alles hoort en ziet.
quote:murcielago schreef op 10 april 2010 @ 01:15:

Hoi BrightEyes80!

Ik woon in een grote stad en heb fijn contact met mijn buurman aan de ene kant en eigenlijk helemaal geen contact met mijn andere buren. Afgezien van een sporadisch 'hallo' is er niks. Met die ene buurman heb ik een fijne vriendschappelijke relatie, we passen op elkaars planten als we weg zijn etc. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet echt zit te wachten op intens contact met buren: als ik zin heb om iemand te zien bel ik een vriendin. Toch...aan de andere kant...snap ik goed wat je bedoelt. Een beetje contact is nooit weg.

Precies.

Ik moet zeggen dat ik "anonimiteit" die een stad met zich meebrengt, best lekker vind.

Maar, hoewel ik ook zeker niet op intens contact met de buren zit te wachten, het verbaast me nog steeds best wel een beetje hoe anders het dan blijkbaar werkt in een stad dan in een dorp.

En soms vind ik dat best jammer,

Want hoewel er heus wel netjes gedag wordt gezegd bij het voorbijgaan, ik weet niet of ik het aan zou durven mijn buren om een gunst te vragen in geval van "nood".
BrightEyes, je weet het maar nooit, hulp komt juist vaak uit een onverwachte hoek.. wat zou je zelf doen als één van je buren hulp nodig had?
Goed punt

Uiteraard zou ik dan mijn hulp bieden.
Prima contact met de buren hier. De meesten hebben kinderen in ongeveer dezelfde leeftijd als de onze, dus dat hielp Een aantal heeft een reservesleutel en er is altijd wel iemand om de katten te doen tijdens een vakantie, of als noodoppas voor de kinderen. Zo af en toe wordt er iets georganiseerd (een bbq of een sintmaarten viering voor de kinderen); de verjaardagen van de kinderen worden samen gevierd en de buurvrouwen maken gezamenlijk nogal eens wat flessen rosé soldaat
Ik woon in een heel klein dorpje, hier is het echt 'ons kent ons' en ik ken de meeste mensen in het dorp wel.

We hebben goed contact met de buren, als ik er moet zijn loop ik gewoon achterom en klop ik op de achterdeur, roep 'Hallo!' en kom binnen.

Dat is hier héél normaal, mensen doen dat ook bij ons.

Ik ken iedereen dus wel bij naam en achternaam en weet wie bij wie hoort en we praten regelmatig.

Iedereen is hier heel open en gastvrij en behulpzaam.

Het is geen vriendschap, maar gewoon goed contact, en ik drink wel eens koffie bij de buurvrouw of de overbuurvrouw ofzo.

De achterdeur is ook altijd open en bij goed weer staat hier bij de meeste mensen ook de voordeur open.

Aanbellen is voor vreemde zeggen ze hier altijd.
Het is wel fijn, zo goed contact met de buren.

Als wij bv weg zijn letten hun op het huis, als ik dringend weg moet dan passen ze op de kinderen.

Als ik een ei tekort kom ga ik ook naar een van de buren.

En in de zomer als we buiten zitten komen er vaak buren bij ons zitten of gaan we naar de buren.

En toen ik bevallen was kreeg ik van mensen uit de straat allemaal bereid eten gebracht, zo kon ik het eventueel invriezen en opwarmen en hoefde ik niet te koken.

Als er iets is kan je wel op ze rekenen dat is wel fijn.

Soms moest ik wel wennen aan de openheid en het zomaar binnen komen lopen.

Maar ik vind het wel fijn, ook voor de kinderen.
Kan me goed voorstellen dat dat met/voor de kinderen heerlijk is om zo te wonen.

Ben zelf opgegroeid in een dorp en daar ben ik blij om.

De vanzelfsprekend bijvoorbeeld om vrijuit buiten te kunnen spelen (hoewel helaas ook steeds minder) is absoluut fijn.

Als (op termijn) ons ook kinderen gegund zijn, wil ik heel graag dat ze naar buiten kunnen en zullen we dus ook zeker op zoek naar een huisje buiten de stad. Met een tuin. En reservesleutel-buren
Mijne zijn heel lief en aardig. Afgelopen keer dat ze de beesten eten kwam geven toen wij een paar dagen weg waren, had ze zelfs de afwas die er nog stond gedaan

We komen voor de rest niet bij elkaar over de vloer, maar dat is het leeftijdsverschil denk ik.

De buren aan de andere kant versta ik niet
quote:nouschi schreef op 09 april 2010 @ 23:12:

[...]

Oow wisten ze daar wel van?Hoezo? Denk je echt dat ik zomaar een ooievaar in de tuin zet terwijl ik er net een maand woon en nog nooit met ze gesproken heb?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven