Autistenhumor

09-04-2010 22:07 732 berichten
Alle reacties Link kopieren
Af en toe lees ik een droge opmerking door een autist die ontzettend lollig is. Dus bij deze een topic.

Zoon (tien jaar) zit op de bank achter zijn DSscherm geplakt. Op TV is er reclame. Het is de reclame van geweld tegen mensen met een publieke taak heb je zelf in de hand. In beeld ene Jan Stork in een rolstoel. Hij kan ergens niet door en wordt geholpen. Voice over zegt dat Jan Stork er meer aan had gehad als hij vorig jaar was geholpen. Toen werd hij tijdens zijn werk als conducteur door drie jongens in elkaar geslagen. Elf mensen zagen het gebeuren en niemand deed iets.

Zonder op te kijken van zijn scherm zegt zoon: Hoezo niemand deed iets? Die drie jongens sloegen hem toch in elkaar? Hij haalt zijn schouders op en speelt verder.
MILF in the making ;-)
Wat een herkenbare verhalen allemaal.

Hier een kleine dame van bijna 3 met (naar alle waarschijnlijkheid) klassiek autisme.

Fijn en soms hartverscheurend om al jullie verhalen te lezen.
quote:Jala5 schreef op 11 april 2010 @ 00:15:

Muis ik ben het wel, tot op zeker hoogte, met je eens, maar toch als je net als wij toch probeerd je kind op een reguliere school te houden, kom je wel een hoop barricaden tegen. Helaas. Soms is het makkelijker (en ik weet dat ik nu tegen een hoop schenen aan schop) als je een laag begaafd kind hebt. Dan een kind met Asperger, die in ons geval ook nog eens hoogbegaafd is.

Daar ga ik in zekere zin in mee, want ik werk met techneuten en leid ze ook op en daar zitten een hoop Aspergers bij. Daar is het: hoe kan het dat iemand zo slim is en dit of dat niet kan?

Maar met een laag IQ dezelfde ellende: zeker als je een basisschool hebt die gewoon weigert erin te investeren. Ze zijn namelijk maar tot beperkte hoogte dat verplicht. TOen Muizelien naar het SBO ging kon dat omdat de toenmalige school gewoon aangaf dat ze geen tijd, trek en zin had om meer te doen, ook niet als ze er geld voor kregen....
quote:marnie schreef op 11 april 2010 @ 10:25:

Antwoorden op zo'n verhaaltjes test: er wordt een situatie geschetst, waarbij zoonlief moet aangeven of / wat hij er vreemd aan vindt. Situatie: je zit in de bus, hebt ontzettende honger. Je vraagt aan iemand anders in de bus (die je niet kent) om een boterham.

Antwoord: Tja, als ik honger heb zou ik wat te eten vragen, da's normaal. Ik zou het niet vragen aan iemand die boos kijkt. Ook niet aan een Chinees, want die zou mij niet verstaan.Dat doet me denken aan Dewey-tests. Er wordt een verhaaltje verteld. Aan de persoon die getest wordt, wordt gevraagd of een bepaalde gebeurtenis normaal of vreemd voor hem is.
World of Warcraft: Legion
quote:Solomio schreef op 11 april 2010 @ 00:15:

Muis, een diagnose kan helpen, maar momenteel zit die diagnose ons hier weer een beetje dwars. Mijn zoon is buitengewoon slim en buitengewoon autistisch. We zijn nu op zoek naar een middelbare school en ik heb vorige week te horen gekregen dat hij is afgewezen voor de speciale auti-havo hier. Op zeer dubieuze gronden ook nog, maar dat terzijde.

En het is de enige auti-klas in onze regio op een hoger niveau dan vmbo. Dus nu is er niets. En mijn kind heeft een droom: architect worden. Maar daar moet ie wel eerst een behoorlijke middelbare schoolopleiding voor hebben.

Er wordt nu naarstig gezocht naar alternatieven, maar die zijn allemaal zoveel slechter dan die auti-havo, dat de kans van slagen daar gewoon meteen een stuk lager komt te liggen.

Maar eigenlijk heeft dat natuurlijk niks met de diagnose te maken, want zonder diagnose hadden we hetzelfde probleem gehad, omdat hij het niet redt in het regulier onderwijs.

Ik ken een ouderpaar dat prive-onderwijs heeft gekozen voor het kind. Pa is een andere, beter betaalde baan gaan zoeken, moeder ging van 2 dagen naar 5 dagen werken, zo konden ze dat betalen....

Is feitelijk een schande dat het op die manier moet.
Mijn zoon deed net huiswerk. Hij moest berekenen hoeveel banen behang er nodig waren om een muur te behangen. Er stond een plaatje bij, waarin alvast 1 baan op de muur zat, zodat nog duidelijker werd wat de bedoeling was.

Zegt ie: maar als ze die banen nou horizontaal plakken, dan gaat het toch veel sneller?

Heb ik hem ook maar laten uitrekenen of horizontaal plakken ook minder behang kostte.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Zo ik ben weer bijgelezen. Wat een herkenbaarheid. Teveel om allemaal op te reageren, maar toch.

DGS wat een ellende met diagnoses is het toch. Hier ook een ellenlang verhaal. Ik zal het straks eens opschrijven.

Tilalia, je bedoelt het waarschijnlijk anders, maar ik krijg een vervelend gevoel van je postings. Het komt over alsof je als je kiest voor testen (die heel speels zijn en vooral bestaan uit formulieren invullen door ouders en school) en een diagnose, je eigenlijk je kind niet wil accepteren zoals het is. En dat vind ik vervelend. Die diagnose maakt dat je je kind beter begrijpt, in gaat zien dat sommige dingen geen onwil zijn maar onkunde en dat je soms moet accepteren dat bepaalde doelen er niet inzitten. Domweg omdat het kind het niet kan. En hoe lullig ook, het opent de deuren naar hulp en dan bedoel ik eigenlijk geld voor hulp. Als je plenty cash hebt, kun je zelf de ontzettend kostbare hulp inkopen. Zo niet, dan ben je aangewezen op het systeem en daarbinnen functioneert het alleen met diagnoses.
MILF in the making ;-)
@ muis, bedoelde oa. ook: dat als een school niet meewerkt jezelf alle testen moet betalen, voor hoogbegaafdheid, wat toch wel vaak samen (niet altijd) gaat met Asperger. En dat er minder vormen van opvang is, vooral erg weinig voortgezet onderwijs, maarja dat is nu mijn stokpaardje.

Wat ook een grappig feitje is dat er vroeger (en nog) een hoge concentratie mensen met autisme in de buurt van Eindhoven woonden, die werkte allemaal bij Philips: http://www.nieuwsblad.be/ ... l.aspx?articleid=GHDFDCER
Vanavond kom ik btw inhoudelijk reageren, ben erg druk met de terroristen.

Vandaag draagt A een shirt met het teken van de NS, met daaronder "Ik spoor niet"

het grappige is dat hij zelf de humor van dat shirt inziet
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:DarkRosePrincess schreef op 11 april 2010 @ 11:20:

Die diagnose maakt dat je je kind beter begrijpt, in gaat zien dat sommige dingen geen onwil zijn maar onkunde en dat je soms moet accepteren dat bepaalde doelen er niet inzitten. Domweg omdat het kind het niet kan. En hoe lullig ook, het opent de deuren naar hulp en dan bedoel ik eigenlijk geld voor hulp. Als je plenty cash hebt, kun je zelf de ontzettend kostbare hulp inkopen. Zo niet, dan ben je aangewezen op het systeem en daarbinnen functioneert het alleen met diagnoses.Dit is zó waar, ik dacht echt dat ik mijn eigen kind niet aan kon en daar begreep ik echt niks van. Omdat we er nu mee bezig zijn, gaat het al een heel stuk beter. Voor dochter minder frustratie en voor ons dus ook.
quote:borodini schreef op 11 april 2010 @ 11:22:

Vandaag draagt A een shirt met het teken van de NS, met daaronder "Ik spoor niet"

het grappige is dat hij zelf de humor van dat shirt inziet Haha! Leuk!
School is hier ook een heet hangijzer. Volgend jaar gaat de oudste naar groep 8 en dan? Geen idee nog. De tweede gaat eerst een ander traject volgen, maar daarna zal er ook vervolgonderwijs moeten komen. Zoon drie zit nu nog op het MKD en blijft daar voorlopig ook. Maar dan? Geen idee.
MILF in the making ;-)
We gaan straks met de oudste twee naar een voorstelling van Paul van Loon. Die vinden ze geweldig, maar het zijn wel veel indrukken en dat geeft stress. Ik ben benieuwd hoe het gaat.
MILF in the making ;-)
Leuk shirt! En geweldig dat hij er zelf de humor van inziet.
MILF in the making ;-)
DRP, zo bedoel ik het echt niet.

Ik vraag me af of het zinvol is om te testen terwijl ze nu 'gewoon' meekomt. Ze doet rare dingen, maar op een 'acceptabel' niveau. Geen driftbuien, geen dingen stukmaken, etc. Maar ze is wel een beetje raar en heeft op bepaalde punten een andere aanpak nodig dan Jommetje.

(Voor ons lijkt het dus dat Jommetje een andere aanpak nodig heeft, omdat we onze 'opvoedstijl' op MK hebben bedacht. Dus MK heeft 3 keer vantevoren een aankondiging nodig dat er iets staat te gebeuren, Jom heeft bij de tweede keer iets van "Jahaa, dat wèèt ik al!''

Ik zal het eens bij de juf aankaarten. Kijken wat zij vindt.
@tilalia, ik wil echt niet ieder kind in een hokje stoppen, want een kind is een kind, maar wil je wel meegeven dat wij onze zoon heel laat hebben getest, want ja hij was hoogbegaafd en daar hadden we onze handen al aan vol. Maar achteraf is het dus ook een aspergerklant, het had hem, ons, de school, niet te vergeten andere ouders, een hoop frustraties gescheeld, (lees: ook hier vliegend servies), als we dit eerder hadden geweten, dan was het begrip naar het kind groter geweest en had hij zichzelf ook beter kunnen begrijpen. Nu is er heel veel (misschien wel onnodig) verdriet geweest.

En naarmate de kinderen ouder worden, ga je ook meer de verschillen zien. Tussen doorsnee en (licht-) autistische kinderen.
inderdaad, hier ook het idee dat je pas serieus genomen wordt als je een diagnose kunt laten zien.

Muis: ik schrok me laatst ook wild toen ik de rekening zag van een sociale vaardigheidstraining waar zoonlief aan meegedaan had. Overigens was die training achteraf gewoon nog een stap te ver voor hem, hij ging echt met tegenzin, had denk ik beter eerst een TOM training kunnen doen...maarja, ik ben geen psychologe, weet het op dat moment ook allemaal niet..

Hans: inderdaad, Dewey's Social Stories
Perhaps it is better to be irresponsible and right, than to be responsible and wrong. Winston Churchill
quote:Solomio schreef op 11 april 2010 @ 07:41:

[...]

De LPA kwam vorig jaar niet verder dan: goh, ja, vervelend. En ieder gesprek eindigde ongeveer hetzelfde: dus zolang er geen andere school gevonden is kan uw kind gewoon terug naar de cluster4-school waar ie zat. Speciale autistenklas, wat wilt u nog meer.

Sjonge, we zijn wel erg ver van de topictitel afgedwaald hè.Dan had je een slechte LPA (en daar zijn er vrij veel van). Probeer contact te zoeken met de netwerkcoördinator of degene die alle jeugd van 12+ coördineert (die functies hebben vast verschillende namen in verschillende gemeenten), en anders met de beleidsmedewerker Jeugd. Vaak weten de echte verantwoordelijken namelijk helemaal niet dat in de praktijk dit soort zaken spelen, en kan het helpen het op hun bordje te gooien.
quote:tilalia2 schreef op 11 april 2010 @ 11:30:

DRP, zo bedoel ik het echt niet.

Ik vraag me af of het zinvol is om te testen terwijl ze nu 'gewoon' meekomt. Ze doet rare dingen, maar op een 'acceptabel' niveau. Geen driftbuien, geen dingen stukmaken, etc. Maar ze is wel een beetje raar en heeft op bepaalde punten een andere aanpak nodig dan Jommetje.

(Voor ons lijkt het dus dat Jommetje een andere aanpak nodig heeft, omdat we onze 'opvoedstijl' op MK hebben bedacht. Dus MK heeft 3 keer vantevoren een aankondiging nodig dat er iets staat te gebeuren, Jom heeft bij de tweede keer iets van "Jahaa, dat wèèt ik al!''

Ik zal het eens bij de juf aankaarten. Kijken wat zij vindt.Weet je, soms kan het wel helpen om het te laten checken. Want hoewel ze nu nog vrij jong is, ze wordt natuurlijk ouder. En dan kunnen er problemen zijn. Het is niet zo dat mijn knullen ontzettende problemen hadden toen ik probeerde om naar ze te laten kijken. In tegendeel zelfs. Er was iets anders aan ze en ik kon mijn vinger er niet op leggen. Voornaamste reden voor mij om wel te gaan zoeken naar testen, was omdat ze moeite hadden met de sociale vaardigheden. En ze nog te jong bleken te zijn voor een training daarin. Na een lange omweg kwamen er diagnoses, maar toen waren ze al een stuk ouder en waren de verschillen tussen hen en de rest veel groter. En ook onderling verschillen ze van elkaar. Gedrag wat voor een kind van een bepaalde leeftijd normaal is, is voor een kind dat drie vier vijf jaar ouder wordt en het gedrag blijft volhouden niet meer normaal. En daar loopt het dan uiteindelijk spaak. Hier vliegen er gelukkig geen borden door de kamer (in ieder geval gooien de knullen er niet mee ) en ze zijn niet agressief en scheldkanonades komem niet voor, maar dat maakt sommige situaties niet minder zorgelijk. Toen zoon van tien klein was kwam hij, op wat rare fratsen na, ook gewoon mee. Meer dan mee zelfs, want hoogbegaafd. En op een gegeven moment veranderde dat. Inmiddels is hij psychotisch en ik ben dus blij dat we nu de diagnoses en hulp al hebben. Wat trouwens niet inhoud dat jouw kind ook psychotisch wordt hoor, maar bij twijfel, gewoon laten testen. Dan kun je in ieder geval hulp krijgen op het moment dat het nodig is.
MILF in the making ;-)
Suus wat een gedoe om de juiste begeleiding voor je kind te krijgen!
quote:borodini schreef op 11 april 2010 @ 11:22:

het grappige is dat hij zelf de humor van dat shirt inziet
quote:emmetje81 schreef op 11 april 2010 @ 11:25:

[...]

Dit is zó waar, ik dacht echt dat ik mijn eigen kind niet aan kon en daar begreep ik echt niks van. Omdat we er nu mee bezig zijn, gaat het al een heel stuk beter. Voor dochter minder frustratie en voor ons dus ook.Ik kan alleen maar hardop knikken. Echt, ik begrijp haar zoveel beter, en vooral: weet nu ook beter hoe ik moet reageren!
Ik ben er sinds kort ook achter dat ik heel veel in beeldspraak praat. Is wel grappig, had ik nooit op opgelet.
Jala, kwam ik ook achter, en dat ik vrij veel uitdrukkingen / gezegdes gebruikte..
Perhaps it is better to be irresponsible and right, than to be responsible and wrong. Winston Churchill
Arme kinderen van ons , en dan nog gek vinden dat ze je niet altijd begrijpen.
Ons testverhaal:

Zoals ik al schreef ging ik voor de heren op zoek naar een sociale vaardigheidstraining. Ze waren nogal onhandig op dat gebied. Speelden niet met maar naast andere kinderen, leken het allemaal niet te begrijpen. Tegen volwassenen waren ze wel vaardiger, maar kinderen was een ramp. De beide heren bleken te jong voor een training. Ze zaten toen in groep 1 en 2.

Eerder had de oudste op een MKD gezeten omdat hij wat apart gedrag vertoonde. Later realiseerde ik me dat het autistengedrag was, toen wist ik niet hoe of wat. Uiteindelijk is hij van het MKD weggegaan zonder diagnose en geheel tegen mijn zin in. De doelstellingen waren niet behaald, dat stond ook in zijn papieren en toch werd de plaatsing niet verlengd. Hij ging, samen met zijn broertje, naar een regulier kdv. Ook daar viel het aparte gedrag op, zowel bij oudste als tweede, maar dat lag volgens de leidsters aan mij. Ik was single mamma, een behoorlijk rumoerige jeugd en relatie achter de rug etc. Bovendien zo redeneerden zij, als het MKD vond dat de jongens daar niet hoefden te blijven, dan was er met de jongens dus niets mis. De Riagg concludeerde dat oudste een hechtingsprobleem had en stuurde mij naar een alleenstaand oudercursus.

Daarna liep er in mijn priveleven een en ander mis en was het voor de kinderen en mijn veiligheid noodzakelijk dat we vertrokken. Dus naar een Blijfhuis in een andere stad. Dat leverde me een melding bij de raad op, omdat ik in zorgelijke toestand zou zijn verdwenen en daarnaast zou ik niet capabel genoeg zijn om voor de kinderen te zorgen. Immers al hun problemen kwamen door mij. Ik werd pas op de hoogte gesteld van de melding toen men de kinderen al onder een VOTS had gesteld. Zonder dat ik ook maar was gehoord of de kinderen waren gezien dus! Na een vette klacht en een nu wel gedegen uitgevoerd raadsonderzoek werd duidelijk dat er geen zorgelijke toestanden waren, ik wel voor de kinderen kon zorgen en dat als er al sprake was van problemen van de jongens, die kwamen door kindfactoren en niet door moeder.

Helaas moesten we weer (een aantal keer) verkassen.

Om uiteindelijk in het Brabantse land terecht te komen. En toen startte ik dus de zoektocht naar een training sociale vaardigheden. Noppes te vinden dus op naar jeugdzorg. Zowel de school als jeugdzorg schoven alle eventuele problemen af op ze hebben veel meegemaakt en moeder moet maar naar een cursus. Die had ik al gedaan, maar dat maakte geen verschil. het lag aan mij. Ondertussen vertoonden de heren ten opzichte van leeftijdsgenoten steeds meer afwijkend gedrag. En dat lag nog steeds allemaal aan mij. Toen ik besloot jeugdzorg af te kappen, ze wilden immers niet naar de jongens kijken, kreeg ik een AMK melding. Ook uit dat onderzoek was de conclusie dat ik als ouder niets verkeerd deed en dat de problemen door kindfactoren kwamen. Ookal hadden de jongens en ik veel meegemaakt er was meer.

Maar zowel school als jeugdzorg vond mij maar een vervelende niet meewerkende ouder en wilde dus niets meer doen. Ja, ik moest naar een cursus. Tot groep 3. Oudste moest leren schrijven en dat was zacht gezegd anominabel. Hij kwam terecht bij de fysiotherapie. Zijn motoriek was al niet echt goed te noemen, dus de verwijzing daarvoor was snel gekregen. Het werd sensomotorische training en aangezien zoon 2 dezelfde tekenen vertoonde, werd hij ook in een moeite door aangemeld. Door die sensomotorische training werd bij mij duidelijk en ook bij school dat het niet aan mij lag of aan het verleden, maar dat er wel meer aan de hand was met de jongens.

Man (die niet de biologische vader van de jongens is) wist mij te overtuigen om jeugdzorg nog maar eens te bellen. Daar trof ik iemand die nieuw begonnen was. Ik heb haar gevraagd om niet naar de al bestaande dossiers te kijken, maar om naar de jongens te kijken. En dat deed ze! En dat maakte het verschil. Na het invullen van lijsten en lijsten, door ons en school, en na de jongens dan eindelijk wel een keer te hebben bekeken, werden we naar de GGZE doorverwezen. Daar troffen we wederom iemand die bereid was te luisteren en verder te kijken. Ons verleden woog wel mee, uiteraard, maar dat er meer was voelde zij ook wel aan. Anderhalf jaar later lagen er dus eindelijk flinke diagnoses. De jongens zaten toen in groep 5 en 6. Ook bleek dat ons verleden helemaal niet het trauma had veroorzaakt wat iedereen tot dusver had beweerd. Sterker nog, bij zoon 2 was helemaal geen sprake van trauma, bij zoon 1 in hele lichte mate en dan nog door een specifiek incident dat niets met ons verleden te maken had.
MILF in the making ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven