Autistenhumor

09-04-2010 22:07 732 berichten
Alle reacties Link kopieren
Af en toe lees ik een droge opmerking door een autist die ontzettend lollig is. Dus bij deze een topic.

Zoon (tien jaar) zit op de bank achter zijn DSscherm geplakt. Op TV is er reclame. Het is de reclame van geweld tegen mensen met een publieke taak heb je zelf in de hand. In beeld ene Jan Stork in een rolstoel. Hij kan ergens niet door en wordt geholpen. Voice over zegt dat Jan Stork er meer aan had gehad als hij vorig jaar was geholpen. Toen werd hij tijdens zijn werk als conducteur door drie jongens in elkaar geslagen. Elf mensen zagen het gebeuren en niemand deed iets.

Zonder op te kijken van zijn scherm zegt zoon: Hoezo niemand deed iets? Die drie jongens sloegen hem toch in elkaar? Hij haalt zijn schouders op en speelt verder.
MILF in the making ;-)
Tilalia, misschien er toch eens een test tegenaan gooien. Dat ze nu alleen een beetje anders is, betekent niet dat er straks, mocht er wel een ASSbeeld zijn, geen problemen kunnen komen. Enne motorisch onhandig is wel een kenmerk. Na heel wat uren en uren sensomotorische training zijn de heren redelijk qua motoriek, maar handig? nee niet bepaald. Schrijven is drama, fietsen kunnen ze een beetje, veters knopen helemaal niet. Nog steeds niet. Na jaren en jaren oefenen niet.
MILF in the making ;-)
Ik voel me nou en beetje lullig, alsof ik zo'n stempeltjesmoeder ben die een kristalkindje gebaard heeft en daar helemaal zweefdeteef over doet, en dat is echt niet mijn bedoeling. Ik merk alleen wel dat MK anders doet, ik weet alleen niet of ik dat moet laten uitzoeken of er iets mee moet doen.
Mijn zoon is motorish ook erg slecht, heeft er 5 jaar overgedaan om zijn zwemdiploma te halen. Maar binnen 4 weken zijn b, ja toen had hij het door.

Da's top- down leren, maar dat is weer een heel ander verhaal.
quote:tilalia2 schreef op 10 april 2010 @ 23:43:

[...]

Ik heb dus vandaag jullie topic gelezen, maar ben al een paar weken op internet aan het zoeken naar motorische bla, omdat MK daar nogal wat moeite mee heeft. Ze is nu door kinderarts en orthopeed bot-technisch goedgekeurd, maar tijdens het zoeken naar 'wat zou het kunnen zijn' kwam ik nogal vaak op autisten-linkjes terecht. MK is slim, maar lijkt in haar sociale vaardigheden - behalve het bijzonder open zijn tegen iedere volwassene die ze tegenkomt - altijd een beetje 'nep' (wat ziet dit er kut uit als ik dit schrijf), haar grove motoriek is dus redelijk ruk, ze is slim, en bewaart rare dingen (snoepverpakkingen hebben een hele tijd in de kast gewoond tot ik het niet meer goed vond, en zij dus heel erg moest huilen). Enzo. Maar het hele erge boos worden herken ik niet, al is ze wel een opkropper. Ik herken een hoop dingen in jullie verhalen, maar verder lijkt ze zich lekker te ontwikkelen. Ik vraag me nou af of ik hier wat mee moet, of dat ik maar gewoon moet accepteren dat ze een beetje een rare druif is

Hmm, zonder een diagnose te willen roepen, Muizelientje is ook erg bewaarderig van snoeppapiertjes en andere knipseldingen. Stel je tekent een hartje en wil het uitknippen. Dat hart bewaar je, de rest gooi je weg. Nee, niet Muizelientje. Want het 'leeft' en je maakt het dood door weg te gooien.

Motoriekproblemen is typisch iets voor autisme.

Let wel, ik generaliseer hier niet. Het is echt een combinatie.

Ik weet nog wel dat ik lang contact had met vrouwen van de 'puf-les' (zwangerschapsgym). En na de bevalling waren die kinderen allemaal al veel sneller verder dan Muizelientje. Maar dan moet je nuanceren: is je kind in 1 of 2 dingen minder vlot, of in ALLES?
Zoonlief hier heeft wel goede grove motoriek, doet wel aan "teentjes lopen" trouwens..

Schrijven: vrijwel onleesbaar. Hij kan het wel trouwens, maar veel te langzaam

Schoenen strikken pffft, dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad
Perhaps it is better to be irresponsible and right, than to be responsible and wrong. Winston Churchill
Snel en sterk is de oudste. Die versloeg vorig jaar als zesdegroeper dé hardloper van de school (uit groep 8). Ook een ADHDklant trouwens. Sjouwen kan hij als de beste. Een verhuisdoos boeken sjouwde hij even naar zolder en de grindtegels waren geen probleem. Schrijven of een bal raken en vangen, tja, dat is hele andere koek.

Tweede is helemaal niet handig, niet sterk en ook niet snel. En dat steekt best af tegen zijn broer, zeker als mensen vergelijken.

Derde heeft door zijn afwijking een hele lage spierspanning, dus dat is anders. Al fladdert hij wel en loopt ontzettend moelijk.
MILF in the making ;-)
Niet lullig voelen Tila :-)

Gaat MK naar school ( ja toch ? ze is toch allang 6 ofzo ? ) wat denkt de juf erover ?

En als je je echt zorgen maakt, ga via de huisarts naar bjz (vrijwillige afdeling, voor jou vrijwillig, zij zijn geen vrijwilligers ) ik heb bij bjz in mijn regio (dordt) hele goede ervaringen met die afdeling ( beide afdelingen btw ) en laat haar eens "doorlichten" door een gedragsdeskundige

Dan is het niet gelijk zwaar onderzoeken, maar komt er wel vrij snel helder naar boven of het normaal gedrag is ( gewoon een beetje leipe luna van Harry potter zeg maar - hoop niet dat ik je beledig, wij noemen Tut altijd zo ) , of je wellicht wat meer onderzoek moet doen.

Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:tilalia2 schreef op 10 april 2010 @ 23:47:

Ik voel me nou en beetje lullig, alsof ik zo'n stempeltjesmoeder ben die een kristalkindje gebaard heeft en daar helemaal zweefdeteef over doet, en dat is echt niet mijn bedoeling. Ik merk alleen wel dat MK anders doet, ik weet alleen niet of ik dat moet laten uitzoeken of er iets mee moet doen.

Je doet er al wat mee. Je bent al aan het googlen, en misschien kwam je posting enigszins ongelukkig uit de hoek omdat we het er net over gehad hebben hoe we veroordeeld worden op onze kinders. Maar laat haar eens testen. Dan weet je het

Ik vond het hele test traject een drama MAAR de diagnose een zegen. Het lag niet aan de opvoeding. Het was geen rotkind ( nou ja soms dan). Het lag niet aan de scheiding. Het was geen verkeerde voeding. Het lag niet aan mij dat ik een foute moeder was ( nou ja...ben soms) Ik vond het echt een bevestiging op iets wat ik al jaren wist.
quote:tilalia2 schreef op 10 april 2010 @ 23:46:

[...]

Muis, ik hoop niet dat ik je heb beledigd want dat was echt geenszins mijn bedoeling. Echt niet. Ik snap heel goed dat jullie je 360 garden in de rondte moeten draaien om het hele gebeuren 'soepel' te laten verlopen, en dat het voor de kinderen zelf absoluut niet fijn of makkelijk of bijzonder of weetikveelwat is.

Ik herken alleen dingen in jullie verhalen die mijn dochter ook doet. En mijn zoon niet.Nee hoor, Lieverd, je hebt me niet beledigd. Echt niet. Ik kan alleen maar van harte en oprecht hopen dat jouw herkenning niet bewaarheid wordt. Maar als dat zo is, dan vind je bij ons alleen een veilige en begripvolle haven.
quote:dangeensuus schreef op 10 april 2010 @ 23:51:

[...]

Het lag niet aan de opvoeding. Het was geen rotkind ( nou ja soms dan). Het lag niet aan de scheiding. Het was geen verkeerde voeding. Het lag niet aan mij dat ik een foute moeder was ( nou ja...ben soms) Ik vond het echt een bevestiging op iets wat ik al jaren wist.ben ik het zo mee eens....
Perhaps it is better to be irresponsible and right, than to be responsible and wrong. Winston Churchill
Weer serverproblemen hier dus ik taai af. tot morgen!
MILF in the making ;-)
Slaap lekker Darkrose princess

[...]

Ik vond het hele test traject een drama MAAR de diagnose een zegen. Het lag niet aan de opvoeding. Het was geen rotkind ( nou ja soms dan). Het lag niet aan de scheiding. Het was geen verkeerde voeding. Het lag niet aan mij dat ik een foute moeder was ( nou ja...ben soms) Ik vond het echt een bevestiging op iets wat ik al jaren wist.Amen.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar

[...]

Ik vond het echt een bevestiging op iets wat ik al jaren wist.Juist. En dat is het verneukeratieve (sorry voor het woord) van alles. Ik wist al heel snel dat er wat mis was. Maar dan krijg je artsen en alles tegen je: gij ontaarde moeder! Ik ben bij drie instellingen gillend weggelopen omdat het nieuwe evangelie credo is dat men kijkt naar de moeder/kind relatie. Fantastisch, maar daar schoot ik geen fuck mee op, omdat ik mijn kind totaal niet begreep. Met de diagnose MCDD begrijp ik er veel meer van. Gaf mij ook rust in mijn hoofd....
MK's fijne motoriek is in orde, haar grove niet. Ze heeft een heel typische lichaamshouding en zo ongeveer geen romp-beweging. Ik dacht dat dat kwam door haar oogproblemen, maar die zijn nu verholpen dus dat kan het niet zijn.

En ze is nu - sinds de onderzoeken - helemaal beledigd aan het oefenen, zo van hoe bedoel je dat ik mijn romp niet beweeg, duhuh, kijk eens wat ik kan, ik kan dansen hoor (en dan ziet het er nog niet uit )

Ze gaat naar school. Juf heeft er nog niets over gezegd, wel dat ze slim is - ze gaan haar leren debatteren in het plusklasje voor taal, hahaha, krijg ik er helemaal geen speld meer tussen - en ze heeft sinds dit jaar wel wat vriendinnetjes. Die dan, als ze komen spelen, exact moeten doen wat zij zegt, want anders is het huilen en boos. Ze wilde voor haar verjaardag per sé little petshop hebben, maar speelt er nu niet mee. Zet het neer, als een museum, maar speelt er niet mee. Gaat uit haar plaat als 'anderen' (lees: broertje) er zonder haar medeweten aangezeten hebben, en mòet opruimen (lees: etaleren) als vriendinnetjes zijn wezen spelen. Ik moet haar het hele 'komen spelen en dus samen dingen doen' elke keer weer uitleggen.

Maar ze gaat goed, Is bijzonder innemend naar volwassenen, weet precies te zeggen wat die graag willen horen (maar heel eerlijk, in 80% van de gevallen klinkt het voor mij als gemaakt lief zijn, al zal ze het heus menen) gaat lekker ops chool en doet haar best. Maar ze is abosluut anders dan haar broertje.

En aan de andere kant: ik was ook sociaal onhandig vroeger.
quote:DarkRosePrincess schreef op 10 april 2010 @ 23:47:

Schrijven is drama...

Ik pik er eentje uit... aan elkaar schrijven was een groot probleem op de basisschool. Ik ging terug naar het schrift zoals ik dat in de eerste klas leerde: blokletters, en dat schrift gebruik ik als 43-jarige man nog steeds. Het is een erg mooi handschrift geworden.

Voor de rest ben ik wat houterig. Sommige dingen gaan stroef andere dingen gaan vloeiend.
World of Warcraft: Legion
Ik kan jullie niet bijhouden, maar ik wil nog even op Tilalia reageren.

Heel lang heb ik alles wat bij mijn oudste niet goed ging geschaard onder: nou ja, hij is een kind hè. Totdat zijn broertje bepaalde dingen wel onder de knie kreeg en mijn oudste maar bleef hangen in een aantal dingen. Ik wist al dat hij hoogbegaafd was, daar heb ik het ook nog een tijdje aan geweten: gebrek aan uitdaging enzo.

Maar op een dag werd toch duidelijk dat het niet gewoon kindeigen gedrag was, dat het niet (allemaal) een gevolg was van zijn hoogbegaafdheid.

Inmiddels was ik (voornamelijk door school) er redelijk van overtuigd dat ik het totaal verkeerd aanpakte. Ik ben toen het testtraject ingegaan, niet omdat ik een diagnose verwachtte, integendeel. Om zeker te weten dat er verder niks was en daarna opvoedingsondersteuning, want dat had ik blijkbaar nodig.

Nou, dat pakte een beetje anders uit. En nu, 2,5 jaar na de diagnose geloof ik de deskundigen eindelijk: ik ben een fantastische moeder.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Hoogbegaafde kinderen zijn ook soms sociaal onhandig.

Van een stille meelezer voor alle posters
Ik vind het heel lastig Tila, ik herken een hoop van A, speelgoed angstvallig neerzetten enzo bijv. Perse zijn eigen zin willen doen. Aangepast (nep) sociaal gedrag. Enz enz

Smijten met diagnose's zou ik niet willen en'\of kunnen doen, maar als jij je als moeder zorgen maakt om haar ( of mss wel gewoon verbaasd ) dan zou ik naar de huisarts gaan. Beter 1x te veel dan 1x te weinig
quote:watervrouw2 schreef op 11 april 2010 @ 00:02:

Dat is erg lief

Ik vind dat er hier in 1 dag hele mooie dingen zijn ontstaan

In de hectiek van het leven met A en 2 andere terroristen ben ik niet zo trouw in het schrijven met groepen, maar dit heb ik iig weer even mee kunnen pakken, en dat deed me heel goed
quote:borodini schreef op 11 april 2010 @ 00:05:

[...]

Ik vind dat er hier in 1 dag hele mooie dingen zijn ontstaan

En met die boodschap drinkt Muis haar slokje wijn weg en gaat knorren.
Ik weet niet hoe ik een knuffel moet plaatsen dus sluit me aan bij watervrouw2 :-)

Zelf staan we met kind pas aan het begin van een diagnosetraject, maar ik herken wel sommige dingen uit jullie verhalen.

xx
Til het etaleren van speelgoed etc komt me heel bekend voor. Het zegt niets want ook gewone rare druiven kunnen hier veel waarde aan hechten maar laat haar gewoon eens testen.Wat heb je te verliezen? Ik zie alleen maar een win-win situatie
quote:watervrouw2 schreef op 11 april 2010 @ 00:02:

Dank je wel.

Ik ga nu toch maar naar bed. Ik kom morgen weer terug. Welterusten allemaal.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven